Geld & Recht alle pijlers

aflossen op aflossingsvrije hypotheek?

07-09-2011 16:23 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij hebben een hypotheek van ruim 4 ton, die grotendeels aflossingsvrij is (dat mocht 3 jaar geleden nog). Wij hebben echter zelf het plan (en dat ook de afgelopen 3 jaar gedaan) om elk jaar minimaal 10.000 af te lossen omdat we anders in de problemen zouden kunnen komen als over 20 jaar (voor ons) de rente-aftrekperiode van 30 jaar afloopt en we dan dus honderden euro;s per maand achteruit gaan. Nu had ik het er laatst met vrienden over en het viel me op dat geen van de vrienden nadenkt over hoe het is over 20 jaar (als je de rente niet meer mag aftrekken, want vanaf 2001 is de maximale periode per persoon van 30 jaar ingegaan).

Zijn wij nou zo tuttig om het geld niet op te maken aan leuke dingen? Of doen meerdere mensen dat?

Hoe doen jullie dat?
Laat toch praten, vcees is in relstand gezien ook haar andere reacties op deze pijler.
@vcees

Wat jij dus eigenlijk wilt is dat de groep met hogere inkomens ook op goedkope koopwoningen gaat azen, zodat deze uiteindelijk ook niet meer bereikbaar zullen zijn voor de groep met lage inkomens?
@Pauline

Je hebt idd gelijk. Jammer dat de negeerbutton mobiel niet aangezet kan worden.
quote:vcees schreef op 07 september 2011 @ 22:00:

Helemaal geen jaloers gedoe of wat dan ook maar als iemand 400.000 euro gaat lenen om een huis te kunnen betalen dan is deze persoon gewoon rijp voor opname in een GGZ-inrichting.

Mensen zeggen hier dus dat de schrijver erg veel mans is en wellicht een erg hoog inkomen heeft omdat ze wel 10.000 euro per jaar kan sparen.DAN IS ZE 40 JAAR ZOET!!!!!!!! De regering zou per onmiddelijk de aftrek moeten stoppen zodat er gewoon belasting betaald gaat wordenHoe kan je in hemelsnaam jaloers zijn op iemand met 4 TON schuld !!!

Je hebt geen inzicht in TO's uitgaven of inkomsten. Prima als je een statement wilt maken, maar die slaat dan kant noch wal, zeg maar.

Trouwens, in je rekeningsom van 40 jaar houd je geen rekening met financiële meevallers (meer verdienen, erfenis, weet ik het).

Het zal mij allemaal een biet zijn wat mensen lenen overigens, daar gaat de bank over. Neem aan dat daar slimme, kundige mensen werken, die leningen verstrekken die kunnen. Best aardige mantra overigens: ik-weet-er-niets-van-dus-ik-oordeel-niet-ik-weet-er-niets-van-dus-ik...
Ik lees wel vaker over de negeerknop, maar ken dat ding helemaal niet. Bestaat ie echt of is het 'een bij wijze van spreken' geval..??!
Die bestaat echt! Maar dan moet je wel 'gewoon' forummen.
Wat ik wil is dat de aftrek boven de 100000 euro stopt of helemaal stopt .Ik heb nog een veel beter plan: stop de aftrek voor alle nieuwe kopers van huizen,gevolg de prijzen dalen vanzelf.Alle huidige apothekers en ander gespuis mag zijn aftrek gewoon blijven houden op de fijne stulpjes,ze wilden toch zo nodig dat mooie huis en die dikke hypotheek,voila allemaal blij .Gevolgen zijn heerlijk omdat de prijzen lekker zakken en de belasting weer normaal binnenkomt terwijl de elite in hun veel te dure huizen zit.

Animal Farm.Negeren is natuurlijk gemakkelijk want dan kan je je lekker blijven rondwentelen in je kleine luxe wereldje zonder te luisteren naar de medemens die zich wel ergens om bekommert.
@Vcees: ga de politiek in. Volgens mij pas je heel goed bij een bestaande politieke partij.
Chrissy : bij de bank werken dus helemaal geen slimme of kundige mensen. ING ABN-AMRO Lehman de kredietcrisis is allemaal hun schuld.Griekenland-Italie-Belgie-allemaal bankroet !!

KUNDIGE mensen laat me niet lachen man
Je klinkt wat verbitterd Vcees. Jammer. Geen idee waarom, maar beetje zinloze energie. Negatief zijn zuigt.

Ik ga overigens tukken hierzo, gotta get some sleep.
Negatief is altijd beter dan naief hoor " ze weten het wel bij de bank" ha ha laat me niet lachen

de rust
Fijn iemand met zeer weinig tot geen inkomen of opleiding die even komt verkondigen hoe het wel moet...
Zal je nog verbazen figuur
Betaal meer mee aan deze maatschappij dan dit gilde dat uitsluitend vegeteert op kosten van anderen.
Je lijkt wel een beetje bang voor de eindigheid van de aftrek van je rente ha ha
Ga zo door, enorm fijn voor de beeldvorming.
Die aflossingsvrije hypotheek heb ik nooit begrepen. Je lost alleen rente af, die je dan weer van de belasting kunt aftrekken, je lost niks af aan je huis.

Het gaat er natuurlijk om dat je zo goedkoop mogelijk kunt kopen en hiervoor geld krijgt dat door ons allen in de pot wordt gestopt.

En geeft de bank deze hypotheek op een bedrag van 4 ton?

Natuurlijk is in het geval van TO het verstandig om af te lossen. Is toch iets!

Als je kijkt naar de huizenmarkt op dit moment dalen de prijzen en ik denk dat dat nog een tijd door zal gaan totdat de prijzen overeenkomen met werkelijke waarde van het huis, en niet te vergeten de grond waar het op staat.

Vcees: ik denk precies zoals jij en onderschrijf dus wat je zegt!
quote:rastafun schreef op 08 september 2011 @ 02:38:

En geeft de bank deze hypotheek op een bedrag van 4 ton?

Nee, je krijgt nooit een aflossingsvrije hypotheek die net zo hoog is als de volledige waarde van je huis. Banken dekken zich namelijk ook in tegen een waardedaling en zorgen dus zo dat er (in het geval dat de woning al dan niet gedwongen verkocht moet worden) altijd genoeg opbrengst zal zijn om het aflossingsvrije deel uit te voldoen. Als je aan het eind van de looptijd nog niets hebt afgelost van het aflossingsvrije deel kun je dus altijd je huis verkopen om zo de restschuld te voldoen zonder dat je in de problemen komt.

Alleen willen de meeste mensen niet door de afloopdatum van hun hypotheek laten bepalen wanneer ze gaan verhuizen, vandaar dat het gewoon heel verstandig is om tussentijds af te lossen en/of er zelf voor te sparen zodat je het openstaande bedrag in 1 keer kunt aflossen op het moment dat de hypotheek afloopt.

@Nummerzoveel: nee, ik vergelijk niet alleen de kale rentepercentages met elkaar, natuurlijk niet. Maar het is wel zo dat het op dit moment voor mij voordeliger is om jaarlijks 10.000 euro af te lossen dan om dat geld op een spaarrekening te laten staan, ook als ik alle andere factoren (renteaftrek, vermogensbelasting etc.) meereken. En ik vind het gewoon zelf ook een fijner gevoel om te weten dat mijn schuld elk jaar minder wordt (met als bijkomend voordeel dat ook mijn maandelijks kosten elke keer dalen, zodat ik nu nog geen 300 euro per maand aan rente hoef te betalen, en ik dus lekker goedkoop woon).
Mijn vriend en ik hebben zojuist een huis gekocht, en wij lossen gelijk al 100% af. (We kochten het voor augustus, dus we hadden nog de keuze tussen half aflossingsvrij en 100% aflossen) Het viel ons ook op dat vrienden er totaal niet over nadenken dat aflossingsvrij op dit moment wel erg leuk kan lijken, maar dat er ook een toekomst is. Wij zijn dan ook een van de weinigen die aflossen in onze omgeving.
Ghehe, ik dacht al: gelijk 100% aflossen, waarom leen je dan? Ik heb trouwens een 100% aflossingsvrije hypotheek, maar dat komt omdat mijn hypotheek minder dan de helft van de waarde van het huis is, dus dan kan (kon?) dat.
quote:jeantje schreef op 08 september 2011 @ 08:18:

Mijn vriend en ik hebben zojuist een huis gekocht, en wij lossen gelijk al 100% af. (We kochten het voor augustus, dus we hadden nog de keuze tussen half aflossingsvrij en 100% aflossen) Het viel ons ook op dat vrienden er totaal niet over nadenken dat aflossingsvrij op dit moment wel erg leuk kan lijken, maar dat er ook een toekomst is. Wij zijn dan ook een van de weinigen die aflossen in onze omgeving.

Aan de toekomst denken is voor iedereen verschillend. In de meeste gevallen is nadenken over wat het inkomensplaatje is over 30 jaar wel nodig, op dat moment moet een resthypotheek hypotheek nog wel te betalen zijn of moet men verhuizen.

Als mensen bedacht hebben dat men tegen die tijd wil gaan huren na verkoop van de woning (of op andere wijze het geld hebben verzameld, bijvoorbeeld door een eigen onderneming), is dat ook een prima manier van aan de toekomst denken.

Dus aflossingsvrij een hypotheek nemen is niet altijd ondoordacht of onverstandig. Wel risicovoller, voor zowel de bank als voor degene die leent.
Hahahaha vcees, ik moet wel erg lachen om je opmerkingen!

Zeker erg ontevreden met je eigen situatie?? Sterkte ermee dan maar he!

Maar voor jou (en iedereen die het weten wil): We konden destijds op onze inkomens 650.000 euro lenen. Hebben toen ruim 5 ton geleend (rest niet nodig ivm eigen vermogen/overwaarde vorige huis). Nu zijn we 3 jaar verder en hebben we al ruim een ton afgelost. Omdat de huidige rente veel hoger is dan de rente die wij toen hebben afgesproken, mochten we meer dan 10% aflossen.

De waarde van ons huis is opdit moment ongeveer 600.000, dus ook als de huizenprijzen gaan zakken (moet ik nog maar zien in onze buurt....tot nu toe niet gebeurd volgens mij), hebben we geen enkel probleem. Tussen nu en ons pensioen kunnen we nog 2 erfenissen tegemoet zien die samen zeker de helft van de hypotheek kunnen aflossen, dus als we netjes 20 jaar 10.000 euro per jaar aflossen hebben we straks bijna geen woonlasten meer. Even los van de rente aftrek perikelen.
Hm. En dan maar hopen dat de komende 20 jaar geen van beiden arbeidsongeschikt raakt of de baan kwijt raakt. Daarnaast lijkt rekenen met erfenissen me ook iets risicovol (geld alsnog opgemaakt, onterving), maar zo zie je maar: zo ieder zn eigen planning

Het meest belangrijk lijkt me dat je er in ieder geval bewust mee bezig bent, en de risico's inschat.
quote:2_day schreef op 08 september 2011 @ 10:08:

Hm. En dan maar hopen dat de komende 20 jaar geen van beiden arbeidsongeschikt raakt of de baan kwijt raakt. Daarnaast lijkt rekenen met erfenissen me ook iets risicovol (geld alsnog opgemaakt, onterving), maar zo zie je maar: zo ieder zn eigen planning

Of stel dat je ouders onverhoopt 120 jaar worden! Dan heb je een probleem
Maar hoe maken jullie de afweging nu precies tussen aflossen en op een spaarrekening laten staan? Want buiten de netto opbrengsten, is er natuurlijk ook nog het feit dat wanneer je aflost, je geld in de bakstenen zit, tot het moment dat je je huis verkoopt. En wanneer je geld op een spaarrekening staat kun je er wel altijd nog over beschikken (mocht het nodig zijn).

Ik zelf heb een minimumbedrag wat ik graag op mijn spaarrekening houd en dan eens per jaar gebruik ik het bedrag dat daarboven is om af te lossen. Maar Ik zou ook wel graag willen sparen voor andere dingen (een tweede huis misschien?), maar dat gaat op deze manier pas gebeuren als mijn hele hypotheek is afgelost....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven