laat pratertje

01-07-2020 15:02 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons kleinzoontje Jesse is ruim 3 1/2 en zegt nog geen woord. Daar hebben we ons al lange tijd heel veel zorgen over gemaakt. We dachten dat het misschien samenhing met het feit dat hij drie talen moet leren: Nederlands, Engels en Mandarijn. Hij gaat inmiddels naar speciale opvang en is daar getest. We kregen te horen dat hij een IQ heeft van 63!
Dat kan niet waar zijn. Afgezien van het praten doet hij het geweldig. Het viel ons op dat hij enorm geïnteresseerd is in cijfers en letters. Een paar maanden geleden kwam ik de term ‘hyperlexie’ tegen. Er zijn drie categorieën; de eerste twee gaan vaak gepaard met een vorm van autisme. Als Jesse daarin gepast had was het ons ook goed geweest, maar hij past bij de derde soort: een interesse voor letters die heel vaak onderdeel uitmaakt van het syndroom van Einstein. Thomas Sowell, zelf vader van een late prater heeft er twee boeken over geschreven: “Late-talking children” en “The Einstein syndrome”.
De informatie op internet deed ons al vermoeden dat het hier over Jesse ging, maar nu we de boeken gelezen hebben weten we het wel zeker: Jesse is een normaal, gezond kindje en het praten komt wel.
De opluchting is onbeschrijfelijk..... Hoewel Jesse’s logopediste hem eerst behandelde voor autisme en verstandelijke beperking, is zij nu de boeken aan het lezen. Toen ze zag dat Jesse uit zijn hoofd met houten letters woorden als ‘monkey, athletic, xylophone, etc. legde begreep ze waarom wij haar diagnose niet geloofden. Wie heeft hier iets aan?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig heeft Jesse een grootmoe die het allemaal heel goed weet. Wat een opluchting. Vooral voor Jesse en zijn ouders. Geen centje pijn, komt vanzelf.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
meid, wat een toestand!
Fijn ook dat je je hiervoor speciaal aanmeld!
Het enige wat ik hierover kan zeggen is dat IQ testen op deze leeftijd behoorlijk onbetrouwbaar zijn.

Maar wat wil je hier nu verder mee op dit forum?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-07-2020 15:34
meid, wat een toestand!
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 15:47
Het enige wat ik hierover kan zeggen is dat IQ testen op deze leeftijd behoorlijk onbetrouwbaar zijn.

Maar wat wil je hier nu verder mee op dit forum?
Nou je kan het later mooi op je cv zetten!
Alle reacties Link kopieren
Als iets een syndroom genoemd wordt is het meestal niet ‘normaal’ gedrag.
EllaBowie schreef:
01-07-2020 15:48
Nou je kan het later mooi op je cv zetten!

Want?
lilalinda schreef:
01-07-2020 15:34
meid, wat een toestand!
Is je thee koud?
aikidoka schreef:
01-07-2020 15:50
Als iets een syndroom genoemd wordt is het meestal niet ‘normaal’ gedrag.

Syndroom wil enkel zeggen een aantal of combinatie aan gedragingen of fysieke verschijnselen.
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 15:50
Want?
Het IQ van een kind uitzoeken van 3.5 en dan er alles aandoen om een reden te vinden van taalachterstand terwijl het kind drietalig opgevoed wordt vind ik apart.

Aan to, drietalig opgevoed worden zal sowieso een achterstand in de talen geven, dat is gebruikelijk. Een kind kan namelijk een max aantal woorden leren en die moeten ze verdelen tussen de talen.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 16:09
61.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
maar hoe zit dat met iq bij kleuters eigenlijk?
63 is toch heel erg laag?
Alle reacties Link kopieren
Wel lastig drie talen tegelijk. Misschien zegt hij daarom niks.
En wat vinden zijn ouders ervan dat Oma Jesse op het internet gooit?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-07-2020 16:06
maar hoe zit dat met iq bij kleuters eigenlijk?
63 is toch heel erg laag?
Een IQ test is toch sowieso moeilijk bij jonge kinderen. Volgens mij kan je daar pas goed iets over zeggen als ze 7 zijn en het liefst nog ouder.
Als de WPPSI-III is afgenomen wordt het nog onbetrouwbaarder bij een kind met specifiek een taalachterstand trouwens.

Ook hangt het af van degene die de test afneemt. Ik zou er voorlopig niet teveel gewicht aan geven.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
01-07-2020 16:15
En wat vinden zijn ouders ervan dat Oma Jesse op het internet gooit?
Dit inderdaad. Waarom loop jij, de oma, hiermee te koop? Dit is toch de beslissing van de ouders als ze het op internet willen zitten?
Ik zou dit als ouder echt niet appreciëren, hoe goedbedoeld ook.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
01-07-2020 16:15
En wat vinden zijn ouders ervan dat Oma Jesse op het internet gooit?
Dit idd. Als wie dan ook zoiets op een forum zou zetten over mijn kind (en zo herkenbaar!!) dan waren de rapen gaar.

Daarnaast: wat wil je met dit bericht?
Alle reacties Link kopieren
To weer verstandig, ga op anoniem en verander de naam van kleinkind. Je bent wel heel herkenbaar zo.
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
01-07-2020 16:04
Het IQ van een kind uitzoeken van 3.5 en dan er alles aandoen om een reden te vinden van taalachterstand terwijl het kind drietalig opgevoed wordt vind ik apart.

Aan to, drietalig opgevoed worden zal sowieso een achterstand in de talen geven, dat is gebruikelijk. Een kind kan namelijk een max aantal woorden leren en die moeten ze verdelen tussen de talen.
Gelukkig kon ze vinden dat hij misschien een soort Einstein is!
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 16:19
Als de WPPSI-III is afgenomen wordt het nog onbetrouwbaarder bij een kind met specifiek een taalachterstand trouwens.

Ook hangt het af van degene die de test afneemt. Ik zou er voorlopig niet teveel gewicht aan geven.
Bij een niet-pratend kind zal neem ik aan de SON zijn afgenomen, daarvoor hoef je niet te praten en IQ testen zijn inderdaad niet zo betrouwbaar op deze leeftijd.

Maar als er helemaal niet gepraat wordt en het IQ blijkt achteraf toch normaal te zijn, dan zal er in elk geval wel een taalstoornis zijn.
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
01-07-2020 16:04
Het IQ van een kind uitzoeken van 3.5 en dan er alles aandoen om een reden te vinden van taalachterstand terwijl het kind drietalig opgevoed wordt vind ik apart.

Aan to, drietalig opgevoed worden zal sowieso een achterstand in de talen geven, dat is gebruikelijk. Een kind kan namelijk een max aantal woorden leren en die moeten ze verdelen tussen de talen.
Dat is natuurlijk nogal afhankelijk van de grootte van de achterstand. Een kind van 3,5 wat nog helemaal niet praat is altijd zorgelijk, ook als het meertalig wordt opgevoed. Een kleine achterstand is heel begrijpelijk bij meertaligheid en halen ze vanzelf wel in, maar dat is niet wat deze ‘oma’ beschrijft.

Overigens helemaal eens met alle voorgangers die al aangegeven hebben dat ze het onbegrijpelijk vinden dat dit kind zo herkenbaar op internet gegooid wordt. Als dit een serieus topic is, anonimiseer dan alsjeblieft je eigen kleinkind een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Bij hyperlexie is er wel trouwens degelijk een probleem, want wel kunnen lezen maar geen taalbegrip hebben heeft nog steeds behandeling nodig.
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 16:19
Als de WPPSI-III is afgenomen wordt het nog onbetrouwbaarder bij een kind met specifiek een taalachterstand trouwens.

Ook hangt het af van degene die de test afneemt. Ik zou er voorlopig niet teveel gewicht aan geven.
Dat lijkt mij sterk bij een kind dat niet praat. Een nonverbale test lijkt mij meer voor de hand liggend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven