Hoevaak krijgt jouw kind een koekje/cakeje/etc

12-05-2021 22:05 380 berichten
Ik vraag me af hoevaak jullie kinderen een koekje of snoepjes krijgen.

Mijn 4 jarige eet heel gezond, is een echt buitenspeelkind, hyperactief en absoluut niet dik. Hij krijg eigenlijk elke middag wel een koekje, cakeje of een zoen (officiele term mag niet meer). Een familielid sprak me erop aan dat dit eigenlijk wel heel vaak is en dat dergelijke zaken bewaard dienen te blijven voor speciale gelegenheden. Zelf geloof ik daar niet zo in. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Doe ik het fout?

Hoevaak koekje/cakeje?

Totaal aantal stemmen: 304

1x per week (4%)
2x per week (4%)
3x per week (4%)
4x per week (4%)
5 keer per week (4%)
6x per week (1%)
dagelijks (75%)
anders (4%)
LientjeLindelaan schreef:
12-05-2021 23:03
Ik denk niet zo snel dat ik het fout doe hoor, maar elke ouder twijfelt weleens denk ik. Gezien de felheid van de persoon in kwestie twijfelde ik dus even of mijn manier echt zo afwijkend was.
Ik denk dat het van je 'bubbel' afhangt hoe afwijkend het is. Voor mijn omgeving is wat je noemt wel afwijkend, maar blijkbaar weer niet bij een aantal mensen die hier gereageerd hebben. Hier blijken wij weer afwijkend te zijn.
Alle reacties Link kopieren
LientjeLindelaan schreef:
12-05-2021 23:03
Ik denk niet zo snel dat ik het fout doe hoor, maar elke ouder twijfelt weleens denk ik. Gezien de felheid van de persoon in kwestie twijfelde ik dus even of mijn manier echt zo afwijkend was.
Ik denk dat de felle persoon eerder een afwijkende aanpak heeft (afwijkend bedoel ik als in: in de minderheid)
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
12-05-2021 23:07
Ik denk dat het van je 'bubbel' afhangt hoe afwijkend het is. Voor mijn omgeving is wat je noemt wel afwijkend, maar blijkbaar weer niet bij een aantal mensen die hier gereageerd hebben. Hier blijken wij weer afwijkend te zijn.
Wie is wij? Zijn het aparte bevolkingsgroepen?
LientjeLindelaan schreef:
12-05-2021 23:03
Ik denk niet zo snel dat ik het fout doe hoor, maar elke ouder twijfelt weleens denk ik. Gezien de felheid van de persoon in kwestie twijfelde ik dus even of mijn manier echt zo afwijkend was.
Ik snap je twijfel wel. Ik vind dat mijn kind een zeer normaal eetpatroon heeft: lust ik niet, wil ik niet, moet ik niet, geen trek meer, maar vooriets van chocola lust/wil/mag/kan altijd. ;-) En toch kruipt het commentaar van een ander op bepaalde zaken die kind wel/niet eet soms ook onder m'n huid.
anoniem_385974 wijzigde dit bericht op 12-05-2021 23:16
0.35% gewijzigd
Sága schreef:
12-05-2021 23:07
Ik denk dat het van je 'bubbel' afhangt hoe afwijkend het is. Voor mijn omgeving is wat je noemt wel afwijkend, maar blijkbaar weer niet bij een aantal mensen die hier gereageerd hebben. Hier blijken wij weer afwijkend te zijn.
Leef jij in een bubbel?
Alle reacties Link kopieren
PapierVampier schreef:
12-05-2021 23:08
Ik snap je twijfel wel. Ik vind dat mijn kind een zeer normaal eetpatroon heeft: lust ik niet, wil ik niet, moet ik niet, geen trek meer, maar iets van chocola lust/wil/mag/kan altijd. ;-) En toch kruipt het commentaar van een ander op bepaalde zaken die kind wel/niet eet soms ook onder m'n huid.
Dat komt omdat het meestal gebracht wordt met de onderliggende boodschap: doe jij dat zo? Oh, dat zou ik nooit doen hoor, ik doe het véél beter dan jij.
Jufjoke schreef:
12-05-2021 23:11
Dat komt omdat het meestal gebracht wordt met de onderliggende boodschap: doe jij dat zo? Oh, dat zou ik nooit doen hoor, ik doe het véél beter dan jij.
Ja, daar heb je denk ik wel gelijk in. Het is vaak een waardeoordeel en in principe haal ik daar m'n schouders wel voor op, maar ja, soms glipt er weleens iets tussendoor. Laatst nog: 'O, geef jij kind palmolie? O nee, dat wil ik écht niet dat mijn kind dat elke dag binnenkrijgt!' Nee, maar je geeft je kind wel plofkip en cola ... :P Dan brengt me dat nog niet eens zozeer aan het twijfelen over mijn eigen keuze (in dit geval het geven van producten met palmolie, nog even afgezien van hoe dat is voor de aarde enzo), maar het vreet dan blijkbaar toch een beetje aan me ...
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
12-05-2021 23:07
Ik denk dat het van je 'bubbel' afhangt hoe afwijkend het is. Voor mijn omgeving is wat je noemt wel afwijkend, maar blijkbaar weer niet bij een aantal mensen die hier gereageerd hebben. Hier blijken wij weer afwijkend te zijn.
Of in jouw bubbel houden mensen de schijn op
Alle reacties Link kopieren
Kleuter krijgt na school altijd een snoepje. Ik probeer wel semi-verantwoord te doen (één spekje of biggetje, geen chocoladereep of heel zakje snoep) In het weekend ook in de ochtend bij de koffie een koekje. Soms is dat een biscuitje of lange vinger, soms een ‘gezond’ baksel en soms wat groters zoals een stroopwafel oid.

Toen hij jonger was, waren we best terughoudend met suiker maar nu proberen we het juist gematigd onderdeel van het normale leven te maken. Onze peuter gaat daar automatisch in mee, wat ik soms wel lastig vind. Die krijgt dus al vanaf jonger bepaalde dingen omdat de oudste die nu eenmaal ook krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
12-05-2021 23:11
Dat komt omdat het meestal gebracht wordt met de onderliggende boodschap: doe jij dat zo? Oh, dat zou ik nooit doen hoor, ik doe het véél beter dan jij.
Bekende van mij, haar kinderen mochten geen schepje suiker in de thee. Maar wel cola
:)
Jufjoke schreef:
12-05-2021 23:08
Wie is wij? Zijn het aparte bevolkingsgroepen?
Ik bedoel met wij mijn gezin.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
12-05-2021 23:07
Ik denk dat het van je 'bubbel' afhangt hoe afwijkend het is. Voor mijn omgeving is wat je noemt wel afwijkend, maar blijkbaar weer niet bij een aantal mensen die hier gereageerd hebben. Hier blijken wij weer afwijkend te zijn.
Ik vraag me wel sterk af in wat voor soort bubbel jij dan leeft. Als ik naar mijn eigen omgeving kijk, hadden de meesten wel theoretische ideeen over suikervrij en gezond tijdens de zwangerschap, maar haalde de realiteit ze meestal al snel in.

Het verschilt ook wel of je kind 2 is of 6 in wat ze makkelijk accepteren denk ik. En hoe je omgeving ergens in staat. Maar wat bij mij oudste werkte, werkte bij jongste totaal niet, dus kon ik m’n idealistische gedachten mbt voeding houden (rapley, lang bv) OF gewoon alles een beetje los laten. Van dat laatste bleken we allebei een stuk gelukkig te worden.
Jaja, Mooie OP.


Ook over de officiële term voor een zoen die niet meer mag, heel belangrijk om dat even te benoemen. :lol:
Luci_Mster2 schreef:
12-05-2021 23:27
Jaja, Mooie OP.


Ook over de officiële term voor een zoen die niet meer mag, heel belangrijk om dat even te benoemen. :lol:
lol, dat zie ik nu pas
Luci_Mster2 schreef:
12-05-2021 23:27
Jaja, Mooie OP.


Ook over de officiële term voor een zoen die niet meer mag, heel belangrijk om dat even te benoemen. :lol:
lol, dat zie ik nu pas
klere keyboard
Flomo schreef:
12-05-2021 23:27
Ik vraag me wel sterk af in wat voor soort bubbel jij dan leeft. Als ik naar mijn eigen omgeving kijk, hadden de meesten wel theoretische ideeen over suikervrij en gezond tijdens de zwangerschap, maar haalde de realiteit ze meestal al snel in.

Het verschilt ook wel of je kind 2 is of 6 in wat ze makkelijk accepteren denk ik. En hoe je omgeving ergens in staat. Maar wat bij mij oudste werkte, werkte bij jongste totaal niet, dus kon ik m’n idealistische gedachten mbt voeding houden (rapley, lang bv) OF gewoon alles een beetje los laten. Van dat laatste bleken we allebei een stuk gelukkig te worden.
Ik snap niet helemaal wat je je precies afvraagt, ik had juist niet verwacht dat zoveel mensen dagelijks snoep/koek eten en aan hun kinderen geven. Vandaar dat ik zeg dat ik blijkbaar in een bubbel leef.’Mijn omgeving staat er dus best wel hetzelfde in als ik, mss dat het daarom voor veel gezinnen in mijn omgeving werkt.
Alle reacties Link kopieren
Als peuter kregen ze niet dagelijks koek of snoep, wel fruit, rozijntjes, crackers. Mijn oudste kreeg op haar 3e een doosje smarties bij een vriendin. Dat vond ik zo raar! Snoep voor een peuter. Bij de jongste was ik wat makkelijker. Die had vrij snel door dat een snoepje lekkerder was dan haar rijstwafel.
Later hadden ze hun eigen voorkeuren voor koek/snoep. Oudste is meer van de koek, jongste lust graag drop of yoghurt met cruesli met chocolade. Ik zelf eet liever chips.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind koek, snoep, chips en chocolade of frisdrank/vruchtensap geen onderdeel van een dagelijks voedingspatroon. Wij hebben dergelijke producten ook niet standaard in huis maar kopen dat af en toe. Hagelslag of ander zoet broodbeleg hebben we ook niet standaard in huis maar is voor af en toe. Ik zou niet weten waarom je bij iets te drinken een koekje oid moet eten of wat de toegevoegde waarde van een dergelijk tussendoortje is. Heb dus 1x per week gestemd.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
12-05-2021 23:34
Ik vind koek, snoep, chips en chocolade of frisdrank/vruchtensap geen onderdeel van een dagelijks voedingspatroon. Wij hebben dergelijke producten ook niet standaard in huis maar kopen dat af en toe. Hagelslag of ander zoet broodbeleg hebben we ook niet standaard in huis maar is voor af en toe. Ik zou niet weten waarom je bij iets te drinken een koekje oid moet eten of wat de toegevoegde waarde van een dergelijk tussendoortje is. Heb dus 1x per week gestemd.
Karig hoor.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
12-05-2021 23:34
Ik vind koek, snoep, chips en chocolade of frisdrank/vruchtensap geen onderdeel van een dagelijks voedingspatroon. Wij hebben dergelijke producten ook niet standaard in huis maar kopen dat af en toe. Hagelslag of ander zoet broodbeleg hebben we ook niet standaard in huis maar is voor af en toe. Ik zou niet weten waarom je bij iets te drinken een koekje oid moet eten of wat de toegevoegde waarde van een dergelijk tussendoortje is. Heb dus 1x per week gestemd.
Maar wat denk je er mee te bereiken?

Juist kinderen die thuis geen snoep krijgen,worden extra geïnteresseerd in snaaien
Daar is veel onderzoek naar gedaan

En de kinderen die thuis niks kregen, liepen bij hier thuis spelen altijd te schoemen en mijn kind op te stoken nog een koekje te vragen
anjer84 schreef:
12-05-2021 23:34
Ik vind koek, snoep, chips en chocolade of frisdrank/vruchtensap geen onderdeel van een dagelijks voedingspatroon. Wij hebben dergelijke producten ook niet standaard in huis maar kopen dat af en toe. Hagelslag of ander zoet broodbeleg hebben we ook niet standaard in huis maar is voor af en toe. Ik zou niet weten waarom je bij iets te drinken een koekje oid moet eten of wat de toegevoegde waarde van een dergelijk tussendoortje is. Heb dus 1x per week gestemd.
Jij hebt dus geen chips, snoep, choclolade, frisdrank/ vruchtensap standaard in huis maar je koopt het af en toe?
Idem met hagelslag .....
Je hebt het dus wel in huis!
Sága schreef:
12-05-2021 23:31
Ik snap niet helemaal wat je je precies afvraagt, ik had juist niet verwacht dat zoveel mensen dagelijks snoep/koek eten en aan hun kinderen geven. Vandaar dat ik zeg dat ik blijkbaar in een bubbel leef.’Mijn omgeving staat er dus best wel hetzelfde in als ik, mss dat het daarom voor veel gezinnen in mijn omgeving werkt.
Jij hebt een peuter toch? Dat is echt anders dan een ouder kind. Die weet veel beter wat er allemaal te koop is.
Toen mijn kinderen peuter waren, zeker mijn oudste, kregen ze ook nauwelijks snoep.
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
12-05-2021 23:06
Zoontje van een vriendin (3 jaar) had laatst zijn aller eerste biscuitje gehad. Toen ze ergens op visite waren, welteverstaan. Vriendin zat hier echt mee en voelde zich er erg rot over achteraf. Daar moest ik stiekem wel een beetje om gniffelen.

Ik gebruik lekkers vaak als een beloning. Dochter hier is een extreem slechte eter.
Ik beloon haar regelmatig met een stukje chocola of een lolly. In ruil daar voor wil ik dat ze ook gezonde dingen eet.
Dus ja, hier zéker elke dag wat lekker ongezonds.
Er is op zich niks mis met een lolly of chocola, maar een slechte eter belonen met ongezond voedsel is vragen om moeilijkheden. Eten zou nooit een beloning moeten zijn. Je geeft daarmee een signaal af dat wanneer je het vieze eten op hebt dan mag je iets lekkers.
anjer84 schreef:
12-05-2021 23:34
Ik vind koek, snoep, chips en chocolade of frisdrank/vruchtensap geen onderdeel van een dagelijks voedingspatroon. Wij hebben dergelijke producten ook niet standaard in huis maar kopen dat af en toe. Hagelslag of ander zoet broodbeleg hebben we ook niet standaard in huis maar is voor af en toe. Ik zou niet weten waarom je bij iets te drinken een koekje oid moet eten of wat de toegevoegde waarde van een dergelijk tussendoortje is. Heb dus 1x per week gestemd.
Wat eet je dan op brood? Zogenaamd gezonde dingen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven