Wonen in Amsterdam:ervaring?
zaterdag 10 juni 2017 om 15:38
Hoi allemaal,
Mijn vriend en ik denken er serieus over na om vanuit onze provinciestad te verhuizen naar Amsterdam. We zijn beiden eind 30, kinderloos. Wel hebben we een kinderwens.
Ik vraag me af hoe het is om, eventueel met kinderen, in Amsterdam te wonen. Mn de wijken rondom het centrum trekken ons erg aan (de Pijp, oud-west)
Wie woont in Amsterdam/heeft hier gewoond of kent mensen die hier wonen? Hoe is het om hier te wonen? Wat is fijn, wat is vervelend? Welke wijken zijn leuk?
Mijn vriend en ik denken er serieus over na om vanuit onze provinciestad te verhuizen naar Amsterdam. We zijn beiden eind 30, kinderloos. Wel hebben we een kinderwens.
Ik vraag me af hoe het is om, eventueel met kinderen, in Amsterdam te wonen. Mn de wijken rondom het centrum trekken ons erg aan (de Pijp, oud-west)
Wie woont in Amsterdam/heeft hier gewoond of kent mensen die hier wonen? Hoe is het om hier te wonen? Wat is fijn, wat is vervelend? Welke wijken zijn leuk?
zaterdag 10 juni 2017 om 19:08
Leuke stad en ik heb het er altijd naar m'n zin gehad en ook nu nog (kom er nu wekelijks, woon er niet meer). Maar met kinderen zou ik het echt, echt afraden. Die hebben daar eigenlijk niet zoveel te zoeken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

zaterdag 10 juni 2017 om 19:20
Ik woon met partner en twee jonge kinderen in Amsterdam (binnen de ring), het bevalt ons erg goed.
Wij zouden nergens anders willen wonen, de drukte (en eventuele overlast) valt in verschillende wijken, waaronder de onze, erg mee.
De voorzieningen in de stad zijn erg goed en er is veel te doen, ook voor kinderen. Erg leuk.
Wij zouden nergens anders willen wonen, de drukte (en eventuele overlast) valt in verschillende wijken, waaronder de onze, erg mee.
De voorzieningen in de stad zijn erg goed en er is veel te doen, ook voor kinderen. Erg leuk.

zaterdag 10 juni 2017 om 19:24
Ik niet hoor (gebaseerd op mijn eigen ervaring). Ik vind Amsterdam echt een prima stad voor kinderen om in op te groeien.
Er zijn voldoende voorzieningen en er zijn heel veel leuke dingen te doen voor kinderen.

zaterdag 10 juni 2017 om 19:41
Wat een onzin.
Er wonen bijna een miljoen mensen, velen met kinderen. Die zouden daar allemaal niet veel te zoeken hebben?
Als je in bijvoorbeeld de componistenbuurt woont in Zuid, waar ik op school zat, dan heb je nauwelijks door dat je in een grote stad woont.
En zo zijn er veel meer plekken waar je een keer linksaf slaat en het is er doodstil. Zelfs midden in de Pijp, waar ik geboren ben en waar oa mijn beste vriend woont. Zijn achtertuin is een oase van rust.
En in de binnentuin van mijn laatste woning was het veel rustiger dan in de achtertuin van mijn doorzonwoning in een dorp in Noord Holland.
Daar werd ik nou echt gek van al die open tuindeuren, krijsende kinderen, tv's, radio's en klussende buren.
Middenin Amsterdam was het een stuk stiller achter het huis.

zaterdag 10 juni 2017 om 19:52
Maar om het nou echt, echt, af te gaan raden terwijl legio mensen er prima hun kinderen groot kunnen brengen is wel een beetje een soort van waardeoordeel over die ouders natuurlijk.
zaterdag 10 juni 2017 om 19:53
Is geen onzin, dat is een mening. Net zoals dat het jouw mening is dat het wél goed is voor kinderen. Ieder z'n ding. Is ook geen waardeoordeel over jou of jouw kinderen, ik ken jullie niet. Misschien wel allemaal supertoffe mensen. Ik heb het overigens ook niet alleen over of het er al dan niet rustig genoeg is.Eleonora-1 schreef: ↑10-06-2017 19:41Wat een onzin.
Er wonen bijna een miljoen mensen, velen met kinderen. Die zouden daar allemaal niet veel te zoeken hebben?
Als je in bijvoorbeeld de componistenbuurt woont in Zuid, waar ik op school zat, dan heb je nauwelijks door dat je in een grote stad woont.
En zo zijn er veel meer plekken waar je een keer linksaf slaat en het is er doodstil. Zelfs midden in de Pijp, waar ik geboren ben en waar oa mijn beste vriend woont. Zijn achtertuin is een oase van rust.
En in de binnentuin van mijn laatste woning was het veel rustiger dan in de achtertuin van mijn doorzonwoning in een dorp in Noord Holland.
Daar werd ik nou echt gek van al die open tuindeuren, krijsende kinderen, tv's, radio's en klussende buren.
Middenin Amsterdam was het een stuk stiller achter het huis.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

zaterdag 10 juni 2017 om 19:53
Dit dus.
Bijna al mijn vrienden wonen er en het gros voedt er kinderen op.
Wat een mogelijkheden. Niet te geloven.
zaterdag 10 juni 2017 om 20:16
Ik hoor dat zo vaak. Wat is er zo erg om net buiten de ring te wonen? Je zit dan toch ook zo in het centrum?Eleonora-1 schreef: ↑10-06-2017 15:44Zou er zo weer gaan wonen, als ik een huis met een tuin binnen de ring kon betalen.

zaterdag 10 juni 2017 om 20:34
Binnen de ring zijn de wijken buiten het centrum meer ontwikkeld en gezelliger vergeleken met de wijken buiten de ring. Je hebt er de charme van de oude stad, of van een bepaalde buurt nog en elke wijk heeft zijn eigen sfeer. Buiten de ring heb je meer nieuwbouwwijken, wat een andere sfeer afgeeft, en er zijn minder leuke cafés, winkeltjes, markten, parken en noem maar op.

zaterdag 10 juni 2017 om 20:50
zaterdag 10 juni 2017 om 20:57
Wow wat een reacties al, bedankt!
Leuk om al jullie verschillende reacties te lezen.
Ons lijken de wijken binnen de ring persoonlijk ook het fijnst, maar ik kan me voorstellen dat het voor kinderen misschien weer beter en fijner is buiten de ring (ivm ruimte).
Maar het lastige is natuurlijk ook dat partner en ik helemaal niet zeker weten of onze kinderwens überhaupt in vervulling mag gaan, gezien mijn leeftijd.
We hebben een wat ruimer budget, zo'n 4,5 ton.
Ons lijken de wijken binnen de ring persoonlijk ook het fijnst, maar ik kan me voorstellen dat het voor kinderen misschien weer beter en fijner is buiten de ring (ivm ruimte).
Maar het lastige is natuurlijk ook dat partner en ik helemaal niet zeker weten of onze kinderwens überhaupt in vervulling mag gaan, gezien mijn leeftijd.

zaterdag 10 juni 2017 om 21:07
Ik heb al even gekeken op funda.Carla_mi schreef: ↑10-06-2017 20:57Wow wat een reacties al, bedankt!
Komt vast goed.
Al zeker tien hele leuke huizen gezien in prima buurten.
zaterdag 10 juni 2017 om 21:13
Ik ben ook al aan het kijkenEleonora-1 schreef: ↑10-06-2017 21:07Ik heb al even gekeken op funda.
Komt vast goed.
Al zeker tien hele leuke huizen gezien in prima buurten.

Zag een leuke op de Achtergracht.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

zaterdag 10 juni 2017 om 21:29
Met je budget zal het wel lukken met aankoopmakelaar. Zelf woon ik in de Rivierenbuurt tegen de Pijp aan. Hele fijne buurt, relatief kindvriendelijk en ruimere woningen. Het is niet heel druk maar je bent zo in de drukte als je dat wil.
Als kind hier ook opgegroeid maar toen was het verkeer rustiger. Buiten spelen deed ik vanaf m'n 6e zelfstandig maar dat zie je nu niet meer zoveel zonder ouders. De stad wordt drukker. Vandaag nog in het Parool dat de stad de komende jaren enorm in omvang gaat toenemen.
Schinkelbuurt kan ook een optie zijn als je iets ruimer wilt wonen. De Pijp vind ik gezellig maar de huizen staan tamelijk dicht op elkaar.
Als kind hier ook opgegroeid maar toen was het verkeer rustiger. Buiten spelen deed ik vanaf m'n 6e zelfstandig maar dat zie je nu niet meer zoveel zonder ouders. De stad wordt drukker. Vandaag nog in het Parool dat de stad de komende jaren enorm in omvang gaat toenemen.
Schinkelbuurt kan ook een optie zijn als je iets ruimer wilt wonen. De Pijp vind ik gezellig maar de huizen staan tamelijk dicht op elkaar.
zaterdag 10 juni 2017 om 22:01
Wat denken jullie lief mee zeg!ik vind het echt heerlijk om op funda te kijken en een beetje te fantaseren
We zijn de laatste maanden ook vrij veel in Amsterdam te vinden om sfeer te proeven en dat bevalt ons heel goed, maar even in de stad zijn is natuurlijk heel anders dan er wonen! Daarom vind ik jullie concrete ervaringen ook fijn om te lezen

We zijn de laatste maanden ook vrij veel in Amsterdam te vinden om sfeer te proeven en dat bevalt ons heel goed, maar even in de stad zijn is natuurlijk heel anders dan er wonen! Daarom vind ik jullie concrete ervaringen ook fijn om te lezen

zaterdag 10 juni 2017 om 22:32
Schinkelbuurt inderdaad, Overtoom (zijstraten ervan), Jacob van Lennepbuurt. Surinameplein omgeving. Ook allemaal erg leuk.
En rondom van Hallstraat heb je ook leuke plekken.
Genoeg leuke buurten. Voor 4,5 ton moet het wel lukken, zeker voor 2 personen. En zat mensen die in dat soort huizen met kinderen wonen (en ontzettend gelukkig zijn!).
En rondom van Hallstraat heb je ook leuke plekken.
Genoeg leuke buurten. Voor 4,5 ton moet het wel lukken, zeker voor 2 personen. En zat mensen die in dat soort huizen met kinderen wonen (en ontzettend gelukkig zijn!).

zaterdag 10 juni 2017 om 22:59
Dat is best een goed idee, de sfeer in de wijken ervaren met funda bij de hand
Je bent zelf een theepot
zondag 11 juni 2017 om 01:02
Waarom voel je je aangevallen? Ja ik raad het idd af als je geen binding hebt. Helaas heb ik wel binding, dmv eerst mijn studie, toen werk en vrienden. En doordat ik er nu al heel lang woon, de stad op mijn duimpje ken, en me een Amsterdammer voel. Ik wou dat dat niet zo was, want in andere steden kan ik iets veel mooiers kopen voor hetzelfde geld. Als ik in den haag was geboren, had ik daar nu nog gewoond. En had ik een mooie jaren '30 woning. Ook een superleuke stad. Of Rotterdam. Ik noem maar iets. Natuurlijk kan ik daar nog steeds heen verhuizen, maar ik heb daar niets. Ken daar niets. Ben nu al aan Amsterdam gewend. Dat wordt dus een flinke investering.Eleonora-1 schreef: ↑10-06-2017 17:26En nu raad je het anderen af er te gaan wonen omdat er al te veel mensen wonen.
Dat is al heel lang zo. Dat was al zo toen ik nog kind was. In de jaren 60/70. Daarom werd de Bijlmer en later Almere gebouwd.
Jij ging er toch ook wonen?
En je bent zo te zien ook niet van plan weg te gaan binnenkort.
Dan mag een ander toch ook de wens hebben om er te gaan wonen?
Of was jij de laatste die dat mocht?
![]()
En ja, ik baal dat mijn vrienden wegtrekken door de stijgende prijzen waardoor niemand het nog kan betalen. Omdat 'iedereen' hier wil wonen en daardoor de prijzen gigantisch worden opgedreven. Door de woningnood wordt er ook maar bijgebouwd. Alle groene plekjes in noord worden nu volgebouwd, ik baal daarvan. De stad wordt steeds minder leefbaar, ook door alle toeristen. Persoonlijk zou IK echt niet in Amsterdam gaan wonen als in er geen enkele binding mee had. Dan zou ik naar den haag gaan. Lekker bij de zee, mooie stad, en een heel stuk goedkoper. Of Haarlem evt, maar dat is ook vrij duur door alle Amsterdammers die van ellende daar maar gaan wonen.
Ik denk dat het voor 4,5 ton nog best tegenvalt wat je krijgt in Amsterdam. Mijn zus zocht laatst wat voor 4 ton en kwam van een koude kermis thuis. Bijna niks te vinden voor hun wensen (huis met tuin). Ze hebben nu een villa in Heiloo gekocht!
zondag 11 juni 2017 om 01:18
Ik zou het niet specifiek aanraden. Het hangt heel erg van de buurt af bovendien! Dat je in Amsterdam wilt blijven wonen met kinderen is prima. Tuurlijk groeien je kinderen prima op. Er is heel veel vermaak in de stad bovendien. Maar op veel plekken in het centrum kan je je kind niet zonder toezicht op straat laten spelen. Dat vind ik persoonlijk helemaal niets. Zelf speelde ik als kind altijd buiten, in het groen, en dat is een stuk moeilijker hier. Niet voor niets trekken ook veel gezinnen weg uit Amsterdam. In onze nieuwbouwwijk in Noord kunnen de kids wel zelfstandig op straat spelen, gelukkig! Erg blij mee. Maar in west waar ik eerst woonde aan de hoofdweg, kon dat absoluut niet. Daarom was daar blijven wonen geen optie. Ook al mis ik het erasmuspark heel erg, want hier in noord kan je niet echt leuk wandelen (waar ik woon). Weinig groen.