Vast in mijn omgeving.

05-09-2011 22:58 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat iedereen in mijn omgeving mij opeist en dat ik weinig tijd overhou om mijn eigen draai te geven aan mijn leven. Ik was vroeger altijd een zelfstandige meid die alles voor zichzelf oploste en eigenlijk niemand nodig had om me heen. Nu heb ik al een langere periode een vaste relatie en een vaste club vriendinnen. Dat is ergens ook wel fijn maar toch geeft dat problemen, want nu heb ik alleen het idee dat ik vast kom te zitten in een sleur en dat is voor mij een heel vervelend gevoel. Heeft er iemand tips of ervaringen die mij kunnen helpen afwisseling te vinden in mijn leven of meer tijd te vinden voor mezelf zonder de verwachtingen van anderen daarmee te verpesten?
Je minder aantrekken van wat anderen van je denken en verwachten en wat vaker je eigen plan trekken.

Eens gaan borrelen met je collega's, wat napraten bij de sportvereniging, een keer alleen gaan stappen.

Dan doe je contacten op buiten je vaste kringetje en dat moet gewoon kunnen als je een vaste relatie hebt.
Iets vaker 'nee' zeggen als je ergens echt geen zin in hebt en een nieuwe eigen hobby zoeken. Het seizoen begint nu (sporten, creatieve cursussen etc.)
Bij iedere afspraak bedenken of je echt wilt of dat je gaat uit plichtsgevoel.

Ik vind het zelf ook moeilijk. Ik zeg al heel vaak nee, maar toch als er dan van meerdere kanten de vraag komt of ik eens langs kom of kom eten of mee ga naar (vul maar in) dan raak ik een beetje in paniek.

Je kunt ook als eerste reactie geven dat je even gaat kijken of er over na gaat denken. En dan kun je bedenken of je echt wilt of liever een avond voor jezelf hebt.
Ja maar ik heb op dit moment niet de tijd om zomaar aan een nieuwe hobby te beginnen. Op de een of andere manier hebben andere mensen een idee over hoe ze mijn leven moeten indelen. Als ik nu opeens begin over een nieuwe hobby ben ik bang dat mensen me raar gaan aankijken. Hoe kan ik zoiets het beste brengen naar mijn vriend? Of moet ik zoiets gewoon doen zonder zoiets met hem te overleggen?
Wat ook helpt: Niet verplicht voelen naar verjaardagen te gaan.

Ik zeg soms dat ik liever op een ander moment afspreek. Want op een verjaardag spreek ik toch de jarige niet....

Wel zijn/haar tante, buurjongen, collega, etc maar daar kwam ik niet voor.
Nou als jij een nieuwe hobby wil dan wil jij een nieuwe hobby.

Gewoon doen. Maakt toch niet uit wat anderen er van vinden.
quote:my_mine schreef op 05 september 2011 @ 23:14:

Ja maar ik heb op dit moment niet de tijd om zomaar aan een nieuwe hobby te beginnen. Op de een of andere manier hebben andere mensen een idee over hoe ze mijn leven moeten indelen. Als ik nu opeens begin over een nieuwe hobby ben ik bang dat mensen me raar gaan aankijken. Hoe kan ik zoiets het beste brengen naar mijn vriend? Of moet ik zoiets gewoon doen zonder zoiets met hem te overleggen?

Ik kan hierop alleen maar zeggen:

Het is toch jouw leven? Begin eens met wat assertiever te worden. Niemand zou voor jou moeten bepalen of je een nieuwe hobby mag nemen. Ik snap niet helemaal hoe je je in die positie hebt gemanoevreerd.
quote:my_mine schreef op 05 september 2011 @ 23:14:

En over een jaar of 5 zegt vriend: Goh waarom heb je nooit gezegd dat je dat zo graag wilde doen.

Vertel gewoon dat je zin hebt om te gaan kleien, of weet ik welke hobby, je bent niet ineens n siamese tweeling dat je niets meer alleen kan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat Helene zegt dus.....
Ik heb bijv nu een sportieve fiets gekocht. En er zal heus wel eens een moment komen dat iemand vraagt: Ga je mee zus en zo - en dat ik zeg: Nee ik ben van plan te gaan fietsen.

Maarja het is mijn leven, als ik wil fietsen dan wil ik fietsen. En ik heb nu eenmaal veel tijd voor mezelf nodig. Kan niet altijd sociaal zijn.
Hoe oud ben je en hoe lang heb je al een relatie?
Wat is het probleem met raar aangekeken worden?

Als je vrienden echt om je geven gaan ze je echt niet laten vallen omdat jij een of andere hobby oppakt en daardoor iets minder tijd hebt hoor.

Op welke manier delen anderen je leven in dan?
Hoe oud ben je als ik vragen mag? Je komt nogal jong en naief over..

Grow some balls en go for it
Mensen hebben zoveel zeggenschap over jou en jouw leven als jij ze geeft.

Ook niet te krampachtig over doen: bedenk voor jezelf eens waar jij zin in hebt en doe dat dan ook. Niets meer en niets minder.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 06 september 2011 @ 07:33:

Mensen hebben zoveel zeggenschap over jou en jouw leven als jij ze geeft.

Deze kan wat mij betreft zo op een tegeltje!

Het is belangrijk dat jij je dit gaat beseffen, je hebt dit gedrag van vrienden zelf in de hand. Door er zelf anders mee om te gaan verander je de reacties van je omgeving. En dat is in het begin zeker moeilijk en eng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven