Geld & Recht alle pijlers

Pleegt werkster fraude?

25-07-2020 10:56 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Circa tien jaar geleden ben ik via vrijwilligerswerk in contact gekomen met een oude en (op dat moment) depressieve/eenzame man. Als vrijwilliger ben ik daar circa een jaar wekelijks over de vloer gekomen om gewoon wat te kletsen. Soms met wat meer diepgang over zijn eigen situatie en soms ook heel luchtig. Nadat ik ben gestopt met vrijwilligerswerk hebben we contact gehouden en een goede vriendschap opgebouwd. Mijn kinderen zien hem als een oom en ook mijn man heeft zeer goed contact met hem. Omdat hij verder geen familie of vrienden heeft ben ik ook zijn eerste contactpersoon als het gaat om zijn gezondheid etc...

Het afgelopen halfjaar hebben we iets minder contact gehad. Uiteraard door Corona, maar ook omdat hij zelf steeds aangeeft niet lekker te zijn en liever geen bezoek ontvangt dan. Telefonisch spreken we wel regelmatig maar dat komt volledig van mijn kant. Ik merk dat hij dat wel waardeert en zelf geen contact opneemt omdat hij zich niet in mijn drukke leven wilt mengen en bang is dat hij stoort.

In die periode heeft hij een nieuwe werkster gekregen vanuit de zorg. In eerste instantie bedoeld om te poetsen. Nu begreep ik tijdens onze telefoontjes al dat zij ook regelmatig een boodschap voor hem doet. Ik heb hem dat ook heel vaak aangeboden, maar hij gaf aan dat als zij toch komt, ze net zo goed wat mee kan nemen. Hij vertelde ook dat hij haar daar wel geld voor geeft en hem enigszins kennende is dat niet weinig. Hij heeft het mij ook vaker aangeboden maar dat wil en kan ik niet aannemen. Voor mijn gevoel steekt vriendschap niet zo in elkaar. Dat zij wel wat aanneemt voor benzine en de moeite, daar heb ik verder geen bezwaar tegen.

Nu heeft hij afgelopen tijd in het ziekenhuis gelegen en het gaat niet goed met hem. Hij is erg ziek, zeer mager en vooral heel verward en boos. Gelukkig niet naar mij en iedereen die hem verzorgd, maar hij is verder boos op de hele wereld. Vandaar dat hij ondanks dat hij er slecht aan toe is, toch naar huis wilt.

Nu heb ik hem naar huis gebracht en onderweg gevraagd of ik nog wat boodschappen voor hem moet halen omdat ik bang ben dat hij te weinig eet. Hij gaf aan dat hij dat liever aan zijn werkster overlaat. Persoonlijk voelde ik me daar best bezwaard bij omdat ik er toch was en zij dan speciaal zou moeten komen. Maar na aandringen van zijn kant toch maar de werkster gebeld om te vragen of zij even wat boodschappen kan doen.

Nadat zij binnenkwam gaf ik meteen aan dat ik het vervelend voor haar vond dat ze moest komen en dat ik het ook gerust had gedaan. Tot mijn grote verbazing reageerde ze zeer woedend en fel over dat ik haar werk niet moet afpakken en waar ik het recht vandaan haal om hier even de dienst te komen uitmaken. Bovendien wilde zij niet daar zijn als ik er ben dus ik moest maar snel weggaan. Ik heb daar op gereageerd dat het waarschijnlijk een misverstand is en dat ik daar niet kom werken en alleen als vriendin hem wil helpen. Zij bleef echter behoorlijk fel en ik heb aangegeven dat het me verstandig lijkt dat ik ga. Ze benadrukte nogmaals dat ze niet wil komen als ik er ben.

Meneer zelf krijgt het allemaal niet hele goed mee omdat hij zijn gehoorapparaat niet in had. Hij leek de discussie niet heel goed te begrijpen en ik heb gezegd dat ik dit weekend wel even langs zou komen als het rustiger is.

Nu mijn dilemma punt. Zij gaat als werkster behoorlijk over de schreef. Zij mag geen geld aannemen van hem en ik heb nu ook begrepen dat ze bijna dagelijks langsgaat om wat af te wassen en kleine huishoudelijke taken te doen. Ook weet ik dat geld voor hem pint omdat hij cash geld nodig heeft voor de boodschappen. Naar eigen zeggen vanuit een goed hart, maar ze krijgt er wel (zwart) voor betaald. Nu ben ik de laatste die iemand zou aangeven hiervoor, maar ik maak me wel oprecht zorgen over haar bedoelingen. Zij wil absoluut niet samen met mij daar zijn. Waarom niet? Kan ze dan niet in zijn papieren? Mag ik niet zien wat er echt gaande is? En waar haalt ze het recht vandaan om zo tegen mij tekeer te gaan?

Moet ik hiermee naar de zorginstantie gaan en dit aangeven? Of haal ik me teveel in mijn hoofd. Ze kwam in eerste instantie vrij oprecht over. Maar hij is in het verleden al twee keer financieel opgelicht op een dergelijke wijze. Zelf ziet hij de signalen niet en ik wil hem behoeden voor een grote teleurstelling. Maar als ik er naast zit dan wordt hij misschien ook teleurgesteld.

Wat een lang verhaal! Ik heb het in ieder geval al even van me af kunnen schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu TO??
Alle reacties Link kopieren
Vandaag/gisteren (sorry heb nachtdienst, waardoor de dagen een beetje door elkaar lopen) heb ik geprobeerd het gesprek met hem aan te gaan. Tijdens het gesprek heb ik besloten niet in zijn financiële gegevens te willen kijken, omdat ik niet zelf wil overkomen als iemand die wellicht verkeerde bedoelingen heeft. Wel heb ik hem advies gegeven om maatschappelijk werk in te schakelen om hem te helpen met dat soort zaken. Hij gaat steeds verder achteruit en moet nadenken over hoe verder. Hij zit wat dat betreft echt in een ontkenningsfase. Hij vindt zichzelf nog goed bij.

Voorzichtig heb ik gepolst over zijn werkster. Zij ontvangt volgens hem alleen maar hier en daar wat extra omdat ze hem zo goed en fijn helpt. Ik heb gevraagd hoe hij aan het geld voor de boodschappen komt en toen zei hij dat zij dat regelt. Dat was voor mij informatie genoeg om de zorg instantie in te schakelen. Ik heb alles op papier gezet (ook omdat ik bang ben iets te vergeten tijdens een gesprek) en het gemaild. Daarin heb ik de situatie geschetst en aangegeven dat ik namen liever persoonlijk vertel. Ik heb om advies gevraagd en als reactie kreeg ik dat ze hierop gaan terugkomen na overleg met de juiste persoon of afdeling. Mijn naam en telefoonnummer heb ik er wel gewoon bijgezet en de hele situatie hoeft voor mij ook niet anoniem te gebeuren. Ook daar heb ik advies in gevraagd.

Nu wil ik het antwoord even afwachten en daarna ook contact opnemen met zijn huisarts. Hopelijk kan ik het daarna enigszins uit handen geven.
Alle reacties Link kopieren
Contact opnemen met de huisarts lijkt me inderdaad een goede stap. Mensen die achteruit gaan zien zelf vaak niet wat zelf niet meer kunnen.
Alle reacties Link kopieren
evane schreef:
28-07-2020 02:35
Vandaag/gisteren (sorry heb nachtdienst, waardoor de dagen een beetje door elkaar lopen) heb ik geprobeerd het gesprek met hem aan te gaan. Tijdens het gesprek heb ik besloten niet in zijn financiële gegevens te willen kijken, omdat ik niet zelf wil overkomen als iemand die wellicht verkeerde bedoelingen heeft. Wel heb ik hem advies gegeven om maatschappelijk werk in te schakelen om hem te helpen met dat soort zaken. Hij gaat steeds verder achteruit en moet nadenken over hoe verder. Hij zit wat dat betreft echt in een ontkenningsfase. Hij vindt zichzelf nog goed bij.

Voorzichtig heb ik gepolst over zijn werkster. Zij ontvangt volgens hem alleen maar hier en daar wat extra omdat ze hem zo goed en fijn helpt. Ik heb gevraagd hoe hij aan het geld voor de boodschappen komt en toen zei hij dat zij dat regelt. Dat was voor mij informatie genoeg om de zorg instantie in te schakelen. Ik heb alles op papier gezet (ook omdat ik bang ben iets te vergeten tijdens een gesprek) en het gemaild. Daarin heb ik de situatie geschetst en aangegeven dat ik namen liever persoonlijk vertel. Ik heb om advies gevraagd en als reactie kreeg ik dat ze hierop gaan terugkomen na overleg met de juiste persoon of afdeling. Mijn naam en telefoonnummer heb ik er wel gewoon bijgezet en de hele situatie hoeft voor mij ook niet anoniem te gebeuren. Ook daar heb ik advies in gevraagd.

Nu wil ik het antwoord even afwachten en daarna ook contact opnemen met zijn huisarts. Hopelijk kan ik het daarna enigszins uit handen geven.
De man denkt waarschijnlijk dat het een fijne hulp is en dat dit allemaal mag. Er is niet voor niets een gedragscode waar medewerkers zich aan dienen te houden. Zij overtreedt echt alle dingen die in die code staan.

https://centrumzorgenwelzijn.nl/gedragscode/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Het beste kun je haar bedrijf bellen en overleggen. Niet met haar praten want dan kan ze eventuele misstappen weer verdoezelen. Voorkom erger! Niet haar beschuldigen gelijk maar zeggen dat je je zorgen maakt.
Dat ze boos werd vind ik een teken aan de wand.
Oei oei oei, zij regelt het geld voor de boodschappen. Dat klinkt écht niet goed. Hoop dat de zorginstantie er een beetje vlot op terug komt TO.
Alle reacties Link kopieren
Vivamensje schreef:
28-07-2020 10:05
Het beste kun je haar bedrijf bellen en overleggen. Niet met haar praten want dan kan ze eventuele misstappen weer verdoezelen. Voorkom erger! Niet haar beschuldigen gelijk maar zeggen dat je je zorgen maakt.
Dat ze boos werd vind ik een teken aan de wand.

Dat heeft ze dus gedaan.
Goed gedaan TO! Je hebt de relatie die jij hebt met je vriend niet verstoord, maar wel actie ondernomen. Als het allemaal blijkt te kloppen wat deze werkster doet, dan is er niets aan de hand en heb jij goed gehandeld. Ik denk echter dat deze werkster wel degelijk misbruik maakt van de man. Fijn dat je het zo hebt opgepakt en hopelijk is er snel meer betrouwbare hulp beschikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed gedaan. Fijn dat je actie hebt ondernomen. Hopelijk komt de instantie er snel op terug en kan de HA iets doen voor je vriend.
:hug:
.
anoniem_63d5811a5d28f wijzigde dit bericht op 28-07-2020 16:26
Reden: Verkeerde topic
99.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
1Portemonnee schreef:
28-07-2020 13:46
Ik ben minder uren gaan werken, omdat mijn kind het niet meer leuk vindt op de bso. Alleenstaande moeder, en geen partner om op terug te vallen.

Ik krijg meer zorgtoeslag en kgb, waardoor ik qua salaris niet veel achteruit ga.

Pleeg ik ook fraude?
Dat ligt eraan. Pin je die toeslagen met de bankpas van de belastingdienst?


Nu even serieus. Wat een debiele vergelijking trek je daar. Zie jij echt niet dat de werkster over alle grenzen heen gaat?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
28-07-2020 16:16
Dat ligt eraan. Pin je die toeslagen met de bankpas van de belastingdienst?


Nu even serieus. Wat een debiele vergelijking trek je daar. Zie jij echt niet dat de werkster over alle grenzen heen gaat?


Moest je echt gelijk zo genadeloos zijn?
Alle reacties Link kopieren
1Portemonnee schreef:
28-07-2020 16:27
Moest je echt gelijk zo genadeloos zijn?
Moet je echt deze debiele stelling in 2 topics plaatsen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
28-07-2020 16:35
Moet je echt deze debiele stelling in 2 topics plaatsen?
Ja.
Alle reacties Link kopieren
1Portemonnee schreef:
28-07-2020 16:38
Ja.
Nou, succes dan maar hè. :thumbsup:
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
28-07-2020 16:42
Nou, succes dan maar hè. :thumbsup:

Jeetje, ze had gewoon het verkeerde topic. Kan gebeuren toch, de titels lijken nogal op elkaar.
ñuca schreef:
28-07-2020 16:57
Jeetje, ze had gewoon het verkeerde topic. Kan gebeuren toch, de titels lijken nogal op elkaar.

Dan moet ze dat gewoon corrigeren en niet gaan piepen tegen degene die heel begrijpelijk haar verkeerde post niet goed kan plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
TO, goed gehandeld.
Hier klopt niks van.
Ze mag ook helemaal geen extra geld aannemen.

Maar is het niet een goed idee ook meteen de huisarts in te schakelen?
Als deze thuishulp alleen komt voor boodschappen/schoonmaken moet er ook gekeken worden naar de fysieke gezondheid van meneer.
Ik hoop dat hier héél snel actie op wordt genomen.
Is er al gereageerd door de hulporganisatie to? Ik ben benieuwd hoe zij dit hebben opgepakt tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
31-07-2020 18:35
Is er al gereageerd door de hulporganisatie to? Ik ben benieuwd hoe zij dit hebben opgepakt tot nu toe.
Helaas zit er weinig schot in de zaak. Door vakantietijd is het extra druk en weinig tijd voor dit soort dingen. Inmiddels te horen gekregen dat het erg slecht gaat met meneer. Ik probeer hem steeds te bellen maar er neemt niemand op. Volgens de bewuste werkster heeft hij geen behoefte aan contact omdat hij dat emotioneel nu niet aankan. Via whatsapp heb ik gevraagd of zij meer weet en ze geeft aan dagelijks bij hem langs te gaan. Ik heb zelf helaas geen sleutel anders ging ik eens poolshoogte nemen. Ik ben erover aan het denken om het ziekenhuis eens te bellen om te vragen of zij mij iets kunnen vertellen. Daar sta ik nog altijd als zijn contactpersoon en ik maak me oprecht zorgen. Volgende stap is de huisarts maar ik weet niet wie hij heeft. Dat heeft hij me vast wel eens verteld maar niet onthouden en nooit gedacht dat ik dat zou moeten weten. Had het hem zelf willen vragen maar dan moet ik hem eerst weer spreken.
Huh, waarom treuzel je daarmee? Ik denk erover.. volgende stap is.. Dit klinkt toch als een enorme alarmbel? Waarin hij steeds afhankelijker wordt van haar en anderen bij hem worden weggehouden??
Ik hoop dat ik het mis heb, maar naar mijn idee moet je nu even brutaal zijn en niet zo afwachtend doen!
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
06-08-2020 07:14
Huh, waarom treuzel je daarmee? Ik denk erover.. volgende stap is.. Dit klinkt toch als een enorme alarmbel? Waarin hij steeds afhankelijker wordt van haar en anderen bij hem worden weggehouden??
Ik hoop dat ik het mis heb, maar naar mijn idee moet je nu even brutaal zijn en niet zo afwachtend doen!
+1
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch proberen bij hem langs te gaan en anders de huisarts proberen te achterhalen. Ziekenhuis gaat je waarschijnlijk niet verder helpen ivm privacy en zelfs een huisarts die volgens die regels handelt gaat niets zeggen. Dat de thuiszorg het op de lange baan schuift begrijp ik wel een beetje. Zij zullen heel voorzichtig te werk moeten gaan bij een gesprek met de medewerkster omdat ze anders beticht kunnen worden van eventuele valse beschuldigingen.
evane schreef:
06-08-2020 04:35
Helaas zit er weinig schot in de zaak. Door vakantietijd is het extra druk en weinig tijd voor dit soort dingen. Inmiddels te horen gekregen dat het erg slecht gaat met meneer. Ik probeer hem steeds te bellen maar er neemt niemand op. Volgens de bewuste werkster heeft hij geen behoefte aan contact omdat hij dat emotioneel nu niet aankan. Via whatsapp heb ik gevraagd of zij meer weet en ze geeft aan dagelijks bij hem langs te gaan. Ik heb zelf helaas geen sleutel anders ging ik eens poolshoogte nemen. Ik ben erover aan het denken om het ziekenhuis eens te bellen om te vragen of zij mij iets kunnen vertellen. Daar sta ik nog altijd als zijn contactpersoon en ik maak me oprecht zorgen. Volgende stap is de huisarts maar ik weet niet wie hij heeft. Dat heeft hij me vast wel eens verteld maar niet onthouden en nooit gedacht dat ik dat zou moeten weten. Had het hem zelf willen vragen maar dan moet ik hem eerst weer spreken.

Ik vind een huisarts opzoeken, nog niet zo'n slecht idee.

Je zou je eigen huisarts eens kunnen benaderen. En daar je verhaal doen. Ten eerste wordt het dan (als het goed is) vastgelegd en ten tweede kan deze huisarts wel collega's raadplegen over deze man en wel achterhalen wie de desbetreffende huisarts is.
Alle reacties Link kopieren
Maar je weet toch bij welke zorgorganisatie die vrouw werkt? neem dan contact op met hun.

Of bel de politie en vraag wat de mogelijkheden zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven