Werk & Studie alle pijlers

Hoe pak ik dit ontslag aan?

05-10-2017 22:40 47 berichten
.
anoniem_352411 wijzigde dit bericht op 08-07-2018 00:10
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft toch helemaal geen reden op te geven?

Beste baas, met inachtneming van de opzegtermijn neem ik ontslag per .......; graag ontvang ik een bevestiging dat de opzegging van mijn arbeidsovereenkomst in goede orde is ontvangen.

Al ga je thuis de hele dag zitten kleien, je bent echt geen verantwoording schuldig

Wees je wel bewust van de eventuele consequentie dat je voor deze uren geen WW zult krijgen, ook niet als de extra uren bij de andere baan niet krijgt.
girasole3 wijzigde dit bericht op 05-10-2017 22:46
19.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen reden opgeven. Heel simpel. Schrijf een keurige brief met alle blabla die erin hoort en opzegtermijn, bedank voor de samenwerking en au revoir.
Als hij vragen gaat stellen gooi je het op " een nieuwe uitdaging" lekker nietszeggend en altijd politiek correct.
Ja en?
Ik zou het clean houden op dat je binnenkort meer uren krijgt op je andere baan.
Hoeft hij niet eens te weten dat die beter betaalt dan deze.

Officieel moet je niet eens een reden noemen.


Maar ga je de fouten dan gewoon laten staan?
Want dan begint je opvolger / opvolgster gelijk al met een achterstand.
Hij / zij weet immers nu niet dat de boekhouding niet opgekuist is.

Of ben je vrij zeker dat je baas alles dan uitbesteedt aan de extern accountant?

Als het geen dagen werk is, zou het bij mij een soort "beroepseer" zijn om die fouten er alsnog uit te plukken.
Zeker degene die ik zelf gemaakt heb.
Ik zou -als dit op zich een baan is die nog (nog) wilt behouden- heel zakelijk de bal terugleggen bij je baas en aangeven dat het zo niet werkt en dat je met liefde de fouten corrigeert, maar wel tegen normaal salaris. Mocht hij dan nog steeds een andere mening zijn toegedaan, kun je in alle redelijkheid aangeven dat je hem dan veel succes wenst met ergens anders een gratis boekhouder te vinden. Maar dat jij dat niet gaat zijn.
Het zou voor mijzelf op zich geen reden zijn om ontslag te nemen. Ik zou alleen niet meegaan in het voorstel.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor contract heb je? Is ontslag nemen uberhaupt mogelijk?
anoniem_84425 wijzigde dit bericht op 05-10-2017 22:48
4.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft helemaal geen reden op te geven. Gewoon; je vertrekt. Klaar.

Kijk je contract even na, maar doorgaans is een maand uitwerken wel vrij normaal.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Dus ook om je eigen fouten te corrigeren wil je betaald krijgen?
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
05-10-2017 22:46
Ik zou -als dit op zich een baan is die nog (nog) wilt behouden- heel zakelijk de bal terugleggen bij je baas en aangeven dat het zo niet werkt en dat je met liefde de fouten corrigeert, maar wel tegen normaal salaris. Mocht hij dan nog steeds een andere mening zijn toegedaan, kun je in alle redelijkheid aangeven dat je hem dan veel succes wenst met ergens anders een gratis boekhouder te vinden. Maar dat jij dat niet gaat zijn.
Het zou voor mijzelf op zich geen reden zijn om ontslag te nemen. Ik zou alleen niet meegaan in het voorstel.


Dit.

Stel dat dit niet was voorgevallen, had je dan sowieso opgezegd zodra je zeker was van die uren bij je andere baan?
Alle reacties Link kopieren
Open en eerlijk zijn en zeggen dat je niet voornemens bent om de fouten van anderen kosteloos te gaan corrigeren.
Wens hem ook succes bij het vinden van iemand die dit wel kosteloos wil doen.
Niet geschoten is altijd mis
Tornacense schreef:
05-10-2017 22:45

Als het geen dagen werk is, zou het bij mij een soort "beroepseer" zijn om die fouten er alsnog uit te plukken.
Zeker degene die ik zelf gemaakt heb.
Dat zou ik zich ook wel doen mits geen dagen werk. Ik hou er zelf nl. niet van om fouten te laten staan of achter te laten voor anderen. Ik ben niet bekend in deze wereld qua wat normaal is. Normaal is bij sommige banen dat alles incl. is in tijd. Dus ook de fouten en proefbalonnen die je maakt. Bij andere banen mag je weer verwachten dat je het foutloos oplevert en dat het voor het risico van de aannemer is dat het gecorrigeert wordt. Als jij een dak laat leggen en deze lekt, bel je de dakdekker op en verwacht je niet extra te moeten betalen voor het repareren van het lek.
Natuurlijk wel als het een lek is die niet is ontstaan door het plaatsen van een nieuw dak. Dus fouten van vorige werknemers vallen daar natuurlijk weer niet onder. Kortom, wat is de mores en reden voor dit idee van je baas?
Alle reacties Link kopieren
Waarom een reden opgeven? Je sluit zakelijk een zakelijk contract af.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Je bent toch gewoon in loondienst? Nou dan. Waarom open je in godesnaam een topic hierover?
Alle reacties Link kopieren
roosje11 schreef:
05-10-2017 22:48
Dus ook om je eigen fouten te corrigeren wil je betaald krijgen?
Is niet van belang want TO heeft al besloten te vertrekken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt met inachtneming van je opzegtermijn gewoon zelf opzeggen zonder opgave van reden. Je moet dan wel je opzegtermijn uitwerken en je werkgever hoeft ook niet in te stemmen met het opnemen van vakantiedagen tijdens de opzegtermijn (hij moet ze dan wel uitbetalen).

Als je per direct weg wil kun je ook 'op staande voet' ontslag nemen omdat de werkgever je daartoe een dringende reden heeft gegeven. Van jou verwachten dat je werk verricht en je daarvoor niet willen betalen is een dringende reden. De werkgever is je in dat geval zelfs een schadevergoeding verschuldigd ter hoogte van het loon over de opzegtermijn en een eventueel concurrentiebeding verliest zijn werking.

Wel verwacht een rechter dat je de andere partij eerst waarschuwt voor een ontslag op staande voet. Je moet hem dus eerst een brief of mail sturen met en daarin aangeven dat je wil dat hij binnen 2 dagen aangeeft dat hij je gewoon zal betalen voor je werk en dat je anders zelf ontslag op staande voet neemt.
Als je vervolgens ontslag op staande voet neemt dan moet je dat direct schriftelijk bevestigen en daarbij de reden vermelden.

Ben benieuwd, bijna altijd is het de werkgever die iemand op staande voet ontslaat maar in de wet is expliciet geregeld dat het ook andersom kan.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat toch de strijd niet aan om het gelijk? Je hebt gelijk want anders zou je niet hebben besloten te vertrekken.
Nooit met een strijd weggaan, altijd vriendelijk lachen en zeggen dat je een andere betrekking hebt gevonden.
Punt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Als je werknemer bent los je gemaakte fouten gewoon op in de baas zijn tijd. Schade die een werknemer veroorzaakt kan alleen op de werknemer zelf verhaald worden als die schade door opzet of bewuste roekeloosheid wordt veroorzaakt. Volgens de rechtspraak gaat het dan om hele ernstige gevallen.

De opdrachtnemer en aannemer herstellen fouten voor eigen rekening.
Alle reacties Link kopieren
Klopt dat, Hiltje, dat je eerst moet waarschuwen dat je ontslag op staande voet neemt? Ik heb ooit bij arbeidsrecht geleerd dat ontslag op staande voet juist onmiddellijk en direct na de dringende reden plaats moet vinden, omdat het anders niet op staande voet is en dus niet rechtsgeldig. Als je bijvoorbeeld diefstal constateert van een werknemer en je stuurt 'm eerst de rest van de dag met verlof, dan kun je daarna niet meer op staande voet ontslaan. Dat had immers direct plaats moeten vinden. Dus vandaar dat ik een beetje verbaasd ben over die waarschuwing waar jij het over hebt. Maar misschien kun je dat nog nader toelichten?
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
hiltje schreef:
05-10-2017 22:58
Als je werknemer bent los je gemaakte fouten gewoon op in de baas zijn tijd. Schade die een werknemer veroorzaakt kan alleen op de werknemer zelf verhaald worden als die schade door opzet of bewuste roekeloosheid wordt veroorzaakt. Volgens de rechtspraak gaat het dan om hele ernstige gevallen.

De opdrachtnemer en aannemer herstellen fouten voor eigen rekening.

En dit inderdaad, maar dat laatste dan alleen voor je eigen fouten. Je gaat niet kosteloos de fouten van de vorige opdrachtnemer oplossen natuurlijk. Je zou wel gek zijn. ;-D
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Je hoeft geen verantwoording af te leggen over waarom je weg gaat natuurlijk.

Maar ik vind het wel vreemd dat je blijkbaar zó stellig bent over je vertrek, maar dat je niet voor je principes durft te gaan staan. Sowieso is het wel erg makkelijk om gelijk je biezen te pakken als iets je niet bevalt en niet een tegenvoorstel te doen.
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
05-10-2017 23:02
Klopt dat, Hiltje, dat je eerst moet waarschuwen dat je ontslag op staande voet neemt? Ik heb ooit bij arbeidsrecht geleerd dat ontslag op staande voet juist onmiddellijk en direct na de dringende reden plaats moet vinden, omdat het anders niet op staande voet is en dus niet rechtsgeldig. Als je bijvoorbeeld diefstal constateert van een werknemer en je stuurt 'm eerst de rest van de dag met verlof, dan kun je daarna niet meer op staande voet ontslaan. Dat had immers direct plaats moeten vinden. Dus vandaar dat ik een beetje verbaasd ben over die waarschuwing waar jij het over hebt. Maar misschien kun je dat nog nader toelichten?
Hangt helemaal van de omstandigheid af.

Hier dreigt de werkgever iets te gaan doen, maar heeft het nog niet gedaan. Ik ken eigenlijk geen jurisprudentie van werknemers die ontslag op staande voet nemen. Maar andersom moet een werkgever als het kan/mogelijk is wel eerst waarschuwen.
Maar dat hangt ook af van de ernst van het vergrijp. Bijvoorbeeld niet komen opdagen, of stelselmatig te laat komen. Daarbij moet een werkgever wel waarschuwen: nog 1 keer en er volgt ontslag op staande voet.

Diefstal is zo ernstig dat een waarschuwing van te voren natuurlijk niet hoeft.

Ontslag op staande voet moet ook 'onverwijld', dus inderdaad snel plaatsvinden. Er mag echter wel wat tijd genomen worden om te onderzoeken wat er nou precies is gebeurd en om (juridisch) advies in te winnen. Hoe lang hangt ook weer van de omstandigheden af.
Ook moet er bij bijvoorbeeld verdenking van diefstal hoor en wederhoor plaatsvinden.
In de tussentijd kan een werknemer geschorst worden.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je toelichting, Hiltje. Daar zit dan inderdaad meer nuance in dan ik dacht!
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
hiltje schreef:
05-10-2017 22:58
Als je werknemer bent los je gemaakte fouten gewoon op in de baas zijn tijd. Schade die een werknemer veroorzaakt kan alleen op de werknemer zelf verhaald worden als die schade door opzet of bewuste roekeloosheid wordt veroorzaakt. Volgens de rechtspraak gaat het dan om hele ernstige gevallen.

De opdrachtnemer en aannemer herstellen fouten voor eigen rekening.
Dat is mij dus niet helemaal duidelijk. Werkt ze voor of bij deze baas? Met andere woorden, wordt ze ingehuurd voor de boekhouding? Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat ze (in eigen tijd) de fouten van zichzelf hersteld. Werkt ze in loondienst, werk je onder baas zijn tijd. Is er sprake van nalatigheid, dan moet haar functioneren aangekaart worden door werkgever.
hiltje schreef:
05-10-2017 22:54


Als je per direct weg wil kun je ook 'op staande voet' ontslag nemen omdat de werkgever je daartoe een dringende reden heeft gegeven. Van jou verwachten dat je werk verricht en je daarvoor niet willen betalen is een dringende reden. De werkgever is je in dat geval zelfs een schadevergoeding verschuldigd ter hoogte van het loon over de opzegtermijn en een eventueel concurrentiebeding verliest zijn werking.

Wel verwacht een rechter dat je de andere partij eerst waarschuwt voor een ontslag op staande voet. Je moet hem dus eerst een brief of mail sturen met en daarin aangeven dat je wil dat hij binnen 2 dagen aangeeft dat hij je gewoon zal betalen voor je werk en dat je anders zelf ontslag op staande voet neemt.
Als je vervolgens ontslag op staande voet neemt dan moet je dat direct schriftelijk bevestigen en daarbij de reden vermelden.

Ben benieuwd, bijna altijd is het de werkgever die iemand op staande voet ontslaat maar in de wet is expliciet geregeld dat het ook andersom kan.
Wil je ajb dit soort foute informatie niet verspreiden? De financiele gevolgen voor een werknemer kunnen enorm zijn bij een ontslag op staande voet. Een goed arbeidsrechtjurist zal nimmer obv deze info keihard stellen dat dit een dringende reden is dat een ontslag op staande voet rechtvaardigt. Je weet duidelijk niet waar je over praat. Ik lees absoluut geen dringende reden in dit verhaal. TO is bovendien degene die schade aan haar werkgever moet betalen bij een onterecht genomen ontslag op staande voet.

TO, ik begrijp niet dat je dit gelijk zo hoog wilt spelen. Wat is er mis met een goed gesprek met je werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je niet gewoon zeggen dat je niet voor nop gaat werken? Dat is toch een volkomen legitieme reden om op stappen? Weet je baas meteen wat hem een slechte werkgever maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven