Wonen in Amsterdam:ervaring?
zaterdag 10 juni 2017 om 15:38
Hoi allemaal,
Mijn vriend en ik denken er serieus over na om vanuit onze provinciestad te verhuizen naar Amsterdam. We zijn beiden eind 30, kinderloos. Wel hebben we een kinderwens.
Ik vraag me af hoe het is om, eventueel met kinderen, in Amsterdam te wonen. Mn de wijken rondom het centrum trekken ons erg aan (de Pijp, oud-west)
Wie woont in Amsterdam/heeft hier gewoond of kent mensen die hier wonen? Hoe is het om hier te wonen? Wat is fijn, wat is vervelend? Welke wijken zijn leuk?
Mijn vriend en ik denken er serieus over na om vanuit onze provinciestad te verhuizen naar Amsterdam. We zijn beiden eind 30, kinderloos. Wel hebben we een kinderwens.
Ik vraag me af hoe het is om, eventueel met kinderen, in Amsterdam te wonen. Mn de wijken rondom het centrum trekken ons erg aan (de Pijp, oud-west)
Wie woont in Amsterdam/heeft hier gewoond of kent mensen die hier wonen? Hoe is het om hier te wonen? Wat is fijn, wat is vervelend? Welke wijken zijn leuk?

zondag 11 juni 2017 om 01:26
Ik voel me niet aangevallen. Ik denk eerder dat jij je aangevallen voelt.
Ik verbaas me slechts over je redenatie.
Jij wel, een ander liever niet. Want jij hebt er redenen voor om daar te wonen.
Misschien zij ook wel.
Of misschien lijkt het ze wel gewoon leuk.
Kan ook. Ook een prima reden.
Leuke dingen te vinden hoor, voor het budget van TO.
Nogmaals is Amsterdam een plek waar heel veel mensen willen wonen, met of zonder binding en gelijk hebben ze. Jouw bezwaren hoeven die van hun natuurlijk niet te zijn.
Ik verbaas me slechts over je redenatie.
Jij wel, een ander liever niet. Want jij hebt er redenen voor om daar te wonen.
Misschien zij ook wel.
Of misschien lijkt het ze wel gewoon leuk.
Kan ook. Ook een prima reden.
Leuke dingen te vinden hoor, voor het budget van TO.
Nogmaals is Amsterdam een plek waar heel veel mensen willen wonen, met of zonder binding en gelijk hebben ze. Jouw bezwaren hoeven die van hun natuurlijk niet te zijn.
zondag 11 juni 2017 om 01:42
appelientjex schreef: ↑11-06-2017 01:02Waarom voel je je aangevallen? Ja ik raad het idd af als je geen binding hebt. Helaas heb ik wel binding, dmv eerst mijn studie, toen werk en vrienden. En doordat ik er nu al heel lang woon, de stad op mijn duimpje ken, en me een Amsterdammer voel. Ik wou dat dat niet zo was, want in andere steden kan ik iets veel mooiers kopen voor hetzelfde geld. Als ik in den haag was geboren, had ik daar nu nog gewoond. En had ik een mooie jaren '30 woning. Ook een superleuke stad. Of Rotterdam. Ik noem maar iets. Natuurlijk kan ik daar nog steeds heen verhuizen, maar ik heb daar niets. Ken daar niets. Ben nu al aan Amsterdam gewend. Dat wordt dus een flinke investering.
En ja, ik baal dat mijn vrienden wegtrekken door de stijgende prijzen waardoor niemand het nog kan betalen. Omdat 'iedereen' hier wil wonen en daardoor de prijzen gigantisch worden opgedreven. Door de woningnood wordt er ook maar bijgebouwd. Alle groene plekjes in noord worden nu volgebouwd, ik baal daarvan. De stad wordt steeds minder leefbaar, ook door alle toeristen. Persoonlijk zou IK echt niet in Amsterdam gaan wonen als in er geen enkele binding mee had. Dan zou ik naar den haag gaan. Lekker bij de zee, mooie stad, en een heel stuk goedkoper. Of Haarlem evt, maar dat is ook vrij duur door alle Amsterdammers die van ellende daar maar gaan wonen.
Ik denk dat het voor 4,5 ton nog best tegenvalt wat je krijgt in Amsterdam. Mijn zus zocht laatst wat voor 4 ton en kwam van een koude kermis thuis. Bijna niks te vinden voor hun wensen (huis met tuin). Ze hebben nu een villa in Heiloo gekocht!
Ik herken me in veel dingen die je schrijft in deze post. Mijn vriendinnen zijn inmiddels allemaal vertrokken: blij dat de huizenmarkt aantrok en ze snel van hun woning af konden, ze wisten niet hoe snel ze buiten de stad moesten gaan wonen. Ik ben na 20 jaar in deze week te veel gehecht om zomaar weg te willen, maar soms grijpt het me wel naar de keel, de drukte. En ik vind het dus wel heel jammer dat mijn kind niet zonder begeleiding buiten kan spelen. Tegen de tijd dat ze in deze buurt zonder begeleiding naar buiten kunnen, zijn ze het buitenspelen al bijna ontgroeid.
Waar je je denk ik ook niet op moet verkijken, zijn de toeristen. De "Rode Loper" is bedoeld om de toeristenstromen te spreiden, het Centrum uit, de Pijp in. Dus wat je nu in het Centrum ziet (buurtwinkels die en masse verdwijnen en waar rotzooiwinkels als souvenirshops en Nutella-winkels voor terug komen), dat ga je straks ook in de wijken die grenzen aan het Centrum krijgen. Dan dacht je leuk in een buurtje te wonen waar nog gewoon een bakker, een groenteman en een slager zaten en dan blijk je binnen een paar jaar alleen nog maar bij de AH terecht te kunnen, omdat alle andere winkels vervangen zijn voor toeristenwinkels. Om over de winkeltjes met snuisterijen en andere leuke en/of nuttige zaken voor Amsterdammers nog maar te zwijgen. In het Centrum moet je al zoeken naar dat soort winkels.
Overlast van Airbnb is er volgens mij al, buiten het Centrum. Je kunt erop wachten dat panden opgekocht worden om er hokjes in te timmeren die voor short stay verhuurd worden. Geen binding met de buurt, alles lang leve de lol en dus véél overlast voor de buren die er wel gewoon hun huis als permanente woonruimte gebruiken. Die geluiden hoor ik in het Centrum al heel vaak, ook in de rustige stukken. Als het Centrum "vol" is, dan verspreidt het zich gewoon naar de wijken er omheen.
Voor 4,5 ton iets kopen zal inderdaad hard tegenvallen. Misschien dat dat 5 jaar geleden nog kon, maar nu gelden er echt andere wetten op de woningmarkt.
Het is echt niet alleen maar een klaagzang en wij hebben toentertijd (toen er nog niet eens de helft van het aantal toeristen kwam als nu volgens mij) heel bewust gekozen ons kind in de stad op te laten groeien. Maar als ik nu nog een keer voor de keuze zou staan, dan weet ik niet of ik nog een keer dezelfde keuze zou maken.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
zondag 11 juni 2017 om 08:19
Ik heb er twaalf jaar gewoond en werk er nu nog. Ik heb in mijn werk veel contact met ouders en kinderen die er wonen.
Ik heb zelf altijd met veel plezier in Amsterdam gewoond, en mis het nu best wel een beetje. Als wij geen kinderwens(!) hadden gehad had ik er nu waarschijnlijk nog wel gewoond.
Maar in mijn werk (Oud-West) hoor ik ook zoveel nadelen: van gesjouw met buggy's en dreumessen over die steile trappen naar driehoog tot altijd mee moeten als je kind wil buiten spelen. Om inderdaad maar te zwijgen van de wachtlijsten en lotingen. Op kinderopvang, basisschool en voortgezet onderwijs, maar ook als je je kind bijvoorbeeld met zes jaar voor voetbal wilt aanmelden moet je twee jaar wachten voor er plek is. In de provinciestad waar ik nu woon, met voor- en achtertuin, ruimte voor een paar konijnen en een garage voor onze motoren, wordt nog net niet de rode loper uitgelegd als je je kind op school wilt inschrijven. En de kinderen kunnen straks zelf op de fiets overal naartoe, wat ik in Amsterdam tot hun twintigste doodeng zou vinden
.
Ik kom veel mensen tegen die met een dreumes of een peuter en een baby, toch - vaak wel met pijn in het hart - verhuizen, naar Haarlem / Heemstede of bv. het Gooi. Natuurlijk blijven er ook veel mensen wél wonen, maar het valt mij echt wel op.
Ik heb zelf altijd met veel plezier in Amsterdam gewoond, en mis het nu best wel een beetje. Als wij geen kinderwens(!) hadden gehad had ik er nu waarschijnlijk nog wel gewoond.
Maar in mijn werk (Oud-West) hoor ik ook zoveel nadelen: van gesjouw met buggy's en dreumessen over die steile trappen naar driehoog tot altijd mee moeten als je kind wil buiten spelen. Om inderdaad maar te zwijgen van de wachtlijsten en lotingen. Op kinderopvang, basisschool en voortgezet onderwijs, maar ook als je je kind bijvoorbeeld met zes jaar voor voetbal wilt aanmelden moet je twee jaar wachten voor er plek is. In de provinciestad waar ik nu woon, met voor- en achtertuin, ruimte voor een paar konijnen en een garage voor onze motoren, wordt nog net niet de rode loper uitgelegd als je je kind op school wilt inschrijven. En de kinderen kunnen straks zelf op de fiets overal naartoe, wat ik in Amsterdam tot hun twintigste doodeng zou vinden

Ik kom veel mensen tegen die met een dreumes of een peuter en een baby, toch - vaak wel met pijn in het hart - verhuizen, naar Haarlem / Heemstede of bv. het Gooi. Natuurlijk blijven er ook veel mensen wél wonen, maar het valt mij echt wel op.

zondag 11 juni 2017 om 08:30
Gelukkig ken ik eigenlijk alleen maar mensen die er graag wonen.
TO, veel plezier met de huizenjacht.
Wil je middenin het centrum wonen dan ben je 450.000 euro kwijt voor 60 m2 aan woonruimte maar kijk je verder dan je neus lang is dan staan er veel mooie huizen tussen zag ik.
Zelfs buiten de ring
In ieder geval de moeite waard om eens te gaan kijken en de sfeer te proeven.
Wil je middenin het centrum wonen dan ben je 450.000 euro kwijt voor 60 m2 aan woonruimte maar kijk je verder dan je neus lang is dan staan er veel mooie huizen tussen zag ik.
Zelfs buiten de ring

zondag 11 juni 2017 om 08:55
Ik ben zelf net vertrokken uit Amsterdam en ik zie ook steeds meer mensen om me heen vertrekken. Vanwege de drukte, de huizenprijzen, problemen met parkeren. Ik vind Amsterdam een leuke stad en ik kom er nog steeds regelmatig om uit eten te gaan en zo, maar ik wil er niet meer wonen. Voor mij te druk. Het duurde bijvoorbeeld steeds langer om naar mijn werk te fietsen omdat sommige straten zo druk waren dat ik in een soort fietsfile stond. En veel last van airbnb in mijn buurt (oud-west), toeristen zijn op vakantie en houden er geen rekening mee dat de mensen om hen heen gewoon moeten werken de dag erna. Je woont met zoveel mensen op een klein stukje grond, je hebt gewoon meer last van je buren dan buiten Amsterdam.
Maar het is maar net waar je op zoek bent, ik ken ook mensen die het heerlijk vinden. En die blijven er ook gewoon met hun kinderen wonen en dat gaat prima. Voor 4,5 ton kun je wel 80 m2 met een balkon krijgen denk ik, of wat minder ruimte met een tuintje. Als jij daar ok mee bent, dan zou ik het gewoon doen (op funda moet je kijken naar huizen onder de 4 ton als je een budget hebt van 4,5). Ik zou je wel aanraden om eens via airbnb een weekje in Amsterdam te proefwonen. Dan kun je eens zien of het je bevalt.
Maar het is maar net waar je op zoek bent, ik ken ook mensen die het heerlijk vinden. En die blijven er ook gewoon met hun kinderen wonen en dat gaat prima. Voor 4,5 ton kun je wel 80 m2 met een balkon krijgen denk ik, of wat minder ruimte met een tuintje. Als jij daar ok mee bent, dan zou ik het gewoon doen (op funda moet je kijken naar huizen onder de 4 ton als je een budget hebt van 4,5). Ik zou je wel aanraden om eens via airbnb een weekje in Amsterdam te proefwonen. Dan kun je eens zien of het je bevalt.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

zondag 11 juni 2017 om 09:09
Ik heb er met veel plezier gewoont, ben blij dat ik er niet met kinderen woon. Was ook niet te betalen en ik wil kinderen in een goede buurt laten wonen en op een goede school naar mijn keuze. Dat gaat niet zomaar.
Ik woon nog wel in de regio en heb zat vrienden met kinderen die uit eindelijk allemaal uit de stad zelf vertrokken zijn. Te duur, te veel herrie, te onaangenaam gedoe op scholen en te veel bontkraagjes.
Zijn allemaal in omgeving Amsterdam gebleven. Dorpen en steden er vlak omheen. Zodat ze wel als ze willen de drukte en faciliteiten van Amsterdam kunnen opzoeken.
Ik persoonlijk ben meer een Haarlem en omstreken type. Daar gaan wij dus ook hopelijk heen verhuizen binnen een paar jaar. Maar Amsterdam is echt fijn. Maar niet om te wonen vind ik.
Ik woon nog wel in de regio en heb zat vrienden met kinderen die uit eindelijk allemaal uit de stad zelf vertrokken zijn. Te duur, te veel herrie, te onaangenaam gedoe op scholen en te veel bontkraagjes.
Zijn allemaal in omgeving Amsterdam gebleven. Dorpen en steden er vlak omheen. Zodat ze wel als ze willen de drukte en faciliteiten van Amsterdam kunnen opzoeken.
Ik persoonlijk ben meer een Haarlem en omstreken type. Daar gaan wij dus ook hopelijk heen verhuizen binnen een paar jaar. Maar Amsterdam is echt fijn. Maar niet om te wonen vind ik.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 11-06-2017 09:29
4.67% gewijzigd
zondag 11 juni 2017 om 09:09
Ik ben geboren in Amsterdam en heb hier tot mijn 17e gewoond. Toen ben ik naar Brabant vertrokken. Vond en vind Amsterdam helemaal niks. Oke ik ben dan wel opgegroeid in een van de slechtere wijken, Osdorp, maar ik vind de drukte, overlast en de bizarre prijzen gewoon totaal niet aantrekkelijk. Ik zie echt geen charme in geen enkele deel van Amsterdam, al zal het gedeelte met de dure koopwoningen vast beter zijn dan de Vogelaarswijken met 90% sociale huur en waar geen autochtoon meer te vinden is. Maar als je iets koopt heb je nog niet eens eigen grond erbij, en je kunt praktisch nooit je auto kwijt. N.a.v. dit topic eens op Funda gekeken en mijn mond viel echt open, € 375.000 voor 60 m2 en dan kan je tweepersoonsbed nog niet eens normaal in de breedte van de slaapkamer
. Of 4 ton voor een appartement in Bos en Lommer (daar wil je echt niet zitten).
Mijn ouders wonen er nog steeds en ik ben toch iedere keer blij als ik weg kan, dat ik gewoon 160 m2 in een rustige wijk tot mijn beschikking heb voor een normaal bedrag als ik weer huiswaarts keer. Kortom: ik vond het als geboren Amsterdammer al helemaal niks dus ik snap echt niet wat je er als "vreemde eend" te zoeken hebt zeker niet als je een gezin met kinderen nastreeft. Ik ben nog iedere dag blij dat ik zo jong vertrokken ben en hier nu een leven heb opgebouwd.
Sorry, ik kan er niks anders van maken
O en TO, als dat je maximale budget is dan zou ik er helemaal nog eens over nadenken, want als je kinderen hebt wil je geheid minder gaan werken (ik dacht ook altijd van niet maar dat was dus wel zo) en dan is dat natuurlijk wel fijn als dat financieel ook kan.

Mijn ouders wonen er nog steeds en ik ben toch iedere keer blij als ik weg kan, dat ik gewoon 160 m2 in een rustige wijk tot mijn beschikking heb voor een normaal bedrag als ik weer huiswaarts keer. Kortom: ik vond het als geboren Amsterdammer al helemaal niks dus ik snap echt niet wat je er als "vreemde eend" te zoeken hebt zeker niet als je een gezin met kinderen nastreeft. Ik ben nog iedere dag blij dat ik zo jong vertrokken ben en hier nu een leven heb opgebouwd.
Sorry, ik kan er niks anders van maken

O en TO, als dat je maximale budget is dan zou ik er helemaal nog eens over nadenken, want als je kinderen hebt wil je geheid minder gaan werken (ik dacht ook altijd van niet maar dat was dus wel zo) en dan is dat natuurlijk wel fijn als dat financieel ook kan.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

zondag 11 juni 2017 om 09:28
Ik ken bijna alleen maar mensen die gillend weggerent zijn. Net als ik.Eleonora-1 schreef: ↑11-06-2017 08:30Gelukkig ken ik eigenlijk alleen maar mensen die er graag wonen.
Zelfs buiten de ring
Ook al zijn ze er geboren.
Vertrekt allemaal naar net buiten Amsterdam.
En ja ik hartje Amsterdam ook, echt. Maar niet om te wonen. En zeker niet met kinderen.

zondag 11 juni 2017 om 10:07
Ik herken me in beide posts hierboven niet.
Aangezien je niet vaak het andere, positieve geluid hoort, reageer ik nog even (van de vele gezinnen die met veel plezier in de stad wonen hoor je weinig, over het algemeen alleen de "klaagzangen" en (voor)oordelen).
Het argument te druk en toeristen hoor je vaak en dat wordt natuurlijk ook bevorderd door de berichtgeving in de media (en de mensen die in de binnenstad wonen ervaren echt wel overlast, een paar van mijn vrienden ook), maar er zijn voldoende wijken binnen de ring waar geen/weinig drukte/ overlast is.
De gemeente neemt nu ook al allerlei maatregelen om overlast van toerisme te verminderen en de stad leefbaar te houden, bijv. max, aantal dagen verhuur via AirBNB per jaar.
Wanneer mensen bij ons op bezoek komen geven ze aan dat ze niet zouden zeggen dat wij vlak bij Amsterdam Centrum wonen, zo rustig (en vragen zich af waar al die toeristen dan zijn, waar ze zoveel over lezen). Zo zijn er nog veel meer plekken in Amsterdam.
Ik woon al 20 jaar in Amsterdam en de wijk waar ik woon is het niet drukker geworden. Het is hier nog steeds een soort dorp, waar iedereen elkaar kent, er is weinig veranderd.
Wat betreft de hoge woningprijzen en het bouwen, dat is pas een paar jaar, sinds het aantrekken van de economie. Hier in de buurt is de bouw van een aantal woningen zelfs 5 jaar uitgesteld, omdat men de woningen niet verkocht kreeg tijdens de crisis. Zoals overal is ook de woningmarkt in Amsterdam conjunctuur gevoelig. Een paar jaar geleden was het nog relatief makkelijk om aan een betaalbare woning te komen binnen de ring Amsterdam (de woningprijzen zijn altijd al hoger geweest dan in andere regio's in Nederland. Wanneer dat geen optie is). Verder is nog steeds het merendeel van de woningen in Amsterdam sociale huurwoning (ook worden er veel nieuwe sociale huurwoningen gebouwd)
Ondanks dat hier gebouwd wordt, is er nog voldoende groen en de gemeente houdt daar veel rekening mee. Echt niet alles mag volgebouwd worden. De afgelopen jaren zijn er door de gemeente juist heel veel verbetering aangebracht in onze wijk, waardoor deze nog leefbaarder is geworden.
Veel mensen, met name mensen die nog nooit met kinderen in de stad hebben gewoond, hebben nogal wat (voor)oordelen vind ik over het opgroeien in Amsterdam. Ik heb toen der tijd ook best wat sociale druk ervaren, toen we besloten om met kinderen in de stad te blijven wonen (men ging er automatisch van uit dat wij naar buiten Amsterdam zouden verhuizen, wat wat "hoort" nu eenmaal zo). Wij, en met ons veel gezinnen die ik ken, hebben er voor bewust voor gekozen te blijven en wonen met veel plezier in de stad.
Wat betreft buiten spelen: Mijn kinderen spelen heel veel buiten. Wel onder begeleiding (van ons of een andere volwassene), maar ik zou dat in een dorp/ middelgrote stad ook wenselijk vinden. Er zijn hier heel veel speeltuinen, parken en andere voorzieningen voor kinderen waar ze naar hartelust hun gang kunnen gaan, samen met vriendjes. Ze komen echt helemaal niets te kort.
Wij zien het naar de speeltuin gaan ook echt als "quality time" samen met het gezin.
Dat geldt ook voor andere voorzieningen, er is heel veel keuze in bijv. sportclubs, scholen (ze zitten op de gemengde school, een afspiegeling van de buurt), evenementen etc.
Daarnaast zijn we binnen 10 minuten op de fiets in een aantal natuurgebieden, net buiten de stad.
Onze vrienden met kinderen en de meeste gezinnen die ik ken blijven in Amsterdam, zij wonen nog steeds met veel plezier in de stad. De stad heeft zoveel voordelen.
Gelukkig staat het iedereen vrij om een eigen keuze te maken, met eigen argumenten/afwegingen.
Dat hebben wij voor ons gezin ook gedaan, wij staan nog steeds 100% achter deze keuze en zouden het weer zo doen.
Ik ben blij dat veel mensen niet in Amsterdam zouden willen wonen, anders zou het wel heel erg druk worden in onze geweldige stad.
Aangezien je niet vaak het andere, positieve geluid hoort, reageer ik nog even (van de vele gezinnen die met veel plezier in de stad wonen hoor je weinig, over het algemeen alleen de "klaagzangen" en (voor)oordelen).
Het argument te druk en toeristen hoor je vaak en dat wordt natuurlijk ook bevorderd door de berichtgeving in de media (en de mensen die in de binnenstad wonen ervaren echt wel overlast, een paar van mijn vrienden ook), maar er zijn voldoende wijken binnen de ring waar geen/weinig drukte/ overlast is.
De gemeente neemt nu ook al allerlei maatregelen om overlast van toerisme te verminderen en de stad leefbaar te houden, bijv. max, aantal dagen verhuur via AirBNB per jaar.
Wanneer mensen bij ons op bezoek komen geven ze aan dat ze niet zouden zeggen dat wij vlak bij Amsterdam Centrum wonen, zo rustig (en vragen zich af waar al die toeristen dan zijn, waar ze zoveel over lezen). Zo zijn er nog veel meer plekken in Amsterdam.
Ik woon al 20 jaar in Amsterdam en de wijk waar ik woon is het niet drukker geworden. Het is hier nog steeds een soort dorp, waar iedereen elkaar kent, er is weinig veranderd.
Wat betreft de hoge woningprijzen en het bouwen, dat is pas een paar jaar, sinds het aantrekken van de economie. Hier in de buurt is de bouw van een aantal woningen zelfs 5 jaar uitgesteld, omdat men de woningen niet verkocht kreeg tijdens de crisis. Zoals overal is ook de woningmarkt in Amsterdam conjunctuur gevoelig. Een paar jaar geleden was het nog relatief makkelijk om aan een betaalbare woning te komen binnen de ring Amsterdam (de woningprijzen zijn altijd al hoger geweest dan in andere regio's in Nederland. Wanneer dat geen optie is). Verder is nog steeds het merendeel van de woningen in Amsterdam sociale huurwoning (ook worden er veel nieuwe sociale huurwoningen gebouwd)
Ondanks dat hier gebouwd wordt, is er nog voldoende groen en de gemeente houdt daar veel rekening mee. Echt niet alles mag volgebouwd worden. De afgelopen jaren zijn er door de gemeente juist heel veel verbetering aangebracht in onze wijk, waardoor deze nog leefbaarder is geworden.
Veel mensen, met name mensen die nog nooit met kinderen in de stad hebben gewoond, hebben nogal wat (voor)oordelen vind ik over het opgroeien in Amsterdam. Ik heb toen der tijd ook best wat sociale druk ervaren, toen we besloten om met kinderen in de stad te blijven wonen (men ging er automatisch van uit dat wij naar buiten Amsterdam zouden verhuizen, wat wat "hoort" nu eenmaal zo). Wij, en met ons veel gezinnen die ik ken, hebben er voor bewust voor gekozen te blijven en wonen met veel plezier in de stad.
Wat betreft buiten spelen: Mijn kinderen spelen heel veel buiten. Wel onder begeleiding (van ons of een andere volwassene), maar ik zou dat in een dorp/ middelgrote stad ook wenselijk vinden. Er zijn hier heel veel speeltuinen, parken en andere voorzieningen voor kinderen waar ze naar hartelust hun gang kunnen gaan, samen met vriendjes. Ze komen echt helemaal niets te kort.
Wij zien het naar de speeltuin gaan ook echt als "quality time" samen met het gezin.
Dat geldt ook voor andere voorzieningen, er is heel veel keuze in bijv. sportclubs, scholen (ze zitten op de gemengde school, een afspiegeling van de buurt), evenementen etc.
Daarnaast zijn we binnen 10 minuten op de fiets in een aantal natuurgebieden, net buiten de stad.
Onze vrienden met kinderen en de meeste gezinnen die ik ken blijven in Amsterdam, zij wonen nog steeds met veel plezier in de stad. De stad heeft zoveel voordelen.
Gelukkig staat het iedereen vrij om een eigen keuze te maken, met eigen argumenten/afwegingen.
Dat hebben wij voor ons gezin ook gedaan, wij staan nog steeds 100% achter deze keuze en zouden het weer zo doen.
Ik ben blij dat veel mensen niet in Amsterdam zouden willen wonen, anders zou het wel heel erg druk worden in onze geweldige stad.
zondag 11 juni 2017 om 10:27
Ga gewoon lekker een aantal wijken verkennen, ga er logeren, ga er "leven" zoals je er verwacht te leven. De reuring vind ik echt heel leuk en er zijn genoeg rustige wijken te vinden, ook binnen de ring. Wij hebben ruimte zat, 2 verdiepingen en qua m2 net zoveel als mijn broer een nieuwbouwwoning in de provincie. Wel straks kinderwagen de trap op sjouwen, maar daar hebben we al rekening mee gehouden in de aanschaf. Ik werk in de stad, dus weinig reistijd van/naar werk, dat is ook heel veel waard. En juist omdat er genoeg leuks om de hoek zit, kunnen we straks ook met baby even een koffie doen of even naar het park en zijn we zo weer thuis als dat nodig is. De auto hebben we amper nodig, want we doen veel in de stad. We hebben een parkeervergunning (geloof toentertijd 1,5 jaar wachttijd gehad) en we kunnen eigenlijk altijd voor de deur parkeren. De stad heeft een enorme aantrekkingskracht en dat blijft toenemen. Ik begrijp jullie dus wel!
En jawel, ook ik ervaar meer drukte etc dan 10 jaar geleden, maar ik zie ook dat andere wijken juist opknappen en leuker worden door deze ontwikkelingen.
Houd je ons op de hoogte va je zoektocht?
En jawel, ook ik ervaar meer drukte etc dan 10 jaar geleden, maar ik zie ook dat andere wijken juist opknappen en leuker worden door deze ontwikkelingen.
Houd je ons op de hoogte va je zoektocht?

zondag 11 juni 2017 om 10:49
Wij vonden het heerlijk, al woonden we destijds (25 jaar geleden) in een appartement maatje bezemkast. Maar.... dat was voordat we kinderen hadden. En eerlijk gezegd, als ik nu in Amsterdam ben dan ervaar ik de drukte, alle mensen, (de toeristen) alle huizen, het verkeer als te druk.
Leuk voor even, maar daarna blij als ik weer weg ben. Maar destijds..... heerlijk, alles op de fiets, straat met mooie huizen, bomen, tuinen, gezellig, veel terrasjes, leuke adresjes om te winkelen, etc. etc. Vooral in de zomer voelde ik me er superhappy.
Leuk voor even, maar daarna blij als ik weer weg ben. Maar destijds..... heerlijk, alles op de fiets, straat met mooie huizen, bomen, tuinen, gezellig, veel terrasjes, leuke adresjes om te winkelen, etc. etc. Vooral in de zomer voelde ik me er superhappy.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 11-06-2017 12:05
3.34% gewijzigd
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.

zondag 11 juni 2017 om 11:59
Het zal er wel zijn, maar TO zal niet de enige zijn die in die prijsklasse zoekt. Dus dan is een huis vinden, willen en tijdig genoeg bieden wel een soort dagtaak.
Ik weet niet wie het schreef, maar ik vind Bos en Lommer juist leuk. Niks mis mee.

zondag 11 juni 2017 om 12:09
Je moet mensen kennen en kunnen bieden voor het Funda opkomt. Zeker als je wat leuks zoekt onder de 3/400.000 euro in een wel leuke wijk.strandjuttertje schreef: ↑11-06-2017 11:59Het zal er wel zijn, maar TO zal niet de enige zijn die in die prijsklasse zoekt. Dus dan is een huis vinden, willen en tijdig genoeg bieden wel een soort dagtaak.
Ik weet niet wie het schreef, maar ik vind Bos en Lommer juist leuk. Niks mis mee.
Ik vind Bos en Lommer niet leuk btw. Zo zie je maar dat iedereen daar anders tegen aankijkt.
Is natuurlijk ook geen goed of slecht. De een vind het prima te doen met kinderen in Amsterdam en de ander niet.
De een vind de herrie en drukte lekker en de ander niet.
Heb wel klein beetje moeite met meningen van mensen die daar of in de directie omgeving nu niet wonen of hebben gewoont in de afgelopen 10 jaar. Daar zou ik als TO niet zo'n waarde aan hechten qua mening.

zondag 11 juni 2017 om 12:28
Een huis zoeken, (ik ben er ook mee bezig, heel ergens anders in Nederland), is sowieso arbeidsintensief.strandjuttertje schreef: ↑11-06-2017 11:59Het zal er wel zijn, maar TO zal niet de enige zijn die in die prijsklasse zoekt. Dus dan is een huis vinden, willen en tijdig genoeg bieden wel een soort dagtaak.
Wat ik al eerder schreef; neem een aankoopmakelaar in de arm. Voor Amsterdam is dat echt een aanrader.
Ik woonde een paar jaar in Bos en Lommer.
Hartstikke leuk. Die buurt is enorm opgeknapt de afgelopen jaren.

zondag 11 juni 2017 om 12:32

zondag 11 juni 2017 om 13:19
Ondanks dat ik het zelf heerlijk vind in Amsterdam zou ik er persoonlijk niet met kinderen willen wonen tenzij ik een kast van een huis zou kunnen betalen.
Het verkeer in combinatie met gedrag van mensen staat me het meest tegen van de stad maar zolang het kan, blijf ik hier. Veel leuke buurten die worden opgeknapt.
Na een paar dagen elders in Nederland ben ik weer blij als ik terug ben. Zo zie je maar, iedereen wil wat anders.
Het verkeer in combinatie met gedrag van mensen staat me het meest tegen van de stad maar zolang het kan, blijf ik hier. Veel leuke buurten die worden opgeknapt.
Na een paar dagen elders in Nederland ben ik weer blij als ik terug ben. Zo zie je maar, iedereen wil wat anders.

zondag 11 juni 2017 om 15:42
Herkenbare posts in dit topic! Wij wonen en werken al 15 jaar in Amsterdam, midden in het centrum. Met heel veel plezier. Inmiddels zien we steeds meer vrienden vertrekken, maar wij weten niet goed waar we anders willen wonen. Door ons werk en de lange tijd dat we hier wonen zijn we hier geworteld. Nu het tijd is om een huis te kopen zien we met lede ogen aan wat je nog kan krijgen voor je geld. En dan zitten wij nog ruim boven het budget van 4,5 ton. Vrienden van ons die in Den Haag of Utrecht gaan wonen kopen voor ons budget een heel pand met een tuin. Nu zich een kinderwens aandient bij ons klinkt dit erg aanlokkelijk.
Ik zou niet in Amsterdam gaan wonen als wij hier niet allebei zouden werken of hier niet al onze wortels hadden. Dan zou ik ergens lekker in de buurt van mn werk wonen waar je voor een normale prijs een huis kan kopen en waar ik niet struikel over de backpackers die weer tegen ons stoepje staan te pissen.
Ik zou niet in Amsterdam gaan wonen als wij hier niet allebei zouden werken of hier niet al onze wortels hadden. Dan zou ik ergens lekker in de buurt van mn werk wonen waar je voor een normale prijs een huis kan kopen en waar ik niet struikel over de backpackers die weer tegen ons stoepje staan te pissen.
zondag 11 juni 2017 om 18:24
Precies dit dus! Fijn dat t herkenbaar is. Tegen wil en dank gehecht aan Amsterdam, zo voelt het! Vaak vind ik het jammer dat ik niet in een andere leuke stad geboren was, zoals bijv den haag, waar het zoveel makkelijker zou zijn. Ik ken iemand die daar woont, voor weinig geld een prachtig groot huis, en al je vrienden wonen er omdat niemand weg hoeft te trekken. Veel meer groen, rustiger en minder toeristen. Het vliegt mij ook regelmatig aan!Koffiekop schreef: ↑11-06-2017 08:40Ik herken erg het verhaal van iemAnd hierboven over 'tegen wil en dank' gehecht zijn aan Amsterdam.
Hier ook met kind met pijn in het hart Amsterdam verlaten na 20 jaar.
Voor 450.000,- krijg je in Amsterdam niet meer dan 70 m2 (ik weer niet wat Eleonora gezien heeft) . Als je mazzel hebt. En dat is simpelweg omdat Amsterdamse huizen nou eenmaal zo gebouwd zijn. Je hebt er geen wijken vol jaren 30 woningen zoals in Utrecht of Den Haag. Het zijn allemaal (kleine) etages met muren en plafonds van karton.
Als je niet gehecht of gebonden bent aan Amsterdam maar je zoekt een 'grote stad beleving' dan zou ik een andere stad kiezen waar de kwaliteit van leven iets hoger ligt. Amsterdam is niet het Walhalla, ik ken ook echt mensen die op latere leftijd zonder binding naar Amsterdam kwamen en die gillend gek werden en geen aansluiting vonden. Die wonen nu met veel plezier in Den Haag.
Maar als je denkt iets te vinden in Amsterdam, specifiek díe stad wil ervaren.. tja, ga ervoor zou ik zeggen. Je komt er alleen achter door het te proberen.
Natuurlijk vind ik het ook fijn hier, maar ik zie ook zeker de nadelen. Vandaag nog een gesprek over gehad met mijn collega's die ook in Amsterdam wonen. Zij klagen steen en been over de airbnb, de mensen die er wonen zonder enige binding, de giga huizenprijzen (en dus een bepaald slag mensen die dat kan betalen, mensen met middeninkomens kunnen niet wonen in Amsterdam). 1 collega woont al 20 jaar in het centrum op een prachtige locatie. Maar haar buren zijn airbnb'ers, of doorgesnoven yuppen geworden.
zondag 11 juni 2017 om 18:42
Waar ik nu woon, noord, speelt mijn zoontje van 5 hele middagen buiten. Net als andere buurkinderen. Zonder toezicht, voor de deur. Wat dat betreft is waar ik nu woon ideaal. Elke buurt is tegenwoordig 'upcoming' waardoor er veel leuke horeca en vermaak is in de stad. En veel buurten erg opknappen en verbeteren. Zoals Bos en lommer, heb ik gewoond en vond ik ook leuk. Er zijn heel veel leuke buurten hier!
Alleen ik snap oprecht niet wat mensen hier te zoeken hebben zonder werk of vrienden of anderszins een binding. Wat iemand anders zei, de kwaliteit van leven is echt wel groter in andere steden (voor hetzelfde geld krijg je veel meer).
Vergeet verder ook niet dat alle huizen binnen no time weg zijn. En hou er rekening mee dat mensen ver boven de vraagprijs bieden. Als je budget 450.000 is dan moet je kijken naar max 4 ton.
En wat betreft de drukte: ik fiets dagelijks dwars door de stad naar mijn werk in de pijp. Ik irriteer me steeds meer aan alle dagjesmensen en toeristen, en aan alle fietsers. Het is soms gewoon geen doorkomen aan en een gekkenhuis op de wegen. En het toerisme schijnt nog te verdubbelen geloof ik. Ik hou mijn hart vast en zie mezelf dus ook niet mijn hele leven in Amsterdam wonen. Temeer omdat al mijn vrienden met middeninkomens inmiddels met pijn in hun hart wegtrekken omdat ze niet in aanmerking komen voor sociale huur, maar ook geen topinkomens hebben. Wij hebben het geluk dat we dit in crisistijd gekocht hebben. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik anders zou moeten wonen omdat ik me met geen enkele andere stad verbonden voel. Lastig hoor! Fijn te lezen dat meer mensen hier dat dilemma herkennen.
Alleen ik snap oprecht niet wat mensen hier te zoeken hebben zonder werk of vrienden of anderszins een binding. Wat iemand anders zei, de kwaliteit van leven is echt wel groter in andere steden (voor hetzelfde geld krijg je veel meer).
Vergeet verder ook niet dat alle huizen binnen no time weg zijn. En hou er rekening mee dat mensen ver boven de vraagprijs bieden. Als je budget 450.000 is dan moet je kijken naar max 4 ton.
En wat betreft de drukte: ik fiets dagelijks dwars door de stad naar mijn werk in de pijp. Ik irriteer me steeds meer aan alle dagjesmensen en toeristen, en aan alle fietsers. Het is soms gewoon geen doorkomen aan en een gekkenhuis op de wegen. En het toerisme schijnt nog te verdubbelen geloof ik. Ik hou mijn hart vast en zie mezelf dus ook niet mijn hele leven in Amsterdam wonen. Temeer omdat al mijn vrienden met middeninkomens inmiddels met pijn in hun hart wegtrekken omdat ze niet in aanmerking komen voor sociale huur, maar ook geen topinkomens hebben. Wij hebben het geluk dat we dit in crisistijd gekocht hebben. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik anders zou moeten wonen omdat ik me met geen enkele andere stad verbonden voel. Lastig hoor! Fijn te lezen dat meer mensen hier dat dilemma herkennen.

zondag 11 juni 2017 om 20:47
Oooo het tegen wil en dank gehecht zijn aan Amsterdam herken ik ook zeker! Kon ik maar gelukkig zijn in een rijtjeshuis in Almere of Hoofddorp. Zou flink schelen in maandlasten etc. Maar ik kan en wil, voor nu in elk geval, Amsterdam nog niet achter mij laten
Bij alle alternatieven die wij hebben onderzocht, word ik gillend gek.