Viva zoekt alle pijlers

Poenie als koosnaampje voor vagina

13-12-2018 11:49 165 berichten
Voor een artikel op VIVA.nl zijn we benieuwd hoe jij het geslachtsdeel van je kind noemt. Veel mensen zijn het erover eens dat dit voor jongens een ‘piemel’ is, maar hoe zit dat bij meisjes? Noem je het vagina, of is ‘spleetje’ voor een kind gepaster?

Omdat er een eenduidig antwoord tot nu toe uitbleef, ging het Radio 2-programma De Wild in de Middag op zoek naar een nieuw koosnaampje. Luisteraars konden kiezen uit de woorden tummie, vagina, flamoes, poenie en yoni. De winnaar werd uiteindelijk 'poenie' - afgeleid van het Surinaamse woord 'punani'. De bedoeling van het woord is dat het een nieuwe gangbare naam wordt, maar geen vervanging voor het woord vagina.

Wat vinden jullie van dit koosnaampje? Zouden jullie het thuis zelf ook gebruiken? Of gaat jullie voorkeur ergens anders naar uit?

Dank alvast!

PS Je antwoord kan meegenomen worden in een artikel op viva.nl.
Alle reacties Link kopieren
Bah, nee, mij doet het teveel denken aan "Punani", dat werd gebruikt in een zeer intellectuele uitspraak uit Temptation Island :mrgreen:

Kunnen we een kat niet gewoon een kat noemen?
Of een poes een poes?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
13-12-2018 12:24
“Spleetje is misschien gepaster”

Echt WTF?! Doe normaal. Het woord ‘piemel’ is niet aanstootgevend, maar ‘vagina’ of ‘vulva’ wel?! Wat is er mis met jullie op de redactie? Geef het gewoon de naam die het heeft, zoals je dat ook doet met je andere lichaamsdelen. Zo zorg je er voor dat ‘vagina’ is een soort schaamte-hoek komt: je mag ‘m niet eens benoemen. “The thing that should not be named”. :facepalm:
Piemel is toch ook een eufemisme? Wat is er mis met penis?
inara schreef:
13-12-2018 12:27
Piemel is toch ook een eufemisme? Wat is er mis met penis?

Dit.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
13-12-2018 12:04
Wat is er mis met Vagina? Zo heet het toch gewoon. Ik gebruik dat dus ook bij mijn dochters. Waarom zou je het anders gaan noemen. Ik snap dat echt niet.
Omdat de vagina maar een deel van het geheel is. Het stuk dat je ziet, heet de vulva. De vagina is daar een onderdeel van, net zoals de clitoris, urinebuis en binnenste en buitenste lippen.
Alle reacties Link kopieren
inara schreef:
13-12-2018 12:27
Piemel is toch ook een eufemisme? Wat is er mis met penis?
Helemaal niks mis met ‘penis’! Denk wel dat ‘piemel’ iets gangbaarder is geworden dan wat voorbeelden voor vagina/vulva in de OP.
snowy2 schreef:
13-12-2018 12:29
Omdat de vagina maar een deel van het geheel is. Het stuk dat je ziet, heet de vulva. De vagina is daar een onderdeel van, net zoals de clitoris, urinebuis en binnenste en buitenste lippen.
Ja, poenie dekt dan veel beter de lading. :-D
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
13-12-2018 12:04
Wat is er mis met Vagina? Zo heet het toch gewoon. Ik gebruik dat dus ook bij mijn dochters. Waarom zou je het anders gaan noemen. Ik snap dat echt niet.
Nee zo heet het niet. Vagina betekent schede/kanaal (geboortekanaal). Dit is alleen de binnenkant, het gat waar de penis in gaat of de baby uitkomt.
De vulva wordt vaak aangeduid met vagina, maar schaamlippen, plasbuis en venusheuvel heten eigenlijk vulva.

Dus als een vrouw haar ‘plasser, poenie, doos, muts, voorbips, vagina’ aanwendt voor het plassen, dan gebruikt ze haar vulva.
Als ze gepenetreerd wil worden door een man of gaat bevallen (maar dat komt meestal pas daarna ;) ) heeft ze pas wat te maken met haar vagina.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
13-12-2018 12:26
Het is hier in de omgeving allang een gangbaar woord, inderdaad poentje of poenie.
Ik vind vagina te 'officieel',
plus dat mijn jongste het woord vagina consequent verward met 'Fatima', en 'fata morgana' 'foto vaginana/fatimana' noemde, en niet voor de grap.
Dus het woord vagina kunnen wij hier in huis nu nog amper gebruiken.
Klinkt wel mooi, ‘mijn fata morgana’. Heel mysterieus.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-12-2018 12:32
Nee zo heet het niet. Vagina betekent schede/kanaal (geboortekanaal). Dit is alleen de binnenkant, het gat waar de penis in gaat of de baby uitkomt.
De vulva wordt vaak aangeduid met vagina, maar schaamlippen, plasbuis en venusheuvel heten eigenlijk vulva.

Dus als een vrouw haar ‘plasser, poenie, doos, muts, voorbips, vagina’ aanwendt voor het plassen, dan gebruikt ze haar vulva.
Als ze gepenetreerd wil worden door een man of gaat bevallen (maar dat komt meestal pas daarna ;) ) heeft ze pas wat te maken met haar vagina.
Het is wel duidelijk wie bepaald heeft wat belangrijk genoeg is om benoemd te worden en waarom we het zelden over vulva hebben.
Alle reacties Link kopieren
Overigens wordt penis/piemel ook vaak niet gebruikt voor jongens hoor. Piel, fluit, plasser, ik heb ook eens een kind ontmoet dat het had over zijn pikkie, er wordt vanalles gebruikt voor de heren.

Ik gebruik meestal piemel, nu ik er over nadenk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
inara schreef:
13-12-2018 12:36
Het is wel duidelijk wie bepaald heeft wat belangrijk genoeg is om benoemd te worden en waarom we het zelden over vulva hebben.
Daarom juist ben ik fervent voorstander van de term vulva.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, dat een vent een radioprogramma wijdt aan het vinden van een term voor de vulva+vagina... mijn gód wat onaantrekkelijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Wij noemen dat ons onderkantje.....
Ho stop!!!!!!! Ik heb het niet verzonnen, ik ben er mee opgegroeid.
Hier hoor ik van kinderen (jongens en meisjes ) alleen het woord piemel. Uitgesproken als piemol. :-D
Froezel schreef:
13-12-2018 12:42
Wij noemen dat ons onderkantje.....
Ho stop!!!!!!! Ik heb het niet verzonnen, ik ben er mee opgegroeid.
En dan kan je het nooit meer anders noemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd 'Punani', en mijn vriend heeft daar dan weer 'Panini' van gemaakt. Poenie vind ik eigenlijk ook wel een leuke benaming. Wat ik in elk geval nooit zou gebruiken, is 'vulva' en 'vagina'. Ik vind deze beiden te letterlijk. Net als 'penis' voor het mannelijke geslachtsdeel.
d-purevision wijzigde dit bericht op 13-12-2018 12:45
2.62% gewijzigd
Oh Kut
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-12-2018 12:43
Hier hoor ik van kinderen (jongens en meisjes ) alleen het woord piemel. Uitgesproken als piemol. :-D
Zo spreken kinderen alles uit toch. Mijn zoon heeft het woord piemel (of penis) nog niet toegevoegd aan zijn vocabulaire maar vraagt wel iedere dag om een appol.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Internetredactie schreef:
13-12-2018 11:49

De winnaar werd uiteindelijk 'poenie' - afgeleid van het Surinaamse woord 'punani'.

Even snel googelen leverde op dat dit maar deels klopt.
Etymology
Borrowed from English punani, from Jamaican Creole punaany.

Possibly via English poon (“vagina”) from French putain or from Hawaiian Puanani (“beautiful flower”).
https://en.wiktionary.org/wiki/punani

Vivaredactie, probeer nou eens wat meer moeite te steken in die stukjes, dan worden ze wat interessanter en geloofwaardiger.
Ik moet zeggen dat dit topic en deze OP, met de vermelding 'Je antwoord kan meegenomen worden in een artikel op viva.nl' al een hele vooruitgang is vergeleken met het plunderen van topics op het forum om kopij voor de stukjes te vinden.
En verder : vulva vind ik een prima woord.
nounou
lux- schreef:
13-12-2018 12:42
Overigens, dat een vent een radioprogramma wijdt aan het vinden van een term voor de vulva+vagina... mijn gód wat onaantrekkelijk.
Het was gisteren zelfs bij het Jeugdjournaal. Er was een heel item over.
snowy2 schreef:
13-12-2018 12:29
Omdat de vagina maar een deel van het geheel is. Het stuk dat je ziet, heet de vulva. De vagina is daar een onderdeel van, net zoals de clitoris, urinebuis en binnenste en buitenste lippen.
Weet ik. Maar op de radio vroegen ze een ander woord voor vagina.
Tutti = vagina

Piepie=penis
Achterlijk. Wij noemen het gewoon vagina. Dat is ook de naam namelijk.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-12-2018 12:39
Daarom juist ben ik fervent voorstander van de term vulva.
Daar ga ik in mee, want voor mij is het hele pakketje van belang, zeker niet alleen de schede.
Alle reacties Link kopieren
d-purevision schreef:
13-12-2018 12:44
Ik gebruik altijd 'Punani', en mijn vriend heeft daar dan weer 'Panini' van gemaakt. Poenie vind ik eigenlijk ook wel een leuke benaming. Wat ik in elk geval nooit zou gebruiken, is 'vulva' en 'vagina'. Ik vind deze beiden te letterlijk. Net als 'penis' voor het mannelijke geslachtsdeel.
Te letterlijk? Je noemt anderen ook niet bij hun naam want dat is te letterlijk?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven