Wonen in Amsterdam:ervaring?
zaterdag 10 juni 2017 om 15:38
Hoi allemaal,
Mijn vriend en ik denken er serieus over na om vanuit onze provinciestad te verhuizen naar Amsterdam. We zijn beiden eind 30, kinderloos. Wel hebben we een kinderwens.
Ik vraag me af hoe het is om, eventueel met kinderen, in Amsterdam te wonen. Mn de wijken rondom het centrum trekken ons erg aan (de Pijp, oud-west)
Wie woont in Amsterdam/heeft hier gewoond of kent mensen die hier wonen? Hoe is het om hier te wonen? Wat is fijn, wat is vervelend? Welke wijken zijn leuk?
Mijn vriend en ik denken er serieus over na om vanuit onze provinciestad te verhuizen naar Amsterdam. We zijn beiden eind 30, kinderloos. Wel hebben we een kinderwens.
Ik vraag me af hoe het is om, eventueel met kinderen, in Amsterdam te wonen. Mn de wijken rondom het centrum trekken ons erg aan (de Pijp, oud-west)
Wie woont in Amsterdam/heeft hier gewoond of kent mensen die hier wonen? Hoe is het om hier te wonen? Wat is fijn, wat is vervelend? Welke wijken zijn leuk?

zaterdag 10 juni 2017 om 15:44
Ben er geboren en getogen.
Heerlijke stad.
Zou er zo weer gaan wonen, als ik een huis met een tuin binnen de ring kon betalen.
Een vriendin van me woont in de Watergraafsmeer, dat vind ik een fijne buurt ook met kinderen. Leuke hofjes om in te wonen, leuke bouw, ruime huizen en totaal niet toeristisch.
Bijvoorbeeld.
Er zijn zo veel leuke buurten daar.
Ik krijg al heimwee als ik er aan denk.
Heerlijke stad.
Zou er zo weer gaan wonen, als ik een huis met een tuin binnen de ring kon betalen.
Een vriendin van me woont in de Watergraafsmeer, dat vind ik een fijne buurt ook met kinderen. Leuke hofjes om in te wonen, leuke bouw, ruime huizen en totaal niet toeristisch.
Bijvoorbeeld.
Er zijn zo veel leuke buurten daar.
Ik krijg al heimwee als ik er aan denk.
zaterdag 10 juni 2017 om 15:57
Het is druk, duur en klein. Veel woningen hebben alleen een balkon en geen tuin. Dat zou ik toch wel heel erg missen met kinderen.
Wij zijn van net uit het centrum naar net binnen de ring gegaan en gaan nu verhuizen buiten Amsterdam omdat de stad ons al meer gaat tegenstaan sinds we kinderen hebben.
Zonder kinderen is het geweldig!
Wij zijn van net uit het centrum naar net binnen de ring gegaan en gaan nu verhuizen buiten Amsterdam omdat de stad ons al meer gaat tegenstaan sinds we kinderen hebben.
Zonder kinderen is het geweldig!
zaterdag 10 juni 2017 om 16:05

zaterdag 10 juni 2017 om 16:12
Ik wilde weg na een jaar of 10, te weinig ruimte, te rumoerig (vooral buren: wandjes van karton), te duur (waardoor weinig keus), voor buitenruimte betaal je de hoofdprijs...
Paar jaar geleden toch tegen een fantastisch huurhuis aangelopen, we gaan hier de komende jaren niet meer weg. Beste van 2 werelden. Binnenstad op 15 min fietsen, en met een tuin en lieve buren waarvan ik voor t eerst de namen ook ken. Alleen de prijs blijft slikken....
Belangrijke edit: wij hebben geen kinderwens. Maar als die er onvoorzien toch komen, dan wil ik ze hier niet laten opgroeien. Het gedoe met scholen alleen al! Kinderopvang zit ook al vol voordat het kind verwerkt is, bij wijze van.
Paar jaar geleden toch tegen een fantastisch huurhuis aangelopen, we gaan hier de komende jaren niet meer weg. Beste van 2 werelden. Binnenstad op 15 min fietsen, en met een tuin en lieve buren waarvan ik voor t eerst de namen ook ken. Alleen de prijs blijft slikken....
Belangrijke edit: wij hebben geen kinderwens. Maar als die er onvoorzien toch komen, dan wil ik ze hier niet laten opgroeien. Het gedoe met scholen alleen al! Kinderopvang zit ook al vol voordat het kind verwerkt is, bij wijze van.
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 10-06-2017 16:15
20.67% gewijzigd
zaterdag 10 juni 2017 om 16:15
Ik woon in A'dam, met kinderen. Het heeft voor- en nadelen en dat zou ik van een dorp ook zeggen maar een kleinere stad biedt wellicht the best of both. Ik mis bijv heel erg een tuin maar ben weer blij met de diversiteit in van alles.
De huizenmarkt is hysterisch in A'dam, vergis je daarin niet. Weinig ruimte voor veel geld, veel kapers op de kust die desnoods blind hoog bieden. Dan is nieuwbouw nog wellicht de beste optie.
Voor bestaande bouw is Noord en verder alles buiten de ring nog enigzins mogelijk.. Binnen de ring zijn alle buurten ge-upt ondertussen, ik vraag me af of er nog veel echt verschil is. Elke buurt is een dorp op zich waarin alles aanwezig is.
Voordelen: er is heel veel te doen op elk vlak ( sport, cultuur, scholen).
Nadelen: woonruimte, veel hypes en wannabees, drukte, oa door de toeristen die tegenwoordig het hele jaar rond er zijn en veel yuppen. De kleine leuke goedkope toko's bijv maakten wijken leuk maar verdwijnen steeds meer.
Er is nog steeds gedoe over de erfpacht ( check at5.nl), er zijn wijken met een wachtlijst voor een parkeervergunning.
Als stel zonder kinderen zou ik het wellicht nu gewoon doen, grote kans dat je bij verkoop winst maakt immers. Of je een woning kunt vinden dat geschikt is voor bewoning met kinderen èn betaalbaar is vraag ik me af. Dat laatste is nu meer van belang dan of het leuk is voor kinderen in de stad. Dat is immers persoonlijk en je woning in A'dam verkopen is too easy.
De huizenmarkt is hysterisch in A'dam, vergis je daarin niet. Weinig ruimte voor veel geld, veel kapers op de kust die desnoods blind hoog bieden. Dan is nieuwbouw nog wellicht de beste optie.
Voor bestaande bouw is Noord en verder alles buiten de ring nog enigzins mogelijk.. Binnen de ring zijn alle buurten ge-upt ondertussen, ik vraag me af of er nog veel echt verschil is. Elke buurt is een dorp op zich waarin alles aanwezig is.
Voordelen: er is heel veel te doen op elk vlak ( sport, cultuur, scholen).
Nadelen: woonruimte, veel hypes en wannabees, drukte, oa door de toeristen die tegenwoordig het hele jaar rond er zijn en veel yuppen. De kleine leuke goedkope toko's bijv maakten wijken leuk maar verdwijnen steeds meer.
Er is nog steeds gedoe over de erfpacht ( check at5.nl), er zijn wijken met een wachtlijst voor een parkeervergunning.
Als stel zonder kinderen zou ik het wellicht nu gewoon doen, grote kans dat je bij verkoop winst maakt immers. Of je een woning kunt vinden dat geschikt is voor bewoning met kinderen èn betaalbaar is vraag ik me af. Dat laatste is nu meer van belang dan of het leuk is voor kinderen in de stad. Dat is immers persoonlijk en je woning in A'dam verkopen is too easy.
Je bent zelf een theepot
zaterdag 10 juni 2017 om 16:17
De kans is zeer groot dat je je woning in A'dam met winst verkoopt
Je bent zelf een theepot

zaterdag 10 juni 2017 om 16:19
Totdat de volgende zeepbel klapt?SuzanneSuus schreef: ↑10-06-2017 16:17De kans is zeer groot dat je je woning in A'dam met winst verkoopt

zaterdag 10 juni 2017 om 16:23
Ik ken er echt vele, vele gezinnen en die kinderen worden over het algemeen hartstikke leuk groot.
Er zijn natuurlijk ook nog mensen die niet in een huis van bordkarton hoeven te gaan wonen in een aggenebbisjbuurt maar die budget hebben voor iets leuks.
En dat is er legio.
Alleen al zuid, de apollobuurt en dan niet eens de villawijken maar gewoon de zijstraten, de buurt bij het Concertgebouw, alles rondom het Vondelpark zowat, prachtige huizen in de Rivierenbuurt en de Stadionbuurt de hele Weterisngsplantsoenbuurt en ga zo maar door. In Oost, de Plantagebuurt (en die is groot) je hebt er geweldige huizen en dat geldt ook voor delen van West, waar ik het laatst gewoond heb.
Geen achterstandswijk maar een statige straat met ruime woningen.
Je moet budget hebben en verder gewoon weten waar je wezen moet en een aankoopmaakelaar in de arm nemen met verstand van zaken. Dan kun je er fantastisch wonen en je kinderen op laten groeien.
Er zijn natuurlijk ook nog mensen die niet in een huis van bordkarton hoeven te gaan wonen in een aggenebbisjbuurt maar die budget hebben voor iets leuks.
En dat is er legio.
Alleen al zuid, de apollobuurt en dan niet eens de villawijken maar gewoon de zijstraten, de buurt bij het Concertgebouw, alles rondom het Vondelpark zowat, prachtige huizen in de Rivierenbuurt en de Stadionbuurt de hele Weterisngsplantsoenbuurt en ga zo maar door. In Oost, de Plantagebuurt (en die is groot) je hebt er geweldige huizen en dat geldt ook voor delen van West, waar ik het laatst gewoond heb.
Je moet budget hebben en verder gewoon weten waar je wezen moet en een aankoopmaakelaar in de arm nemen met verstand van zaken. Dan kun je er fantastisch wonen en je kinderen op laten groeien.
zaterdag 10 juni 2017 om 16:29
Onzin. Dochter (10) speelt altijd in de enorm grote binnentuin. Daar zijn altijd kinderen, in je eigen tuin niet. Ook mag ze zo langzamerhand zelf naar de speeltuin een eindje verderop.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 10 juni 2017 om 16:31
Leo, de huizen zijn onbetaalbaar geworden. Iedereen die er nu woont heeft een huis gekocht in de goede tijd of sociaal gehuurd en gaan er niet weg. 4 ton voor 80 m2 zonder tuin en moeten opknappen is de standaard. Nu iets kopen is drama.Eleonora-1 schreef: ↑10-06-2017 16:23Ik ken er echt vele, vele gezinnen en die kinderen worden over het algemeen hartstikke leuk groot.
En dat is er legio.
Ik woon,hoewel zonder tuin, best ruim voor A'damse begrippen maar daar kom je nu niet meer aan
Je bent zelf een theepot

zaterdag 10 juni 2017 om 16:42
Mwaah heb er altijd met veel plezier gewoond. Maar toen we kinderen kregen en ze begonnen te kruipen begon het gedonder al. De buren hoorden mijn zoontje stappen etc. We hadden een klein terrasje. Nu woon ik in Almere. Megagrote voor en achtertuin. Speeltuin zonder over te steken. Geen junkies of overlast. Geen parkeerproblemen. En ik ben binnen 20 min op mijn werk in Amsterdam.
zaterdag 10 juni 2017 om 16:44
Ik woon in de Pijp. Wel in een schoenendoos maar dat is prima. Wil hier echt niet meer weg. Hier zijn zoveel leuke dingen te doen en alles is op loopafstand. En wat Eleonora ook zegt, je moet het van de zijstraten hebben, net even het hoekje om zodat je uit de drukte zit. 100 meter lopen en je zit er zo middenin.
Maar geen kinderwens dus daar kan ik je niet mee helpen. Heb je genoeg geld voor een leuke woning in een leuke buurt? Waarom niet.
Je moet wel een stedenmens zijn. Er lopen hier nogal veel toeristen en elk jaar wordt het drukker. Niet zoals 10 jaar terug bijvoorbeeld. Voor mijn wijk heb je enorme wachtlijsten voor parkeervergunningen en betaal je de hoofdprijs. Erfpacht is nog steeds onduidelijk dus als je iets kan kopen zonder erfpacht doe dat dan vooral.
de buurten van Eleonora, zou ook mijn lijstje zijn om te zoeken. Erg fijne omgeving.
Rustenburgstraat, Apollolaan, Cornelis Troost, Sarphati etc
Maar geen kinderwens dus daar kan ik je niet mee helpen. Heb je genoeg geld voor een leuke woning in een leuke buurt? Waarom niet.
Je moet wel een stedenmens zijn. Er lopen hier nogal veel toeristen en elk jaar wordt het drukker. Niet zoals 10 jaar terug bijvoorbeeld. Voor mijn wijk heb je enorme wachtlijsten voor parkeervergunningen en betaal je de hoofdprijs. Erfpacht is nog steeds onduidelijk dus als je iets kan kopen zonder erfpacht doe dat dan vooral.
de buurten van Eleonora, zou ook mijn lijstje zijn om te zoeken. Erg fijne omgeving.
Rustenburgstraat, Apollolaan, Cornelis Troost, Sarphati etc
zaterdag 10 juni 2017 om 16:44

zaterdag 10 juni 2017 om 16:48
Vanuit letterlijk de hele wereld en vanuit het hele land willen mensen graag in Amsterdam wonen en niet omdat het er niet leuk is.
Kan best dat de een zich er niks bij voor kan stellen, wil niet zeggen dat het niet een grote wens is van een ander.
Het nut van iemand zo'n wens uit het hoofd praten vind ik echt een beetje raar. Amsterdam is een unieke stad en de wens om er te willen wonen is niet vreemd. En als je er geld voor hebt zou ik me vooral verdiepen in de voordelen en niet in de nadelen.
Kan best dat de een zich er niks bij voor kan stellen, wil niet zeggen dat het niet een grote wens is van een ander.
Het nut van iemand zo'n wens uit het hoofd praten vind ik echt een beetje raar. Amsterdam is een unieke stad en de wens om er te willen wonen is niet vreemd. En als je er geld voor hebt zou ik me vooral verdiepen in de voordelen en niet in de nadelen.
zaterdag 10 juni 2017 om 16:48
TrueEleonora-1 schreef: ↑10-06-2017 16:38We weten toch niet wat het budget is van TO?
Dat zeg ik, niet iedereen hóeft in een huis voor zo weinig mogelijk te gaan wonen.
Misschien hebben ze wel 5 ton, of meer.
Dan kun je er leuk wonen hoor. Ook met je kinderen.
Ik schreef ook de voordelen vd stad op. Maar de hysterische koopwoningmarkt is wel iets om echt rekening mee te houden
Je bent zelf een theepot

zaterdag 10 juni 2017 om 16:52
Daar heb ik ook gewoond. In Almere. In Haven, Stad en Buiten.fatna schreef: ↑10-06-2017 16:42Mwaah heb er altijd met veel plezier gewoond. Maar toen we kinderen kregen en ze begonnen te kruipen begon het gedonder al. De buren hoorden mijn zoontje stappen etc. We hadden een klein terrasje. Nu woon ik in Almere. Megagrote voor en achtertuin. Speeltuin zonder over te steken. Geen junkies of overlast. Geen parkeerproblemen. En ik ben binnen 20 min op mijn werk in Amsterdam.
Hangt er helemaal vanaf waar je gaat wonen aldaar ook of je last hebt van junks etc.
De Stedenwijken en het centrum van Almere Stad zou ik dan maar heel erg mijden. En parkeren is en was toen ik er woonde daar in het centrum, juist vaak een drama. Ik woonde in het centrum en mijn bezoek kon praktisch nooit vlakbij mijn huis parkeren omdat het winkelend publiek er stond.
Heerlijk, Almere, als je niet van oude historische steden houdt en waarde hecht aan wat jij beschrijft.
Maar niet te vergelijken met Amsterdam behalve dat er veel Amsterdammers wonen.
zaterdag 10 juni 2017 om 16:52
Oh jawel hoor. Vergeleken met de rest van Nederland was het nog steeds te doen maar woningen stonden gewoon maanden leeg, onverkocht en weer van de markt gehaald hoor. Prijzen zakten en je kon er zonder aankoopmakelaar binnen komen, nog niet eens zo heel lang geleden.
Nu zijn de prijzen absurd hoog net als voor de bubbel en is de markt weer overhit. Je kunt niet eens zonder aankoopmakelaar er meer tussen komen.
Mijn Woz waarde is binnen 4 jaar met 70.000 euro gestegen. Op een hypotheek van 117.000 ..... Te bezopen voor woorden.

zaterdag 10 juni 2017 om 16:55
Zegt TO dat ze max 3 ton te besteden heeft dan wordt het pittig (hoewel ik met een vriendin heb mee gezocht laatst en het víel me mee eerlijk gezegd, tot 3 ton dan he, wel veel opknappers) maar met een stuk meer ruimte....SuzanneSuus schreef: ↑10-06-2017 16:48True
Ik schreef ook de voordelen vd stad op. Maar de hysterische koopwoningmarkt is wel iets om echt rekening mee te houden
Dan zou ik het ook wel weten.