Kleuter (5,5) vergeet cijfers constant

19-12-2017 22:15 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is 5,5 en zit in groep 2 maar herkent de cijfers nog steeds niet. Hij kan tellen tot 30, ook terugtellen, hij kan benoemen hoeveel er van iets is maar wanneer ik een cijfer aanwijs haalt hii ze allemaal doorelkaar. We oefenen bijna iedere dag en dan gaat het goed en herkent hij alle cijfers maar de volgende dag lijkt hij alles weer kwijt te zijn, is dit normaal??
Heb naar de symptomen van dyscalculie en zelfs dyslexie gekeken maar ik herken die andere symptomen niet.

Is dit normaal? Wat moeten we doen blijven oefenen? Hoe? Of juist even stoppen ik weet het nier meer
We hebben afgelopen twee weken bijna dagelijks geoefend dus je zou denken dat hii het nu wel snapt.

Verser is het een hele slimme
Jongen die verbaal erg sterk is
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-12-2017 23:40
Reden: ongepast
0.00% gewijzigd
TheSky=moreBlue@Malibu
Wat zegt de juf?

Lekker veel uno spelen is mijn advies.
Alle reacties Link kopieren
Waarom oefen je iedere dag? Moest dat van school? Ik oefen maar weinig schoolse vaardigheden met mijn kinderen. Ze zitten als zes uur per dag op school, dus thuis mogen ze van mij uitrusten en spelen. En dan nog vragen ze me oren van het hoofd en absorberen ze alle nieuwe kennis als sponzen, dus ik maak me geen zorgen over of ze wel genoeg leren. Misschien is jouw kind gewoon nog niet toe aan cijfers of op dit moment met iets heel anders bezig.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Komt meestal vanzelf goed. Kleuters ontwikkelen zich zo sprongsgewijs en alleen daar waar hun eigen motivatie ligt. Volgend jaar in groep 3 is het vroeg genoeg om, indien nodig, verder te kijken.
Daarbij is deze maand al enorm vol aan andere indrukken. Ik zou het even laten rusten en eventueel bij de rapportavond om de mening van zijn leerkracht vragen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook spelende wijs oefenen. Dan voelt dat niet zo voor het kind

Speel inderdaad spelletjes zoals uno, ganzenbord, mens erger je niet. Of andere tel spelletjes. Kan ook onderweg, hoeveel bomen tel jij? Zie jij ergens een getal staan? Verkeersborden enz.

Grote dobbelsteen en zoveel stappen mag je zetten.. soort mini speurtochtje.

Uno kan je ook als memory spelen. Vind 2 dezelfde getallen. ( Je kan ook zelf kaartjes maken )
Prima om dat in groep drie te leren. En hij hoeft het niet te 'snappen'. Cijfers herkennen valt niks aan te snappen.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt wilt oefenen maak iets leuks erbij, een brandweerauto bij de 1, een strandbal bij de 2, een knuffel bij de 3 enz enz...en inderdaad wat zegt de juf ervan?
die ik wilde bestaat al...
Koop een dobbelsteen met cijfers ipv met stippen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de juf? Herkent hij al letters, kan hij rijmen? Kan hij kleuren benoemen en vormen? Zijn er verder bijzonderheden in de spraak-taal? Kan je kind zelf benoemen hoe oud hij is, op zijn vingers laten zien? Kan hij zijn naam schrijven of een paar letters? Hij is nog jong en dit is sowieso nogal een drukke periode, hij hoeft nog niet álles te kunnen. Als het puur cijfers zijn zou ik me er nog niet druk om maken, misschien is je kind nu met hele andere dingen bezig dan cijfers?

Als logopedist oefen ik vaak max. twee weken en dan laat ik het helemaal los. De ontwikkeling gaat ondertussen gewoon verder en veel kinderen hebben het even nodig dat de focus er niet op ligt. Vaak komt het dan ineens vanzelf in het spontane, hoor je kind ineens zeggen: hee daar staat vijf, dat ben ik ook!
jempo wijzigde dit bericht op 19-12-2017 22:27
18.17% gewijzigd
Andersom schreef:
19-12-2017 22:22
Prima om dat in groep drie te leren. En hij hoeft het niet te 'snappen'. Cijfers herkennen valt niks aan te snappen.
Wel gewoon een ‘vereiste’ voor groep 2.
Kan hij de cijfers wel op volgorde leggen?
Alle reacties Link kopieren
We ‘oefenen’ met oa Squla, spelletjes en inderdaad bordspelletjes en cijfers benoemen enz. De juf gaf tijdje geleden aan dat hij de cijfers niet herkent en ik schrok daar eigenlijk van want ik dacht dat hij dat in groep 1 wel kon. Ze adviseerde ook om thuis te oefenen maar misschien zijn we daar in doorgeslagen ja. Dacht als ik met hem oefen en dan een tijdje stop dat vergeet hij alles weer....maar begrijp dat het dus niet anormaal is dat een kind dat steeds vergeet?

Het gaat om de cijfers van 1 tot 10
Alle reacties Link kopieren
Verhuis naar Finland, daar leren de kinderen pas met 7 lezen en rekenen.

ieder kinderbrein ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. je kan wel willen oefenen, maar wanneer dat deel van het brein nog niet ontwikkeld is, dan heeft het niet zo veel zin.

Ik zou het gewoon zo laten, en wie weet over een paar maanden pikt hij dit zelf op.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
https://www.jufjannie.nl/2014/01/06/cij ... uf-jannie/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
En.... als jullie wellicht zijn doorgeslagen in het oefenen en willen dat kind herkent, dan misschien na deze oefenperiode eens iemand anders laten checken? Iemand waarbij hij geen 'cijferdrang' voelt? Denk aan iemand die je de tijdens de kerstdagen ziet en die met een aantal kinderen en de dobbelsteen (met cijfers tip van Moiren) samen een spelletje gaat spelen? Misschien levert dat wel een heel ander beeld op dan hij jullie nu biedt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
https://www.educatheek.nl/Grote-dobbels ... 80305.html

http://www.debanier.be/dobbelsteen-10-c ... -1-12.html
enn wijzigde dit bericht op 19-12-2017 22:38
36.26% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Dat hij gewoon expres niets zegt. Zou wel grappig zijn :hihi:
Mijn kind had dat met kleuren toen hij twee of drie was. Ik zei dan 'deze brandweerwagen is rood. Welke kleur is de brandweerwagen?' En dan zei hij gerust met een stalen gezicht dat hij blauw was. Het hielp hier uiteindelijk om het om meerdere manieren te benoemen. Bijvoorbeeld: De bal is rood. Dit is een rode bal. Toen klikte het eindelijk. Misschien ook een idee om met cijfers te proberen? Dit is cijfer is vier. Vier is de naam van dit cijfer.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
19-12-2017 22:37
Dat hij gewoon expres niets zegt. Zou wel grappig zijn :hihi:
Ghe... zo'n kleuter heb ik ooit in huis gehad. Het ging dan wel over letters in zijn geval maar mooi dat hij er niets mee deed, ma in de stress. En toen kregen we het bericht van de oppas dat hij zelf boekjes las.

Afijn: het hoeft echt niet zo te zijn maar het kan wel, dus gewoon iemand anders een spelletje laten doen met hem. Er als moe en pa niet naar kijken, opa en oma keurig ergens anders laten zitten, er niet boveneop en ook niet laten klappen enzo. Dus net doen alsof je gek bent samen en stoïcijns doorpraten.
enn wijzigde dit bericht op 19-12-2017 22:49
16.85% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
FunnyFace8 schreef:
19-12-2017 22:39
Mijn kind had dat met kleuren toen hij twee of drie was. Ik zei dan 'deze brandweerwagen is rood. Welke kleur is de brandweerwagen?' En dan zei hij gerust met een stalen gezicht dat hij blauw was. Het hielp hier uiteindelijk om het om meerdere manieren te benoemen. Bijvoorbeeld: De bal is rood. Dit is een rode bal. Toen klikte het eindelijk. Misschien ook een idee om met cijfers te proberen? Dit is cijfer is vier. Vier is de naam van dit cijfer.
Die van mij zei ook alle kleuren verkeerd. Ik zie, ik zie was altijd dynamisch. Bleek enorm kleuren kind te zijn :proud:
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
19-12-2017 22:23
Wat zegt de juf? Herkent hij al letters, kan hij rijmen? Kan hij kleuren benoemen en vormen? Zijn er verder bijzonderheden in de spraak-taal? Kan je kind zelf benoemen hoe oud hij is, op zijn vingers laten zien? Kan hij zijn naam schrijven of een paar letters? Hij is nog jong en dit is sowieso nogal een drukke periode, hij hoeft nog niet álles te kunnen. Als het puur cijfers zijn zou ik me er nog niet druk om maken, misschien is je kind nu met hele andere dingen bezig dan cijfers?

Als logopedist oefen ik vaak max. twee weken en dan laat ik het helemaal los. De ontwikkeling gaat ondertussen gewoon verder en veel kinderen hebben het even nodig dat de focus er niet op ligt. Vaak komt het dan ineens vanzelf in het spontane, hoor je kind ineens zeggen: hee daar staat vijf, dat ben ik ook!
Hij kan al lang zijn naam schrijven en herkent de letters uit zijn naam, kleuren en vormen zijn ook geen probleem. Verbaal is hij heel sterk. Rijmen kan hij ook als de beste :)
Alle reacties Link kopieren
Hahah grappige verhalen, ok ik maak me dus te snel zorgen over zaken. Ga het inderdaad even laten rusten
Alle reacties Link kopieren
Strawberry_shortcake schreef:
19-12-2017 22:57
Hahah grappige verhalen, ok ik maak me dus te snel zorgen over zaken. Ga het inderdaad even laten rusten
Nou, dat weet ik niet. Ik zou het zeker in de gaten houden hoor! Alleen zo kan je uitvinden of dit inderdaad meespeelt.
enn wijzigde dit bericht op 19-12-2017 23:10
1.27% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Die cijferdobbelstenen zij sowieso fantastisch. Daar kan je straks enorm veel rekenspelletjes mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
19-12-2017 23:04
Nou, dat weet ik niet. Ik zou het zeker in de gaten houden hoor! Alleen zo kan je uitvinden of dit inderdaad meespeelt.
Ja dat bedoel ik, even laten rusten en na een tijdje weer ‘spelen met cijfers’ en kijken hoe hij het oppakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven