Hoe groot is jullie vangnet?

15-09-2011 10:52 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een opvangprobleempje bij ons thuis vandaag, vroeg ik me af hoe groot het gemiddelde vangnet op het vivaforum is.

Wij hebben:

Kdv/bso: 1 dag per week, incl, vakantieopvang

Mijn moeder: 1 dag per week en soms voor noodgevallen. Ze is alleen met pensioen, dus regelmatig de hort op en niet beschikbaar.

buurmeisje: past standaard 1 avond per week op en we kunnen haar wel bellen voor extra, maar vaak kan ze dan niet

Nichtje: studeert in een stad ver weg, is dus niet vaak beschikbaar, wel op zaterdagavond

Vriendin: wij vangen af en toe elkaars kinderen op als het zo uitkomt, maar ik moet eerlijk zeggen dat het bij haar vaak niet uitkomt en dat zij mij niet zo vaak vraagt, omdat zij en haar man niet tegelijk werken en ze dus bijna geen oppas nodig hebben.

Vandaag hebben wij dus een probleemsituatie waarbij niemand beschikbaar is en kdv vol zit. Ik ga nu maar thuiswerken, komt er op neer dat ik dus het hele weekend 's avonds aan het werk ben, want werken met 2 kleine kinderen om je heen gaat ook niet echt. Best balen, ik had andere plannen. Is ons vangnet nu te klein of komt dit vaker voor?
..
2 dagen kdv/bso, opa en oma die ieder 1 dag oppassen en in noodgevallen thuis kunnen en willen werken om kids op te vangen, man die ploegendiensten werkt met collega's die ook kinderen hebben, dus onderling ruilen ivm ziekte e.d. gebeurt zeer regelmatig en kan ook makkelijk. in echt echte echte nood zus die op wil passen. Maar zij heeft al 3 kids van haarzelf dus dat doe ik liever alleen als het voor een uurtje ofzo is. En gelukkig heb ik een baas die in het uitzonderlijke geval dat het echt nodig is, het geen probleem vindt dat ik vrij neem. (is nu 1x gebeurt omdat zoon longonsteking had en ik bij hem wilde blijven. Was geen probleem.
Kdv ( 1 dag)

Opa en oma 1 dag. Maar met pensioen, dus (te) vaak op vakantie.

Andere opa en oma wonen ver weg.

Oppas voor als wij uiteten gaan of i.d is onlangs gestopt. Dringend op zoek naar een nieuwe dus.

Ben erg jaloers op mensen die zo'n vangnet als jij hebben.
Ik heb nog geen kinderen, ben zwanger maar heb wel al wat lijntjes uitgegooid voor opvang.

Maandag : Schoonmoeder

Dinsdag : Kinderdagverblijf

Woensdag/donderdag : Ben ik vrij

Vrijdag : Halve dag kdv/halve dag past man op

Het kan bij mij soms voorkomen dat ik op woensdag moet werken. Dit weet ik minimaal 6 weken van tevoren en is in de CAO zo geregeld. Je kan dus nooit 100% uitgaan van je vrije dag op het werk, maar ze proberen het zoveel mogelijk op 1 dag te houden. Als ik woensdag moet werken heb ik wel wat mensen die mogelijk kunnen oppassen. De opvang is dicht die dag helaas. Maar mijn moeder heeft al aangegeven op te willen passen. Woont in duitsland, maar dan komt ze hierheen en blijven ze slapen. Anders kan mijn schoonmoeder misschien en verder heb ik een vriendin vlakbij wonen. Andere vriendin zou het ook niet erg vinden, maar het ligt er maar net aan of ze vrij kunnen krijgen. Verder heb ik een collega (schoonmaakster bij ons) die al heeft aangegeven in nood op te willen passen. Verder heb ik nog een schoonzusje die een eind verderop woont, maar die zou het ook wel leuk vinden mocht ze vrij zijn die dag. Ik heb dus wat dat betreft genoeg mensen om me heen. Het is alleen even zoeken wie er dan vrij heeft en anders bel ik mijn moeder. Maar echt vaak zal het niet voorkomen gok ik zo
Ik heb het geluk dat zowel mijn ouders als schoonouders in de buurt wonen, en verwacht niet zo heel vaak vangnetproblemen te hebben (mijn ouderschapsverlof houdt over een maand op, dan ga ik het ervaren )

Mijn broer en zus wonen beiden niet zo dicht bij mijn ouders en die hebben meer problemen. Mijn broer heeft totaal geen vangnet in zijn woonplaats maar mijn zus heeft de afgelopen jaren heel erg geïnvesteerd in nieuwe contacten (buren, vrouwen van de zwangerschapsgym enzo) en ik zie dat haar vangnet daardoor heel uitgebreid is.

Ik wil niemand op haar tenen trappen, maar waarom investeren niet meer mensen in een vangnet? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar, aangezien ik me totaal niet rustig zou voelen als ik het niet had . Daarom ben ik ook al op zoek naar een flexibele oppas voor nood en dat soort mensen.
Ik vind jouw vangnet groot hoor Reizigster! Die van ons is een stuk kleiner.

Eigenlijk zijn alleen mijn zus (die onregematige diensten werkt) en 2 buren een optie voor opvang voor onverwachte momenten. Opa en oma zijn de helft van het jaar niet in Nl. en passen ook niet op. Af en toe een nachtje logeren als ze weer terug zijn, maar dus geen back up. Andere opa/oma overleden en ongeschikt. Broer/zus van man willen niet.

Dus moet ik het hebben van de buren. Maar die zijn niet zo happig dat ik onverwacht kan aankloppen (5 x geprobeerd de afgelopen 2 jaar en alle 5 de keren was het antwoord nee). Ver in het voren afgesproken is het geen probleem. En ik zou de ouders van vriendinnetjes kunnen vragen. Probleem alleen is dat die ouders meestal werken en hun kinderen ook naar de opvang gaan. Er zijn gewoon niet veel ouders 'thuis'.

Ik zou eigenlijk niet goed weten waar ik terecht zou moeten met dochter als de BSO geen optie is. Ik merk het heel goed, want vandaag zit ik thuis. 3 weken geleden werd aangekondigd dat er een uitstap is met het werk waar we verwacht werden (met avondeten). Maar ik heb iedereen gevraagd uit mijn netwerk en niemand kon. Dus ik ben als enige niet mee : (
Reizigster, ik denk dat dat de realiteit is van kinderen. Hoe goed je vangnet ook is (en petje af, want jullie hebben het goed geregeld!), er zijn gewoon situaties waarbij je toch geconfronteerd wordt met dit soort momenten. En wat ik begrijp uit jouw post, komt dat maar zeer weinig voor. Een werkgever zal dan ook geen 'last' hebben van jou denk ik. Het is dan helaas zo, jammerdebammer.
quote:Kastanjez schreef op 15 september 2011 @ 12:35:

Ik wil niemand op haar tenen trappen, maar waarom investeren niet meer mensen in een vangnet? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar, aangezien ik me totaal niet rustig zou voelen als ik het niet had . Daarom ben ik ook al op zoek naar een flexibele oppas voor nood en dat soort mensen.

Ik werk momenteel meer dan fulltime, dus weinig tijd overdag voor sociale dingen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen vrienden heb hier, kuddes, maar die werken allemaal ook fulltime, dus daar heb ik niets aan. Investeren in een vangnet waar ik iets aan heb, dus in mensen die overdag niet of weinig werken, is echt lastig, heb ik gemerkt. Deze mensen hebben 's avonds hun tijd vaak gereserveerd voor man en kind, en doen overdag hun sociale dingen. Dus op de tijden waarop ik aan het werk ben. Dat maakt het ontzettend lastig om een band op te bouwen die uit meer bestaat dan: 'mag ik mijn kind een middag bij je brengen?'

Dit probleem is overigens wel de reden waarom we willen verhuizen naar de geboortestreek van mijn man. Daar hebben we tenminste een beschikbaar netwerk. Probleem is echter dat werk daar wat minder beschikbaar is, dus het is even sappelen.
Ik heb best een groot vangnet, en wat mij opvalt in jullie reacties is dat jullie kinderen allemaal op het KDV/BSO zitten, hebben jullie daar dan geen andere ouders leren kennen?

Zo nee, dan zou ik daarin investeren. Ik heb in de loop der jaren gemerkt dat dat bij mij mijn fijnste vangnet is, ouders die ik heb leren kennen toen onze kinderen babies waren en samen op de creche zaten. Die wonen namelijk vrijwel altijd ook in je buurt (als je tenminste een creche dichtbij huis hebt) en met een beetje geluk blijven de kinderen ook wel vriendjes van elkaar. Je zit bovendien altijd in dezelfde fase qua kind en dan is het gewoon over en weer.
Am Yisrael Chai!
Mag ik ook antwoorden, ook al heb ik geen kinderen? :-)

Ik heb wel hondjes, en dan grijp ik ook vaak mis op een vangnet. Mijn NET is wel groot, maar het vangt niet zeg maar.

Nu ga ik niet vaak van huis, en al helemaal zelden voor langere tijd, maar ik heb eigenlijk maar één plek: mijn moeder. Die er eigenlijk de leeftijd niet meer voor heeft om twee van die druktemakers om haar heen te hebben. De rest van de familie geeft niets om honden of ze vinden het teveel werk.

Vriendinnen hebben zelf honden, dus daar kunnen ze ook nooit naar toe. In een heel uitzonderlijk geval wil een kind van een broer wel oppassen.

Dus zoals Zebra hierboven zegt over haar kind: een vaste oppas zou fijn zijn. Dus ook voor hondjes.
quote:Blyt schreef op 15 september 2011 @ 12:52:

[...]

Ik werk momenteel meer dan fulltime, dus weinig tijd overdag voor sociale dingen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen vrienden heb hier, kuddes, maar die werken allemaal ook fulltime, dus daar heb ik niets aan. Investeren in een vangnet waar ik iets aan heb, dus in mensen die overdag niet of weinig werken, is echt lastig, heb ik gemerkt. Deze mensen hebben 's avonds hun tijd vaak gereserveerd voor man en kind, en doen overdag hun sociale dingen. Dus op de tijden waarop ik aan het werk ben. Dat maakt het ontzettend lastig om een band op te bouwen die uit meer bestaat dan: 'mag ik mijn kind een middag bij je brengen?'

Dit probleem is overigens wel de reden waarom we willen verhuizen naar de geboortestreek van mijn man. Daar hebben we tenminste een beschikbaar netwerk. Probleem is echter dat werk daar wat minder beschikbaar is, dus het is even sappelen.Ik heb jaren geleden gewoon eens een oproepje gedaan op de creche. Is dat niet wat? Al die mensen werken ook, dus zitten wellicht met hetzelfde probleem. Maar nogmaals: dat is wel afhankelijk van of je creche in je eigen buurt is. De kinderen met wie mijn zoon op de creche heeft gezeten, daarvan zitten er een groot deel ook weer bij hem op de basisschool, dus in de loop der jaren leer je die kinderen allemaal wel kennen en de ouders ook. Dan is een speelafspraak die eigenlijk vooral bedoeld is om je oppasprobleem op te lossen zo gemaakt. Of een keertje mee uit school nemen, of mee uit de creche als je in de file staat of een calamiteit hebt, dat soort dingen.
Am Yisrael Chai!
Dochter gaat 2 dagen naar schoonmoeder en een dag naar schoonzus,in ruil daarvoor pas ik een dag op die van haar.

Zowel schoonmoeder als schoonzus werken daarnaast, dus op andere dagen dan afgesproken niet beschikbaar.

Mijn zus werkt op dezelfde dagen als ik dus die kan niet in geval van nood.

Man werkt in het onderwijs en kan dus niet vrij nemen.

Schoonouders willen in het weekend graag oppassen maar hebben een erg druk sociaal leven. We hebben nog wel een super oppas meisje maar die heeft heel veel oppaskindjes dus moet vroeg reserveren. In geval van nood in het weekend kan mijn zus meestal wel.

Mocht het voorkomen dat mijn schoonmoeder niet kan oppassen op haar vaste oppas dag moet ik dus vrij nemen. Ik hoop dat dat dit jaar niet meer gaat gebeuren want heb geen vrije dagen meer.
Ik vind ook dat je een groot vangnet hebt hoor Reizigster.

Ik woon in het buitenland, dus familie en schoonfamilie is hier veels te ver weg. Mijn vrienden hebben (bijna) geen kinderen en werken allemaal fulltime, maar in geval van uiterste nood kan er wel wat geregeld worden.

Mijn dochter gaat 4x per week naar de oppas (gast ouder). Zij doet ook aan 24 uurs opvang, dus in geval van nood hebben we haar altijd. Ook mogen we onze dochter op de oppasdagen naar haar brengen als ze ziek is, maar dan nemen vriend of ik een dag vrij. (We hebben aardig veel vakantiedagen, dus dat gaat makkelijk)

Aangezien wij dus bijna geen netwerk/vangnet hebben, hebben we expres een GO gezocht die 24uurs opvang aanbiedt. (Maar daar hebben we nog geen gebruik van gemaakt)

Maar nu (dochter is 15 maanden), ga ik opzoek naar een babysitter die af en toe een avondje kan oppassen zodat wij gezellig uit kunnen gaan,
Toch fijn dat ik mijn vraag gesteld heb, want zoiets als wat FV schrijft, daar had ik nog niet eens aan gedacht (ik ben ook nog maar pas een ouder he ). Tis niet zo heel makkelijk als je fulltime werkt inderdaad, maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat ik op mijn vrije dag best een keertje als noodoppas wil functioneren voor een kindje van het KDV en vice versa zou dan ook mooi zijn.
quote:fashionvictim schreef op 15 september 2011 @ 12:53:

Zo nee, dan zou ik daarin investeren. Ik heb in de loop der jaren gemerkt dat dat bij mij mijn fijnste vangnet is, ouders die ik heb leren kennen toen onze kinderen babies waren en samen op de creche zaten.

Toen mijn dochter nog op het kdv zat, heb ik heel actief ouders proberen te werven om samen een vangnet op te starten. Ik heb mezelf voorgesteld via het ouderblaadje, een brief geschreven dat we met elkaar een vangnet kunnen opstarten (al was het alleen maar om iemands kind mee op te halen uit kdv, mocht een ouder te laat komen), ik heb briefjes uitgedeelt, etc. Maar ik heb geen 1 reactie gehad. Het verbaasde de leidsters zelf ook.

Maar ouders zijn vooral druk (bij ons dan ten minste) en werken veel. En je kunt wel echt merken dat er dan niet veel tijd of energie overschiet om nog extra dingen erbij te doen.
quote:Kastanjez schreef op 15 september 2011 @ 13:09:

Toch fijn dat ik mijn vraag gesteld heb, want zoiets als wat FV schrijft, daar had ik nog niet eens aan gedacht (ik ben ook nog maar pas een ouder he ). Tis niet zo heel makkelijk als je fulltime werkt inderdaad, maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat ik op mijn vrije dag best een keertje als noodoppas wil functioneren voor een kindje van het KDV en vice versa zou dan ook mooi zijn.Ja, precies! Vaak heb je niet dezelfde dagen papa/mamadag dus dan kan je over en weer noodopvang voor elkaar zijn. Ik weet precies welke dagen welke ouders hun papa/mamadag hebben en wie je dus op welke dag kan vragen als je zwaar omhoog zit. En zeker als je kind ouder wordt is dat een veel fijner vangnet dan je vriendinnen, vind ik, want je kind heeft dan gewoon een afspraak met een vriendje/vriendinnetje. En om die reden is het voor de ouders ook minder belastend, ik heb ook liever een vriendje van mijn zoon over de vloer dan een kind van een vriendin ofzo die een heel andere leeftijd heeft of die mijn kind nauwelijks kent, dan wordt het echt oppassen, terwijl dit meer voelt als Pietje komt gewoon gezellig spelen / blijven eten / logeren en dat doet ie anders als zijn ouders wel thuis zijn ook wel.
Am Yisrael Chai!
Wat jammer, Schouderklopje, en raar inderdaad ook wel.
Am Yisrael Chai!
Idd. vind ik oppassen op kinderen/vriendjes van mijn dochter ook nauwelijks extra werk. De kinderen vermaken elkaar eigenlijk. Je hebt er amper omkijken naar.

Dat is heel anders dan de kinderen van vrienden of familie die in een andere fase zitten. Dan heb je echt 2 kinderen die je apart van elkaar bezig moet zien te houden.
Vangnet hier is erg simpel. Ik ben thuis (aan het werk) voor de kinderen en als ik iets ijzonders heb of ziek ben dan zorgt man dat hij huis is. Opa's/oma's zijn geen optie, oom en tante werken en vrienden wonen te ver weg en werken allemaal fulltme.

Sinds de kinderen op school zitten is het we ietsje simpelere, inmiddels ken ik een paar ouders van vriendjes goed genoeg om in geal van nood te knnen vragen kinderen even mee te nemen, maar verder is het toch echt zo simpel dat we zelf voor onze kinderen mieten zorgen, een ander doet het niet.
Schouderklopje, ben je alleenstaand? Dan lijkt me dat je inderdaad moet nadenken over een beter netwerk. Kon je voor vanavond geen oppas inschakelen? Of dat je kinderen bij een vriendje blijven eten en zo nodig logeren? Sneu dat je nu niet mee kan gaan
Ga in therapie!
Waarom doet een ander het niet, Sunemom? Jij zou het toch ook gerust voor een ander doen?

Anders is dat misschien een mogelijkheid. Bied zelf eens aan iemand aan om hun kind(eren) een middagje of dagje onder je hoede te nemen, zodat ze hun handen vrij hebben. Help je karma een handje
Ga in therapie!
Ik zit nu thuis; zwanger en werkeloos. Maar normaal gesproken (2 kinderen, 1 van 2 en 1 van 7):

Oma past een dag op en andere oma ook. De pudste gaat 2 keer naar de overblijf en s'middags naar oma.

Deze oma's kunnen ook wel eens oppassen met logeren en ik heb 2 broertjes die in de buurt wonen. Ook zij passen wel eens op als wij uit eten gaan of een 10-minutengesprek oid hebben.

Op 1,5 uur rijden wonen nog een opa en oma. Daar wordt in de vakantie meestal 2 nachtjes gelogeerd. Ik vind het erg luxe, ons vangnet. Is ook meer dan genoeg.

Straks, met kindje nummer 3 gaat de oudste naar de BSO 2 dagen. 1 oma past dan 1 dag op de baby en de andere oma 1 dag op de baby en halve dag op peuter, en een halve dag op peuter.
Mijn familie woont 200km verderop, helaas pindakaas.

Mijn schoonouders wonen 45 minuten rijden van ons. Ze willen altijd heel graag weekendjes en schoolvakanties oppassen maar (logisch) niet voor een dag op en naar. Als we ze 's avonds bellen dat een kind ziek is, kunnen ze in 99% van de gevallen wel de volgende dag komen en blijven dan net zo lang logeren totdat zoon- of dochterlief weer beter is.

Verder ben ik bevriend geraakt met 3 buurvrouwen met kinderen, we kunnen altijd een beroep op elkaar doen en 1 buurmeisje is onze vaste oppas.

1 x had mijn man nierstenen en moest hij acuut naar het ziekenhuis. Zul je altijd zien alle drie de buurvrouwen niet thuis/bereikbaar/op vakantie waren. Gelukkig wilde toen onze vaste oppas per direct komen anders had ik hem in een taxi moeten zetten of ambulance moeten bellen...... Nu kon ik gelukkig mee.......

Als een kind ziek, krijg ik vanuit werk zorgverlof of calimenteitenverlof als ik ze ziek moet ophalen van kdv. Thuiswerken is geen optie.
Gelukkig hebben wij weinig noodsituaties gehad. Eigenlijk nog geen één in vijf jaar tijd. (klopt dit heeeel snel af!)

De keren dat er perse iets op onze thuisdagen moest gebeuren, kon dat bijtijds geregeld worden.

In échte nood - zoals ziekenhuis etc - mijn en zijn ouders (als die toevallig thuis zijn) en anders ...misschien een schoonzus/zwager. Maar hebben we gelukkig nog nooit aan de hand gehad.

Natuurlijk zijn ze wel s ziek, maar dat schaar ik niet onder nood. Dan moet 1 van ons vrijnemen, degene wiens agenda dat toelaat, doet dat. Maar ook ziek zijn ze niet maandelijks...klopt af.
Kinderen zitten ondertussen op school, dus ze zitten sowieso het grootste deel van de tijd onder de pannen, maar voor de rest/noodsituaties:

-man is gelukkig vroeg thuis, op woensdagnamiddag vrij en ook in de schoolvakanties. Dat scheelt al een heleboel.

-schoonmoeder woont een straat verder en werkt niet meer. Zij is dus meestal het eerste aanspreekpunt. Al proberen we te variëren zodat zij niet altijd gevraagd wordt.

-schoonvader woont op een kwartiertje rijden, maar is nogal drukbezet. Voor noodgevallen lukt het zelden, als we het een paar dagen op voorhand weten, kan het soms wel

-schoonbroer is net afgestudeerd en heeft nog geen job dus die is momenteel ook nog snel in te schakelen

-moeder woont ver en werkt nog. Is echter best bereid om desnoods een dag vrij te nemen en dat hele eind te rijden. Dat doen we vanzelfsprekend zelden. Ze is wel een handig logeeradresje voor het weekend.

-Zus: vroeger wel, tegenwoordig heeft ze het druk, maar een weekendavond babysitten wil nog wel eens lukken.

-In absolute noodgevallen zou ik de buurvrouw ook nog wel kunnen inschakelen of de vroegere dagmoeder, maar dat heb ik nog nooit moeten doen. Ik heb namelijk een job waarbij ik desnoods ook wel thuis kan werken.
quote:dubiootje schreef op 15 september 2011 @ 13:47:

Schouderklopje, ben je alleenstaand? Dan lijkt me dat je inderdaad moet nadenken over een beter netwerk. Kon je voor vanavond geen oppas inschakelen? Of dat je kinderen bij een vriendje blijven eten en zo nodig logeren? Sneu dat je nu niet mee kan gaan

Nee, niet alleenstaand. Man en ik werken bij hetzelfde bedrijf en hebben ook hetzelfde uitstapje en avondprogramma.

Ik heb 2 buren gevraagd die allebei kinderen hebben van dezelfde leeftijd en bevriend zijn, maar zij konden/wilden allebei niet. Geen mogelijkheid op de BSO, mijn zus moest werken, opa en oma zitten in het buitenland en dan ben ik eigenlijk wel een beetje uitgevraagd. Ik bedoel, ergens alleen spelen bij een klasgenootje durf ik wel te vragen. Maar dat er dan gelijk eten en slapen bijhoort, vind ik teveel van het goede. Dat durf ik gewoon niet te vragen en vind ik eerlijk gezegd ook een beetje belachelijk als er geen grote nood meespeelt.

Een vangnet kent ook zijn beperkingen, hoe goed je het ook geregeld denkt te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven