Geld & Recht alle pijlers

Pleegt werkster fraude?

25-07-2020 10:56 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Circa tien jaar geleden ben ik via vrijwilligerswerk in contact gekomen met een oude en (op dat moment) depressieve/eenzame man. Als vrijwilliger ben ik daar circa een jaar wekelijks over de vloer gekomen om gewoon wat te kletsen. Soms met wat meer diepgang over zijn eigen situatie en soms ook heel luchtig. Nadat ik ben gestopt met vrijwilligerswerk hebben we contact gehouden en een goede vriendschap opgebouwd. Mijn kinderen zien hem als een oom en ook mijn man heeft zeer goed contact met hem. Omdat hij verder geen familie of vrienden heeft ben ik ook zijn eerste contactpersoon als het gaat om zijn gezondheid etc...

Het afgelopen halfjaar hebben we iets minder contact gehad. Uiteraard door Corona, maar ook omdat hij zelf steeds aangeeft niet lekker te zijn en liever geen bezoek ontvangt dan. Telefonisch spreken we wel regelmatig maar dat komt volledig van mijn kant. Ik merk dat hij dat wel waardeert en zelf geen contact opneemt omdat hij zich niet in mijn drukke leven wilt mengen en bang is dat hij stoort.

In die periode heeft hij een nieuwe werkster gekregen vanuit de zorg. In eerste instantie bedoeld om te poetsen. Nu begreep ik tijdens onze telefoontjes al dat zij ook regelmatig een boodschap voor hem doet. Ik heb hem dat ook heel vaak aangeboden, maar hij gaf aan dat als zij toch komt, ze net zo goed wat mee kan nemen. Hij vertelde ook dat hij haar daar wel geld voor geeft en hem enigszins kennende is dat niet weinig. Hij heeft het mij ook vaker aangeboden maar dat wil en kan ik niet aannemen. Voor mijn gevoel steekt vriendschap niet zo in elkaar. Dat zij wel wat aanneemt voor benzine en de moeite, daar heb ik verder geen bezwaar tegen.

Nu heeft hij afgelopen tijd in het ziekenhuis gelegen en het gaat niet goed met hem. Hij is erg ziek, zeer mager en vooral heel verward en boos. Gelukkig niet naar mij en iedereen die hem verzorgd, maar hij is verder boos op de hele wereld. Vandaar dat hij ondanks dat hij er slecht aan toe is, toch naar huis wilt.

Nu heb ik hem naar huis gebracht en onderweg gevraagd of ik nog wat boodschappen voor hem moet halen omdat ik bang ben dat hij te weinig eet. Hij gaf aan dat hij dat liever aan zijn werkster overlaat. Persoonlijk voelde ik me daar best bezwaard bij omdat ik er toch was en zij dan speciaal zou moeten komen. Maar na aandringen van zijn kant toch maar de werkster gebeld om te vragen of zij even wat boodschappen kan doen.

Nadat zij binnenkwam gaf ik meteen aan dat ik het vervelend voor haar vond dat ze moest komen en dat ik het ook gerust had gedaan. Tot mijn grote verbazing reageerde ze zeer woedend en fel over dat ik haar werk niet moet afpakken en waar ik het recht vandaan haal om hier even de dienst te komen uitmaken. Bovendien wilde zij niet daar zijn als ik er ben dus ik moest maar snel weggaan. Ik heb daar op gereageerd dat het waarschijnlijk een misverstand is en dat ik daar niet kom werken en alleen als vriendin hem wil helpen. Zij bleef echter behoorlijk fel en ik heb aangegeven dat het me verstandig lijkt dat ik ga. Ze benadrukte nogmaals dat ze niet wil komen als ik er ben.

Meneer zelf krijgt het allemaal niet hele goed mee omdat hij zijn gehoorapparaat niet in had. Hij leek de discussie niet heel goed te begrijpen en ik heb gezegd dat ik dit weekend wel even langs zou komen als het rustiger is.

Nu mijn dilemma punt. Zij gaat als werkster behoorlijk over de schreef. Zij mag geen geld aannemen van hem en ik heb nu ook begrepen dat ze bijna dagelijks langsgaat om wat af te wassen en kleine huishoudelijke taken te doen. Ook weet ik dat geld voor hem pint omdat hij cash geld nodig heeft voor de boodschappen. Naar eigen zeggen vanuit een goed hart, maar ze krijgt er wel (zwart) voor betaald. Nu ben ik de laatste die iemand zou aangeven hiervoor, maar ik maak me wel oprecht zorgen over haar bedoelingen. Zij wil absoluut niet samen met mij daar zijn. Waarom niet? Kan ze dan niet in zijn papieren? Mag ik niet zien wat er echt gaande is? En waar haalt ze het recht vandaan om zo tegen mij tekeer te gaan?

Moet ik hiermee naar de zorginstantie gaan en dit aangeven? Of haal ik me teveel in mijn hoofd. Ze kwam in eerste instantie vrij oprecht over. Maar hij is in het verleden al twee keer financieel opgelicht op een dergelijke wijze. Zelf ziet hij de signalen niet en ik wil hem behoeden voor een grote teleurstelling. Maar als ik er naast zit dan wordt hij misschien ook teleurgesteld.

Wat een lang verhaal! Ik heb het in ieder geval al even van me af kunnen schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Melden, zonder twijfel. En ik zou het vooraf ook niet tegen haar zeggen zolang je geen zicht hebt op wat zij eventueel heeft (pinpas, codes).

Ik heb als studente ook gewerkt voor de thuiszorg. Wat zij doet mag niet. Hoe zij reageert is helemaal belachelijk. Ik heb één cliënt nog twee jaar ‘aangehouden’ op verzoek van de familie (hij kon de laatste jaren heel slecht tegen nieuwe gezichten die ook weer allemaal hun eigen aanpak hadden en als ik er was deed hij zelf ook mee en was hij veel actiever. Ook al was dat het ‘tekenen’ van een boodschappenlijstje of afmeten van waspoeder).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Melden en vooral haar niet inlichten ! Mijn schoonvader is op deze manier heel veel geld afhandig gemaakt door zo’n type !
Alle reacties Link kopieren
En als je inzicht krijgt in zijn financiën en je ziet dat er wat mis is dan gelijk de pas laten blokkeren.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-07-2020 12:54
Dit!
Ik ken een verhaal waar drie mantelzorgers betrokken waren. Eentje deed de financiën en sluisde heel wat geld weg. De mantelzorger die dat ontdekte en aan het licht bracht kreeg vervolgens dus de financiën in zijn beheer en zette het werk van zijn voorganger voort. De oudere had vervolgens nog steeds te weinig geld om rond te komen het werd afgeschoven op haar beginnende dementie. Zij zou geld kwijtraken, veel te dure boodschappen laten halen, te veel cadeautjes geven aan de derde mantelzorger die af en toe een laatste boodschapje mee bracht.

De derde mantelzorger (geen familie) wilde het financieel beheer niet overnemen. Zo triest als je zo arm je laatste jaren moet slijten.
Het is echt maatwerk en schrijnend. Een zorgverlener in dienst is zo aangepakt als het boven komt drijven.Het kan met mantelzorgers uit de hand lopen variërend van het huis is al leeg incl vloeren op het bed na waar de stervende op ligt dood te gaan van het dwarsbomen van een opname vanwege de kosten. Of niet voorzien van basisbehoeften voeding en kleding. Of alleen bij eenzame oma komen als zij een zakcentje geeft die zij is eigenlijk niet kan missen. Maar haar kleinkinderen wel wil zien.
Het is niet altijd makkelijk. Er ligt vaak nog andere problematiek onder.

Waarbij ik wel wil vermelden dat het percentage mantelzorgers die altijd klaar staan soms ten koste van zichzelf nog altijd hoger ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meer dan 20 jaar geleden een tijd in de thuiszorg gewerkt en toen ook dingen gezien en meegemaakt die echt niet in de haak waren en absoluut tegen de regels.
Toevallig genoeg betrof het ook vrijwel altijd cliënten die weinig/geen andere contacten hadden.
Ik had toen als broekie de ballen nog niet er wat tegen te beginnen,, maar ik zou nu amenooit niet meer de andere kant opkijken.
Externe bewindvoerder. Ik krijg bij jou ook een rare smaak in mijn mond.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
25-07-2020 12:33
Ik zit het verhaal met net een ander gevoel te lezen, namelijk dat we dit verhaal maar van 1 kant horen. Van de werkster kan ik me voorstellen dat zij liefst poetst zonder dat een vreemde ineens aan de deur staat. En ik weet niet hoe de toon is die je aansloeg . Je schrijft dat je meteen toen ze binnenkwam al aangaf dat jij die boodschappen wel had kunnen doen. Als zij gebeld is om te komen en ze staat nog met haar jas aan en jij gooit eruit dat jij die boodschappen wel had kunnen doen, dan snap ik dat zij daar niet vrolijk van wordt. Misschien heeft meneer wel meerdere malen laten weten hoe blij hij is met haar en de boodschappen, en dan komt een 'vreemde' vertellen dat het ook anders kan.

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen hoor, maar ik zeg al, een verhaal heeft twee kanten. En ik lees ook niks over dingen die verdwenen zijn of geld wat mist. Mijn reactie komt ook voort uit het feit dat ik zelf schoonmaakadressen heb en liefst alleen werk. Niet om iets te stelen, niet om te snuffelen, maar gewoon om lekker aan de slag te kunnen zonder dat iemand me voor de voeten loopt.

Nee hoor, het is heel simpel; zij neemt geld aan voor dingen waar ze niet voor is ingehuurd.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ri3tte schreef:
25-07-2020 13:01
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar hoe heeft deze meneer het een en ander juridisch geregeld? Is er een (notariële) volmacht wie zijn belangen mag behartigen als hij dat zelf minder goed kan?

Ik zie bovenstaand gedrag vaker bij hulpen in de huishouding. Ook dat er (wat) geld verdwijnt. Als het niet haar werk dag is, zeker melden!
Ik geloof niet dat hij zo iemand heeft. Hij heeft naast mij en zijn verzorgsters niemand. Alleen een zus die in de 90 is en in het laatste stadium is van dementie. Misschien ook dit eens oppakken met de zorg samen.
Alle reacties Link kopieren
evane schreef:
25-07-2020 13:35
Ik geloof niet dat hij zo iemand heeft. Hij heeft naast mij en zijn verzorgsters niemand. Alleen een zus die in de 90 is en in het laatste stadium is van dementie. Misschien ook dit eens oppakken met de zorg samen.
Nog een extra reden om aan de bel te trekken. Man met weinig contacten, hulpverlener weet daar geraffineerd op in te spelen.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
25-07-2020 13:20
Externe bewindvoerder. Ik krijg bij jou ook een rare smaak in mijn mond.
Als er een bewindvoerder komt zal deze sowieso extern zijn. Ik heb het niet nodig om wat dan ook te krijgen van meneer. Ik kan prima voor mijn eigen inkomen zorgen.
Super fijn dat jij deze meneer altijd belangeloos hebt geholpen!
Het feit dat meneer jouw oprechte en gratis hulp afwijst en die dominante tante alle klusjes wil laten doen, wekt bij mij argwaan op.
We kunnen het natuurlijk niet zeker weten, maar het zou natuurlijk kunnen dat ze hem manipuleert om de klusjes niet door jou te laten doen en in de tussentijd hem belazerd.
Het zou ook kunnen zijn dat hij jou niet wil opzadelen met dit soort zaken en liever deze mevrouw inhuurt.
Maar om het eerste uit te sluiten, zou ik zeker een melding doen.
Ze gaan hier vast discreet mee om, want je kunt niet zomaar iemand vals beschuldigen.
Mocht deze mevrouw wel slechte bedoelingen hebben dan hoop ik dat er ook bewijzen komen zodat dit aan te tonen is.
Niet iedereen op leeftijd is zelf alert of mans genoeg om dit zelf door te hebben/ aan te kaarten.
redbulletje schreef:
25-07-2020 11:00
Hij verkiest de werkster boven jou om klusjes aan uit te besteden en hij vindt het niet erg haar ervoor te betalen. Zij kan het geld blijkbaar goed gebruiken, dus heeft geen zin in bemoeienis van jou. Het is zijn geld, dus hij moet zelf weten wat ie daarmee doet. Als ie verder toch geen familie heeft die naar 'm omkijkt heeft deze werkster er in elk geval nog wat aan ipv straks de belastingdienst als ie dood is.
Hij is verzwakt en ziek geworden. Lijkt me niet dat ze goed voor hem zorgt hoor, klinkt als leegplukken.



TO ik zou eens in de rondte gaan bellen. En ik zou eerlijk gezegd ook in de papieren gaan snuffelen of alles wel ok is.

Ik heb in de straat zo'n geval gehad. De man was uiteindelijk uit het raam gevallen waardoor het aan het licht kwam. Iedere maand kwam iemand wat boodschappen brengen en trok de rekening leeg. De man had niet voldoende eten voor de hele maand en kreeg van de bakker iedere keer brood.
De man was ondervoed en daardoor in de war, daarom het raam uitgelopen.

Nogmaals TO. Niet iedereen is even eerlijk en begaan. Ik zou het grondig checken.
Nee je mag als thuishulp geen geld aan nemen maar als er in de indicatie van het WMO staat dat de hulp boodschappen mag doen dan heeft die hulp wel geld nodig om die kunnen te betalen. Dat zij vervolgens het wisselgeld niet terug geeft kan niet. Maar ik weet dat er hulpen zijn die boodschappen doen, de hond uit laten, even naar de apotheek gaan of de bibliotheek etc. Dat mag als daar een indicatie voor is.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijke verhalen toch allemaal.
Ik weet helaas uit ervaring dat dit soort dingen echt gebeuren.
Ik heb middels werk een vrouw gekend die nooit een gulden te besteden had. Wij knipte haar haren want geld voor de kapper was er niet. Zelfs haar ondergoed kwam van overleden bewoners. Na haar overlijden bleek ze een zeer vermogende vrouw te zijn geweest. Alles was weg! Opgemaakt door een of andere neefje die wij nog nooit gezien hadden maar die wel haar bewindvoering deed en alles in eigen zakken had laten glijden.
Ze is als een dakloze door de gemeente begraven want ook daar was geen geld meer voor.
Heel erg... maar het gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
evane schreef:
25-07-2020 13:35
Ik geloof niet dat hij zo iemand heeft. Hij heeft naast mij en zijn verzorgsters niemand. Alleen een zus die in de 90 is en in het laatste stadium is van dementie. Misschien ook dit eens oppakken met de zorg samen.
Heel verstandig om dit met hem samen op te pakken! Als je voor een externe bewindvoerder gaat, kijk alsjeblieft goed uit naar een fatsoenlijke partij! Als je vragen hebt pb mag altijd 😊
Pindakaasjes schreef:
25-07-2020 13:56
Wat een vreselijke verhalen toch allemaal.
Ik weet helaas uit ervaring dat dit soort dingen echt gebeuren.
Ik heb middels werk een vrouw gekend die nooit een gulden te besteden had. Wij knipte haar haren want geld voor de kapper was er niet. Zelfs haar ondergoed kwam van overleden bewoners. Na haar overlijden bleek ze een zeer vermogende vrouw te zijn geweest. Alles was weg! Opgemaakt door een of andere neefje die wij nog nooit gezien hadden maar die wel haar bewindvoering deed en alles in eigen zakken had laten glijden.
Ze is als een dakloze door de gemeente begraven want ook daar was geen geld meer voor.
Heel erg... maar het gebeurt.
Dat is wel heel erg, je gaat je daardoor toch afvragen waarom de overige familie niks doet. Of wat ze ooit zo verkeerd heeft gedaan in het leven dat iedereen haar laat barsten. Ja er zijn ouderen die het er zelf naar gemaakt hebben maar er zijn ook genoeg ouderen die 'vergeten' worden omdat iedereen het veel te druk heeft met andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
25-07-2020 14:03
Dat is wel heel erg, je gaat je daardoor toch afvragen waarom de overige familie niks doet. Of wat ze ooit zo verkeerd heeft gedaan in het leven dat iedereen haar laat barsten. Ja er zijn ouderen die het er zelf naar gemaakt hebben maar er zijn ook genoeg ouderen die 'vergeten' worden omdat iedereen het veel te druk heeft met andere dingen.
De fraudeur gaat geraffineerd te werk en zoekt zijn/haar slachtoffers uit. Familieleden hebben vaak vertrouwen in elkaar en onderling wordt er mogelijk ook niet veel over gepraat. En vaak weet men ook helemaal niet dat familielid (meestal geen ouder) zo vermogend is. Er wordt vaak veel en lang toegekeken alvorens er wordt ingegrepen.
Dahlia74 schreef:
25-07-2020 14:08
De fraudeur gaat geraffineerd te werk en zoekt zijn/haar slachtoffers uit. Familieleden hebben vaak vertrouwen in elkaar en onderling wordt er mogelijk ook niet veel over gepraat. En vaak weet men ook helemaal niet dat familielid (meestal geen ouder) zo vermogend is. Er wordt vaak veel en lang toegekeken alvorens er wordt ingegrepen.

Fraudeur zorgt ook dat anderen het af laten weten. Zet de oudere in kwaad daglicht, neemt de martelaarsrol op zich. 'Iemand moet die 'heks' helpen, ik doe het wel (tegen wil en dank), dan hoeven jullie allemaal niet.'
Alle reacties Link kopieren
Wat raar dat die vrouw het zo vervelend vond dat jij er bij was. Ik zou dan ook mijn vraagtekens hebben over hoe het contact tussen die 2 is.
chocolol schreef:
25-07-2020 15:24
Wat raar dat die vrouw het zo vervelend vond dat jij er bij was. Ik zou dan ook mijn vraagtekens hebben over hoe het contact tussen die 2 is.
Mijn zusje werkt in de thuiszorg naar die bonjourt anderen ook het huis uit, ivm corona en kleine stadswoningen. Kan het zoiets zijn geweest?
-Shifty- schreef:
25-07-2020 12:00
Goed dat je het even corrigeert. Ik dacht namelijk dat het hele werkwoord 'misplaatsteaandrangombetweterigeschooljuffrouwtespelen' was.
:-D
Ga die schoonmaakster zeker niet inlichten. Wie weet waar zo iemand toe in staat is.

Als je met hem praat, heb je natuurlijk ook kans dat hij het haar vertelt, aangezien hij haar vertrouwt.

Wat gebeurt er eigenlijk als een zorginstantie zo'n melding krijgt? Iemand hier die weet wat er gaat gebeuren?

Daarnaast: de kans is aanwezig dat ze foute bedoelingen heeft, maar het hoeft niet. Niks is erger dan vals beschuldigd te worden. Maar ik vind zeker dat je in actie moet komen, gezien het gedrag. Zodat uitgezocht kan worden of dit inderdaad foute boel is.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
25-07-2020 16:15
Ga die schoonmaakster zeker niet inlichten. Wie weet waar zo iemand toe in staat is.

Als je met hem praat, heb je natuurlijk ook kans dat hij het haar vertelt, aangezien hij haar vertrouwt.

Wat gebeurt er eigenlijk als een zorginstantie zo'n melding krijgt? Iemand hier die weet wat er gaat gebeuren?
Ik heb het zelf met een medewerker meegemaakt. Zij heeft duizenden euro’s gepind van een cliënt. Op staande voet ontslag en aangifte. Overigens is zij ermee weg gekomen. De rechter vond in die tijd dat de gevolgen voor haar te groot zouden zijn. Het heeft de krant gehaald.
Reficul schreef:
25-07-2020 16:29
Ik heb het zelf met een medewerker meegemaakt. Zij heeft duizenden euro’s gepind van een cliënt. Op staande voet ontslag en aangifte. Overigens is zij ermee weg gekomen. De rechter vond in die tijd dat de gevolgen voor haar te groot zouden zijn. Het heeft de krant gehaald.

Oke. Bijzonder dat zo iemand er ook nog mee weg komt. Gelukkig wel ontslag, en dan maar hopen dat zo iemand nooit weer zoiets gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
TO, als die meneer verder geen familie heeft, misschien dan gewoon eens beginnen over hoe hij het na zijn dood geregeld wil zien worden. Begraven of cremeren, wie wil hij erbij hebben, dat soort dingen. Dat is ook een mooie insteek om wat meer inzicht te krijgen in zijn situatie.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven