11 september 2001

08-09-2011 00:09 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben een docuy aan het kijken over 11 september 2001.

waar was jij?

ik ben nieuwsgierig. ik weet nog waar ik was. ik was bij een vriendin met mijn ex. we werden gebeld, een uitzending op CNN, een vliegtuig in een gebouw in new york. we keken en zagen het tweede vliegtuig ook in het andere gebouw vliegen.

ik was in shock, dit betekende oorlog. wat een drama! ik leefde erg mee met de amerikanen, ook erg gehuild, wie doet zoiets??? ik vertelde net aan mijn vriend: die dag veranderde mijn leven. heel heftig misschien, maar voor die dag was ik niet bezig met de wereld. ik was nog jong: 22 jaar. ik had geen idee. toen ik die avond mensen zag dansen omdat dit gebeurd was, was ik in shock. ik kon me er niets bij voorstellen, wie waren deze idioten?? geen zicht had ik op wereldproblematiek, de rol van het westen, de rol van amerika, ik was zo clueless.

dus nogmaals: waar was jij en heeft het jouw wereld veranderd??
Ik zat op mijn werk en hoorde het op de radio. Heb m harder gezet toen bleek dat het echt erg was.. Er is weinig meer gewerkt die dag. 's Avonds naar een oud-werkgever gegaan (kroeg) waar we vol ongeloof naar de tv hebben gestaard.

Golfoorlog 1 was de eerste keer dat CNN op de Nederlandse tv te zien was, was bizar om live naar een oorlog te zitten kijken.

Val van de muur, Pim Fortuyn, Theo van Gogh, Tsjernobyl: ik weet bij allemaal nog hoe ik mij voelde, maar géén idee meer waar ik was.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik heb er de hele dag niks van meegekregen omdat ik aan het werk was. Ik kwam thuis in het studentenhuis waar ik toen woonde en een huisgenootje stoof op me af met de vraag of ik het nieuws al gehoord was. Dus ik: huh, nee, wat dan?

Vliegtuigen in het world trade centre in NY gevlogen. Ik liep meteen mee naar de gezamenlijke ruimte waar een tv stond. Op tv was een rokend pentagon te zien waar ook een vliegtuig in was gevlogen.

Het enige wat ik uit kon brengen was: mijn vader... Die zit daar... Wijzende naar het pentagon.

Mijn vader zat in washington, en de enige informatie die we hadden was dat ie naast het pentagon zat, aan de zuidwest kant. Precies waar dat vliegtuig er in was gegaan.

Wisten wij veel dat er daar een mega grasveld omheen ligt.

Het heeft tot 's avonds half 12 geduurd voor we mijn vader weer 'gevonden' hadden. Niks was te bereiken.

Na veel bellen zijn baas te pakken gekregen, die konden hem en zijn collega's ook niet vinden.

Het zijn de langste uren van mijn leven geweest die dag...

Nu ik dit topic lees weet ik weer hoe ik me voelde...
Ik had s'ochtends gewerkt en was thuis. In die periode was ik actief op LiveJournal. Mijn friendslist explodeerde zowat bij de eerste crash en toen ik CNN aanzette was ik getuige van de tweede crash.

De beelden van de mensen, volledig bedekt met as, die als geslagen over een brug liepen zullen me altijd bijblijven.

Met de Bijlmerramp zaten we in de auto en hoorden we dat er een vliegtuigramp in amsterdam was gebeurd. Ik weet nog precies waar we reden.

En Enschede, we waren aan het barbequen. We wonen in de buurt van Enschede en hoorden heel veel hulpdiensten die kant op gaan. Vanuit ons zolderraam kon je de rookpluim zien.

Ben ik er anders van geworden? Nee.

Maar ik heb wel het gevoel dat ik zeker de eerste jaren daarna minder naief ben geworden.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Ik weet niet meer waar ik was... herinner me alleen dat we de dag erna het eerste uur economie hadden en dat het de hele les nergens anders over is gegaan.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik was thuis en zat te kijken alsof het een rampenfilm was, in plaats van echt. Pas bij toren 2 drong het echt door: dit zit fout!!!!
Ik was 10 jaar, maar weet het nog wel. We waren met het hele gezin naar een begrafenis geweest en toen we rond een uur of 4, half 5 thuiskwamen, zette mijn vader de tv aan en zagen we het met z´n allen. De ernst drong pas echt tot me door, naarmate ik ouder werd!
Ik had destijds nog mijn vakantiebaan in de kassen. Dat was een zeer religieuze kas zodat er bijv. geen radio was. Ik kreeg dus niets mee. Toen ik om 17.00 naar huis fietste was het doodstil op straat. Vervolgens ging ik gelijk door naar Albert Heijn omdat ik van mijn moeder nog boodschappen moest doen. Daar was ook helemaal NIEMAND behalve 1 meisje achter de kassa die haar nagels aan het vijlen was.

Toen ik thuis kwam, zat mijn broertje al aan het beeldscherm van de televisie vastgelijmd.

Ik was op 11 september 2001 19 jaar.

Bij Tsjernobyl was ik bijna 4. Dat heb ik toen niet meegekregen. Behalve dan dat we geen groente mochten eten.

Bij de Golfoorlog was ik 9. Dat was ook heel erg eng. En de val van de muur en de coup op het Rode Plein in 1991 herinner ik me ook nog.

Bij de vuurwerkramp in Enschede zat ik aan de vooravond van het Eindexamen 2000 VWO.

Bij Pim Fortuyn zat ik op de universiteit. Theo van Gogh weet ik niet meer.
anoniem_2871 wijzigde dit bericht op 08-09-2011 09:02
Reden: leeftijden.
% gewijzigd
@Karan, jeetje wat heftig. Dan komt het helemaal dichtbij zeg.
In 1999 heb ik ook nog op het dakterras van het WTC gestaan...Zomaar op eens weg..
Bij de Bijlmerramp hadden we een familie-reunie, en ik was net naar Amsterdam verhuisd. Moest nog met de trein terug en kon de vuurgloed zien vanuit de trein.. En geen tv op mijn studentenkamertje, alleen radio. Een dj had zijn eerste avond op de radio (dj sranang??) en had veel vrienden in de Bijlmer wonen, die kón niet meer verder presenteren herinner ik mij nog...

Met Enschede was ik gewoon thuis. Werden gebeld door de moeder van een vriend, of hij misschien bij ons was. Nee dus. (hij woonde toen in Enschede..). Weet nog dat iedereen als een dolle aan het bellen sloeg om m maar te vinden. Gelukkig zat hij op een terrasje in het centrum, want zijn huis stond wel in de gevarenzone (uiteindelijk bleek deze helemaal ontzet te zijn)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik zat gister ook te kijken en het kwam allemaal weer boven. Ik was net samen met mijn (toen vriend nu) man. Hij zat thuis en ik was met mijn broertje boodschappen aan het doen. Terwijl we de parkeerplaats opreden belde mij man en zei dat er een vliegtuig de toren in was gevlogen. Toen we op de tv zagen hoe ernstig het was viel het kwartje pas..

We hebben familie daar zitten en hebben meteen geprobeerd contact te zoeken. Mijn familie was in orde, oom heeft meegeholpen mensen redden, hij werkte daar...
Er is een documentaire van 2 Franse broers die een dag meeliepen met de New Yorkse brandweer op 11 september 2001. Deze docu is zo indrukwekkend.
quote:liubi schreef op 08 september 2011 @ 08:52:

Er is een documentaire van 2 Franse broers die een dag meeliepen met de New Yorkse brandweer op 11 september 2001. Deze docu is zo indrukwekkend.Die heb ik vorig jaar gezien en idd, heel indrukwekkend.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
11 september, ik zat op een kinderverjaardag waar de tv direct op het nieuws gezet werd. Was wel sneu voor t kind.

Enschede, was op weg naar kraambezoek en er kwamen allemaal brandweerauto's voorbij, wist toen nog niets.
11september: op mijn werk. Internet, tv, radio. Iedere nieuwsbron aan. Ik vind de beelden nog steeds ongelooflijk. Zo bizar.
Op 11 september 2001 ben ik gaan samenwonen. Ik was net mijn spullen aan het verhuizen toen ik het zijdelings zag op televisie, vanaf het begin.

Tsjernobyl was de eerste ramp die ik 'echt' meekreeg (ik ben van 1981). Ik weet nog wel dat ik doodsbang was voor de radioactieve straling.

De dood van Lady Di kan ik me ook nog zo goed herinneren. Ik had net met een vriendin gebeld, zij was geopereerd aan haar rug. Toen zag ik het nieuws op televisie. Ik kon het niet geloven!

De Bijlmerramp zag ik echt op het journaal. Enschede geloof ik ook. En de dood van Pim Fortuyn, volgens mij was het 'breaking news' in de reguliere nieuwsuitzending.
Op 11 september was ik aan het werk op een politieburo vlak bij Amsterdam Zuid.

Er kwam opeens iemand door de gang rennen die riep dat er een vliegtuig het WTC ingevlogen was.

Collega's begonnen allemaal te rennen, iedereen dacht in eerste instantie heel even dat het om het WTC in Amsterdam ging en dat er uitgerukt moest worden.

Vervolgens is onmiddelijk de tv aangezet op de beamer en zaten we met zijn alle te kijken naar de beelden van het eerste vliegtuig. Mensen dachten idd dat het een sportvliegtuigje was.

Terwijl de herhaling van die beelden was, kwam opeens het livebeeld van het tweede toestel.

Toen was het in een klap geen sensatie meer, maar serieus, omdat duidelijk was dat dit geen bizar ongeluk was.

We hebben de rest van de dag vnl tv gekeken.

Het drong eigenlijk niet tot me door dat het echt was. Het leek een film.
Ik was 14, kwam bij mijn opa en oma vandaan en zag het toen ik thuis de tv aan zette.

Vond het bizar om te zien en heel erg voor al die mensen.

De dagen erna op school had iedereen het er constant over, mensen waren bang, hysterisch enz.

Op een gegeven moment had ik genoeg van al dat drama en heb ik tegen mijn vriendinnen gezegd dat ze nu wel weer normaal mochten doen.

Het was een grauwe dag ja 11 september, maar ik kijk altijd meer op tegen 13 september ( mijn vaders sterfdag ), dan ben ik ook altijd helemaal van slag.

Mijn oma kan nog steeds uren naar de beelden kijken van 11 september, ik ben er wel klaar mee. Ga niet meer kijken, doe ik al jaren niet meer.

Heb het al jaren lang genoeg gezien.
Ik was op vakantie in Amerika. Op dat moment in Las Vegas. Het was rond een uur of 7 's ochtends.

In ons hotel kwamen we iemand van het reisgezelschap tegen die tegen ons zei dat de Palestijnen met een vliegtuigje een aanslag hadden gepleegd in New York (die had het dus niet helemaal goed meegekregen). Op de hotelkamer de tv aangezet en net op dat moment vloog het tweede toestel in de torens.

Voor mij/ons was het dus in de ochtend, en ik moet dus altijd even nadenken als iemand me vraagt waar ik die middag was.
Ik weet het niet precies meer, zat nog op de basisschool. Weet wel nog dat ik thuis kwam en toen nog heb zitten kijken naar de beelden.

Achteraf gezien heb ik er niet heel veel van onthouden denk ik, want ik kijk 1-2 jaar geleden een documentaire en toen zag ik opeens dat er blijkbaar 4 vliegtuigen bij betrokken waren in plaats van 2. Daarnaast heeft het bij mij niet die grote impact als op anderen - waarschijnlijk omdat ik de context enzo nog niet echt snapte.
Liever elitair dan een pauper!
Ik was toevallig eventjes aan het TV kijken omdat ik me klaarmaakte voor een sollicitatie en opeens zie ik het 2e vliegtuig het gebouw binnenvliegen. Zo onwerkelijk, omdat daarvoor het het 1e vliegtuig erin gevlogen was en men het er over had. Ik ging daarna naar die sollicitatie, maar we konden het nergens anders over hebben dan over deze aanslagen. Zo'n impact had dat op iedereen.

Bij Enschede zat ik toevallig gezellig TV te kijken met mijn toemalige vriend en zijn we nog uren blijven hangen.

De Bijlmerramp heb ik volkomen gemist, want toen was ik op vakantie.

Maar het meeste bijgebleven is de Tsunami uit december 2004 omdat ik toen in Sri Lanka zat dat ook getroffen was door het natuurgeweld en ik de dag ervoor nog in het rampgebied was geweest. Ik had dus geluk gehad, maar mijn hele vakantie heeft in het teken van deze ramp gestaan (TV kijken, spullen verzamelen voor de slachtoffers) en vooral mijn familie was heel blij toen ik weer veilig thuis was.
Ik was thuis een beetje aan het rommelen met de radio aan. Toen ik het bericht hoorde heb ik gelijk de tv aangezet en die is de verdere dag ook niet meer uitgegaan. Verbijsterd heb ik naar de beelden gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog steeds niet bij kan dat dit uit een menselijk brein ontstaan is... Ik vind het nog steeds verschrikkelijk en voel nog steeds een brok in mijn keel bij de beelden.
Ja, ik was ook erg bang voor terroristische aanslagen, vooral omdat Nederland natuurlijk mensen zoals Pim Fotuin in de regering had/ heeft... Hoewel ik het wel een geweldige man vond! Zonde dat het zo moest lopen, R.I.P. Pimmie...:)
Ik was aan het werk en hoorde van de ouders die hun kinderen kwamen halen dat dit gebeurd was. Die ernst drong niet echt tot me door. Thuis pas, toen ik de beelden zag bevatte ik het pas.

De dag erna is me beter bijgebleven. Een groep kinderen van 4 tot 10 jaar, op de grond met blokken spelen. Twee torens bouwen, keer op keer weer en er een vliegtuig in laten vliegen. Tot iemand riep dat er ook een vliegtuig in het pentagon was gevlogen, een kindje wist dat het vijf hoeken had en dus gingen ze toen ook een gebouw met 5 hoeken bouwen en daar een vliegtuig is laten vliegen.
Ik ben de enige een van de weinigen die niet meer weet waar ze was, wat ze deed, hoe ze het hoorde enzovoort.

Ik weet al niet eens meer wat ik gister gegeten heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven