Opbouwende Kritiek

09-09-2011 14:06 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Allemaal,

Ik lees nu een paar weken mee op het forum en heb zelf 1 bericht geplaatst. De reacties op mijn bericht waren over het algemeen prima, maar bij andere berichten lees ik soms best wel bitsche reacties. Ik vind dat persoonlijk best jammer. Dit forum is voor vele een uitlaatklep, zoals dat ook voor mij was. Mensen zetten hier hun persoonlijke verhalen om advies of om het gewoon even kwijt te zijn. Soms lees je inderdaad ietwat domme acties van mensen, maar is het dan niet fijner dat we daar positieve kritiek op geven, dan iemand totaal de grond in te boren. Ze zetten het hier neer om ' geholpen' te worden, op wat voor manier dan ook...

Ieder mens is anders, de een wat slimmer dan de ander, gevoeliger of juist niet dan de ander, sterker of zwakker dan de ander. Maar ik denk dat we allemaal dat beetje steun kunnen gebruiken in een voor die persoon moeilijke situatie, dat is waar dit forum voor bedoeld is, toch?

Schrijffouten enz lijkt me dan ook niet echt belangrijk. Mensen die zich bepaalde dingen niet realiseren omdat ze er midden in zitten, moeten juist dat beetje meer inzicht krijgen en dmv ervaringen en Postivieve kritiek van anderen kunnen ze dat misschien bereiken/realiseren..

Groeten Dobbelsteen...
Daar gaan we weer. Elke week komt er wel iemand langs die de behoefte voelt om barmhartige samaritaan te gaan spelen. Een forum is een afspiegeling van de realiteit waarin ook mensen allemaal op hun eigen manier en vanuit hun eigen referentiekader reageren.

Het forum is niet 'bedoelt' om hulp te bieden aan mensen die steun nodig hebben. Daarmee doe je het forum veel te kort. Een forum is bedoelt om over velerlei onderwerpen met velerlei mensen van gedachten te wisselen. Niet meer en niet minder.

Ik zou het ook niet anders willen. Soms is een schop onder iemand hol een stuk effectiever dan een aai over het bolletje. We zijn godbetert allemaal volwassen vrouwen die mijns inziens de dingen in het juiste perspectief moeten kunnen plaatsen.....
Zolang niemand betaalt wordt om goeie adviezen te geven of verplicht mee te leven kun je niet zeggen dat mensen verkeerd reageren.

Zelfs goed bedoelde adviezen kunnen enorm fout zijn.

Maar niemand hier is - gecontroleerd - psychiater, arts, seksuologe oid. We doen maar wat en we doen dat omdat we dat zelf leuk vinden. Heeft een ander er wat aan is dat heel leuk meegenomen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bedoel je met je titel dat JIJ opbouwende kritiek geeft naar ONS, of bedoel je dat we allemaal veel opbouwender zouden moeten reageren?
Mensen met een teer zieltje moeten zich niet op internetfora begeven. Je kan niet van iedereen een aai over je bolletje krijgen, als jij je ellende uit de doeken doet.

Forummers t zijn net mensen, de een lult wel met je mee en de ander is kritisch. Heerlijk toch?
Ik denk dat juist het forum een uitgelezen plek is om ongegeneerd eerlijk te zijn. (bijna) Iedereen heeft genoeg mensen om zich heen die zoete koekjes bakken en dus vaak hun mening een stuk genuanceerder brengen als dat ze eigenlijk vinden.

Juist met eerlijke en soms ook best wel botte bijdragen krijgt de TO een heel ander inzcht in de door TO geplaatste problemen.
Met alle respect, als jij nog maar een paar weken meeleest, dan is het jou nog niet duidelijk hoe het hier werkt.

Voorbeeld: iemand post wat, waar 99% van de mensen hetzelfde op reageert. En die reacties bevallen TO niet.

Dan opent ze 2 dagen later ongeveer hetzelfde topic, maar net met andere woorden, en heeft dan de hoop dat we wel haar kant kiezen en niet die van haar man/kind/baas/buurvrouw.

Er zijn verschillende forummers die er een sport van maken om onzintopics te openen. Heel veel topics te openen.

Op de eerste reageer je nog netjes, op de tweede al wat minder, en op de volgende al helemaal niet meer...
Oriane > niet mee eens, hoe vaak staat er niet in een titel, advies/hulp/ik weet het niet meer enz? Ik denk dus dat voor vele dit een anonieme manier is om even te luchten en beter te relativeren.

Ik ben het met je eens dat je iemand een schop onder zijn hol kan geven, maar iemand de grond inboren vind ik nogal ver gaan.

Bianca > dat we allemaal meer positieve kritiek kunnen geven dan echt onaardig tegen iemand te zijn.
quote:jo12345 schreef op 09 september 2011 @ 14:25:

Ik denk dat juist het forum een uitgelezen plek is om ongegeneerd eerlijk te zijn. (bijna) Iedereen heeft genoeg mensen om zich heen die zoete koekjes bakken en dus vaak hun mening een stuk genuanceerder brengen als dat ze eigenlijk vinden.

Juist met eerlijke en soms ook best wel botte bijdragen krijgt de TO een heel ander inzcht in de door TO geplaatste problemen.

Zoete koekjes? het is toch zoete broodjes?

TO, ik lees dat je pas een paar weken op het forum leest. Die heftige (zg goedbedoelde) reacties, daar wen je wel aan en dan filter je de reacties waar je iets aan hebt er gewoon uit. De andere leg je naast je neer.

En soms zijn die reacties waar je wel iets aan kunt hebben ook keihard en zonder fluwelen handschoentjes. Maar daar kan je dan wel echt wat aan hebben en die zijn wél echt bedoeld om je te helpen. Anderen krijgen er kennelijk een kick van om iemand met de grond gelijk te maken. Vat het niet persoonlijk op. Ze hebben waarschijnlijk gewoon een slechte dag (of zijn gewoon sowieso niet zo aardig )
quote:dobbelsteen77 schreef op 09 september 2011 @ 14:33:

Oriane > niet mee eens, hoe vaak staat er niet in een titel, advies/hulp/ik weet het niet meer enz? Ik denk dus dat voor vele dit een anonieme manier is om even te luchten en beter te relativeren.

Ik ben het met je eens dat je iemand een schop onder zijn hol kan geven, maar iemand de grond inboren vind ik nogal ver gaan.

Bianca > dat we allemaal meer positieve kritiek kunnen geven dan echt onaardig tegen iemand te zijn.

Laat iedereen reageren zoals ze zelf zijn zonder dat ze een masker moeten opzetten. Ik ga me in ieder geval niet werpen op enkel 'positieve kritiek'.... Kritiek is overigens nooit positief. Het is gewoon kritiek in een empatisch jasje gestoken. Meer niet. Ik doe daar niet zo aan, ben daar veel te nuchter voor en voor mezelf werkt de 'aai' ook niet. Mensen worden hier alleen de grond ingeboord als ze dat verdiend hebben. En ik loop hier al heel wat jaartjes mee en zie dat eigenlijk nooit anders. Je merkt al na een aantal pagina's in een topic hoe de TO op iets reageert. Nog harder aaien werkt dan niet. En dan worden de reacties ook anders. Om te zien of het dan WEL doordringt. Niks mis mee. Ik ga me hier niet anders voordoen dan ik ben.

Nogmaals, jij kunt het er niet mee eens zijn, maar het forum is geen zelfhulpgroep. Ookal staat er; "advies/ik weet het niet meer". Het forum is een podium om met mensen over diverse onderwerpen van gedachten te wisselen.
En juist de diversiteit aan meningen en het verschil in de manieren van reageren maakt het forum waardevol. Was dat niet zo, dan was ik inmiddels weggeweest. Ik ben nogal snel op iets uitgekeken namelijk.
quote:dobbelsteen77 schreef op 09 september 2011 @ 14:33:

Het zal hoe dan ook toch opgevat worden als kritiek, ben ik bang.

Gelukkig is er altijd wel iemand die B zegt als 99% A roept, dus daar kan een topicopener zich dan aan vast klampen.
Het "geforum" niet al te serieus nemen wil ook nog weleens helpen.
Gisteren bijvoorbeeld was er een dame die om elke poep en scheet die ze liet een topic ging openen. Vreselijk. In eerste instantie reageren mensen aardig, maar niemand zit te wachten op het zoveelste (even kijken naar mijn eigen situatie nu voor een voorbeeldje..) "Ik moet altijd zo plassen van te veel ColaLight, jullie ook?" topic in een uur van die TO. Die krijgt hem op een gegeven moment links en rechts om de oren wegens Oostindische Doofheid e.d. En terecht. De echte topics verdwijnen naar de volgende pagina's en het forum staat ineens vol met oninteressante meuk.
quote:batwom schreef op 09 september 2011 @ 14:45:

Het "geforum" niet al te serieus nemen wil ook nog weleens helpen.Nee! Ik ben in shock!!! Jij neemt ons allemaal niet serieus?!?!?! Ik ga nu mijn weekend echt heel slecht in hoor Batwom
quote:Oriane schreef op 09 september 2011 @ 14:46:

"Ik moet altijd zo plassen van te veel ColaLight, jullie ook?" Even opbouwend reageren: Dat heb ik nou ook!

[...]

Nee! Ik ben in shock!!! Jij neemt ons allemaal niet serieus?!?!?! Ik ga nu mijn weekend echt heel slecht in hoor Batwom Sorry
Ik moet altijd boeren van Cola Light
Ik zeg maar zo; in het echte leven zijn er ook mensen waar je jeuk van krijgt. En waar je jeuk hebt.... moejekrabbuh!
quote:Oriane schreef op 09 september 2011 @ 14:55:

Ik zeg maar zo; in het echte leven zijn er ook mensen waar je jeuk van krijgt. En waar je jeuk hebt.... moejekrabbuh!wordt het dan niet vaak alleen maar erger?

Gisteren bijvoorbeeld was er een dame die om elke poep en scheet die ze liet een topic ging openen. Vreselijk. In eerste instantie reageren mensen aardig, maar niemand zit te wachten op het zoveelste (even kijken naar mijn eigen situatie nu voor een voorbeeldje..) "Ik moet altijd zo plassen van te veel ColaLight, jullie ook?" topic in een uur van die TO. Die krijgt hem op een gegeven moment links en rechts om de oren wegens Oostindische Doofheid e.d. En terecht. De echte topics verdwijnen naar de volgende pagina's en het forum staat ineens vol met oninteressante meuk.

Die "oninteressante meuk" staat er alleen maar op omdat die klagers het blijkbaar wèl nodig vinden om te blijven reageren in het betreffende topic. Er wordt hier vaak met twee maten gemeten. Vooral door bepaalde elitaire kliekjes.

Cola-light vind ik niet te zuipen, trouwens.
Je bent de zoveelste die dit komt melden, dus er zit een hele grote kern van waarheid in wat je zegt, want anders was het jou en deze anderen niet opgevallen, maar op dit forum zitten nu eenmaal aardige én onaardige mensen, zoals als je dat IRL ook hebt.

En met de anonimiteit van het internet zullen veel reacties nu eenmaal een stuk ongenuanceerder zijn dan men dat in het dagelijkse leven zal doen of durven. Het is niet anders vrees ik.
quote:Phoebexx schreef op 09 september 2011 @ 14:56:

[...]

wordt het dan niet vaak alleen maar erger? Dan open je een topic "Help!! mijn jeuk wordt erger!!!!"
quote:blokjekaas schreef op 09 september 2011 @ 14:57:

[...]

Die "oninteressante meuk" staat er alleen maar op omdat die klagers het blijkbaar wèl nodig vinden om te blijven reageren in het betreffende topic. Er wordt hier vaak met twee maten gemeten. Vooral door bepaalde elitaire kliekjes.

Cola-light vind ik niet te zuipen, trouwens.Precies, sommige dommigheid is blijkbaar wel grappig omdat het van bepaalde mensen afkomt. Het is dus niet alleen wat je zegt maar vooral ook wie het zegt.
quote:blokjekaas schreef op 09 september 2011 @ 14:57:

[...]

Vooral door bepaalde elitaire kliekjes.

Namen willen we horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven