Werk & Studie alle pijlers

Aanbevelingsbrief toevoegen als er niet om gevraagd wordt?

11-02-2010 00:31 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een groentje als het om solliciteren gaat, maar heb nu een functie gevonden die ik erg graag wil! (Of dat ik in ieder geval op gesprek wordt uitgenodigd).

Ben een starter (wat 'echte' banen betreft) en heb niet zo'n erg indrukwekkend CV. Ik loop momenteel stage en weet dat mijn stagebegeleider erg enthousiast over mij is.

Nu vraag ik mij af of ik hem moet vragen een aanbevelingsbrief te schrijven, zodat ik die bij mijn CV+ motivatiebrief kan voegen. Daar wordt alleen niet om gevraagd in de advertentie (die is sowieso beknopt). Staat dat dan niet heel... hoe noem je dat, opdringerig?
NIet doen. Kan altijd nog.
Ook ik zou hem nog even bewaren. Misschien als je daadwerkelijk een gesprek hebt of als er om wordt gevraagd maar nu lijkt me dat nog niet nodig.
OK, duidelijk.

Het gaat trouwens om een vacature in het onderwijs, en in die wereld zijn ze daar al helemaal niet zo van, volgens mij.

Mijn vriend zei dat ik het wel moest doen (maar hij is niet Nederlands, misschien dat dat uit maakt?)
In de zorg en het onderwijs zijn dergelijke brieven, naar mijn idee, niet zo belangrijk. Houding en overkomen maakt veel meer indruk. Succes met je sollicitatie, hoop dat het wat wordt.
Dankjewel, Noah!
Je zou wel in je brief kunnen zetten dat je referenties kunt geven als ze dat willen, en dan later je stagebegeleider doorgeven.
Referenties kun je inderdaad altijd in je sollicitatie zetten, bij je cv dan hè, niet in de brief zelf.
Tip - vraag je stagebegeleider om je te helpen met je brief en je cv. Ik zou het in elk geval geen probleem vinden om een stagiair daar eens bij te helpen.

Ik heb wel eens cv's gezien die bol stonden van de bijbaantjes, maar waarbij de interesses/afstudeeropdrachten enz inhoudelijk niet waren genoemd (terwijl die juist weer wel bij de functie pasten).
Ik zou de aanbevelingsbrief wel degelijk bij je sollicitatiebrief voegen. Als starter heb je weinig om je te onderscheiden van anderen en dan is zo'n brief zeker meegenomen. Zorg dan wel dat de brief relevant is voor de functie waarop je solliciteert.
Aanbevelingsbrieven zijn inderdaad bij mijn weten (vanuit eigen professionele ervaring, that is) niet zo Nederlands inderdaad. Referenties zijn dat wél. Ik zou in je CV een melding als 'referenties op aanvraag beschikbaar' zetten.

Vraag ook al vantevoren aan degenen die je daarvoor in gedachten hebt, om toestemming om hun gegevens indien gewenst door te spelen aan de vragende organisatie.
Onder aan CV: Referentie op verzoek

Daarmee geef je aan dat je iig een goede referentie hebt!
Het feit dat het in het onderwijs "niet normaal" is, is geen reden het niet te doen. Je moet het alleen nalaten als je denkt dat het in je nadeel werkt. Kortom, wat Wuiles zegt dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven