laat pratertje

01-07-2020 15:02 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons kleinzoontje Jesse is ruim 3 1/2 en zegt nog geen woord. Daar hebben we ons al lange tijd heel veel zorgen over gemaakt. We dachten dat het misschien samenhing met het feit dat hij drie talen moet leren: Nederlands, Engels en Mandarijn. Hij gaat inmiddels naar speciale opvang en is daar getest. We kregen te horen dat hij een IQ heeft van 63!
Dat kan niet waar zijn. Afgezien van het praten doet hij het geweldig. Het viel ons op dat hij enorm geïnteresseerd is in cijfers en letters. Een paar maanden geleden kwam ik de term ‘hyperlexie’ tegen. Er zijn drie categorieën; de eerste twee gaan vaak gepaard met een vorm van autisme. Als Jesse daarin gepast had was het ons ook goed geweest, maar hij past bij de derde soort: een interesse voor letters die heel vaak onderdeel uitmaakt van het syndroom van Einstein. Thomas Sowell, zelf vader van een late prater heeft er twee boeken over geschreven: “Late-talking children” en “The Einstein syndrome”.
De informatie op internet deed ons al vermoeden dat het hier over Jesse ging, maar nu we de boeken gelezen hebben weten we het wel zeker: Jesse is een normaal, gezond kindje en het praten komt wel.
De opluchting is onbeschrijfelijk..... Hoewel Jesse’s logopediste hem eerst behandelde voor autisme en verstandelijke beperking, is zij nu de boeken aan het lezen. Toen ze zag dat Jesse uit zijn hoofd met houten letters woorden als ‘monkey, athletic, xylophone, etc. legde begreep ze waarom wij haar diagnose niet geloofden. Wie heeft hier iets aan?
Wat fijn dat je zo betrokken bent bij je kinderen en kleinkinderen. Fijn dat je het hier deels, had er nog niet van gehoord, maar wie weet komt het nog een keer van pas! Dank!
Heeft Jesse oudere broers en zussen?
Merys schreef:
01-07-2020 22:58
Ik herhaal mijn vraag nog maar eens.

Of je leest de OP.
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 23:02
Of je leest de OP.

Daar staat alleen dat de logopediste het licht heeft gezien.
Merys schreef:
01-07-2020 23:04
Daar staat alleen dat de logopediste het licht heeft gezien.

Er staat dat hij naar speciale opvang gaat waar hij ook getest is.
Dat zal dus een medisch orthopedagogisch centrum of een medisch kinderdagverblijf zijn, hier werken verschillende professionals. Of, zoals jij het noemt: 'echte deskundigen'.
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 23:19
Er staat dat hij naar speciale opvang gaat waar hij ook getest is.
Dat zal dus een medisch orthopedagogisch centrum of een medisch kinderdagverblijf zijn, hier werken verschillende professionals. Of, zoals jij het noemt: 'echte deskundigen'.
Wel jammer dat zij de hyperlexie van Jesse niet herkend hebben.
Oriander schreef:
01-07-2020 23:25
Wel jammer dat zij de hyperlexie van Jesse niet herkend hebben.

Als dat de uiteindelijke diagnose wordt, kind is 3 dan wordt er hoogstwaarschijnlijk een voorlopige diagnose gesteld.
Overigens niet heel vreemd: heel veel kinderen maar ook volwassenen met ontwikkelingsstoornissen of psychische aandoeningen worden in eerste of zelfs tweede of derde instantie verkeerd gediagnosticeerd. Door professionals dus.

Het is niet zo eenvoudig.
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 23:19
Er staat dat hij naar speciale opvang gaat waar hij ook getest is.
Dat zal dus een medisch orthopedagogisch centrum of een medisch kinderdagverblijf zijn, hier werken verschillende professionals. Of, zoals jij het noemt: 'echte deskundigen'.

Het is me niet duidelijk of die de diagnose gesteld hebben of Oma zelf. Maar als jij dat wél weet, enlighten me.
Is 54 je leeftijd? Wat een lekker jonge oma ben je.
Luci_Morgenster schreef:
01-07-2020 22:43
Mijn kinderen waren beiden heel snel met praten, met 2 volzinnen.

Staan, lopen, zitten, eten, niet eten, kut slapen. Huilen. Allemaal heel snel vergeleken met anderen en heel goed. Vooral dat niet slapen en huilen. Vanaf dag 1.

Maar laat zindelijk geworden. Niet alles kan meezitten natuurlijk.

Iemand een diagnose ?
Hoogbegaafd
Nemain• schreef:
01-07-2020 23:58
Hoogbegaafd
In combinatie met hoogsensitief.
Oriander schreef:
02-07-2020 00:00
In combinatie met hoogsensitief.
Ach ja, hoe kan ik die nou vergeten.
Kijk, er is ook hypergrafie. Ook interessant:

[url]https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypergrafie[/url]
Alle reacties Link kopieren
LieveMona schreef:
01-07-2020 18:08
Niemand die het volgende op z'n minst eh... bijzonder vindt?
"Toen ze zag dat Jesse uit zijn hoofd met houten letters woorden als ‘monkey, athletic, xylophone, etc. legde .."
Xylophone?? Een kind van 3,5? En athletic? Weet een kind van die leeftijd dan wat dat betekent?
Het klinkt in mijn oren als een promopraatje voor de genoemde boeken en bijbehorende goeroe.
Dit, inderdaad. De bijbehorende goeroe heeft dat Syndroom ook eigenhandig verzonnen.
Hyperlexia is gewoon geaccepteerd als ontwikkelingsstoornis:

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 341630639X

Wel grappig dat men niet weet wie Thomas Sowell is, het is een zeer bekende econoom en republikein libertijn, Ik twijfelde even en dacht dat het misschien een andere Sowell was maar het is dezelfde. Verre van een goeroe lijkt mij.

Dat je je boek een catchy titel geeft is natuurlijk niet hetzelfde als een syndroom uit je duim zuigen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
02-07-2020 00:31
Hyperlexia is gewoon geaccepteerd als ontwikkelingsstoornis:

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 341630639X

Wel grappig dat men niet weet wie Thomas Sowell is, het is een zeer bekende econoom en republikein, Ik twijfelde even en dacht dat het misschien een andere Sowell was maar het is dezelfde. Verre van een goeroe lijkt mij.

Dat je je boek een catchy titel geeft is natuurlijk niet hetzelfde als een syndroom uit je duim zuigen.
Het ‘syndroom van Einstein’ is wel degelijk door hem verzonnen. Dat klinkt natuurlijk ook aan de ene kant lekker gewichtig (wow, een syndroom!) en aan de andere kant ook heel prettig (je kind een nieuwe Einstein, hoera!).
En zoals je zelf aangeeft: hij is econoom. Gevalletje van een schoenmaker die nogal is afgedwaald van zijn leest.
Eze schreef:
02-07-2020 00:38
Het ‘syndroom van Einstein’ is wel degelijk door hem verzonnen. Dat klinkt natuurlijk ook aan de ene kant lekker gewichtig (wow, een syndroom!) en aan de andere kant ook heel prettig (je kind een nieuwe Einstein, hoera!).
En zoals je zelf aangeeft: hij is econoom. Gevalletje van een schoenmaker die nogal is afgedwaald van zijn leest.

Ik zou zeggen lees je eens in, link staat hierboven.

Als je trouwens oprecht denkt dat ouders of grootouders een gat in de lucht springen bij een dergelijke diagnose omdat in jouw ogen syndroom of stoornis 'lekker' gewichtig of 'prettig' klinkt zegt dat vooral veel over jouw gebrekkige kennis hierover.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje sprak ook geen woord, zelfs tot zijn 4e niet. Toen hij ging praten kwamen er hele volzinnen uit, in het Nederlands en Engels. Hij vond dat hij pas kon gaan praten als hij het echt goed kon. Dat had te maken met faalangst (dat zelfs al bestaat op die leeftijd blijkbaar). Maar zijn iq is getest op eerst onmeetbaar als kind. Later op 145.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Hilarisch. Heel veel succes met je boeken!
Hetvrijewoord schreef:
02-07-2020 00:46
Ik zou zeggen lees je eens in, link staat hierboven.

Als je trouwens oprecht denkt dat ouders of grootouders een gat in de lucht springen bij een dergelijke diagnose omdat in jouw ogen syndroom of stoornis 'lekker' gewichtig of 'prettig' klinkt zegt dat vooral veel over jouw gebrekkige kennis hierover.

Waarom geef jij steeds antwoord voor TO?
Die stelt namelijk wel degelijk dolblij te zijn.
anoniem_394553 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 07:47
5.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat kan hij wél? Puzzelen met 200 stukjes, complexe opdrachten uitvoeren, rekenen,...?
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
02-07-2020 00:46
Ik zou zeggen lees je eens in, link staat hierboven.

Als je trouwens oprecht denkt dat ouders of grootouders een gat in de lucht springen bij een dergelijke diagnose omdat in jouw ogen syndroom of stoornis 'lekker' gewichtig of 'prettig' klinkt zegt dat vooral veel over jouw gebrekkige kennis hierover.
Het wemelt van de (groot)ouders die zelf selectief winkelen in syndromen en stoornissen.

En ja, 'syndroom van Einstein' klinkt natuurlijk een stuk beter dan 'zwakbegaafd'.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
02-07-2020 07:13
Waarom geef jij steeds antwoord voor TO?
Die stelt namelijk wel degelijk dolblij te zijn.
Blij omdat het in haar ogen betekent dat het geen autisme en verstandelijke beperking is. Niet omdat hij in het algemeen een syndroom/diagnose heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
02-07-2020 00:46
Ik zou zeggen lees je eens in, link staat hierboven.

Als je trouwens oprecht denkt dat ouders of grootouders een gat in de lucht springen bij een dergelijke diagnose omdat in jouw ogen syndroom of stoornis 'lekker' gewichtig of 'prettig' klinkt zegt dat vooral veel over jouw gebrekkige kennis hierover.
Ik zou zeggen, lees de op eens: ‘de opluchting is onbeschrijfelijk’ schrijft oma. Dus ja, die springt wel degelijk een gat in de lucht bij deze ‘diagnose’.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
02-07-2020 09:52
Ik zou zeggen, lees de op eens: ‘de opluchting is onbeschrijfelijk’ schrijft oma. Dus ja, die springt wel degelijk een gat in de lucht bij deze ‘diagnose’.
Niet omdat ze zo graag een syndroom wil voor haar kleinkind, maar omdat ze liever dit syndroom heeft dan dat andere syndroom waarmee hij gediagnostiseerd was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven