Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Leerkrachten voldoende beschermd tegen het coronavirus?

02-01-2021 11:01 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 14 december 2020 heeft de regering onderstaande beslissing genomen (screenshot uit het voorlopige VO-protocol d.d. 15 december).

Afbeelding

Het ministerie stelt dat het voor alle scholen een verplichting is om voor alle eindexamenleerlingen alle onderwijsactiviteiten fysiek op school plaats te laten vinden. OCW stelt dat scholen alleen voor deze leerlingen de scholen kan sluiten wanneer opvolging wordt gegeven aan de gezondheidsadviezen van de GGD of wanneer het door organisatorische maatregelen niet lukt om een school open te houden, doordat veel leraren ziek zijn en er geen vervanging beschikbaar is. Leraren in actie is het daar echter niet mee eens.

Het ministerie kan echter volgens Leraren in actie slechts alleen de wens uitspreken dat scholen dit beleid voeren, eisen kan het ministerie dit niet. Het ministerie is namelijk geen werkgever. Schoolbesturen zijn dat wel en hebben daarin een zorgplicht jegens personeel. Deze zorgplicht komt voort uit de Arbowet. Tevens dient een werkgever te voldoen aan een zog. Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) waarvoor in deze crisis misschien een nieuw plan van aanpak moet worden opgesteld en nadere maatregelen moeten worden getroffen om gezondheidsrisico’s zoveel mogelijk te vermijden, met instemming van de MR. Ministerie en GGD staan daarbuiten. Het kan dus heel goed zijn dat scholen vanuit hun zorgplicht als werkgever besluiten om geen fysiek onderwijs te verzorgen. Veiligheid en arbo dienen te worden nageleefd.

Door de huidige hoge besmettingscijfers ook bij de kinderen en tieners, en de onduidelijkheid over de verhoogde besmettelijkheid van de nieuwe Britse variant, vindt Leraren in actie het een te groot risico om fysiek les te geven aan de eindexamenleerlingen.

De vakbond Leraren in actie roept het ministerie van onderwijs daarom de regie te nemen en vanaf 4 januari 2021 alleen de volgende dwingende maatregelen op te leggen aan scholen:

Alleen kwetsbare zorgleerlingen en kinderen van ouders in de vitale beroepen moeten op school opgevangen worden. De rest van het onderwijs krijgt thuis onderwijs online. Dit geldt voor alle leerlingen, dus zowel voor leerlingen in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Alleen de schoolexamens kunnen doorgaan mits hiervoor wordt voldaan aan de coronavoorschriften en de anderhalve meter afstand kan worden gehouden tussen leraren, onderwijsondersteuners en leerlingen onderling.

De uitgebreide versie van het document van Leraren in actie vind je hier:
https://twitter.com/lerareninactie/stat ... 79331?s=12

Het protocol mbt het onderwijs aan eindexamenleerlingen vind je hier:

https://www.lesopafstand.nl/app/uploads ... uiting.pdf

Ik heb de stukken bestudeerd en het venijn zit hem volgens mij daarin dat ook in het nieuwe protocol niet wordt gevraagd dat (eind-examen)leerlingen onderling afstand van elkaar moeten houden.

(Dit schreef ik zaterdag. Intussen heeft de realiteit ons al weer ingehaald en heeft Nieuwsuur de afstandskwestie onderzocht, en blijkt de onderlinge afstand tussen leerlingen wel degelijk van belang volgens OMT-leden:

https://amp.nos.nl/artikel/2363556-reco ... ssion=true

Uitzending Nieuwsuur 11 januari 2021:

https://twitter.com/nieuwsuur/status/13 ... 44064?s=21

Kabinetsmaatregel 12 januari 2021, nu wel 1,5 m afstand houden op VO-scholen:

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... houden.amp)

Daarom heb ik de volgende peilingvragen opgesteld:

Hoe zou het beleid mbt fysiek onderwijs op school moeten zijn:

Totaal aantal stemmen: 90

Het belang van de eindexamenleerling gaat voor op dat van de leerkracht, fysiek onderwijs kan gewoon doorgaan zonder extra maatregelen (29%)
Het recht van de leerkracht op veilige arbeidsomstandigheden gaat voor op dat van de eindexamenleerling, het onderwijs moet online plaatsvinden (18%)
Het onderwijs aan eindexamenleerlingen mag wel fysiek plaatsvinden, maar alleen als de leerlingen onderling 1,5 afstand houden en onderwijs wordt gegeven in kleinere klassen (53%)
soliver wijzigde dit bericht op 13-01-2021 07:24
11.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rejoy schreef:
02-01-2021 13:35
Ik ben trouwens zo'n docent die heel blij is dat we weer naar online onderwijs zijn gegaan. Ik vind de situatie met jongeren wel zorgelijk. De leerlingen uit mijn klas houden zich op school en in de privésituatie niet aan de coronaregels. Ik zie regelmatig filmpjes en foto's van feestjes met veel gasten voorbij komen, ik zie hoe ze elkaar om de hals vliegen als ze elkaar op school zien en lak hebben aan alle coronaregels. De besmettingscijfers onder de leeftijdsgroep 12-19 jaar is opvallend hoog, ik vind het inderdaad wel een risico om daar tussen te lopen.

En dat mensen in de zorg ook risico lopen is natuurlijk geen argument voor de mensen in het onderwijs. Online lesgeven is een alternatief en kwalitatief kun je echt wel goede lessen geven. Dat kost veel tijd en creativiteit, maar het alternatief van fysieke lessen vind ik minder dan extra investeren in het schrijven van lessen die je online kunt geven.

Ik vind het op korte termijn ook niet erg. Als ik dacht dat het bij 2 weken zou blijven vond ik het prima. Maar ik maak me echt ernstige zorgen over mijn examenkandidaten. Ik ben mentor van een vwo 6-groep en ik zie hoe erg die kinderen achter lopen. Dat wordt er zo niet beter op. Maar ik begrijp ook helemaal de zorgen van de collega's die zich onveilig voelen. Daar blijft een spanningsveld zitten, denk ik.

Als ik mocht kiezen ging ik zelf wel weer voor de klas, denk ik. Voor mezelf ben ik blij dat ik even niet hoef. Voor mijn leerlingen vind ik het rot.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Rejoy schreef:
02-01-2021 13:35
Ik ben trouwens zo'n docent die heel blij is dat we weer naar online onderwijs zijn gegaan. Ik vind de situatie met jongeren wel zorgelijk. De leerlingen uit mijn klas houden zich op school en in de privésituatie niet aan de coronaregels. Ik zie regelmatig filmpjes en foto's van feestjes met veel gasten voorbij komen, ik zie hoe ze elkaar om de hals vliegen als ze elkaar op school zien en lak hebben aan alle coronaregels. De besmettingscijfers onder de leeftijdsgroep 12-19 jaar is opvallend hoog, ik vind het inderdaad wel een risico om daar tussen te lopen.

En dat mensen in de zorg ook risico lopen is natuurlijk geen argument voor de mensen in het onderwijs. Online lesgeven is een alternatief en kwalitatief kun je echt wel goede lessen geven. Dat kost veel tijd en creativiteit, maar het alternatief van fysieke lessen vind ik minder dan extra investeren in het schrijven van lessen die je online kunt geven.
Ja precies dit.

In de zorg mag je een medisch mondkapje op.

En een deel van de zorg heeft niet te maken met elk uur 30 andere mensen die bovengenoemde dingen doen en geen afstand hoeven te houden tot elkaar. Bij 7 lesuren is dat 210 mensen.

Verder alle respect voor de zorg! Die hebben weer hun eigen risico's. Maar je kunt niet vergelijken eigenlijk.

Daarnaast gaat het niet alleen om de docenten maar ook om de leerlingen die het weer mee naar hun ouders en opa en oma nemen.

Denk dat er bij ons in het dorp komende week zo'n 500 leerlingen op school zijn= eindexamenleerlingen, praktijklessen, kwetsbare leerlingen.
Mijn man is leerkracht voor eindexamen klassen en is blij dat hij straks weer voor de klas mag. Maar ook wij maken ons wel zorgen.

Wij zijn wel jong maar ik val in een risicogroep. 1,5m afstand is een onbekend fenomeen in deze leeftijdscategorie en ik kan de O&N feestjes niet meer tellen waar ze allemaal over elkaar heen gekwijld hebben. En vervolgens mag je als leerkracht als proefkonijn dat lokaal in.

Ik snap dat het belangrijk is dat er voor deze leerlingen fysiek les is maar als docent en familie ben je vogelvrij.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
02-01-2021 13:02
Maar als het online is hoeven er toch geen 5 leraren dezelfde online les te geven?
Je geeft de online les per klas, volgens rooster. Niet heel vmbo-t2 tegelijk bijv
Rilena schreef:
02-01-2021 12:21
Ze moeten toch de online lessen voor de andere klassen verzorgen
En je kunt een gym- of muziekdocent geen natuurkunde aan 5 havo laten geven.
Snap ik hoor. Ik denk meer aan andere maatregelen. Bijvoorbeeld: de 3 docenten wiskunde die in v4a,b,c,d en v5a,b,c,d werken, maken samen instructiefilmpjes die de leerlingen kunnen downloaden wanneer zij die instructies nodig hebben en dekken met zijn drieën het complete curriculum voor dit kwartaal voor v4 en v5 - en de rest van de tijd kunnen ze aan de eindexamenklassen besteden en aan online vragenuurtjes (desnoods mogen leerlingen hun vragen mailen en komen er FAQ's).
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
02-01-2021 16:29
Snap ik hoor. Ik denk meer aan andere maatregelen. Bijvoorbeeld: de 3 docenten wiskunde die in v4a,b,c,d en v5a,b,c,d werken, maken samen instructiefilmpjes die de leerlingen kunnen downloaden wanneer zij die instructies nodig hebben en dekken met zijn drieën het complete curriculum voor dit kwartaal voor v4 en v5 - en de rest van de tijd kunnen ze aan de eindexamenklassen besteden en aan online vragenuurtjes (desnoods mogen leerlingen hun vragen mailen en komen er FAQ's).
Als ik voor mijn klassen spreek: ik bied vanaf het begin van het jaar instructie filmpjes aan voor leerlingen die thuis zitten of leerlingen die thuis toch ineens nog uitleg nodig hebben. Er wordt niet/nauwelijks gebruik van gemaakt...
Fee_tje schreef:
02-01-2021 16:34
Als ik voor mijn klassen spreek: ik bied vanaf het begin van het jaar instructie filmpjes aan voor leerlingen die thuis zitten of leerlingen die thuis toch ineens nog uitleg nodig hebben. Er wordt niet/nauwelijks gebruik van gemaakt...
Ideaal, lijkt me. Sommige leerlingen zullen instructies aan ouders vragen of het zelf uitvogelen via het boek. Maar deel je het ook met andere docenten? Zodat je een werkstructuur kunt creëren die past bij online/digitaal werken met ouderlijke begeleiding? Of probeert men gewoon op de oude manier schooltje te spelen, maar dan digitaal? (Dus digitaal, maar zonder de voordelen van digitaal, en met de nadelen van klassikaal?)
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
02-01-2021 16:37
Ideaal, lijkt me. Sommige leerlingen zullen instructies aan ouders vragen of het zelf uitvogelen via het boek. Maar deel je het ook met andere docenten? Zodat je een werkstructuur kunt creëren die past bij online/digitaal werken met ouderlijke begeleiding? Of probeert men gewoon op de oude manier schooltje te spelen, maar dan digitaal? (Dus digitaal, maar zonder de voordelen van digitaal, en met de nadelen van klassikaal?)
Ja ik deel het met collega’s maar die zien er de meerwaarde niet van in en bieden het dus maar helemaal niet aan...
Ik vind het dubbel, ik heb een eindexamenleerling en een pre eindexamenleerling. Aan de ene kant heel fijn dat de examenleerling naar school mag, aan de andere, kant, met 30 man in een lokaal??
Wij houden ons aan de regels, ik werk in de zorg. Pubers mochten niet met vrienden afspreken in vakantie en met O&N. zaten hier saai met ons thuis.
En dan nu weer naar school met de klas vol waarvan een groot deel zich dus totaal niet aan de regels heeft gehouden.

Ik denk aan een 1/3 op school en 2/3 online de les volgen. Dus je bent iedere week 1 a 2 dagen op school en de rest online. Niet ideaal maar wel beter voor afstandsregels.
Alle reacties Link kopieren
Ach, alle examenkandidaten dit schooljaar ook weer een diploma van wc-papier geven moet kunnen toch? Op zoons vorige school hadden ze nog nooit eerder een 100% geslaagden score gehaald...

https://www.nu.nl/binnenland/6099620/op ... ieken.html

Meer scholen hadden 100 procent geslaagden
Het aantal scholen waar geen enkele leerling zakte is enorm toegenomen. In het schooljaar 2018-2019 waren er 61 scholen met een slagingspercentage van 100 procent. In schooljaar 2019-2020 waren dit 503 scholen.

Het slagingspercentage voor alle eindexamenleerlingen samen was in 2020 98,7 procent. In 2019 was dit 92 procent.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
tess07 schreef:
02-01-2021 16:55

Ik denk aan een 1/3 op school en 2/3 online de les volgen. Dus je bent iedere week 1 a 2 dagen op school en de rest online. Niet ideaal maar wel beter voor afstandsregels.
Wij hebben dat vorig jaar geprobeerd en het was geen succes. Het werd een rommeltje. Ik denk zelf eerder eraan om examenleerlingen te laten komen en de rest op afstand. Wij hebben dan wel het geluk dat we een aantal lokalen hebben waar de tussenwanden uit kunnen; zo kun je lokalen creeëren waar 80 mensen in passen en je dus met een groep van 30 wel afstand kunt houden. Maar het blijven pubers.... Die gaan op de gangen vrolijk bij elkaar staan.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 eindexamenklassen overgenomen van een collega uit de kwetsbare groep. We zijn gelukkig een kleine school, dus weinig examenleerlingen. Daarvoor hebben we de grootste lokalen ingezet plus de aula. Tafeltjes op 1,5 meter. Andere klassen krijgen online les.
Kwetsbare leerlingen (in de ruime zin, ook leerlingen die het in het voorjaar niet goed voor mekaar kregen) komen aar school en worden in kleine groepjes verdeeld over een aantal lokalen. Docenten die geen online les geven (bv. gymdocenten) en Oop houden daar toezicht.
Vind het prima geregeld zo.
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon aan het werk. Ik moet ook morgen gewoon weer werken, in het ziekenhuis. Je maakt elkaar gek hiermee.
Percentage wat echt heel erg ziek wordt is zo ontzettend klein.
Wees blij dat je een baan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dat gepiep en gezeik. De zorg draait niet meer omdat iedereen zich momenteel maar ziek meldt met elke scheet die dwars zit. En het onderwijs gaat de dezelfde kant op als je dit leest. Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
Janco schreef:
03-01-2021 15:59
Dat gepiep en gezeik. De zorg draait niet meer omdat iedereen zich momenteel maar ziek meldt met elke scheet die dwars zit. En het onderwijs gaat de dezelfde kant op als je dit leest. Kom op zeg.
Ehh dat zijn toch de richtlijnen om te zorgen dat jullie niet allemaal een burnout hebben straks en patienten massaal op de gang moeten liggen?
Beetje raar wat je zegt.
Alle reacties Link kopieren
Janco schreef:
03-01-2021 15:59
Dat gepiep en gezeik. De zorg draait niet meer omdat iedereen zich momenteel maar ziek meldt met elke scheet die dwars zit. En het onderwijs gaat de dezelfde kant op als je dit leest. Kom op zeg.
Ehh dat zijn toch de richtlijnen om te zorgen dat jullie niet allemaal een burnout hebben straks en patienten massaal op de gang moeten liggen?
Beetje raar wat je zegt.
Alle reacties Link kopieren
Janco schreef:
03-01-2021 15:49
Ga gewoon aan het werk. Ik moet ook morgen gewoon weer werken, in het ziekenhuis. Je maakt elkaar gek hiermee.
Percentage wat echt heel erg ziek wordt is zo ontzettend klein.
Wees blij dat je een baan hebt.
Ja, gut, want als het in de zorg allemaal vervelend is, mag er voor een andere beroepsgroep natuurlijk niet gekeken worden hoe 't wellicht veiliger zou kunnen :bonk:

Wat een waardeloos argument :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
02-01-2021 11:13
Als eindexamenkandidaten de enige leerlingen zijn die naar school gaan, is er ruimte genoeg voor kleinere klassen. Moeten docenten wel bereid zijn om wat meerwerk van collega’s over te nemen.
Hoe zie je dat voor je? Als een klas van 24 leerlingen gehalveerd wordt, moet je dus twee keer zoveel lessen geven om ze toch allemaal dezelfde hoeveelheid les te geven. Dat is niet zomaar 'wat meerwerk overnemen', dat is gewoon twee keer zoveel werk.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
03-01-2021 21:44
Hoe zie je dat voor je? Als een klas van 24 leerlingen gehalveerd wordt, moet je dus twee keer zoveel lessen geven om ze toch allemaal dezelfde hoeveelheid les te geven. Dat is niet zomaar 'wat meerwerk overnemen', dat is gewoon twee keer zoveel werk.
Mensen snappen dat tekort nog steeds niet, dat alles al tot de nok toe gevuld is in gewone tijden. Dat als examenklas 1 les heeft, er dertig collega’s op dat moment dertig andere klassen lesgeven. Je kunt niet even de gehele onderbouw ‘parkeren’ tot 14.00. Dat klassen afgeladen vol zitten om het rond te krijgen en je niet zomaar er even twee klassen= 60 individuen ‘erbij’ doet. Dat als je groepen gaat splitsen, je twee keer zoveel (bevoegde) docenten nodig hebt.

En waarom examengroepen splitsen en (de leerlingen met elk hun eigen vakkenpakket) in rotatie laten opdraven niet werkt, snappen mensen ook niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
02-01-2021 16:29
Bijvoorbeeld: de 3 docenten wiskunde die in v4a,b,c,d en v5a,b,c,d werken, maken samen instructiefilmpjes die de leerlingen kunnen downloaden wanneer zij die instructies nodig hebben en dekken met zijn drieën het complete curriculum voor dit kwartaal voor v4 en v5 - en de rest van de tijd kunnen ze aan de eindexamenklassen besteden en aan online vragenuurtjes (desnoods mogen leerlingen hun vragen mailen en komen er FAQ's).
Eigenlijk heb je maar drie docenten wiskunde nodig voor heel Nederland!
Of gewoon YouTube.
Lerarentekort opgelost in één zin.
WoW!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
04-01-2021 00:53
Eigenlijk heb je maar drie docenten wiskunde nodig voor heel Nederland!
Of gewoon YouTube.
Lerarentekort opgelost in één zin.
WoW!
Dit gaat al vanaf het begin van dit topic door mijn hoofd. Het is denk ik een kwestie van tijd dat het hele onderwijs digitaliseert. Zeker voor het voortgezet en hogeronderwijs is voor vele vakken geen fysieke aanwezigheid nodig. Online lessen gecombineerd met goede software om te oefenen en weg is het lerarentekort, werkdruk en stakingen etc.
Alle reacties Link kopieren
Chachacha schreef:
04-01-2021 02:00
Dit gaat al vanaf het begin van dit topic door mijn hoofd. Het is denk ik een kwestie van tijd dat het hele onderwijs digitaliseert. Zeker voor het voortgezet en hogeronderwijs is voor vele vakken geen fysieke aanwezigheid nodig. Online lessen gecombineerd met goede software om te oefenen en weg is het lerarentekort, werkdruk en stakingen etc.
Ik hoop het niet, want het is bagger. Hoe goed de instructies en oefensoftware ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
Janco schreef:
03-01-2021 15:59
Dat gepiep en gezeik. De zorg draait niet meer omdat iedereen zich momenteel maar ziek meldt met elke scheet die dwars zit. En het onderwijs gaat de dezelfde kant op als je dit leest. Kom op zeg.
Zei hij/zij al klagend.
Alle reacties Link kopieren
Chachacha schreef:
04-01-2021 02:00
Dit gaat al vanaf het begin van dit topic door mijn hoofd. Het is denk ik een kwestie van tijd dat het hele onderwijs digitaliseert. Zeker voor het voortgezet en hogeronderwijs is voor vele vakken geen fysieke aanwezigheid nodig. Online lessen gecombineerd met goede software om te oefenen en weg is het lerarentekort, werkdruk en stakingen etc.
De beste stuurlui staan aan wal...

Bewezen effectief voor goede schoolresultaten is de interactie tussen de docent en de leerlingen. En directe instructie afgestemd op het beginniveau van de leerlingen in interactie.
Alle reacties Link kopieren
Heb de OP iets aangepast op grond van de nieuwste ontwikkelingen mbt de onderlinge afstand tussen leerlingen die er volgens enkele OMT-leden opeens wel toe blijkt te doen.

De grote vraag is nu of de onderwijsprotocollen op grond hiervan worden aangepast.

Voorlopig staat bij de RIVM gewoon nog onderstaande:

Afbeelding

Heb sterk de indruk dat de draai van enkele leden van het OMT komt door de rechtszaak die Containment Nu heeft aangespannen tegen de Staat. Op 15 januari wordt daar een uitspraak over gedaan. Dan plaats ik weer een update.

Containment.nu denkt overigens zelf dat het te maken heeft met de opkomst van de Britse variant. Om mensen voorzichtiger te maken kan niet langer volgehouden worden dat het niet uitmaakt als kinderen onderling geen afstand houden.

https://twitter.com/containmentnu/statu ... 06724?s=12
soliver wijzigde dit bericht op 09-01-2021 06:53
56.72% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven