Geld & Recht alle pijlers

Pleegt werkster fraude?

25-07-2020 10:56 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Circa tien jaar geleden ben ik via vrijwilligerswerk in contact gekomen met een oude en (op dat moment) depressieve/eenzame man. Als vrijwilliger ben ik daar circa een jaar wekelijks over de vloer gekomen om gewoon wat te kletsen. Soms met wat meer diepgang over zijn eigen situatie en soms ook heel luchtig. Nadat ik ben gestopt met vrijwilligerswerk hebben we contact gehouden en een goede vriendschap opgebouwd. Mijn kinderen zien hem als een oom en ook mijn man heeft zeer goed contact met hem. Omdat hij verder geen familie of vrienden heeft ben ik ook zijn eerste contactpersoon als het gaat om zijn gezondheid etc...

Het afgelopen halfjaar hebben we iets minder contact gehad. Uiteraard door Corona, maar ook omdat hij zelf steeds aangeeft niet lekker te zijn en liever geen bezoek ontvangt dan. Telefonisch spreken we wel regelmatig maar dat komt volledig van mijn kant. Ik merk dat hij dat wel waardeert en zelf geen contact opneemt omdat hij zich niet in mijn drukke leven wilt mengen en bang is dat hij stoort.

In die periode heeft hij een nieuwe werkster gekregen vanuit de zorg. In eerste instantie bedoeld om te poetsen. Nu begreep ik tijdens onze telefoontjes al dat zij ook regelmatig een boodschap voor hem doet. Ik heb hem dat ook heel vaak aangeboden, maar hij gaf aan dat als zij toch komt, ze net zo goed wat mee kan nemen. Hij vertelde ook dat hij haar daar wel geld voor geeft en hem enigszins kennende is dat niet weinig. Hij heeft het mij ook vaker aangeboden maar dat wil en kan ik niet aannemen. Voor mijn gevoel steekt vriendschap niet zo in elkaar. Dat zij wel wat aanneemt voor benzine en de moeite, daar heb ik verder geen bezwaar tegen.

Nu heeft hij afgelopen tijd in het ziekenhuis gelegen en het gaat niet goed met hem. Hij is erg ziek, zeer mager en vooral heel verward en boos. Gelukkig niet naar mij en iedereen die hem verzorgd, maar hij is verder boos op de hele wereld. Vandaar dat hij ondanks dat hij er slecht aan toe is, toch naar huis wilt.

Nu heb ik hem naar huis gebracht en onderweg gevraagd of ik nog wat boodschappen voor hem moet halen omdat ik bang ben dat hij te weinig eet. Hij gaf aan dat hij dat liever aan zijn werkster overlaat. Persoonlijk voelde ik me daar best bezwaard bij omdat ik er toch was en zij dan speciaal zou moeten komen. Maar na aandringen van zijn kant toch maar de werkster gebeld om te vragen of zij even wat boodschappen kan doen.

Nadat zij binnenkwam gaf ik meteen aan dat ik het vervelend voor haar vond dat ze moest komen en dat ik het ook gerust had gedaan. Tot mijn grote verbazing reageerde ze zeer woedend en fel over dat ik haar werk niet moet afpakken en waar ik het recht vandaan haal om hier even de dienst te komen uitmaken. Bovendien wilde zij niet daar zijn als ik er ben dus ik moest maar snel weggaan. Ik heb daar op gereageerd dat het waarschijnlijk een misverstand is en dat ik daar niet kom werken en alleen als vriendin hem wil helpen. Zij bleef echter behoorlijk fel en ik heb aangegeven dat het me verstandig lijkt dat ik ga. Ze benadrukte nogmaals dat ze niet wil komen als ik er ben.

Meneer zelf krijgt het allemaal niet hele goed mee omdat hij zijn gehoorapparaat niet in had. Hij leek de discussie niet heel goed te begrijpen en ik heb gezegd dat ik dit weekend wel even langs zou komen als het rustiger is.

Nu mijn dilemma punt. Zij gaat als werkster behoorlijk over de schreef. Zij mag geen geld aannemen van hem en ik heb nu ook begrepen dat ze bijna dagelijks langsgaat om wat af te wassen en kleine huishoudelijke taken te doen. Ook weet ik dat geld voor hem pint omdat hij cash geld nodig heeft voor de boodschappen. Naar eigen zeggen vanuit een goed hart, maar ze krijgt er wel (zwart) voor betaald. Nu ben ik de laatste die iemand zou aangeven hiervoor, maar ik maak me wel oprecht zorgen over haar bedoelingen. Zij wil absoluut niet samen met mij daar zijn. Waarom niet? Kan ze dan niet in zijn papieren? Mag ik niet zien wat er echt gaande is? En waar haalt ze het recht vandaan om zo tegen mij tekeer te gaan?

Moet ik hiermee naar de zorginstantie gaan en dit aangeven? Of haal ik me teveel in mijn hoofd. Ze kwam in eerste instantie vrij oprecht over. Maar hij is in het verleden al twee keer financieel opgelicht op een dergelijke wijze. Zelf ziet hij de signalen niet en ik wil hem behoeden voor een grote teleurstelling. Maar als ik er naast zit dan wordt hij misschien ook teleurgesteld.

Wat een lang verhaal! Ik heb het in ieder geval al even van me af kunnen schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO.

Goede acties.
Prachtig om te lezen maar ook bij mijzelf te merken hoe iedereen meeleeft en hoopt op een goede afloop.

Zoiets kost veel energie daarom een :hug:
Mooi dat je dit doet TO
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
13-08-2020 13:00
Op een VOG staat alleen datgene wat relevant is voor de beroepsgroep. Als je met kinderen wilt werken en je hebt een drugslab gehad, staat daar volgens mij niks van op een VOG. Want je bent niet veroordeeld voor iets dat direct met kinderen te maken had.
Volgens de site van Justis wordt er gekeken naar of je strafbare feiten hebt gepleegd.
Niét naar welke.

Zelf werk ik in het onderwijs en ik kan me zo voorstellen dat ik een voorbeeldfunctie heb.
Een drugslab zal dan niet gewaardeerd worden denk ik :proud:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
15-08-2020 00:34
Volgens de site van Justis wordt er gekeken naar of je strafbare feiten hebt gepleegd.
Niét naar welke.


Zelf werk ik in het onderwijs en ik kan me zo voorstellen dat ik een voorbeeldfunctie heb.
Een drugslab zal dan niet gewaardeerd worden denk ik :proud:

Als je even verder leest staat dat gekeken wordt of de strafbare feiten van invloed zijn op de nieuwe baan. Dus snelheidsovertredingen is wel van invloed als je taxichauffeur wil worden maar niet als je bij een bank wil gaan werken.
[...]

Zeer zeker melden! Dit gaat gewoon buiten het boekje.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-08-2020 11:28
Reden: OP verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan.
97.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
op quoten mag niet en is ook onnodig.
Alle reacties Link kopieren
En nu???
Alle reacties Link kopieren
heb je het tegen mij of tegen to? in geval je het tegen mij hebt: nu niks. ik zei het alleen zodat anoniem het weet en de post kon weghalen, zodat ze geen maatregelen krijgt. was alleen goed bedoeld. helaas heeft de mod het al weggehaald en voor de duidelijkheid: ik heb daar niks mee te maken, ik heb niks gemeld ofzo bij de mods.
ik zou ook niet weten waarom ik dat zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO.

Hoe gaat het met jou en je vriend.
Een update wordt op prijs gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Helaas een minder leuke update van deze kant. Afgelopen zaterdag is meneer overleden. Gelukkig heeft hij er zelf weinig van gemerkt, hartstilstand in zijn slaap. De zorg trof hem in de ochtend levenloos aan in bed.

Gelukkig heb ik vrijdag nog met hem gebeld en hebben we een normaal en fijn gesprek gehad. Hij leek niet in de gaten te hebben dat er om hem heen veel spanningen zijn (rondom werkster). We hebben voornamelijk over koetjes en kalfjes gepraat en ik had het idee dat hij het fijn vond.

Vanuit de organisatie was er al een onderzoek gaande naar het functioneren van haar. Maar ze heeft sinds afgelopen week vakantie, dus ik weet niet precies in hoeverre daar al stappen waren genomen. Aangezien ik officieel een buitenstaander ben, wordt mij dat ook niet verteld. Ik verwachtte eerdaags te horen dat werkster niet langer werkzaam zou zijn bij meneer of zelfs de organisatie.

Momenteel ben ik samen met neef van zijn overleden vrouw bezig om alles te regelen rondom zijn crematie en leegruimen appartement. Financieel zal hij niet veel nalaten en voor zover ik weet zal het naar zijn zus gaan. Deze is al in de 90, woont aan de andere kant van het land en is niet meer mobiel.

Ik troost me met de gedachte dat hem een eventuele onthulling over de werkster bespaard is gebleven. Ik denk dat dat zijn hart had gebroken. Nu kan ik alleen maar hopen dat haar werkgever juist handelt en ervoor zorgt dat zij dit niet nog een keer kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje dat is nogal gecondoleerd! Wat heb jij je goed ingezet voor deze man, en nu nog door de neef te helpen.

:hug: :thumbsup:
Tralalalala
Gecondoleerd met het overlijden en sterkte.
Fijn dat je nog een goed gesprek met hem hebt gehad, dan is de laatste herinnering een mooie.

Ik troost me met de gedachte dat hem een eventuele onthulling over de werkster bespaard is gebleven. Ik denk dat dat zijn hart had gebroken. Nu kan ik alleen maar hopen dat haar werkgever juist handelt en ervoor zorgt dat zij dit niet nog een keer kan doen.


Mee eens. Je kunt hierop goed terugkijken, jij hebt het juiste gedaan en in werking gesteld.
met oprechte deelneming!
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd. Ik ben wel blij om te lezen dat je een goed gesprek hebt gehad en dat je vriend de onthulling niet hoeft mee te maken. Ook van mijn zijde de complimenten voor wat je gedaan hebt. Je bent een echte oprechte vriendin geweest. Sterkte !

:hug:
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd. Wat heb je dit goed aangepakt, en fijn dat hij er zelf niks van heeft meegekregen.
Gecondoleerd. Fijn dat je nog met hem hebt kunnen spreken.
Ach, verdrietig. Je maakte je ook terecht zorgen om zijn gezondheid. Gecondoleerd en sterkte met het verloop. Ik vind je een supermens dat je zo bent opgekomen voor een hulpeloze vriend en de juiste stappen hebt gezet!
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd TO
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd , en complimenten voor je zorgzaamheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven