Gemixt

11-09-2011 22:02 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi ,

Ik lees al jaren mee en Ik heb nu besloten om toch maar wat te posten.

Ik ben zelf half half (Turks / Nederlands) van afkomst.

Wie is hier nog meer van gemixte afkomst?

Hoe staan jullie in het leven? Ik ben erg benieuwd naar verhalen van andere gemixte meiden, maakt niet uit wat voor mix je bent.

Waarin ben je echt Nederlands en waarin totaal niet?

Spreek je ook je 2de taal of juist niet? Waar voel jeje meer thuis?

Hoe sta je in relaties? Liever een Nederlander of toch niet? Naar welke kant van je familie trek je het meest naartoe?

Ben benieuwd!
ben zelf mix van duits en nederlands. trek toch meer naar de duitse kant, maar dat ligt meer aan familie. Ned. familie zie ik bijna nooit.
Hoi wifra,

wil je weer terug naar Duitsland dan denk je.
Nou, ik woon er wel 1 km van vandaan. Dus ik kom er regelmatig. Wel met het idee zitten spelen, maar door omstandigheden kunnen wij geen hypotheek krijgen (ik ziek, man contract niet verlengd)

Verder vind ik het een prima land om in te leven , vooral als je kinderen hebt. Maar het liefst ga in in de omgeving van Attendorn wonen, en dat gaat nu niet. Is nogal achteraf (lees platteland) en dat is nu niet te doen. Maar het gaat ooit wel gebeuren denk ik.
Mix van Surinaams/Nederlands.

Neem het beste van beide werelden. Leef erg op de klok maar qua eten trek ik toch meer de suri kant op. Al vind ik een prakkie soms ook errug lekkah! Feestjes geef ik niet zonder maaltijd en dansen. Maar wil wel graag om 6 uur met het hele gezin aan tafel.

Versta wel Surinaams maar spreek het slecht, maar daarintegen spreek ik wel vloeiend papiamentu. (woon op Curacao, dus is wel zo handig daar) Als je me vraagt wat ik me voel, zeg ik Nederlander, aangezien mijn jeugd en al mijn herinneringen daar liggen en je toch met die normen en waarden bent opgegroeit. En in Suriname ben ik gewoon een toerist hoor! Kan ook niet zeggen dat ik naar 1 kant meer trek dan de andere. Ik zie eruit als een negerin, maar praat als een Rotterdammer en leef zoals ik me prettig voel. Zonder vast te houden aan culturele of traditionele dingen.
Denk toch ook wel dat het verschil maakt of je een mix bent met een kleurtje. Heel erg, maar het is wel zo. Zelf ben ik blank met blond haar en blauwe ogen, dan word je in NL toch beter geaccepteerd volgens mij.

Ik heb geen moeite met het vinden van een stage-plek of werk, daar ik een hollandse achternaam en voorkomen heb. Voor veel mensen is dat (helaas) anders. Kan het heel goed begrijpen dat men teruggaat naar Turkije bijvoorbeeld. Met je opleiding en achtergrond heb je daar volgens mij heel snel een baan. Dat vind ik wel jammer, verschillende culturen in dit land kunnen zoveel toevoegen. Vind het gewoon triest dat de sfeer in dit land zo verrechst is. Globalisering is een vaststaand feit, en dan red je het als B.V. Nederland écht niet met alleen Henk en Ingrid.
Toch heb ik nooit moeilijkheden gehad om een baan of stageplek te krijgen hoor. Stap ook niet ergens binnen enorm bewust van mijn kleur, maar gewoon als mijzelf. Ik heb een Hollandse achternaam en in het verleden keek er weleens iemand verbaasd als ze dan een donker persoon binnen zagen komen, maar verder dan dat ging het ook niet.

Is wel frapant dat blanke mensen veel meer bezig zijn met kleur, en de zogenaamde nadelen ervan, dan kleurlingen zelf.
Nee ik heb dat idee wel echt Khemam

Ik ben half Vlaams/ half Surinaams.

Ik voel me trouwens wel Nederlands, ben hier geboren en getogen.

Maar ik voel me wel degelijk soms , ik weet niet, anders.

Vooral als dingen 'mis' gaan (zoals toen ik in ziektewet kwam ) opeens was ik een allochtoon, mocht ik een cursus Nederlands, werd er maar doorgevraagd hoeveel kinderen ik had (want 'jullie' hebben vaak jong kinderen) , als er preventief gefouilleerd wordt moet ik altijd , en met mij alle donkere mensen en marokkanen. Ik merk dat ik er wel af en toe 'last' van heb. Last klinkt gek, want ik ben mezelf, en blij met hoe ik eruitzie en afkomst enzo, maar soms voel ik me wel zo 'anders' beoordeeld.
quote:khemam schreef op 11 september 2011 @ 22:50:

Toch heb ik nooit moeilijkheden gehad om een baan of stageplek te krijgen hoor. Stap ook niet ergens binnen enorm bewust van mijn kleur, maar gewoon als mijzelf. Ik heb een Hollandse achternaam en in het verleden keek er weleens iemand verbaasd als ze dan een donker persoon binnen zagen komen, maar verder dan dat ging het ook niet.

Is wel frapant dat blanke mensen veel meer bezig zijn met kleur, en de zogenaamde nadelen ervan, dan kleurlingen zelf.

Klopt, heb dat ook wel eens ervaren. Vriendin van me (blank) heeft twee kindjes van een Afrikaanse man. Als ze dan door haar (bekrompen en zeer gelovige) dorp liep met haar meiden, dan werd ze vaak aangekeken. Maar zelf dacht ze dan altijd: 'Wat kijken die mensen nou?'

Het duurde bij haar altijd een paar tellen voordat ze in de gaten had dat zij er i.c.m haar kinderen toch best uitzonderlijk uitzag (in haar dorp dan hè), terwijl zij zelf totaal niet in de gaten had dat haar kinderen donker zijn. Het waren 'gewoon haar kinderen'. :-)
quote:khemam schreef op 11 september 2011 @ 22:50:

Nou ik kan je wel een voorbeeld geven:

Man die ik ken (35jr) woont hier al 34 jaar, gaat op een goede dag vissen en vergeet zijn vispas mee te nemen. Agent komt controleren en hij zegt dat hij zijn pas is vergeten. Agent vraagt aan hem:

'Heb je wel je verblijfsvergunning bij je? Wil ik die even inzien"

Man in kwestie is van Turkse afkomst, en heeft een NL's paspoort, naast een Turkse.

En zo kan ik hier wel 100 pagina's volschrijven met dit soort voorbeelden. Dus het gebeurt toch echt.

Vind het fijn voor je dat jij die problemen toch niet ervaart, zo kan het dus ook!
Ook een tropische mixje; mn vader komt uit Aruba en mn moeder uit Greneda (Caribische gebied). Haar moeder, mijn oma dus was Amerikaans en mijn opa is Spaans. Dat maakt mij dus een aardig mixje. Zelf ben ik in Nl geboren en spreek ik oa vloeiend Engels en Arubaans.

We hebben weinig familieleden in nl, en trek niet persé naar 1 kant van de familie. Wel zijn er aan mijn moeders kant van de familie meer neven en nichtjes van mijn leeftijd.

Wat relaties betreft val ik op mannen met een blank uiterlijk en donker haar. Ik heb een Spaanse en een Koerdische (moslim) vriend gehad. Ben daar verder niet zo moeilijk in.. love happens:)
quote:_yellowlove_ schreef op 11 september 2011 @ 23:00:

Ik ben half Vlaams/ half Surinaams.

Hee, een Surivlaamse.
Haha, wat grappig. Ik heb die samensteller toen in een interview op de radio gehoord. Geweldige term: Surivlaams.
quote:jill_ schreef op 11 september 2011 @ 23:10:

Ook een tropische mixje; mn vader komt uit Aruba en mn moeder uit Greneda (Caribische gebied). Haar moeder, mijn oma dus was Amerikaans en mijn opa is Spaans. Dat maakt mij dus een aardig mixje. Zelf ben ik in Nl geboren en spreek ik oa vloeiend Engels en Arubaans.

We hebben weinig familieleden in nl, en trek niet persé naar 1 kant van de familie. Wel zijn er aan mijn moeders kant van de familie meer neven en nichtjes van mijn leeftijd.

Wat relaties betreft val ik op mannen met een blank uiterlijk en donker haar. Ik heb een Spaanse en een Koerdische (moslim) vriend gehad. Ben daar verder niet zo moeilijk in.. love happens:)Ik ben geen mixje, dus een écht antwoord op de vraag van TO is het misschien niet, maar ik wil het wel delen. Ik ben blank en het maakt mij qua kleur ook niet uit v.w.b. relaties. Qua gelóóf heb ik wel voorkeuren trouwens. Maar de kleur.... tja, wat iemand anders al zegt: love happens! :-)
Hey YL <3

Vervelend dat jij die ervaring wel hebt gehad. Natuurlijk zijn er momenten dat ik me afvraag of het komt omdat ik "zwart" ben. Zoals toen ik een nieuwe auto had, een kek sportauto-tje van duitse makelij, en ik op 1 dag wel 6x werd aangehouden. Ik vraag zulke dingen dan ook direct allervriendelijkst. De dienstdoende agent wist mij te overtuigen met zijn welgemeende verklaring: Ja sorry hoor wijfie, maar als je in R'dam zuid rondrijd in zo'n auto ken je wel verwachten dat we willen weten wie je bent en hoe je dr aan komt. En eerlijk gezegd snapte ik hem helemaal. En de verdere keren dat ik openlijk gediscrimineerd ben waren dat zulke tokkies dat ik eigenlijk meer medelijden had. Bij de ziektewet ben ik gelukkig altijd normaal behandeld.

qua mannen heb ik alle kleuren van de regenboog al een keer uitgetest. Val nmlk niet op een kleur maar meer op een type.

En wat betreft dat "anders" zijn. Dat heb ik overal, bij mijn NL familie ben ik anders en bij de Suri's ook. Inmiddels ben ik daar heel blij mee en ben ik, just me, myself and I.
Ik ben Brits/Nederlands, met nog een vleugje Spaans wat verder weg.

De Engelse taal ligt me beter, maar verder voel ik me vooral Europeaan. Wat betreft typisch Nederlandse of typisch Britse zaken voel ik me eigenlijk allebei niet zo aangesproken.

Voor zover kleurtjes belangrijk zijn; ik ben geel
Ik ben half Limburgs en half Brabants; telt dat ook?!
Ik ben Indonesisch/Nederlands met een vleugje Surinaams en een vleugje Duits. Eigenlijk voel ik me vooral Nederlandse omdat ik hier ben geboren en getogen.

Ik heb wel een kleurtje maar (gelukkig) een oerhollandse naam.
Mijn vriend is half syrisch en word bij de douane oid ook vaak even aangesproken of wat dan ook, dit omdat hij donker haar en hele grote blauwe ogen heeft, valt dus extra op. Hij voelt zich overigens nederlands , maar dit komt omdat hij zijn (syrische) vader niet echt kent.
quote:beetjegek schreef op 12 september 2011 @ 13:04:

Mijn vriend is half syrisch en word bij de douane oid ook vaak even aangesproken of wat dan ook.Wat vindt hij daarvan?
quote:khemam schreef op 11 september 2011 @ 23:31:

Hey YL <3

Vervelend dat jij die ervaring wel hebt gehad. Natuurlijk zijn er momenten dat ik me afvraag of het komt omdat ik "zwart" ben. Zoals toen ik een nieuwe auto had, een kek sportauto-tje van duitse makelij, en ik op 1 dag wel 6x werd aangehouden. Ik vraag zulke dingen dan ook direct allervriendelijkst. De dienstdoende agent wist mij te overtuigen met zijn welgemeende verklaring: Ja sorry hoor wijfie, maar als je in R'dam zuid rondrijd in zo'n auto ken je wel verwachten dat we willen weten wie je bent en hoe je dr aan komt.

.

Dit meen je niet.

Noemde die politie agent je echt 'wijfie'?

En zei hij echt dat hij wilde weten hoe je aan die auto komt?

Ik zou zijn naam opschrijven en een klacht indienen!
quote:kadanz schreef op 13 september 2011 @ 13:31:

[...]

Dit meen je niet.

Noemde die politie agent je echt 'wijfie'?

En zei hij echt dat hij wilde weten hoe je aan die auto komt?

Ik zou zijn naam opschrijven en een klacht indienen!Gezien de locatie kon ik er wel inkomen. Was toendertijd zo'n beetje de boulevard der drugsrunners en hoe die man het zei, gaf meer zijn volkse manier van praten aan, dan een denigrerend toontje. Had ik op de snelweg gereden was het een ander verhaal, maar in de toen zo beruchte Millinxbuurt was ik ook wel een beetje een vertoning.
quote:khemam schreef op 11 september 2011 @ 22:50:[/b

Mijn man is bruin. Rijden we met de tram langs een bushalte waar allemaal donkere mensen staan te wachten. Zegt hij"Jee wel veel buitenlanders hier he".

Toen ik zei dat mensen hem ook als "buitenlander"zien keek hij mij echt aan alsof hij water zag branden!
Dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven