3 weken Vietnam/Cambodja, beste reistijd?

03-05-2017 09:29 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerder dit jaar heb ik een topic geplaatst met de vraag voor tips voor een vakantiebestemming. We wilden eerst voor Nicaragua gaan maar onze uiteindelijke keuze is toch op Vietnam en Cambodja gevallen.



We willen graag dit jaar 3 weken naar Vietnam en Cambodja gaan. We hebben al veel gereisd in Azië en pakken altijd vrij veel plekken in korte tijd. Nu zit ik alleen erg te twijfelen wat een goede reistijd is.. Ik lees op internet zo veel verschillende dingen.



Ons reisplan is:

Vietnam: Hanoi – Halong Bay – Hoi An

Cambodja: Angkor watt – Ko Rong – Phnom Penh



Kunnen jullie me helpen met het kiezen van de beste reistijd qua weer? We hebben het liefste weinig regen en redelijk warm weer.
Alle reacties Link kopieren
December/januari, al kan Hanoi dan koud zijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de Columbus reisplanner: beste tijd is december t/m februari.



Het regenseizoen (in Vietnam) begint en eindigt in het noorden (maart t/m september) eerder dan in het zuiden (mei t/m oktober). In december t/m februari zit je redelijk safe. Bovendien is de temperatuur wn luchtvochtigheid dan relatief laag en dat is iets om rekening mee te houden, wa niet Vietnam kan bloedheet worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik was in januari in noorden van Vietnam en was absoluut niet de beste reistijd. Als je even googled kom je wel beste reistijd tegen

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=bes ... rd+vietnam
Alle reacties Link kopieren
Voor Cambodja: beste reistijd is november t/m februari.

Mei t/m oktober is moessontijd, en dat betekent grote kans op overstromingen in Phnom Penh en rond juli en augustus ook in de andere gebieden. Je droge reisdagen plan je tussen november en april.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zat ook te denken aan december. Maar voor midden Vietnam (Hoi An) is februari-juni weer het beste en valt in december weer veel regen. Terwijl Hoi An me juist zo mooi lijkt.



@missmadame: Wat koud is niet erg! Hele dag regen/storm, overstromingen etc. is wel erg.



@himalaya: Ok dankjewel! Dan is december toch het beste denk ik.



@Robinson: Ja heb ik ook gezocht maar het gaat niet alleen om Noord-Vietnam maar ook om midden Vietnam en Cambodja.
Alle reacties Link kopieren
Hoelang wil je doorbrengen in Phnom Penh trouwens? Het is gevaarlijk daar en geen fijne sfeer.

Vlieg je terug vanaf daar?
Alle reacties Link kopieren
Zelf ik periode januari/februari geweest, was prima.
Wij zijn afgelopen december geweest in Vietnam (van Noord naar Zuid gereisd).



Hanoi was heerlijk weer, graad of 25. Ha Long Bay was fris (ik schat een graad of 15 in de avond) (we hebben gezwommen maar ik was er ook zo weer uit want het was erg fris)



Hoi An hebben wij 5 dagen lang moesson regen gehad.

Houd er rekening mee dat er echt een verschil is tussen het weer in Hanoi en Hoi An.

Nu moet ik zeggen dat het extreem weer was en normaliter in december het beter weer is in Hoi An.



Wil je niet teleurstellen over Hoi An maar het is echt verschrikkelijk toeristisch, het leek mij erg leuk maar werd erg teleurgesteld.
Alle reacties Link kopieren
@Robinson: Eigenlijk maar 1 of 2 dagen, het lijkt me niet zo heel boeiend namelijk maar de bedoeling is vanuit daar terug te vliegen ja. Ik wist eigenlijk niet dat het daar gevaarlijk is. Waardoor dat dan?



@misssmadame: Bedankt voor je reactie. Waar ben jij precies geweest?



@eagle_eye: Oh dat is balen dat Halong bay dan ook fris is. Fijn dat dat je ervaring deelt, geen teleurstelling hoor ik wil dit soort dingen juist graag weten. Toeristisch vind ik niet perse heel erg, de cultuur en omgeving leken mij gewoon heel leuk. Maar als je met moesson weer zit is het natuurlijk 10x niks. Jouw reactie zet me wel aan het denken of we niet beter een andere route kunnen nemen of toch gewoon een ander land doen. Ik vind het zo jammer dat het weer zo verschilt door Vietnam heen. Om alleen Noord of Zuid Vietnam te doen lijkt me ook niet leuk.
Wij zijn in september geweest. Ik heb het nog nooit zo heet gehad op vakantie.

Hoi An leek mij ook geweldig maar wat hierboven al stond ,ontzettend toeristisch.

Halong Bay vond ik mooi.

Wij hadden alleen het ticket geregeld verder niets. Na 20 jaar niet meer te hebben gebackpackd was het wel weer spannend. Ik moet zeggen het was zeer goed te doen.

Geen spijt van gehad
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet echt gevoel van onveiligheid in Phnom Penh, maar ik was er gewoon niet zo heel erg over te spreken. De Tuol Sleng gevangenis en Cheung Ek (killing field) waren wel indrukwekkend, maar die kan je in 1 dag allebei bekijken.

Maar misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik vanaf Phnom Penh de longen uit mijn lijf liep te hoesten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook in Combadja geweest, Pnon Pehn is groots en vond het geen hele mooie stad. Royal palace en paar dingen zijn mooi maar verder mwa. Niet onveilig gevoeld overigens.

Besteed als je kans hebt wat meer tijd in Siem Riep (floating village en stadje) is vind ik mooier,
@ TO



Wij hadden ons daar niet goed genoeg over ingelezen (achteraf) en werden ook een beetje verrast door het slechte weer.

Wij zijn heel blij dat wij de reis gemaakt hebben van Noord naar Zuid maar hadden dan ook een maand te tijd. Alsnog konden we niet alles zien wat we graag wilden zien.

Ik zou of Noord of Zuid vietnam combineren met cambodja of te kiezen voor enkel vietnam of cambodia.

Het is wel gaaf om het verschil tussen noord en zuid vietnam te zien moet ik eerlijk bekennen, het zijn net twee verschillende mentaliteiten.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar in juni/juli naar Vietnam en Cambodja gegaan, en hoewel het toen regenseizoen was is dit prima bevallen. Vrij weinig regen gehad en de regen die wél viel was meer dan welkom. Het was ook niet zo heel erg druk wat ook erg prettig was. Persoonlijk zou ik me weinig aantrekken van regentijd



Overigens ben ik het eens met Robinson, Phnom Penh is absoluut geen fijne plek. Wij verbleven er 2 nachten en dat vonden we achteraf gezien eigenlijk al te lang.
Alle reacties Link kopieren
In Phnom Penh moet je echt heel erg op je spullen letten. Iedereen kijkt je aan, echt met zo'n blik van wat je bij je draagt. Ik zou echt een moneybelt daar dragen. Bij mij probeerden ze mn tas ook te stelen, toen ik kruispunt overstak. Heb echt megaveel backpackers gesproken waarbij er ook iets gestolen is. Ik wil je niet bangmaken maar er wordt ook regelmatig een mes getrokken om je tas van je schouder te snijden. Ook verhalen gehoord van mensen die daardoor in ziekenhuis zijn beland. Er hangt gewoon een hele grimmige sfeer daar in die stad. Voor Ankor Wat kan je trouwens Tuktuk inhuren die je hele dag rondrijdt voor 15 eur. Weet nog superhostel daar, met zwembad en al, was 3 euro per nacht. Vlakbij centrum, garden village heet het. Je kan daar ook lekker eten voor heel weinig.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal! Phnom Penh is eigenlijk voornamelijk om terug te vliegen, maar ik dacht als we er dan toch zijn gaan we wel even 1 a 2 dagen heen voor sightseeing. Als ik het zo hoor wil ik er helemaal niet meer heen, haha.



@Robinson: bedankt voor de tip van de tuktuk en het hostel, klinkt goed!
Alle reacties Link kopieren
Killing fields bezoeken in Phnom Penh is wel echt een must. Vond dat echt heel indrukwekkend. Gewoon tuktuk aanhouden op straat, voor 12 euro brengen ze je erheen en wachten ze op je en brengen ze je ook weer terug.

Hanoi moet je echt de eggcoffee proberen. Hoi an is inderdaad mega toeristisch, maar vond het wel de leukste stad van Vietnam. Veel leuke koffietentjes, tassenwinkeltjes enz. Ook gewoon leuk om door stadje te wandelen met al die gekleurde gebouwen.

Ko Rong is heerlijk relaxed, echt een paradijsje!

Ankor Wat, bereid je mentaal een beetje voor, heb zelden zoveel toeristen bij elkaar gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in maart in vietnam geweest, warm en droog weer gehad toen. Wel een aantal jaar geleden.

In cambodja was ik in november, paar keer een regen bui maar verder veel zon.



Vanuit siem reap kun je naar kompong kleang. Erg leuk om naar toe te gaan.

Ik heb me niet onveilig gevoeld in Phnom penh. Ik vond daar de overdekte markt erg leuk om doorheen te sjouwen en je hebt er leuke kleine straatjes om doorheen te slenteren. Ik ben er meerdere dagen geweest, zat in een hip hotel met uitzicht over de hele stad. De manager gaf wel aan dat ik savonds beter met een taxi op pad kon gaan dan alleen over straat.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-06-2017 21:34
Reden: spam
98.43% gewijzigd
Ik werd in Cambodja helemaal gaar van al die mensen die het alleen maar over de Khmer Rouge wilden hebben. Het is een vreselijke periode geweest en nog recent, maar dat (of iets anders?) heeft het nationale karakter niet positief beïnvloed. Je bent een lopende bankrekening en er wordt mechanisch een riedeltje afgedraaid dat het meeste oplevert. De afhankelijkheid van buitenlandse hulp vond ik ook niet positief.

Aan de andere kant vond ik Angkor Wat prachtig (neem een meerdaagse pas en ga naar verschillende tempels op verschillende momenten) en ook Kampot en Kep waren een prettige verrassing. Maar doe mij Laos maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in onze herfst gaan! Ik was in juli/aug in Hanoi en dat vond ik vrij heftig qua klimaat. Mijn Vietnamese vriendin zei dat ze de herfst geweldig vond qua klimaat en dat de zomermaanden niet de prettigste zijn. De hitte(35graden) en de vochtigheid van het regenseizoen maken het vrij ondraaglijk vond ik. De enige fijne dagen waren na een fikse regenbui als de hitte 1a2 dagen weg was. Plus dat die regenbuien het echt onmogelijk maken om op pad te gaan want de hele stad overstroomt. In het najaar is er soms een bui en in december/januari regent het idd niet in Hanoi. Super grappig als ze dan een buitenevenement plannen en geen back-up plan nodig hebben want: het regent toch niet. Heerlijk lijkt me dat :P

Maar de echte hitte zou ik proberen te vermijden als ik jou was.
Erizon schreef:
06-06-2017 08:10
Ik werd in Cambodja helemaal gaar van al die mensen die het alleen maar over de Khmer Rouge wilden hebben. Het is een vreselijke periode geweest en nog recent, maar dat (of iets anders?) heeft het nationale karakter niet positief beïnvloed. Je bent een lopende bankrekening en er wordt mechanisch een riedeltje afgedraaid dat het meeste oplevert. De afhankelijkheid van buitenlandse hulp vond ik ook niet positief.

Aan de andere kant vond ik Angkor Wat prachtig (neem een meerdaagse pas en ga naar verschillende tempels op verschillende momenten) en ook Kampot en Kep waren een prettige verrassing. Maar doe mij Laos maar.
Ik vond Kampot ook erg leuk! En qua regentijd: in augustus in Cambodja geen last van gehad. Af en toe een buitje was best wel prettig, het was echt wel al zonnig en heet zat. Eigenlijk merkte je er alleen in kustgebieden veel van, dat was niet aan te raden, m.u.v. Kampot door een gunstig microklimaat. Pnomn Pehn vond ik erg interessant en leuk en de moeite hoor. Ik was er zelfs een paar dagen in mn eentje, vond er niks engs aan. Ik vond juist Siem Riep niet leuk en vrij chockerend (oplichterijen, zielige verhalen om geld los te peuteren, sextoeristme en verdere exploitatie, de overaanwezigheid van alle hulporganisaties). Ik denk wel dat het mede was omdat wij via Siem Riep Cambodja binnenkwamen, en daarna al wat waren gehard als het ware. Maar toch vond ik het buiten Siem Riep en Pnomn Pehm het leukst- Sem Monorom & olifantenreservaat, Kampot, en ergens random in een homestay op het platteland.

De mensen zijn zooo lief en fijn! Om die reden vond ik Vietman een stuk minder leuk (hebben enkel een paar dagen zuid-Vietman gedaan). Hoewel Vietman visueel wel meer te bieden heeft, vond ik het chaggerijn van de Vietnamezen een afknapper. Vond Cambodja dan toch wel leuker.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de Vietnamezen ook niet zo aardig, vooral de mannen niet. En als pescotarier erg moeilijk omdat ze zelfs door de tofu varkensvlees gooien. De mensen in Cambodja vond ik superaardig, spraken redelijk Engels en beduidend minder opdringerig.

Ik zat in juli op Koh Rong en dat kan ik niemand aanraden - drie dagen alleen maar regen. In Siem Reap was het regenseizoen beter te doen. Angkor Wat was toen wel lekker rustig. Ik vond Siem Reap erg leuk, geen negatieve ervaring gehad. In Sihanoukville zit een lekker pizzeria (shame on me, maar na ruim een maand Azie werden we na een helse dag reizen voor de pizzeria afgezet). Bij de rotonde op de hoek :-)
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan of je je beslissing wilt laten afhangen van de ervaringen van mensen die er één of twee keer zijn geweest en misschien net pech of geluk hadden, of van de meerjarige klimaatervaringen van weer-professionals.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven