Geld & Recht alle pijlers

Pleegt werkster fraude?

25-07-2020 10:56 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Circa tien jaar geleden ben ik via vrijwilligerswerk in contact gekomen met een oude en (op dat moment) depressieve/eenzame man. Als vrijwilliger ben ik daar circa een jaar wekelijks over de vloer gekomen om gewoon wat te kletsen. Soms met wat meer diepgang over zijn eigen situatie en soms ook heel luchtig. Nadat ik ben gestopt met vrijwilligerswerk hebben we contact gehouden en een goede vriendschap opgebouwd. Mijn kinderen zien hem als een oom en ook mijn man heeft zeer goed contact met hem. Omdat hij verder geen familie of vrienden heeft ben ik ook zijn eerste contactpersoon als het gaat om zijn gezondheid etc...

Het afgelopen halfjaar hebben we iets minder contact gehad. Uiteraard door Corona, maar ook omdat hij zelf steeds aangeeft niet lekker te zijn en liever geen bezoek ontvangt dan. Telefonisch spreken we wel regelmatig maar dat komt volledig van mijn kant. Ik merk dat hij dat wel waardeert en zelf geen contact opneemt omdat hij zich niet in mijn drukke leven wilt mengen en bang is dat hij stoort.

In die periode heeft hij een nieuwe werkster gekregen vanuit de zorg. In eerste instantie bedoeld om te poetsen. Nu begreep ik tijdens onze telefoontjes al dat zij ook regelmatig een boodschap voor hem doet. Ik heb hem dat ook heel vaak aangeboden, maar hij gaf aan dat als zij toch komt, ze net zo goed wat mee kan nemen. Hij vertelde ook dat hij haar daar wel geld voor geeft en hem enigszins kennende is dat niet weinig. Hij heeft het mij ook vaker aangeboden maar dat wil en kan ik niet aannemen. Voor mijn gevoel steekt vriendschap niet zo in elkaar. Dat zij wel wat aanneemt voor benzine en de moeite, daar heb ik verder geen bezwaar tegen.

Nu heeft hij afgelopen tijd in het ziekenhuis gelegen en het gaat niet goed met hem. Hij is erg ziek, zeer mager en vooral heel verward en boos. Gelukkig niet naar mij en iedereen die hem verzorgd, maar hij is verder boos op de hele wereld. Vandaar dat hij ondanks dat hij er slecht aan toe is, toch naar huis wilt.

Nu heb ik hem naar huis gebracht en onderweg gevraagd of ik nog wat boodschappen voor hem moet halen omdat ik bang ben dat hij te weinig eet. Hij gaf aan dat hij dat liever aan zijn werkster overlaat. Persoonlijk voelde ik me daar best bezwaard bij omdat ik er toch was en zij dan speciaal zou moeten komen. Maar na aandringen van zijn kant toch maar de werkster gebeld om te vragen of zij even wat boodschappen kan doen.

Nadat zij binnenkwam gaf ik meteen aan dat ik het vervelend voor haar vond dat ze moest komen en dat ik het ook gerust had gedaan. Tot mijn grote verbazing reageerde ze zeer woedend en fel over dat ik haar werk niet moet afpakken en waar ik het recht vandaan haal om hier even de dienst te komen uitmaken. Bovendien wilde zij niet daar zijn als ik er ben dus ik moest maar snel weggaan. Ik heb daar op gereageerd dat het waarschijnlijk een misverstand is en dat ik daar niet kom werken en alleen als vriendin hem wil helpen. Zij bleef echter behoorlijk fel en ik heb aangegeven dat het me verstandig lijkt dat ik ga. Ze benadrukte nogmaals dat ze niet wil komen als ik er ben.

Meneer zelf krijgt het allemaal niet hele goed mee omdat hij zijn gehoorapparaat niet in had. Hij leek de discussie niet heel goed te begrijpen en ik heb gezegd dat ik dit weekend wel even langs zou komen als het rustiger is.

Nu mijn dilemma punt. Zij gaat als werkster behoorlijk over de schreef. Zij mag geen geld aannemen van hem en ik heb nu ook begrepen dat ze bijna dagelijks langsgaat om wat af te wassen en kleine huishoudelijke taken te doen. Ook weet ik dat geld voor hem pint omdat hij cash geld nodig heeft voor de boodschappen. Naar eigen zeggen vanuit een goed hart, maar ze krijgt er wel (zwart) voor betaald. Nu ben ik de laatste die iemand zou aangeven hiervoor, maar ik maak me wel oprecht zorgen over haar bedoelingen. Zij wil absoluut niet samen met mij daar zijn. Waarom niet? Kan ze dan niet in zijn papieren? Mag ik niet zien wat er echt gaande is? En waar haalt ze het recht vandaan om zo tegen mij tekeer te gaan?

Moet ik hiermee naar de zorginstantie gaan en dit aangeven? Of haal ik me teveel in mijn hoofd. Ze kwam in eerste instantie vrij oprecht over. Maar hij is in het verleden al twee keer financieel opgelicht op een dergelijke wijze. Zelf ziet hij de signalen niet en ik wil hem behoeden voor een grote teleurstelling. Maar als ik er naast zit dan wordt hij misschien ook teleurgesteld.

Wat een lang verhaal! Ik heb het in ieder geval al even van me af kunnen schrijven!
Hij verkiest de werkster boven jou om klusjes aan uit te besteden en hij vindt het niet erg haar ervoor te betalen. Zij kan het geld blijkbaar goed gebruiken, dus heeft geen zin in bemoeienis van jou. Het is zijn geld, dus hij moet zelf weten wat ie daarmee doet. Als ie verder toch geen familie heeft die naar 'm omkijkt heeft deze werkster er in elk geval nog wat aan ipv straks de belastingdienst als ie dood is.
redbulletje schreef:
25-07-2020 11:00
Hij verkiest de werkster boven jou om klusjes aan uit te besteden en hij vindt het niet erg haar ervoor te betalen. Zij kan het geld blijkbaar goed gebruiken, dus heeft geen zin in bemoeienis van jou. Het is zijn geld, dus hij moet zelf weten wat ie daarmee doet. Als ie verder toch geen familie heeft die naar 'm omkijkt heeft deze werkster er in elk geval nog wat aan ipv straks de belastingdienst als ie dood is.

Uh nee!
Zij heeft geen recht op dat geld, in tegenstelling tot de Belastingdienst.

TO, bied de man aan eens samen door zijn financiën te kijken of alles goed loopt. Misschien vind je dan dat alles in verhouding is of juist dat die mevrouw wel erg royaal betaald wordt voor haar diensten.

Zou er ook sprake kunnen zijn van seksuele diensten?
Alle reacties Link kopieren
Absoluut de zorginstantie inlichten. Zeer zorgelijk dat ze zo territoriaal doet als jij er bent. Ik zou het ook niet vertrouwen.
Ik zou zeker de organisatie even bellen ja. Absurd dat ze zo vijandig was naar jou.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 25-07-2020 11:05
1.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vreemde reactie naar jou toe.
Ik zou de zorginstantie bellen en op de hoogte stellen van de extra werkzaamheden die zij verricht voor geld.
Oké schat
Mijn theorie is dat hij haar iets heeft verteld dat jij hem zou hebben verteld (of het nu waar is of niet) en dat zij dat heel bedreigend vindt en nu niks meer met jou te maken wil hebben - en dat ook aan hem heeft verteld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel zorgelijk. Het komt vaak genoeg voor dat de bankrekeningen van oude mensen die niet helemaal helder meer zijn worden leeg geplunderd door familie of wie dan ook die erbij kan. En hoe je het ook went of keert: dat is niet oke!
Zeker gezien haar vreemde reactie toen je er was, zouden er bij mijn alarmbellen gaan rinkelen en ik zou geen twijfel hebben dit verhaal te gaan melden bij de desbetreffende organisatie.
Alle reacties Link kopieren
https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-no ... shandeling
Zeker de zorgorganisatie inlichten.

Dat de man haar af en toe wat geld toestopt zou ik nog niet eens zo verschrikkelijk vinden, maar voor hetzelfde geld plundert zij zijn bankrekening.
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
25-07-2020 11:07
Ik vind het wel zorgelijk. Het komt vaak genoeg voor dat de bankrekeningen van oude mensen die niet helemaal helder meer zijn worden leeg geplunderd door familie of wie dan ook die erbij kan. En hoe je het ook went of keert: dat is niet oke!
Zeker gezien haar vreemde reactie toen je er was, zouden er bij mijn alarmbellen gaan rinkelen en ik zou geen twijfel hebben dit verhaal te gaan melden bij de desbetreffende organisatie.
Wendt.
Hele werkwoord is wenden en niet wennen.

En geheel met je eens!
Jazeker, actie ondernemen.

1. Aanbieden om even met hem door zijn administratie te gaan. Juist omdat hij al 2 keer is opgelicht.
2. Bellen naar de instantie en vertellen wat er is gebeurd.

Als je kiest voor optie 2, is de kans wel groot dat jouw vriend vindt dat jij de boel hebt verraden en je misschien nog meer uit zijn leven bant. Ik zou dus gaan voor optie 1. Gewoon langsgaan en vertellen dat je je zorgen maakt. Aangeven dat dit al eerder is gebeurd en dat je samen met hem wilt weten hoe het zit. Misschien vertelt hij het je al en valt het mee. Ik zou ook zeggen dat je het niet erg vindt als hij haar wat extra's toestopt, maar dat je bang bent dat het misschien verder gaat en je dit zeker wilt weten. Juist voor hem om hem te beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Echt doorgeven aan de zorgorganisatie. Jij bent contactpersoon, dit is jouw plicht als contactpersoon.

Ik werk zelf ook in die branche en je mag echt niets aannemen en zo tekeer gaan.
Hopelijk sturen ze iemand anders en trekken ze deze huidige dame eens goed na.

Als je je mond zou houden gaat dit zo door. :nooo:
Ik zou proberen met hem in gesprek te gaan of jij zijn geld zou mogen beheren en bewindvoerder zou mogen worden. Dat jij dan verder alles regelt.
Ik zou verder ook nog eens langsgaan als die werkster er is en duidelijk maken dat als zij zich niet anders gedraagt je haar werkgever erbij betrekt.
Zij is neit in de positie jou zo toe te spreken en ik zou dat niet accepteren.
En vragen om duidelijkheid wat betreft wat zij krijgt.
Voor hetzelfde geld is het een redelijk brave ziel die zich al schuldig voelt omdat ze een tientje per keer krijgt en daarom zo gek doet.
Fantastisch dat je dit allemaal zo doet voor deze man trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop reacties in zo'n korte tijd! Ik was er zelf ook al over aan het denken om samen met hem eens zijn financiële plaatje onder de loep te nemen. Hij gaat mentaal behoorlijk achteruit en ik zou het heel erg vinden als iemand daar misbruik van maakt.

Ik kan me niet voorstellen dat er seksuele diensten in het spel zijn. Gevoelsmatig denk ik dit niet. Maar misschien ben ik wel heel naïef.
Alle reacties Link kopieren
Zorginstantie inlichten. De mensen die zij sturen hebben een VOG en niet voor niets.
Heb toch het idee dat zij misbruik maakt van een kwetsbaar persoon.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Iedere normale zorgverlener zou dolblij zijn met een mantelzorger zoals jij, in dit soort situaties waarin de persoon niemand heeft.

Hier zit een luchtje aan.
Alle reacties Link kopieren
zij is dus aangesteld bij een thuiszorgbureau als huishoudelijk hulp en word door hun naar hem toegestuurd? dan hoort ze daar alleen maar een x aantal uur per week te komen om schoon te maken, op vaste dagen en tijden. in deze tijd kan ze idd ook boodschappen halen maar ik weet niet anders dan dat een familielid of hijzelf contant geld pint en meegeeft aan haar, en ze moet ze dan bonnetjes achter laten zodat het controleerbaar is wat ze koopt van dat geld. eigenlijk hoort zij dus geen pincodes te krijgen, juist om fraude tegen te gaan. er klopt dus niks van haar werkwijze, dus ik zal zeker contact opnemen met het thuiszorgbureau om je zorgen te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt mij ook niet heel fris in de oren. Sowieso lijkt het mij - al doet ze verder álles volgens de regels - behoorlijk onprofessioneel en fout om vrienden van je cliënt weg te jagen en roepen dat ze hun werk afpakken. Dan ga je al goed over de schreef als je het mij vraagt. Zeker bij een man die depressief is en vrienden zoals jij hard genoeg nodig heeft. Het klinkt alsof ze bepaald niet in zijn belang denkt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
evane schreef:
25-07-2020 11:22
Wat een hoop reacties in zo'n korte tijd! Ik was er zelf ook al over aan het denken om samen met hem eens zijn financiële plaatje onder de loep te nemen. Hij gaat mentaal behoorlijk achteruit en ik zou het heel erg vinden als iemand daar misbruik van maakt.

Ik kan me niet voorstellen dat er seksuele diensten in het spel zijn. Gevoelsmatig denk ik dit niet. Maar misschien ben ik wel heel naïef.
Als hij mentaal achteruit gaat is het wel zo handig om met de zorgorganisatie op te trekken als je stappen wilt ondernemen. Denk bv aan een casemanager dementie. Zo blijft een veilige zorgsituatie op maat voor de cliënt ook voor de langere termijn gewaarborgd op meerdere domeinen.
Het-groepje schreef:
25-07-2020 11:22
Fantastisch dat je dit allemaal zo doet voor deze man trouwens.

En dit inderdaad. Fijn dat je vanuit oprechtheid en eerlijkheid hem helpt.

En met anderen eens: dit gedrag klopt niet.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
25-07-2020 11:27
zij is dus aangesteld bij een thuiszorgbureau als huishoudelijk hulp en word door hun naar hem toegestuurd? dan hoort ze daar alleen maar een x aantal uur per week te komen om schoon te maken, op vaste dagen en tijden. in deze tijd kan ze idd ook boodschappen halen maar ik weet niet anders dan dat een familielid of hijzelf contant geld pint en meegeeft aan haar, en ze moet ze dan bonnetjes achter laten zodat het controleerbaar is wat ze koopt van dat geld. eigenlijk hoort zij dus geen pincodes te krijgen, juist om fraude tegen te gaan. er klopt dus niks van haar werkwijze, dus ik zal zeker contact opnemen met het thuiszorgbureau om je zorgen te bespreken.
Precies. Ze gaat aardig over de grenzen heen.
Alle reacties Link kopieren
forumdame2011 schreef:
25-07-2020 11:10
Wendt.
Hele werkwoord is wenden en niet wennen.

En geheel met je eens!

Sjonge jonge jonge.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Deze website even doorgenomen en herken meer dan ik van tevoren dacht. Daar schrik ik best van. In eerste instantie dacht ik dat erg overdreef, maar misschien is mijn onderbuik gevoel toch juist...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven