Werk & Studie alle pijlers

9-tot-5 mentaliteit?

07-12-2015 22:09 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds een maand heb ik een nieuwe baan en het bevalt allemaal wel goed.

Alleen mijn leidinggevende gaf laatst opeens aan dat ik te veel een 9-tot-5 mentaliteit heb.

Zelf snap ik niet echt waar hij dit vandaan haalt, omdat ik vaak voor 9 uur aanwezig ben en elke dag zo'n kwart over 5/half 6 naar huis ga. Het is dus niet zo dat ik gelijk om 5 uur vertrek. De meeste collega's vertrekken rond dezelfde tijd dus het is ook niet dat ik als eerst naar huis ga. En ik heb een lange reistijd dus ik kan ook niet veel later dan dat vertrekken, omdat ik 's avonds ook gewoon voor het huishouden moet zorgen. Als het wegens drukte een keer nodig is om over te werken vind ik dat niet erg. Maar ik vind het wel raar dat er nu eigenlijk van mij wordt verwacht dat ik elke dag onbetaald nog langer op mijn werk blijf. Wat vinden jullie?
Ik zou lekker van 9-5 gaan werken, als ze t dan toch niet waarderen.
Gewoon eens uitleg vragen.
En toen zei jij: kun je toelichten wat je opvalt aan mijn werkpatroon?
Vraag je leidinggevende eens wat hij verstaat onder een 9-5-mentaliteit. Misschien worden je dan dingen helder.
Van 9 tot 5 werken betekent doorgaans dat je minder dan 8 uur maakt vanwege pauzes. Ik denk zomaar dat 8 uur per dag werken in de lijn der verwachtingen ligt en dat de opmerking van je leidinggevende daar uit voortvloeit.
Ik zou ook lekker van 9 tot 5 gaan dan. Als het andere ook niet goed is, waarom zou je dan in je eigen tijd gaan werken (onbetaald)
Is je werk gewoon op tijd af zoals je nu werkt? Dan zie ik het probleem niet. Als het je niet lukt binnen de tijd moet er gekeken worden naar een oplossing en dat hoeft niet perse overwerken te zijn.
Hoewel de kreet anders doet vermoeden zegt "9-tot-5 mentaliteit" niet per se iets over je werktijden. Er kan ook mee worden bedoeld dat je precies doet wat je moet doen en niets meer of een keer iets op een andere manier doen. Misschien dat ze er dat mee bedoelen. Misschien verwachten wat meer creatieve initiatieven van jou in deze functie.
Wat zei je leidinggevende toen je om een uitleg vroeg?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:viva1966 schreef op 07 december 2015 @ 22:14:

Hoewel de kreet anders doet vermoeden zegt "9-tot-5 mentaliteit" niet per se iets over je werktijden. Er kan ook mee worden bedoeld dat je precies doet wat je moet doen en niets meer of een keer iets op een andere manier doen. Misschien dat ze er dat mee bedoelen. Misschien verwachten wat meer creatieve initiatieven van jou in deze functie.Ik denk ook dat het zoiets is, want een 9-5 mentaliteit bij een 9-5 baan is logisch. Maar ik zou dan even met je leidinggevende bespreken wat ze precies bedoelt.
Nee meneer de manager, ik heb ook een 11 tot 15:00 instelling.

Wees blij dat ik overwerk

Vraag of je flexibel kunt werken (8:00-16:30) of waarom er behoefte is aan strutureel overwerk (want dan doet hij zn werk niet zo goed)
Als je ouder wordt ga je wel merken dat de uren die je onbetaald maakt, voor niets zijn. Gewoon om 9 uur beginnen en om 5 uur de deur uit.

Bij mijn vorige werkgever hadden we een directeur die alleen de mensen waardeerde die er voor 8 uur waren en na 6 pas weer weggingen... Koek koek.. Ben snel gaan solliciteren toen ik dat hoorde.
Vraag gewoon even wat hij er precies mee bedoelt.

En mocht het gaan om het je houden aan afgesproken werktijden, dan kun je natuurlijk altijd vragen of de werkgever ook regelmatig spontaan meer salaris overmaakt, want dán is spontaan meer uren maken misschien wel een eerlijke deal.
Ik gaf al gelijk aan het niet te begrijpen, omdat ik dus al wat langer blijf. Ik werk 8 uur (geen pauzes) en ga pas weg als ik een taak heb afgerond, dus daar kan het ook niet aan liggen. Over mijn werk was hij gewoon tevreden, dus ik vind het zo raar. Maar toen ik om uitleg vroeg kreeg ik een vaag antwoord. Dat het inderdaad mijn werkuren gewoon zijn, maar dat sommige werknemers langer blijven en dat ik gelijk om 5 uur vertrek (wat dus niet waar is). Maar moet ik dan op kantoor blijven zitten omdat anderen nog tijd nodig hebben voor hun taken? Hij zei het vorige week, maar ik ga nu steeds niet met een prettig gevoel naar huis.. En ik durf er ook niet een punt van te maken, omdat ik er nog niet zo lang werk.
quote:viva1966 schreef op 07 december 2015 @ 22:14:

Hoewel de kreet anders doet vermoeden zegt "9-tot-5 mentaliteit" niet per se iets over je werktijden. Er kan ook mee worden bedoeld dat je precies doet wat je moet doen en niets meer of een keer iets op een andere manier doen. Misschien dat ze er dat mee bedoelen. Misschien verwachten wat meer creatieve initiatieven van jou in deze functie.Voor mij heeft een 9-to-t mentaliteit inderdaad ook weinig te maken met hoeveel uur je juist werkt. Voor mij gaat het meer over hoe geëngageerd je bent. Wat extra input, initiatief of gewoon het gevoel betrokken te zijn bij je team.
Die is gek!
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:theinvasion schreef op 07 december 2015 @ 22:19:

Als je ouder wordt ga je wel merken dat de uren die je onbetaald maakt, voor niets zijn. Gewoon om 9 uur beginnen en om 5 uur de deur uit.

Bij mijn vorige werkgever hadden we een directeur die alleen de mensen waardeerde die er voor 8 uur waren en na 6 pas weer weggingen... Koek koek.. Ben snel gaan solliciteren toen ik dat hoorde.Wauw, sommige werkgevers denken echt dat mensen geen leven naast hun baan hebben..
9-to-5 is een Angelsaksische term; in Nederland zijn we gewend dat de middagpauze eigen tijd is, in de UK/US is (was?) de pauze in de baas z'n tijd.
quote:nephthys schreef op 07 december 2015 @ 22:23:

[...]

Voor mij heeft een 9-to-t mentaliteit inderdaad ook weinig te maken met hoeveel uur je juist werkt. Voor mij gaat het meer over hoe geëngageerd je bent. Wat extra input, initiatief of gewoon het gevoel betrokken te zijn bij je team.Ja maar hij zei wel dat ik genoeg initiatief toon en veel opdrachten oppak. Dus ik denk niet dat het daar aan kan liggen.
Vooropgesteld: ik ben absoluut van mening dat je niet op de klok heeft te gaan zitten kijken om je arbeidstijd exact af te meten en op de minuut af weg te gaan.

Maar ik vind wel: je bent voor een aantal uren per dag/week ingehuurd en, de normale flexibiliteit daargelaten, hoef je daar niet extreem overheen te gaan. Ik weet dat het mode is. Ik weet dat er mensen zijn die het "interessant" vinden dat ze eigenlijk niet gemist kunnen worden en dus 10 uur per dag werken ofzo. Maar eigenlijk is dat belachelijk. Is er meer werk dan dat er door één werknemer gedaan kan worden, is dat niet het probleem van de werknemer, maar van de werkgever. Die moet daar dan een oplossing voor vinden.

In een vorige baan ben ik ook zo gek geweest. Ik zat elke dag rond 07.00 uur aan mijn bureau en ging rond 17.30 uur naar huis. Nauwelijks pauze. Maar ik vond het een leuke baan en deed het met plezier. Tot ik erachter kwam dat men het "gewoon" was gaan vinden, die 2 uur die ik per dag extra gaf. En dat er commentaar kwam als ik het een incidentele keer niét deed. Het keerpunt kwam toen mijn toenmalige chef, die zélf meestal pas rond 09.00 uur een keer verscheen, mij toevoegde toen ik een keer om 16.00 uur al bij de lift stond (had een privé-afspraak): "Oh, ga je al weg, kan me niet herinneren dat je dat met mij overlegd hebt...".

Echt, je baas geeft de klant ook niet zomaar "gratis" 20% extra van wat hij besteld heeft. Waarom zou jij dan wél jouw uren "gratis" moeten weggeven, structureel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mjah tijdje bij een bedrijf gewerkt waar beginnen uiterlijk om 9u een must was. Resultaat dat je om 17:35 een bom kon afschieten. Ik was meer van, het gaat om wat iemand doet op een dag, niet de uren die hij aanwezig is (rekening houdend met aanwezigheid klanten en leveranciers)

Dat iemand in mijn team dus wel om 9:35 mocht beginnen, omdat ik wist dat die opdracht toch wel afkwam of dat die persoon er ook op vrijdag om 19:30 nog (wel!) zat, werd me echter niet in dank afgenomen.

Mijn baas wilde blijkbaar robots. Met 9-5 mentaliteit én allemaal stipt om 12:30 lunchen. Was er dus vrij snel weg.

Vraag wat hij bedoelt met de Dolly Parton shift (9-5)
9-5 is ook een beetje 'ik doe mijn werk en verder vind ik het wel best'. Misschien verwacht je manager wat meer inbreng/initiatief van je? Bijvoorbeeld collega's helpen die meer tijd nodig hebben voor hun taken.
quote:theinvasion schreef op 07 december 2015 @ 22:19:

Bij mijn vorige werkgever hadden we een directeur die alleen de mensen waardeerde die er voor 8 uur waren en na 6 pas weer weggingen... Koek koek.. Ben snel gaan solliciteren toen ik dat hoorde.Eens hier ook. K ben altijd de eerste die gaat. En zeker als de baas er is blijft iedereen super lang hangen. K ben gewoon 17:00 weg. Ga echt niet als t werk klaar is en ik onbetaald nog wat kan doen, dat doen. Komt morgen weer denk ik dan. Thuis wacht nog een gezin, de was, het eten en m'n bank op me.
quote:Vl43inder schreef op 07 december 2015 @ 22:13:

Van 9 tot 5 werken betekent doorgaans dat je minder dan 8 uur maakt vanwege pauzes. Ik denk zomaar dat 8 uur per dag werken in de lijn der verwachtingen ligt en dat de opmerking van je leidinggevende daar uit voortvloeit.

Als in mijn contract staat dat de werktijden van 9 tot 5 zijn, dan ben ik er van 9 tot 5.

Daaruit voorvloeiend: Als ik voor 7 uur betaald word, dan werk ik ook 7 uur. Als de baas me 8 uur wil hebben, kost hem dat een uur meer. Simpel toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven