Werk & Studie alle pijlers

'Leren' schrijven?!

21-09-2010 18:01 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee allen.

Sinds een tijdje wil een paperblank boekje bijhouden met al mijn gedachten, hersenspinsels, frustraties en ook leuke dingen natuurlijk!

Ik merk alleen dat ik er moeite mee heb om het juist te verwoorden en het hierna op papier te zetten. Als ik het teruglees denk ik: Hmmm, lijkt nergens op.

Sommige mensen hebben zo'n leuke schrijfstijl, dat wil ik ook! ;) met mooie bewoordingen, zinsopbouw, humor en stijl..

Dus zocht ik eigenlijk (bijvoorbeeld) een boek waarin wordt uitgelegd hoe je dit het beste kan leren, hoe je jezelf een mooie/leuke schrijfstijl aanmeet en tips en trucs natuurlijk.

En ja, ik weet ook dat het voornamelijk veel oefenen is en dat je dit niet 1-2-3- leert, maar toch.

Ik heb gezocht naar boeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer

Iemand tips/trucs/boekenaanraders/noem het maar op?!

Iemand die zich hier in herkent en er al actie mee heeft ondernomen?

Be my guest...:D
Een mooie schrijfastijl heeft veel te maken met een mooie denkstijl. Kijkw at je mooi vindt aan je eigen manier van praten, van schrijven, van mailen, en kijk waar je verbeteringen wil zien.

Verder: lees! Boeken/ blogs/ collumns van auteurs die je bewondert, en kijk hoe zij dingen aanpakken. Kijk naar overeenkomsten en verschillen met je eigen schrijfstijl.

Je zou een cursus bij de loi oid kunnen volgen.

Schrijven is een vak dat je moet leren,maar dat je niet kunt uitoefenen zonder talent. Dus het moet er wel inzitten. Anders komt het er niet uit.
Als ik jou was, zou ik een cursus Creatief Schrijven overwegen. Daar leer je niet alleen op een leuke manier schrijven, maar ook je tekst kop en staart geven, het juiste taalgebruik, en dat soort dingen. Ik geloof dat en de LOI en NTI dit soort cursussen aanbied.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Volgens mij moet je in het begin ook vooral plezier krijgen in het schrijven, dus blijven schrijven schrijven schrijven. Eventueel kun je iets wat je geschreven hebt, eens overtypen en dan er aan gaan schaven, kijken hoe je het mooier kunt maken. Als je van andere teksten weet waarom je het mooi vindt (korte of lange zinnen, veel of weinig bijvoegelijke naamwoorden, enzovoort), kun je daarmee gaan experimenteren in je eigen teksten.
www.schrijven.org heeft veel boekentips en ook online oefeningen geloof ik.....
Dankjewel voor de reacties!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nu nog geen cursus wil doen van de LOI of NTI, al heb ik wel al even gekeken wat ze beide aan te bieden hebben.

Lezen doe ik al erg veel, dus dat is geen probleem! ;)

Wou het liever eerst via informatieve boeken proberen, zoals van auteur Natalie Goldberg of Christine de Vries, kijken hoe alles in zo'n boek omschreven wordt en hoe ver ik kom.

Plus natuurlijk hoe tevreden ik ben met mijn geoefende schrijfstijl na het 'uitlezen' van zo'n boek. en of ik veel aan de inhoud van zo'n boek heb gehad.

In ieder geval al erg bedankt! Ik ga nu even op de site kijken bergkristal..
Snuffel anders eens in de bieb rond.. Die hebben ook allerhande cursussen enzo...
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
quote:setmefree schreef op 21 september 2010 @ 18:46:

Dankjewel voor de reacties!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nu nog geen cursus wil doen van de LOI of NTI, al heb ik wel al even gekeken wat ze beide aan te bieden hebben.

Lezen doe ik al erg veel, dus dat is geen probleem! ;)

Wou het liever eerst via informatieve boeken proberen, zoals van auteur Natalie Goldberg of Christine de Vries, kijken hoe alles in zo'n boek omschreven wordt en hoe ver ik kom.

Plus natuurlijk hoe tevreden ik ben met mijn geoefende schrijfstijl na het 'uitlezen' van zo'n boek. en of ik veel aan de inhoud van zo'n boek heb gehad.

In ieder geval al erg bedankt! Ik ga nu even op de site kijken bergkristal.. Wat lees je zoal? Welke auteurs spreken je aan?
Schrijversvakschool in A'dam.
quote:wuiles schreef op 21 september 2010 @ 19:08:

[...]

Wat lees je zoal? Welke auteurs spreken je aan?

Pfoeh, kwa genre lees ik echt vanalles!

heb laatst een hele reeks boeken gelezen van karen Slaughter, peter james.

Beetje de spanningzoekers en de thrillers, nu ik het zo zie..Maar ik kan ook heerlijk genieten van Saskia Noort, Renate Dorrestijn! (ideaal zo'n ebook)

ook lees ik (veel) engelse boeken, bijv vampire academy, harry potter, twilight, harlan coben.

momenteel ben ik bezig in a walk to remember van Nicholas Sparks.
quote:Star schreef op 21 september 2010 @ 19:18:

Schrijversvakschool in A'dam.

kom zelf uit Limburg, beetje ver voor me.. haha

Ik wil gewoon meer basis dingen leren, ik wil geen roman gaan schrijven o.i.d.
Ja dat schiet dat niet op
quote:setmefree schreef op 21 september 2010 @ 19:23:

[...]

Pfoeh, kwa genre lees ik echt vanalles!

heb laatst een hele reeks boeken gelezen van karen Slaughter, peter james.

Beetje de spanningzoekers en de thrillers, nu ik het zo zie..Maar ik kan ook heerlijk genieten van Saskia Noort, Renate Dorrestijn! (ideaal zo'n ebook)

ook lees ik (veel) engelse boeken, bijv vampire academy, harry potter, twilight, harlan coben.

momenteel ben ik bezig in a walk to remember van Nicholas Sparks.Da's naar mijn mijn mening heel veel van hetzelfde. Je zou op aardige ideeën gebracht kunnen worden als je andere auteurs die een eigen stijl hanteren, zou gaan lezen. Bovendien meende ik begrepen te hebben dat je zelf voornamelijk non-fictie wilt schrijven. Dan zou het kunnen helpen om zelf ook meer non-fictie te gaan lezen.
quote:Star schreef op 21 september 2010 @ 19:27:

Ja dat schiet dat niet op Maar toch bedankt!
quote:wuiles schreef op 21 september 2010 @ 19:28:

[...]

Da's naar mijn mijn mening heel veel van hetzelfde. Je zou op aardige ideeën gebracht kunnen worden als je andere auteurs die een eigen stijl hanteren, zou gaan lezen. Bovendien meende ik begrepen te hebben dat je zelf voornamelijk non-fictie wilt schrijven. Dan zou het kunnen helpen om zelf ook meer non-fictie te gaan lezen.

Ik wil meer mijn eigen gedachten en hersenspinsels op papier zetten.. Ik lees ook genoeg andere genres hoor, dat is het probleem denk ik niet.

Ik was meer aan het denken aan een informatief boek, om het schrijven zelf, te leren. Zoals bijvoorbeeld het boek schrijven vanuit je hart, dagboek als spiegel.. ik noem maar iets
Als je iets wilt met je eigen gedachten, dan moet je echt het boek Schrijvend opbloeien in het Schrijfpaleis van Saskia de Bruin eens lezen. Echt een heerlijk boek om inspiratie in op te doen, of gewoon lekker in te lezen.

Zelfs heb ik een keer een cursus meditatief schrijven gedaan, dan was ook erg leuk!

Dagboek als spiegel is ook leuk.
De Volksuniversiteit in mijn woonplaats biedt 2 laagdrempelige cursussen/workshops in de richting die je zoekt: hersenspinsels, dagelijkse gebeurtenissen, kleine en grote zaken omzetten in een leuk stukje tekst. Misschien kun je eens kijken of de Volksuniversiteit in jouw regio, als die er is, dit ook aanbieden.
@kanga76, het boek van saskia de bruin klinkt erg goed! ga even googlen of ze het boek ergens goedkoper aanbieden dankjewel voor de tip!

@nostradame, ik ga hier ook even naar kijken! dankjewel..
Ben benieuwd Setmefree!

De cursussen bij "mijn" VU worden trouwens door professionals verzorgd.
dankjewel nostradame, ik kan helaas niks vinden over een cursus schrijven, wel diverse andere cursussen maar niet waar ik naar op zoek ben. Toch bedankt voor de tip!
Jammer, ik zag wel op de VU in Venlo column schrijven en creatief schrijven (en nog een paar). Ik heb de workshop column schrijven gevolgd (wel ergens anders, inhoud is dus misschien ook anders) en dat vond ik erg nuttig, juist voor wat jij noemt. Maar ik weet niet of Venlo te doen is voor je.
Misschien via de site van Shodo (van de schrijfster van dagboek als spiegel)? Daar staan volgens mij ook links naar cursussen en schrijfcafes in heel NL.
Ondertussen: gewoon blijven schrijven. Hoe meer je schrijft, hoe beter, en na een tijdje ga je waarschijnlijk merken dat je in de tussentijd veel beter weet hoe je je gedachten moet omschrijven. Probeer het ondertussen eerst in steekwoorden, losse (halve) zinnen, etc. Die kan je altijd ombouwen tot mooie zinnen. Eerst associeren, dan het schrijven zelf is iets wat je bij elke cursus leert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven