Puber rooft kasten en vriezer leeg

01-12-2019 19:43 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand advies om hiermee om te gaan? Zodra we even onze kont keren wordt er ongegeneerd uit de voorraad kast of vriezer gesnaaid.
Zowel partner als ik hebben een redelijk goed geheugen en zien dus vrij snel wanneer de voorraden slinken, als we er dan naar vragen wordt er steevast ontkend.
Enkel bij tonen van bewijs (bijvoorbeeld alle lege chipszakken in de prullenbak bij puber op kamer) wordt er schoorvoetend toegegeven.

Let wel, niet meer in huis halen is geen optie. Ook wij hebben soms wel eens zin in iets lekkers, supermarkten zitten allemaal op 10+ km afstand dus even snel iets halen kennen we niet, ook bij visite is fijn om iets in huis te hebben.
Puber mag best snoepen maar wel graag even vragen, een zak chips een kwartier voor het eten is een no-go, een liter cola midden in de nacht idem. Oftewel, in overleg is veel mogelijk.
Wat geef je hem dagelijks te eten? Misschien komt hij bepaalde stoffen te kort.
Alle reacties Link kopieren
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:02
Nee als de kroketten op zijn, dan zijn ze op en duurt het maanden voor ze er weer zijn, want we wonen in buitenland.

Kijk, dat scheelt al een probleem. En ijs is ook niet echt in het seizoen, toch? Nu nog een nieuw slot en klaar ben je.
Alle reacties Link kopieren
Kast op slot of niet in huis halen zouden niet mijn oplossingen zijn, ze moet zelf ook leren om een gezonde relatie met voedsel te krijgen. Hele zak chips of een liter cola in de nacht... Daar slipt iedereen mee dicht en heeft weinig met een genenpakket te maken. Het is zo ontzettend ongezond, ik zou me daar eerder zorgen over maken.

Wat doe je nu als je er achter komt? Krijgt ze een vorm van straf of zeg je alleen dat het niet mag en hangen er geen consequenties aan?
Is het niet een soort eetstoornis?
Alle reacties Link kopieren
Ik plakte nog wel eens een briefje ergens op, als ik bezoek verwachtte. Zo van: Voor koffieleutbezoek, afblijven.
Dat werkte ook wonderlijk goed.
Zodra het bezoek de deur uit was, was het pak leeg, dat dan weer wel.

Maar echt TO, lees voor de grap eens op het pubertopic, dan zul je zien dat ze niet de enige is, ze snaaien allemaal.
Maar kijk eens naar wat ze écht eet. Want ze is al hele dagen op school en ze heeft een bijbaan, ze ligt dus niet 24/7 op de bank met haar hand in een zak chips. Sport ze nog? Gaat ze regelmatig uit? Iets anders?

En anders, helaas, een aantal dingen ergens anders leggen en als de kast leeg is, is ie leeg. Gebeurt hier vaak zat. Man en dochter vinden het vreselijk, zo´n lege koel- en voorraadkast, maar zolang ik kan koken en er brood is vertik ik het om extra boodschappen te doen.

Fruit ligt er wel altijd. Maar ja, dat is nou eenmaal geen chocolade.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Erdo schreef:
01-12-2019 20:04
Wat geef je hem dagelijks te eten? Misschien komt hij bepaalde stoffen te kort.
Suiker en zout tekort dan 😂 graag even lezen
TsumTsum schreef:
01-12-2019 19:59
Een puber die moet vragen of ze snoep of ships mogen?! Ik ken niemand die dat vroeger als puber moest vragen.

Maar wat bied je aan op een dag qua eten? Of is het echt om gewoon te snaaien en niet omdat je puber honger heeft?
Nee, ik hoefde dat vroeger ook niet te vragen, maar het ligt er natuurlijk aan hoeveel en wanneer en of dat een beetje normaal gaat.
Een bakje chips na school is normaal, twee volle zakken net voor het avondeten niet. TO heeft het over snaaien voor het eten en 's nachts cola.

Ik denk dat ik zou proberen afspraken met haar te maken over wat 'normaal' is. Een bakje chips of vier koekjes of een kroket ofzoiets. Of twee van die momenten inplannen, ook prima. Als in de middag thuis komt van school: honger, logisch, eerste snoepmoment. In de avond nog een snoepmoment. Kan ze twee keer per dag dit soort dingen snaaien naar eigen keus. Als nog meer honger: fruit of brood.
Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
01-12-2019 20:05
Kast op slot of niet in huis halen zouden niet mijn oplossingen zijn, ze moet zelf ook leren om een gezonde relatie met voedsel te krijgen. Hele zak chips of een liter cola in de nacht... Daar slipt iedereen mee dicht en heeft weinig met een genenpakket te maken. Het is zo ontzettend ongezond, ik zou me daar eerder zorgen over maken.

Wat doe je nu als je er achter komt? Krijgt ze een vorm van straf of zeg je alleen dat het niet mag en hangen er geen consequenties aan?
Probleem is dat er nu idd geen consequenties aan hangen, want het deert haar allemaal helemaal niets. Enige wat indruk zou maken is verkoop van haar paard, maar ze weet dat ik het niet doe.
Dus als je suggesties hebt qua consequenties, heel graag!!
Alle reacties Link kopieren
Als je bang bent dat je dochter dicht groeit is de oplossing dus niets meer in huis halen. Dan snaai jij en je man ook maar niet. Als je dochter zo extreem gefocust is op snaaien kun je niet meer spreken over een normale puber met lekkere trek. Het is alsof je drugs op tafel legt terwijl je een verslaafde in huis hebt.
Creativity is intelligence having fun
Ceylon schreef:
01-12-2019 20:06
Ik plakte nog wel eens een briefje ergens op, als ik bezoek verwachtte. Zo van: Voor koffieleutbezoek, afblijven.
Dat werkte ook wonderlijk goed.
Zodra het bezoek de deur uit was, was het pak leeg, dat dan weer wel.

Maar echt TO, lees voor de grap eens op het pubertopic, dan zul je zien dat ze niet de enige is, ze snaaien allemaal.
Maar kijk eens naar wat ze écht eet. Want ze is al hele dagen op school en ze heeft een bijbaan, ze ligt dus niet 24/7 op de bank met haar hand in een zak chips. Sport ze nog? Gaat ze regelmatig uit? Iets anders?

En anders, helaas, een aantal dingen ergens anders leggen en als de kast leeg is, is ie leeg. Gebeurt hier vaak zat. Man en dochter vinden het vreselijk, zo´n lege koel- en voorraadkast, maar zolang ik kan koken en er brood is vertik ik het om extra boodschappen te doen.

Fruit ligt er wel altijd. Maar ja, dat is nou eenmaal geen chocolade.
Mijn kind snaait echt wel, maar heeft toch vooral behoefte aan eten ipv snaai. Snaaien gebeurt zeker niet op regelmatige basis.
In de diepvries dus niks stoppen dat niet op mag.
Heeft ze de laatste kroket naar binnen gestoken en duurt het 3 maanden eer er nieuwe zijn ... dan krijgt ze dat dus bovendien 3 maanden lang met de regelmaat van de klok te horen.

En op die kast een nieuw slot.
Of een deel van de spullen verkassen naar je slaapkamer-kast / de kelder / de zolder / ... of een andere plek waar ze niet standaard kijkt.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
01-12-2019 20:07
Nee, ik hoefde dat vroeger ook niet te vragen, maar het ligt er natuurlijk aan hoeveel en wanneer en of dat een beetje normaal gaat.
Een bakje chips na school is normaal, twee volle zakken net voor het avondeten niet. TO heeft het over snaaien voor het eten en 's nachts cola.

Ik denk dat ik zou proberen afspraken met haar te maken over wat 'normaal' is. Een bakje chips of vier koekjes of een kroket ofzoiets. Of twee van die momenten inplannen, ook prima. Als in de middag thuis komt van school: honger, logisch, eerste snoepmoment. In de avond nog een snoepmoment. Kan ze twee keer per dag dit soort dingen snaaien naar eigen keus. Als nog meer honger: fruit of brood.
Zoiets?
Ik ben echt niet van de suikerpolitie ofzo maar iedere dag twee snoepmomenten met chips en vier(!) koekjes? Het lijkt me toch niet dat dat normaal is of bedoel je twee van deze momenten per week? Dan kan ik het me voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Maar heel eerlijk: wat er niet is kan ook niet op. Hier is er een zak chips in het weekend en verder niks. Hoeveel snaaispul heb je nodig? Dat ene pak koekjes voor visite kun je toch wel ergens verstoppen?
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:07
Suiker en zout tekort dan 😂 graag even lezen
Pubers eten veel en hebben veel calorieën nodig. Als je hem te weinig geeft dan heeft hij recht op meer eten.
Alle reacties Link kopieren
Vragen hoeft hier in principe ook niet, maar ik krijg wel heel regelmatig de vraag hoe laat we eten. Afhankelijk van het antwoord snaait ze dan wel of niet.
Maar goed, ze moest tien km verderop naar school met de fiets, reed 2x per week paard en dan natuurlijk de gymlessen nog *kuch*. Al met al kwam het niet op een calorie meer of minder.

Lon is overigens gek op pap, pannekoeken en roerei. Als tussendoortje een gebakken kotelet op zonnebloempittenbrood is favoriet. Daarna komen de koekjes en de chocolade. Maar als ze een pak koekjes openmaakt sneuvelt het ook. Ze eet er geen 2.
ceylon wijzigde dit bericht op 01-12-2019 20:14
26.49% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wat gebeurt er trouwens als je de kast (tijdelijk) leeg haalt en vol steekt met appels en sultana's :-) ? Zonder dat ze 't van tevoren weet.
Alle reacties Link kopieren
Dingen waarvan ik niet wil dat het meteen opgegeten wordt leg ik op een geheime plek.

Wat ik nog het irritantste vindt zijn de lege verpakkingen die gewoon teruggelegd worden. Dan denk je dat je nog wat hebt.....blijkt het leeg te zijn grrr.
Vreetbuien tijdens pubertijd is heel normaal. Meeste pubers maken een groeispurt mee en dan heb je eenmaal die extra calorieën nodig. Ik vraag mij echt af of TO wel goed en gevarieerd kookt.
anoniem_64418a8678b4c wijzigde dit bericht op 01-12-2019 20:13
1.04% gewijzigd
Duidelijke afspraken maken, wat mag wel, wat mag niet. En eten ze iets dat niet mag, dan halen ze zelf nieuw.

In principe mogen ze alles pakken dat standaard in voorraad is, met mate. Speciale dingen, even vragen. Dus je eet niet de zalm op die in de koelkast ligt, je snijd niet ongevraagd en punt van de taart, je begint niet aan een ongeopende doos bonbons. Etc.
Alle reacties Link kopieren
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:08
Probleem is dat er nu idd geen consequenties aan hangen, want het deert haar allemaal helemaal niets. Enige wat indruk zou maken is verkoop van haar paard, maar ze weet dat ik het niet doe.
Dus als je suggesties hebt qua consequenties, heel graag!!
Lastig, wij hebben nog jonge kinderen dus het duurt (gelukkig) nog heel lang voordat we met pubers te maken krijgen. Jij kent haar het beste, heb je verder wel een goede band met haar? Een keer een serieus gesprek om de tafel dat je je zorgen maakt over haar gezondheid als ze zoveel snaait en uitleggen wat dat kan doen met je gezondheid?
Alle reacties Link kopieren
Ceylon, ik lees idd al tijdje in dat topic mee, hilarisch en vooral erg fijn om te zien dat we niet de enige zijn ;)
Briefjes op bepaalde producten maken geen indruk. Vooral omdat visite hier ook nog wel eens onverwacht kan zijn.

Ok een schema van haar dag;

07.00 ontbijt - brood, beleg (naar keuze zoet of hartig), muesli, yoghurt etc alles aanwezig
07.40 vertrek naar school, meestal heeft ze nog iets van evergreen & fruit mee als 10 uurtje
12.00 lunch op school, voor, hoofd en nagerecht + fruit. Dit is dus echt goed eten en geen blikvoer
16.30 naar huis en altijd jonger, logisch. Geen probleem om dan zakje/bakje chips, tosti of boterham te maken. Fruit ook altijd beschikbaar.
18.00 warm eten, ik kook elke dag van de week, verse ingredienten en ruim ruim voldoende.
Als ze dan rond 20.00 bij een kop thee nog een koekje, snoepje of chocolaatje wil, prima! Lust ik ook graag rond die tijd.

Al met al is het in mijn beleving gewoon puberale snaaitrek en geen ziekte of gebrek aan (goede) voedingsstoffen.
Subnautica schreef:
01-12-2019 20:11
Dingen waarvan ik niet wil dat het meteen opgegeten wordt leg ik op een geheime plek.

Wat ik nog het irritantste vindt zijn de lege verpakkingen die gewoon teruggelegd worden. Dan denk je dat je nog wat hebt.....blijkt het leeg te zijn grrr.
Dat doet mijn man, en mijn oudste van 12 ook beiden. :-D :-D

Van mij moeten ze dan gewoon zelf naar de super en nieuwe halen. Liefst meteen en anders zodra ze thuis zijn en de winkel open is.

Zeker als ik sta te koken en het echt nodig heb of zelf wil drinken of eten. het word langzaam aan minder. Want dat kost ze zeker 20-30 minuten. ;)
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:02
Echt niet? Dan kom ik dan uit een ander ei. Echt niet dat ik zomaar snoep of chips mocht pakken zonder te pakken, idem voor mijn man.
Drinken, prima, maar fris was voor het weekend.
Nee, mijn ouders hadden zoiets van op=op en de dingen die echt wat langer mee moesten kunnen lagen ergens anders en daar kwamen we niet aan. (En zo ging het eigenlijk bij iedereen) Snel genoeg geleerd om niet meteen alles op te snaaien. Maar mijn vader kan ook goed snaaien dus deden wij het niet dan was het m'n vader. Ik weet nog dat ik iets in de kast had liggen wat alleen ik lust en ineens was het weg. Had pa het opgegeten om maar iets te snaaien te hebben. Sindsdien lag mijn snaai voorraad dus op m'n kamer en kwam ma soms een koekje halen als de kast beneden weer helemaal geplunderd was.

Maar misschien kun je minder zoet inslaan en wat meer verantwoorde dingen en wellicht helpt het om een fruitschaal met fruit in het zicht te zetten dan plundert ze die misschien maar is de chips veilig.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 20:16
2.02% gewijzigd
Envelop schreef:
01-12-2019 20:09
Ik ben echt niet van de suikerpolitie ofzo maar iedere dag twee snoepmomenten met chips en vier(!) koekjes? Het lijkt me toch niet dat dat normaal is of bedoel je twee van deze momenten per week? Dan kan ik het me voorstellen.
Nouja, dan maak je er minder van. Het ging me om het idee dat je afspraken maakt over wat redelijk is, en dat puber toch nog zelf kan kiezen.
En over suiker: ligt er aan wat voor maat koekjes je hebt en ik schreeft of chips of koekjes. Hier zijn de koekjes volkorenbiscuit en gaan er geen 4 in, maarja, hier dan ook nog geen pubers.

Als je een puber maar twee koekje achtige dingen per week toestaat ben je trouwens wel van de suikerpolitie. Heb jij pubers die dit prima vinden en niet ondertussen op school de snoepautomaat leegeten?
Hier mogen ze gewoon pakken wat ze willen. Ik doe 1 keer in de week boodschappen, op is op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven