Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe ervaren jullie het mondkapje?

03-07-2020 08:51 201 berichten
Ik moet voor mijn werk veel reizen met het ov. En het valt me op dat iedereen het mondkapje moeiteloos lijkt te dragen.

Ik vind het zelf verschríkkelijk. Heel benauwend. Na twee minuten voel ik me al echt ellendig erdoor. Ik heb al zo’n papieren geprobeerd een een van stof.

Ik vroeg me dus af of meer mensen dat hebben. Of juist niet.
doornroosje9 schreef:
03-07-2020 17:44
Ik vermoed dat veel mensen zich nog altijd 'raar' voelen als weinig mensen een mondkapje dragen en zij wel. Als het verplicht wordt, is het veel makkelijker. Niemand wil uit de toon vallen. Dat hoor ik iig heel vaak.
Dat is juist de clue eh; als de support werkelijk 70% zou zijn, dan zouden er niet weinig mensen zo'n ding dragen (tenzij de splits zo letterlijk loopt dat de 70% aanhangers allemaal betas zijn en de 30% niet aanhangers allemaal alfas zijn - denk niet dat we daar van moeten uitgaan :D). Dat is echter niet het geval. Iets geen eten en drinken met een oud-collega eerder deze week: niemand droeg dat (niet op het terras, niet op de weg er naartoe, niet op de terugweg). In de winkel: dragen zelfs de medewerkers dat niet. Bij de bakker: idem dito. Bij de creche: enkel de medewerkers en dan enkel omdat ze dat verplicht zijn willen ze hun toelatingen niet kwijtspelen; daarbuiten met de kids alleen dragen die dat evenmin. Op de school: idem dito. Bij de frituur/kebab, idem dito.

Als je gericht gaat vragen ga je 70% voorstanders vinden, maar verder is er geen draagvlak voor, dat is wel duidelijk. Logisch ook; tijdens de piek van lockdown was het ook geen verplichting, dan ga je echt niemand aangepraat krijgen dat het nu wel moet. De politiek is hier niets waard, maar if anything zijn ze wel zo slim geweest om dat in te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee eigenlijk. Natuurlijk is het zonder mondkapje meer comfortabel reizen, maar dat gaat nu even niet.

Ik vind wel dat er meer aandacht mag zijn voor mondkapjeshygiëne. Ik zie echt veel mensen met hun handen die dingen aanraken, of ze zomaar wegfrommelen in hun tas. Ook dat eindeloos hergebruiken is natuurlijk niet de bedoeling met wegwerpmaskers. Als je er zo mee omgaat, heeft een mondkapje mogelijk een averechts effect.

Ik heb er zelf een aantal gemaakt van stof, die rouleren en kunnen in de was.
Een etui met schone in m'n tas en een plastic zakje met 'vieze'.
doornroosje9 schreef:
03-07-2020 17:47
Hij heeft gelijk. Mensen die een flesje drinken vasthouden omdat ze dan het dragen van een mondkapje kunnen omzeilen, zijn gewoon asociaal.
Dat lijkt wel het nieuwe modewoord te zijn :D
Sociaal zijn is werkelijk overrated.
stippensokken schreef:
03-07-2020 17:53
Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee eigenlijk. Natuurlijk is het zonder mondkapje meer comfortabel reizen, maar dat gaat nu even niet.

Ik vind wel dat er meer aandacht mag zijn voor mondkapjeshygiëne. Ik zie echt veel mensen met hun handen die dingen aanraken, of ze zomaar wegfrommelen in hun tas. Ook dat eindeloos hergebruiken is natuurlijk niet de bedoeling met wegwerpmaskers. Als je er zo mee omgaat, heeft een mondkapje mogelijk een averechts effect.

Ik heb er zelf een aantal gemaakt van stof, die rouleren en kunnen in de was.
Een etui met schone in m'n tas en een plastic zakje met 'vieze'.
Grappig. Je hebt er geen moeite mee, ondanks dat het oncomfortabel is en het waarschijnlijk een averechts effect heeft. De optelsom van deze twee zaken zorgt ervoor dat ik juist wel moeite heb met de mondkapjesplicht.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 17:49
Volgens de huisregels van de NS mag je nog altijd drinken in de trein. Ik zou lekker zijn blijven zitten. En die knul die zich ermee komt bemoeien spoort niet.
Ik vind het zo jammer dat er zoveel hufters zijn in nederland
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
03-07-2020 17:53
Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee eigenlijk. Natuurlijk is het zonder mondkapje meer comfortabel reizen, maar dat gaat nu even niet.

Ik vind wel dat er meer aandacht mag zijn voor mondkapjeshygiëne. Ik zie echt veel mensen met hun handen die dingen aanraken, of ze zomaar wegfrommelen in hun tas. Ook dat eindeloos hergebruiken is natuurlijk niet de bedoeling met wegwerpmaskers. Als je er zo mee omgaat, heeft een mondkapje mogelijk een averechts effect.

Ik heb er zelf een aantal gemaakt van stof, die rouleren en kunnen in de was.
Een etui met schone in m'n tas en een plastic zakje met 'vieze'.
Met een niet medisch masker maakt het volgens mij helemaal niet zoveel uit of je eraan zit of niet, als het virus op je masker zit komt het er toch wel doorheen.
Ik heb er nog geen op gehad. In augustus moet ik vliegen en dan moet ik er een op. Ik maak me best een beetje ongerust want ik word vaak misselijk met vliegen, dat dit nog verergerd wordt door een mondkapje.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
03-07-2020 18:02
Ik heb er nog geen op gehad. In augustus moet ik vliegen en dan moet ik er een op. Ik maak me best een beetje ongerust want ik word vaak misselijk met vliegen, dat dit nog verergerd wordt door een mondkapje.
Je moet niet vliegen he
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 17:48
Ik wil heel graag uit de toon vallen, vooral wanneer de rest graag een zinloze lap stof voor zijn of haar mond bindt.
Daar twijfel ik geen seconde aan.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
03-07-2020 17:40
Als werkelijk 70% van de Belgen voorstander zou zijn, dan zouden er ook veel meer mensen dat dragen :).
Vertrouw niet zomaar een zogenaamde enquête vanop HLN :).
Nee dat geloof ik ook niet. Ik zie echt geen 70% in winkels mondkapjes dragen. Rare cijfers. (Late reactie, maar ach ;) )
Alle reacties Link kopieren
Wijndruifje schreef:
03-07-2020 18:41
Nee dat geloof ik ook niet. Ik zie echt geen 70% in winkels mondkapjes dragen. Rare cijfers. (Late reactie, maar ach ;) )
70% is voorstander van verplichting hè, bijna niemand draagt het. Als ik mensen rondom mij hoor, durven de meesten het niet omdat het nu niet verplicht is. Ik draag altijd een mondkapje in de supermarkt.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
03-07-2020 17:28
Poppenkast omdat het anderen beschermt? Beetje egoïstisch, niet?
Nee, maar als jij een mondkapje 2 dagen gebruikt zal een ander niet sneller besmet raken. Dat bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
03-07-2020 18:59
Nee, maar als jij een mondkapje 2 dagen gebruikt zal een ander niet sneller besmet raken. Dat bedoel ik.
Ah! Eens.

Ik was het ook niet elke keer, maar ik wissel wel af. Het gebruikte mondkapje leg ik een paar uur in de zon.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het de komende week gaan ervaren. Ga een weekje naar Duitsland en daar moet je overal waar je naar binnen gaat een mondkapje dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg meevallen, het is gewoon even wennen. Je moet wel rustig blijven en zorgen dat je relaxed bent voordat je het kapje opdoet. Als je moet rennen voor de trein dan is het niet fijn.

Ik was vorige week in Portugal en daar moet je in elk gebouw (winkel, restaurant etc) een kapje op en dan wordt het zo normaal.

Die vrouw in dat filmpje wilde duidelijk zeuren, goed dat ze eruit gezet is.
doornroosje9 schreef:
03-07-2020 19:02
Ah! Eens.

Ik was het ook niet elke keer, maar ik wissel wel af. Het gebruikte mondkapje leg ik een paar uur in de zon.
Doe je dat ook met gebruikte onderbroeken en sokken? Just curious.
Ik vind het niet erg. Wij moeten hem in elke winkel opzetten en ook als het buiten niet mogelijk is 1.5 meter afstand te houden. Nu blijven wij sowieso al meer thuis doordat Corona hier echt niet over is dus heb ik hem niet de hele dag op. We hadden nog ffp1 maskers van toen vriend de griep had (pasgeboren baby in huis), maar die zijn bijna op. Ik gebruik ze wel opnieuw moet ik eerlijk bekennen, ook omdat ze meer zijn om anderen te beschermen ipv mezelf. Binnenkort maar de stoffen kopen :-)
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 20:22
Doe je dat ook met gebruikte onderbroeken en sokken? Just curious.
Nee, die draag ik een week en leg ik dan pas in de zon.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
03-07-2020 18:53
70% is voorstander van verplichting hè, bijna niemand draagt het. Als ik mensen rondom mij hoor, durven de meesten het niet omdat het nu niet verplicht is. Ik draag altijd een mondkapje in de supermarkt.
Dus, het gros van de Belgen wil dolgraag zo'n ding op maar durft niet omdat het niet verplicht is... Heel logisch :)
Ik draag intussen al bijna twee maanden een mondmasker in het OV en sinds een week of 3 relatief vaak op het werk en mn favoriet is de wegwerp. Maar die is niet milieuvriendelijk dus ik blijf bij de stoffen maskers die ik kocht. Als brildrager vind ik het wel vervelend dat sommige maskers echt slecht aansluiten bij de neus en dat sommige bandjes achter de oren ervoor zorgen dat je bril kan afglijden. Ik haak de brillenpoten dus achter het elastiek zeg maar. En als je anderhalf uur reist met de trein is iets eten tussendoor ook niet meer mogelijk (BE, in NL mag dat dus wel lees ik?). Best balen als je om 17u de trein neemt en om 19u pas thuis komt, meestal at ik fruit op de trein of in het station (daar is een masker verplicht, in BE toch).

Heb vanavond wel twee tienermeisjes aangesproken die telkens hun masker afzetten en alleen terug opzetten als de conducteur langsliep. Niemand draagt die maskers voor z’n plezier en als je niet de discipline kan opbrengen om zo’n ding correct in de trein te dragen, neem dan ook gewoon niet de trein :facepalm: Ook mensen die het masker alleen over de mond hebben spreek ik als het even kan aan trouwens, voor dezelfde reden.
Alle reacties Link kopieren
Net terug uit Luxemburg en daar moet je er 1 op als je winkel ingaat of terras oploopt, zodra je zit mag het af.
Heel veel mensen hebben op straat dat ding onder hun kin hangen of aan 1 oor.

De meerwaarde leek me al niet zo groot, maar na 3 dagen daar is het me nog duidelijker.
Alle reacties Link kopieren
Dan had de staat die dingen bij ieder huishouden moeten laten bezorgen. Ik ga geen geld daaraan uitgeven. Als het zo van belang is had dat geregeld moeten worden vanuit de regering
Alle reacties Link kopieren
Mia1981 schreef:
03-07-2020 22:33
Dan had de staat die dingen bij ieder huishouden moeten laten bezorgen. Ik ga geen geld daaraan uitgeven. Als het zo van belang is had dat geregeld moeten worden vanuit de regering
Welke staat? Hier in NL hoef je ‘die dingen’ niet op zolang jij geen gebruik maakt van het OV
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er niet mee van een trap of van de trein stappen.
Dan belandt ie namelijk in mijn ogen en / of breek ik mijn voet.

En als ik een trap moet oplopen omhoog gaat ie ook af of omlaag, want dan heb ik lucht nodig.
Het lijkt me namelijk niks dat iemand mij mond-op-mond-beademing moet gaan geven omdat ik halfdood ga bovenaan het perron.


Ik heb 3 van die prefab-dingen in mijn handtas zitten.
Die pik ik eruit als ik aan de bushalte sta of aan een treinstation.
En gaan weer netjes mijn tas in als ik de laatste bus / trein heb genomen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Zazamaenade schreef:
03-07-2020 12:19
Die worden in pakketten van 10 verkocht, en die hebben een neusbeugel.
Dus of die observatie van jou klopt vraag ik me af.

Ik heb er 6, dat is voor mij genoeg.
Ik zie er sowieso maar weinig met neusbeugel. Verder loopt iedereen met die dingen onder z’n kin op de stations waar ik me begeef. Dus dat is mijn observatie.

Weet ook niet of ik een verkeerd kapje heb, maar als ik inadem, zuigt ‘ie vacuüm tegen mijn neus en mond. Weet niet of chirurgen datzelfde probleem hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven