Hoe groot is jullie vangnet?

15-09-2011 10:52 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een opvangprobleempje bij ons thuis vandaag, vroeg ik me af hoe groot het gemiddelde vangnet op het vivaforum is.

Wij hebben:

Kdv/bso: 1 dag per week, incl, vakantieopvang

Mijn moeder: 1 dag per week en soms voor noodgevallen. Ze is alleen met pensioen, dus regelmatig de hort op en niet beschikbaar.

buurmeisje: past standaard 1 avond per week op en we kunnen haar wel bellen voor extra, maar vaak kan ze dan niet

Nichtje: studeert in een stad ver weg, is dus niet vaak beschikbaar, wel op zaterdagavond

Vriendin: wij vangen af en toe elkaars kinderen op als het zo uitkomt, maar ik moet eerlijk zeggen dat het bij haar vaak niet uitkomt en dat zij mij niet zo vaak vraagt, omdat zij en haar man niet tegelijk werken en ze dus bijna geen oppas nodig hebben.

Vandaag hebben wij dus een probleemsituatie waarbij niemand beschikbaar is en kdv vol zit. Ik ga nu maar thuiswerken, komt er op neer dat ik dus het hele weekend 's avonds aan het werk ben, want werken met 2 kleine kinderen om je heen gaat ook niet echt. Best balen, ik had andere plannen. Is ons vangnet nu te klein of komt dit vaker voor?
..
Wij doen het allebei zelf, geen kdv, geen andere oppas, niks. Als er iets is, of we willen samen uit dan vragen we mijn ouders of goede vrienden.
Ons vangnet wat oppas betreft, was kdv en mijn schoonouders. Dat laatste kan nu helaas en onverwacht niet meer, dus ik voorzie hier wel wat problemen. Ik rekende er toch best wel op geloof ik, veel werkplannen gingen er toch wel vanuit dat ze de eerstkomende jaren zouden kunnen oppassen (en dat wilden ze zelf ook graag). Mijn eigen ouders passen niet graag op, andere familie woont verder weg, vriendinnen hebben zelf kinderen en werken of wonen verder weg.

Toch maar eens kijken of er geen buurvrouwen zijn die achtervang zouden willen zijn.
Het gaat er denk ik minder om hoe groot je vangnet is, maar hoe flexibel.

Hier 2 pubermeiden die geen opvang meer nodig hebben maar wel een zoontje.

In principe heb ik een naschoolse oppas voor hem die ook overdag kan. Anders genoeg ouders van school, dat gaat om en om (en nee, dat wordt niet geturfd)

Bij ziekte wil ik geen gesjouw, dan werk ik of zijn vader thuis indien mogelijk. Als dat niet zou lukken dan kunnen mijn ouders altijd komen en begint 1 van ons dus wat later met werken.

Natuurlijk kan het morgen veranderen maar met 3 kinderen hebben we welgeteld dit tnt 3x zo moeten doen in al die jaren.

(ff afkloppen he?)

Ik besef dat sommige kinderen echt vaker ziek zijn, dan is een sluitend vangnet wel nodig.

Dat hebben wij gelukkig nooit gehad. Hier zijn het de extra vrije dagen op school (studiedagen). Dan is het zo dat ik Pietje en Kklaasje heb op mijn vrije dag als dat samenvalt met de studiedag en de volgende keer mijn zoon met 1 van hen meegaat. Alle ouders hebben dit probleem dus dat loopt al jaren lang goed
Je bent zelf een theepot
quote:Kastanjez schreef op 15 september 2011 @ 12:35:

Ik wil niemand op haar tenen trappen, maar waarom investeren niet meer mensen in een vangnet? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar, aangezien ik me totaal niet rustig zou voelen als ik het niet had . Daarom ben ik ook al op zoek naar een flexibele oppas voor nood en dat soort mensen.

Investeren in een netwerk is iets wat ik inderdaad wel wil gaan doen. Tot nu toe is het daar nog nauwelijks van gekomen om een aantal redenen.

Bij ons lag het niet in de verwachting dat er kinderen zouden komen (we wilden ze wel, maar leken ze niet te kunnen krijgen) en we hadden ons al enigzins ingesteld op een leven zonder kinderen. Ook de vrienden die we hebben pasten daarin: kinderloze stellen met min of meer flitsende carrières die veel reizen en veel uitgaan. Ze staan welwillend tegenover onze kinderen maar hebben vanwege fulltime werken en veel reizen geen mogelijkheden om als netwerk te fungeren.

Uiteindelijk bleek ik wel zwanger te kunnen worden en kregen we totaal onverwacht binnen anderhalf jaar twee kinderen. De jongste is nu twee en de oudste drie. De afgelopen jaren zijn één grote maalstroom geweest waarin we enorm moesten wennen aan ons nieuwe leven en ik totaal geen fut had om te investeren in nieuwe contacten. Wel heb ik aan de zwangerschapsgym (of all places) twee nieuwe vriendschappen overgehouden maar dat zijn beiden moeders met vier kinderen! Daar breng ik mijn twee peuters ook niet zo snel naartoe tenzij in een noodgeval.

Nu de jongste twee is komt er weer meer ruimte voor andere zaken en wil ik ook meer investeren in contacten.
Tja groot vangnet eigenlijk niet, maar tot nu toe geen ernstige problemen.

schoonmoeder

schoonvader en-of stiefschoonmoeder

buurvrouw

schoonzus

Oudste gaat naar school en jongste gaat naar gastouder. Gastouder kan niet extra oppassen omdat ze aan de max van kinderen zit. Wel kan ze af en toe de oudste van school halen als er eens iets uitloopt.

Verder neemt of man of ik vrij.
quote:dubiootje schreef op 15 september 2011 @ 13:49:

Waarom doet een ander het niet, Sunemom? Jij zou het toch ook gerust voor een ander doen?

Anders is dat misschien een mogelijkheid. Bied zelf eens aan iemand aan om hun kind(eren) een middagje of dagje onder je hoede te nemen, zodat ze hun handen vrij hebben. Help je karma een handje Dat gebeurd inderdaad wel. Dochter heeft inmiddels een paar vaste vriendjes en die moeders helpen elkaar wel. Dus een keer elkaars kindren meenemen enz is nu geen probleem meer, maar een echt vangnet zoals ouders, schoonouders, broers/zussen en vrienden zit er hier echt niet in. Betaald oppas hebben we in de vorm van een buurmeisje en verder ook niet, ds op de incidntele speelafspraak om elkaar te helpen na moeten man en ik het toch echt gewoon samen zien te rooien
quote:Kastanjez schreef op 15 september 2011 @ 12:35:

Ik wil niemand op haar tenen trappen, maar waarom investeren niet meer mensen in een vangnet? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar, aangezien ik me totaal niet rustig zou voelen als ik het niet had . Daarom ben ik ook al op zoek naar een flexibele oppas voor nood en dat soort mensen.

Ik zou graag willen investeren in een groter vangnet, alleen weet ik eerlijk gezegd niet goed hoe.

Hier is mijn vangnet mijn ouders (op 1 uur en 3 kwartier rijden), zijn beide met pensioen maar zijn wel vrij makkelijk, als ze zelf belangrijke afspraken hebben kan ik dochter altijd daar brengen, dan passen ze desnoods om en om op. Als ze niets hebben komen ze hier heen in geval van nood.

En verder? De gastouder en in uiterst uiterst geval van nood de vrouw van mijn baas, maar dan moet de nood wel heel hoog zijn wil ik daar gebruik van maken.

Ik ken wel wat andere ouders (via baby-zwemmen, baby-massage) maar dat zijn allemaal niet werkende moeders, die dus elkaar nog veel vaker door de week zien/afspreken. Ik heb daarvoor gewoon geen tijd, ik werk 4 dagen per week.

Ik heb hier wel vrienden, maar die zijn allemaal kinderloos en werken ft, daar heb ik dus weinig aan in dit geval.

Dus als iemand tips heeft hoe ik mijn netwerk kan uitbreiden? Graag.
Ik vind het zelf ook lastig hoor met dat netwerk. Want eerlijk is eerlijk, ik kan en wil heus wel oppassen op andermans kinderen. Maar ik sta zelf niet te springen om constant de hut vol te hebben als ik vrij ben. En dat gevoel projecteer ik ook op andere ouders: ik kan mij heel goed voorstellen dat andere ouders naast hun drukke leven en baan ook niet zitten te wachten op geregelde opvang van mijn kind. Af en toe best, geen probleem, maar je moet van je eigen opvangissues niet andermans probleem maken vind ik. En dan neem je dus inderdaad maar vrij ofzo. Ik snap dat dat dan weer het probleem bij de baas leggen is, maar ja, je moet toch schuiven en schipperen in alle redelijkheid. Gelukkig heb ik een heel flexibele baan waarin ik veel kan compenseren. As ik geen afsrpaken heb staan, kan ik in principe een werkdag ruilen voor een andere dag.
quote:germanwings schreef op 15 september 2011 @ 19:50:

[...]

Dus als iemand tips heeft hoe ik mijn netwerk kan uitbreiden? Graag.

Ik heb dat toch voornamelijk gedaan door veel te kletsen met andere ouders in mijn buurt. Voor ik een kind had, had ik eigenlijk nooit contact met mensen die in mijn buurt woonden, op een enkel hoi en doei na, maar sinds ik een kind heb groeide het eigenlijk spontaan. Een buurvrouw die je al jaren van gezicht kent en die dan af en toe zegt "goh, wat word je kindje al groot", met dat soort mensen ben ik gewoon meer contact gaan leggen. En zoals gezegd: kinderdagverblijf, zwangerschapsgym, zwemles, schoolplein, dat soort plekken zijn toch de plaatsen waar ik niet alleen nieuwe vriendinnen heb gemaakt, maar dus ook mijn vangnet mee heb uitgebreid.

Op mijn vader na heb ik eigenlijk zelfs nog nooit iemand anders dan de mensen die ik via mijn kind heb leren kennen als achtervang gebruikt. Mijn vriendinnen hebben of geen kinderen, of kinderen in een andere leeftijd en wonen ook niet bij me in de buurt, zelfde geldt voor familieleden en tja, ik vond het dus om die reden dus sowieso leuk om mensen in de buurt te leren kennen die een beetje in dezelfde fase zaten en door je kind heb je direct een raakvlak.
Am Yisrael Chai!
toch leuk en leerzaam, om te zien hoe anderen het doen. Overigens vind ik het KDV niet echt onder je vangnet vallen. Tenminste, niet bij ons. Het KDV valt onder de reguliere opvang, als alles gaat zoals het moet. Pas als er iets niet gaat zoals je zou willen (kind ziek, belangrijke afspraak op je mama-/papadag enzovoort) heb je een vangnet nodig.

Ik vind het idee van op het KDV briefjes ophangen een erg goed idee trouwens. Zie het mezelf niet zo snel doen (de nood is ook niet hoog genoeg) maar toch. Ik denk ook dat het een beetje van je eigen assertiviteit afhangt hoe makkelijk je een ander vraagt om op jouw kind te passen. Ik zou het nooit doen voor een wissewasje, maar zodra je hele vangnet uitgeput is, is het wel een goede mogelijkheid.
Wij hebben eigenlijk helemaal geen netwerk. Weinig vrienden in de buurt. De buurvrouw kan incidenteel oppassen. Man en ik werken allebei onregelmatig ( en 's middags/ 's avonds'.) en door onze vervelende opvangvraag kunnen we ook geen gastouder vinden. Schoonouders wonen wel in de buurt maar willen/ kunnen niet oppassen omdat het te zwaar voor ze is. Broers en zussen hebben we een hele schare maar wonen verspreid over het land ( en geen enkele in de buurt) Mijn ouders wonen aan de andere kant van het land en komen in de weekenden dat ik moet werken ( 2 weekenden per maand). Als ik doordeweeks moet werken zorgt mijn man dat hij thuis is en als mijn man werkt, ben ik bij de kinderen. Ik ben dan ook hard op zoek naar een andere baan ( kantoortijden) zodat kinderen gewoon naar bso ( straks) en het kdv kunnen.
anoniem_39014 wijzigde dit bericht op 16-09-2011 17:05
Reden: aanvulling
% gewijzigd
mijn moeder (1 vaste middag), mijn vader incidenteel, mijn schoonmoeder incidentieel maar liever niet want die loopt tegen de 80 en kan geen 2 kinderen tegelijk aan, mijn werkster (met name 's avonds), vriendin (incidenteel), moeders van vriendjes van mijn zoon. Verder 2 keer tussenschoolse opvang en 1 keer korte opvang BSO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven