Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Leuk zyzzy dat je mee komt kletsen. Vind je het niet jammer dat je steed opnieuw op moet bouwen? En mis je het niet in de periodes dat je niet loopt. Of doe je het enkel voor de opbouw van de conditie voor een andere sport?

Muziek hard aan vind ik overigens best gevaarlijk, of loop je niet over de weg/fietspad. Maar bijv. zelfs in het bos wil ik achteropkomende mountainbikers horen aankomen.
Nope , ik ben heel snel weer op oude niveau... ik doe het enkel voor voetbal en voor de zomer...

Ik voetbal in een kroegenteam... trainen niet.. maar wil wel me conditie zelf daarvoor op peil houden..

Verder doe ik 4x per week aan krachttraining (zeer serieus) met voeding etc erbj... ik ben het hele jaar bezig om meer massa te pakken... dus veel eten enzo..

En dan meestal 1/2 maanden voor de zomer wil ik dan het randje vet verliezen zodat ik er op het strand goed bijloop :P

Ik woon buitenaf... veel lange wegen met weinig verkeer... loop aan de linke kant in de berm.. tegenliggers zie ik dus aankomen. verkeer van achteren heb ik geen hinder van.. dus geen gevaar.
Zyzzy (ex)voetballers zijn vaak de beste hardlopers. Maar wat denk je een wedstrijd is tenslotte 1 1/2 uur interval training. Vandaar dat je waarschijnlijk steeds zo snel weer op nievau zit.

Woon zelf ook in het buitengebied, maar juist op stille wegen vind ik het altijd toch oppassen en houd ik juist mijn oortjes goed open. Maar de laatste jaren loop ik nooit meer met muziek. Niet vanwege het verkeer want met het geluid zacht kun je je ook prima op het verkeer concentreren. Maar ik pik liever de geluidjes van de natuur op. En als ik echt met een programma bezig ben irriteerd het me op een gegeven moment en als ik met een rustige duurloop bezig ben kan ik mijn hoofd beter leeglopen zonder muziek. Maar de eerste jaren dus ook veel met muziek gelopen. Zelfs wedstrijden. Dat laatste zou ik nu nooit meer doen. Dan mis je toch het mogelijk contact met medelopers.

Voor mij is het lopen echt nummer 1 is hetgeen ik erbij doe of als ondersteuning op puur voor de fun.
Vanmorgen een rustig herstelloopje van 75min. Het was heerlijk met het zonnetje in het bos. Inmiddels begint het al te betrekken dus ik denk dat ik het bete van de dag mee heb kunnen pikken. Ben met mijn fiets naar het bos gegaan om niet al km's te verdoen met het lopen naar het bos. Had wel verwacht dat het na de buien van gisteren avond erg nat zou zijn. Maar het is me ontgaan dat het ook zo hard gewaaid heeft. Ik kwam echter toch op verschillende plaatsen extra hindernissen in de vorm van afgebroken takken tegen.
Vanmorgen toch maar weer eens gewoon om half 10 naar de training gegaan. We hebben ook nog een beginners groep, die nog steeds apart met een eigen trainer traint, dus dan sluit ik daar wel bij aan. Maar zij gingen ook voor 10 km, dus ik dacht dan zie ik wel er waren nog genoeg punten om aftesnijden. Op het laatst kwam nog iemand aanrennen waar ik vaker mee loop en die iets langzamer loopt dan ik normaal gesproken. We hebben heerlijk lopen kletsen en alles bij elkaar toch 10,5 km gelopen tempo was natuurlijk erg laag, maar het voelde toch wel goed!

Deze week eindelijk weer naar het ziekenhuis. Dinsdag nog een keer naar urologie. Moet ik nog op een computergestuurde wc plassen, maar ik denk niet dat ik daar nog verder iets mee kan. Zeker als het geen niersteen blijkt te zijn. Vrijdag dan de uitslagen voor mijn galblaas en lever, ben benieuwd!

O en dan ben ik max nog vergeten!! Ik hoop dsat het goed gaat!!!
Gefeliciteerd Max met je geweldige prestatie!

Ik heb zojuist het schema voor deze week binnen gekeken. Dat wordt zaterdag afzien volgens mij. Belangrijkste is dat mijn linker been zich gedeisd houdt. Ben benieuwd wat de fysio er van zegt. Had ik er zaterdag nauwelijks last van, gistereng had ik soms echt het idee dat het been niet helemaal meekwam.

Maar morgen avond pas weer mijn volgende training.
Vanavond ging het intervallen prima. Althans de beentjes deden het weer prima. Maar ik had ook allemaal ineens zoveel dingen aan mijn hoofd die er speelde dat ik met mijn gedachte er ook niet helemaal bij was. Ondanks dat toch keurig volgens schema gelopen maar bij de laatste interval moest ik wel behoorlijk aan trekken hoor.

Morgen even horen wat de fysio er van zegt.Hoop maar dat het een paniek reactie is op de naderende marathon. Zo'n eentje waar je dus eigenlijk beter voor naar de psychiater kunt gaan dan naar de fysio.

Veel te laat op bed nu. Maar bij dochter in de klas speelde er van alles en ik moest me dus even verdiepen in een bepaalde materie. En daar wordt je niet vrolijk van.
@ lauwe hoe was het in het ziekenhuis? voel je je wel alweer wat beter?

@ baukje wat was er op school? hoop dat de fysio je kan helpen maar voel je nog wat dan?

het is hier mooi weer. de omgeving is geweldig. moet zo wel naar de fietsenmaker want ik heb een lekke band vorige week met de auto nu met de fiets.
@ Zyzzy.. haha, het motiverende liedje van rocky komt me bekend voor! Mijn vriend is een groot rocky fan en ik vrees dat als we ooit gaan trouwen het liedje voor de kerk in lopen, of onze openingsdans ofzo toch echt 'eye of the tiger' zal worden.

@ Baukje.. wat grappig dat er een boodschap op de weg in frankrijk voor je staat :D Heb je iets om vooruit te kijken

Ik weet inmiddels als geen ander dat stress meer invloed op je kan hebben dan je ooit verwacht. Hopelijk is de stress en het gedoe bij jou snel weer over en zit je weer lekker in je vel.

@ Lauwe.. Mooi dat je lekker gelopen hebt. Ik heb gemerkt dat als je lichamelijk niet helemaal 100% bent dat je gewoon genoegen moet nemen met 'lekker lopen'. Hoe lang of hoe snel let ik nu niet meer op..

@ Max.. topper! Hoe voel je je nu na de wedstrijd?

Al weken doe ik wat vaag over gedoe wat wij hebben met ons huis. Afgelopen week hebben we een nieuw dieptepunt gehad zelfs met politie er bij.. Ik tel de dagen af tot het nieuwe huis!

Ik ben zelf een aantal dagen een beetje duizelig geweest en op een gegeven moment kreeg ik op de fiets een aanval van hele erge duizeligheid. Ben toen ook gevallen. En toen ik mn fiets gerepareerd had na die val is ie 's nachts gejat! Heerlijk allemaal :s

Komend weekend ben ik trouwens heerlijk een weekend naar de triathlon op Ameland. Lekker om er even uit te zijn
De fysio kon gelukkig helemaal niets vinden. Heb vanmiddag dan ook gelijk weer heel lekker gelopen. Ik ga er dus maar vanuit dat het de marathon stress is. 70min op marathon tempo gelopen. ik had de afgelopen week af en toe was last van mijn knieholte. Hele vage klachten op een steeds iets andere locatie. Varierend van alsof je kramp gaat krijgen tot onrustige benen. Maar gisteren en vandaag ging het dus weer prima en ik heb vaak dit soort paniek reacties kort voor de marathon. Volgens mij kan ik ook net zo goed voor dergelijke klachten naar een psychiater gaan. Maar ja heb nu eenmaal veel meer vertrouwen in mijn fysiotherapeut. Morgen tempoblokken op marathon tempo met sprintjes en 45sec wandelen tussendoor.

Alvast succes voor komend weekend Fiekes. En dat klinkt niet best met politie, duizelingen en tot overmaat van ramp fiets gestolen. Ben je er voor verzekerd? Dan is het nog niet leuk maar verzacht te pijn in ieder geval.

Max een meisje uit de klas van mijn dochter had zelfmoord gepleegd. En dat feit op zich is al erg genoeg. Maar wat me grotere zorg baart is dat het waarschijnlijk helemaal niet zo bedoeld was en dat er onder sommige kinderen dus schijnbaar geexpirimenteerd wordt met het opzoeken van grenzen. Nu is het opzoeken van grenzen op zich niets schrikbarends voor pubers . Maar de grenzen die hier worden opgezocht valt niet meer onder normaal puberaal gedrag.

Ik heb er dus echt vannacht niet van geslapen.
Ik zie net dat de mogelijkheden op garmin connect zijn uitgebreid. Je kunt nu je hele loop afspelen en dan krijg je gelijk zowel hartslag , tempo en hoogte in beeld. Heel grappig om te zien, vooral bij bij de baantrainingen met de oefeningen en zo erbij. Nu weet ik niet of ik het de volgende keer kan laten nog snel iets te 'schrijven' bij het uitlopen. of nog even een poppetje te tekenen of zo.
Fiekes, weet je al wanneer je dan in je nieuwe huisje kunt, want het loopt dus wel de spuigaten uit. En zijn je klachten dan misschien ook voor een deel te wijten aan stress!?

Ga je zelf ook meedoen of ga je supporteren?

Baukje, jeetje wat heftig!! Geloof meteen dat je er niet van hebt kunnen slapen. Hoe gaat dochter er mee om?

Gelukkig dat het met de lichamelijke klachten wel mee valt.

Hier gaat het best goed. Heb dinsdag via facebook een startbewijs gewonnen voor eindhoven. Vandaag dus 15 km op mijn gemak gelopen en het ging wel langzaam, maar wel lekker dus ondanks dat ik niet weet of ik uberhoudt wel kan mee doen, heb ik me ingeschreven voor de halve!

En om het compleet te maken heb ik nog via een clubgenoot een startbewijs voor de damloop geritseld. Ga ik op mijn slakkegang gewoon nog vast een keer 16 km doen.

Afdeling urologie is afgesloten: Heb geen niersteen en blaasontstekking ook niet meer, dus op wat noodantibiotica en de tip van 1 tabletje vit. c en een glas cranberrysap per dag kan ik misschien de blaasontsteking voor blijven. En dan vrijdag eindelijk naar de afdeling maag, darm en lever. Dan weet ik misschien meer. Maar ze zullen me toch niet meteen houden (denk ik) ga ik lekker een rondje rennen in amsterdam zondag!
Baukje, grappig! Voor dat je het weet ben je aan het figuurrennen!
Lauwe ik zit nu trainingen terug te kijken en met name met de oefenigen op het middenveld ben ik onbewust al aardig op dreef geweest.
baukje jeetje dat is heftig. kinderen doen stomme dingen. wat zegt jouw dochter zelf? fijn dat er niks aan de hand lijkt met het been

fiekes pfff dat is allemaal klote dus. wanneer kunnen jullie het huis in? en hoe nu zonder fiets?

lauwe dat is alvast hurdle 1 qua urologie. maar hoe voel je je? je hebt heel wat loopjes op de agenda. ik heb nog een 5 volgende week. de 8 in amsterdam de 10 singelloop en 15 zevenheuvelen en 15 bruggenloop.

voor 2012 ga ik plannen wat ik wil doen en ook trainen. hier terug of een andere. reading of edinburgh lijkt gaaf.
He lauwe wat leuk ineens zoveel plannenop korte termijn. Benieuwd of het vrijdag nog wat opleverd.

Max ook al zoveel plannen. Bij mij houd het na de mont venoux eind oktober even op. niet wat wedstrijden bereft hoor want ik ga zeker nog wat crossjes doen, wil nog een 10km lopen enin het voorjaar een halve en een hele marathon of toch nog die ene ultra. Maar dat moet ik nog met de trainer overleggen. En ik wil ook eerst even afwachten wanneer de vorm na de mont ventoux weer terug is. En het grote doel dan volgend jaar eindhoven, maar dat is nog zo ver weg.

Max wat betreft mijn dochter vind ik het erg moeilijk. Ze is nog maar 13 terwijl haar klasgenootjes allemaal 14,15 jaar zijn. En voor zover ik heb kunnen peilen heeft ze helemaal niets van de achterliggende problematiek meegekregen. En heeft het al moeilijk genoeg met het gebeuren op zich. De twee oudsten wisten wel dat dit soort dingen speelden. Maar die houden zich verre van dat soort figuren. Terwijl ik zelf altijd dacht dat het niet verder ging dat zich uiterlijk onderscheiden en dus vrij onschuldig puberaal gedrag.

Kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen , grote zorgen. Dat blijkt wel weer. En eigenlijk kun je alleen maar hopen dat ze verstandig en wijs genoeg zijn, goed genoeg in hun vel zitten zodat ze zich niet zo gemakkelijk mee laten slepen.
Rondje zit er weer op. Wel weer eens lekker om te lopen zonder die wind van de afgelopen week. Het ging lekker. Had een wisselduurloopje met 5 blokjes van 12min duurloop 2 met steeds 1 minuut pauze waarvan ik dan de eerste 15 sec moest sprinten (het is maar wat je pauze noemt natuurlijk). Met in en uitlopen erbij weer goed voor ruim 18km. En ik kon behoorlijk tempo maken op duurloop twee hartslag. Een km/hr sneller dan een anderhalve maand terug. Er lijkt echt vooruitgang in te zitten.
Hoi allemaal,

Ik lees regelmatig dit topic maar reageer eigenlijk nooit, maar ik heb een vraag aan jullie ervaren lopers. Ik wil graag de 10 km onder de 50 min lopen. Ik heb nu een aantal keer 51 min gelopen. Ik train 3 a 4 keer per week en elke zondag een voetbalwedstrijd. Door alle info op internet zie ik de bomen het bos niet meer.

Wat is verstandig? Regelmatig een duurloop en afwisselen met interval trainen (en wat is dan een effectieve manier?) Hoe lang moet de duurloop zijn?

Of hebben jullie missschien een tip van een goede en heldere site? Ik gebruik eigenlijk niet een hartslagmeter, omdat ik dat niet prettig vind.

Alvast bedankt.
takeesja prorun, runinfo en hardloopwijzer vind ik zel goede informatieve sites. Hoewel op runinfo ook wel hele bedenkelijke schema's staan.

Je streven van 10km binnen de 50min lijkt me heel reeel met je huidige tijd.

Hoe deel je op tie moment je trainingen in?

Ik zou een keer per week een duurloop doen. Die duurloop kun je varieren wat betreft lengte en dan denk ik aan een uurtje tot 90min. En dan misschien tijdens de duurloop ook eens een keertje iedere 10 of iedere 15min even een minuutje iets versnellen.

Voor het tempo zou ik een gerichte interval training per week doen. Dat kan varieren tot 3 tot 5 keer 1000m waarvan je de eersten in 5min/km doet en de laatste 1 a 2 in 4min50. Maar je kunt dat afwisselen met kortere invallen in een iets hoger tempo.

De derde training doe je dan een wissel duurloopje. Wissel je je rustige duurloop in blokjes steeds af met een blokje op een wat sneller tempo. De ene keer blijf je door rennen de andere keer neem je een korte wandel/dribbel pauze tussen de blokjes. De eventuele 4 de training zou een kort snel loopje kunnen zijn of een korte rustige duurloop van bv 45min.

Ook leuk is om af en toe een vaartspel te doen. Lekker rennen in het bos, wat hindernisje meenemen , heuveltjes meepakken een zelfde kort parcoursje op verschillende tempo's lopen; sprintjes tot het eerste paaltje-terug dribblen sprintjes tot het tweede paaltjes etc.
Baukje, bedankt voor je info, hier ga ik mee aan de slag. Was al een tijdje bezig om wat gerichter te trainen.

Ik net weer heerlijk gelopen, ongeveer 10 a 11 km, ik begon in het zonnetje en halverwege begon het te regenen, heerlijk vind ik dat altijd! Zo verslavend dat hardlopen!

Baukje nogmaals bedankt! Doe je ook de 7 heuvelenloop mee?
Takeesja de zeven heuvelenloop doe ik niet. De eerste zaterdag van oktober de kustmarathon en de laatste zaterdag van oktober de Mont Ventoux. Daarna doe ik het waarschijnlijk een paar weken wat rustiger aan. Misschien dat ik eind november dan weer een crossje mee kan pakken. Maar ik moet eerst nog zien hoe het herstel verloopt en horen wat de trainer voor ideeën hierover heeft.

Morgen een pittige training voor de boeg. Rustig duurloop tempo beginnen en dan elk kwartier op een hartslag van steeds 5 slagen hoger. De bedoeling is op deze manier 7x15min vol te kunnen maken en dan nog een kwartiertje uitlopen. Heb een dergelijke training nog nooit gedaan. Wel steeeds een hoger tempo maar niet met zulke grote blokken dus tijdens zo'n lange duurloop.

En inderdaad heel verslavend dat lopen.
Lauwe succes morgen!

Mijn piramide duurloop is vanmorgen goed gelukt. Begonnen op 11km/hr met een hartslag onder de 140 en het laatste blok van 15min op 14,4km/hr op een hartslag van 170. Maar dat laatste blok was dan ook wel pittig hoor. In totaal bijna 27km. Mijn kortste langste duurloop voor een marathon, maar gelijk wel de pittigste. Had geexpirimenteerd met energie gels maar dat bleek op dit tempo teveel van het goede. Die kwam er dus weer uit (na een uur!). Nu hebben hier thuis overigens twee kinderen last van hun maag dus misschien dat ik ook wel wat onder de leden heb en dat daardoor die gel helemaal verkeerd was gevallen.
Baukje, ja als er meerde kinderen wat last hebben van hun maag kan het goed zijn dat je dat spul er weer uitkotst! En de eerste zaterdag van oktober dat duurt ook niet meer al te lang.

Vrijdag nog naar het ziekenhuis geweest en er hoeft niets uit mijn lijf gehaald te worden, op mijn lever zit een soort van coupersose, wat sommige mensen hebben op hun gezicht weet je wel. En op de ct scan waren de gal stenen toch niet zo heel groot. Gaan er pas uit als je er echt pijn van krijgt, zelfde verhaal als je niersteen eigenlijk. Aan de ene kant ben ik wel blij, dat ik niet onder het mes moet, want daar zag ik erg tegenop. En ook langzaam aan begin ik me steeds iets beter te voelen. Begin toch steeds meer te denken dat de combinatie antibiotica, blaasontsteking en de halve marathon niet zo'n heel goed idee is geweest. Maar had niet verwacht dat dat dan zo lang zou duren, voordat je weer een beetje up to date bent!

Maar goed gisteren nog 12 km gelopen, op een slakkegangetje, en ook mijn hartslag was nu ook al weer iets minder. Dus morgen ga ik gewoon lekker lopen, genieten van al die mensen en de omgeving en blij zijn dat ik loop! En dat tempo dat komt later wel weer.

Takeesja, ga je zelf ook de zevenheuvelen doen? Die staat hier ook nog eens op de planning, maar ik denk niet dit jaar.
Lauwe gelukkig inderdaad niet onder het mes. En die couprose op je lever (echt nog nooit van gehoord) wat zijn daarvan de gevolgen?

Inderdaad morgen lekker genieten (voorzover datmogelijk is in de mensenmassa). Gewoon een lekker duurloopje van maken.

Ik ga morgen met mijn man naar cranendonck voor de halve marathon. Ga hem zelf niet helemaal lopen hoor want ik heb zelf maar 75min duurloopje op het programma. Maar ik heb uitgerekend dat ik dan de grote lus door het heidegebied mooi met mijn man kan meelopen. Zie ik zelf ook het parcours voor eventueel een volgende editie.

Ja nog maar twee weken tot de marathon. En ik zei wel de korste langste duurloop voor een marathon. Maar ik weet natuurlijk helemaal niet wat de trainer komende week voor mij in petto heeft. Verwacht overigens geen 30km meer.

Hilvarenbeek is ook morgen. Daar heb ik al een aantal keer de 30km gelopen als voorbereiding voor de hele marathon.
Lauwe, ja dat is wel de planning om dit jaar mee te doen met de 7heuvelenloop. Het is een mooie route en een thuiswedstrijd, dus veel vrienden en bekenden doen mee. Het is een aanrader om mee te doen!

Baukje, hoe doen jullie het thuis, logistiek, wie wanneer kan sporten, stiekem kost het toch veel tijd. Hier thuis is het vaak een hoop gepuzzel, we sporten allebei veel en graag en ik kan vaak pas een uurtje of 1,5 a 2 uur na het eten pas lopen.

Vandaag niet gelopen, morgenvroeg heb ik voetbalwedstrijd dus dan heb ik mijn intervaltraining ook weer gehad;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven