Werk & Studie alle pijlers

Aansluiting VMBO kader naar TL?

09-12-2014 12:07 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter doet het nu erg goed op VMBO kader. Ze is net begonnen, maar je denkt er toch al een beetje over na, stel de resultaten blijven zo. Maar naar mijn idee is de (eventuele) overgang naar TL in het 2e jaar vrij pittig of niet te doen. Ze missen bijvoorbeeld al een jaar frans en biologie. Iemand hier ervaring mee?
Daar zit toch nog de gemengde leerweg tussen?

Een jaar achterstand in Frans is trouwens ondoenlijk.
En wat zegt school er van? Als ze het zou willen dan lijkt me dat ze dit jaar in ieder geval al Frans en Biologie er bij moet hebben
Deze school biedt dat niet aan. Dat gaat met frans niet lukken nee.
School zegt uiteraard dat dit nog maar de 1e periode is. Dat is logisch, eerst maar eens kijken of ze het zo volhoudt. Het is een school met alleen basis en kader. Dus een taal erbij is niet mogelijk. Valt me trouwens op dat veel scholen wel TL, havo en VWO aanbieden, maar weinig die ook basis en kader erbij hebben. Dus dan moeten ze sowieso van school af.
Dan heb je nu eigenlijk al een probleem, want dan heeft ze nu al een achterstand van 3 maanden. Ik zou dus zsm een afspraak met school plannen, je zit zo vast.
Maar wat is precies de reden dat jullie de overstap naar TL overwegen? Waarom niet eerst één stapje doorstromen en dus naar gemengde leerweg?
Niet doen dus

Laat je dochter het goed doen op kbniveau, goed voor haar zelfvertrouwen

Begrijp eerlijk gezegd niet waarom jullie dat overwegen
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:annemarije21 schreef op 09 december 2014 @ 12:16:

School zegt uiteraard dat dit nog maar de 1e periode is. Dat is logisch, eerst maar eens kijken of ze het zo volhoudt. Het is een school met alleen basis en kader. Dus een taal erbij is niet mogelijk. Valt me trouwens op dat veel scholen wel TL, havo en VWO aanbieden, maar weinig die ook basis en kader erbij hebben. Dus dan moeten ze sowieso van school af.

Tl = mavo

KB/BB = lbo
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 09 december 2014 @ 12:29:

Niet doen dus

Laat je dochter het goed doen op kbniveau, goed voor haar zelfvertrouwen

Begrijp eerlijk gezegd niet waarom jullie dat overwegenAls ze het gemiddeld kan doen op gemengd is dat toch prima? Geeft haar richting het mbo meer mogelijkheden.
Waarom zit ze uberhaupt dan op een school waar ze dat niet aanbieden? Of was dit volgens de basisschool het hoogst haalbare en overstijgt ze dus zichzelf nu?

Ik zou haar dus in eerste instantie al niet op een school hebben geplaatst waar ze geen kans heeft om hoger te gaan. Maar daar kan je nu niks mee. Een jaar Frans op een hoger niveau inhalen is redelijk ondoenbaar. Lastig zeg
Hoe goed doet ze het dan?

Wel lastig met een andere school idd, heb je veel keuze in de omgeving?

Op mijn middelbare school werd er op TL/mavo volgens mij helemaal geen Frans gegeven en kader had wel gewoon biologie.

Enfin, eerder opstromen lijkt me beter, of een school uitkiezen waar zo wel kader als mavo wordt aangeboden als die optie er is.

Wat vind ze er zelf van? Kan me voorstellen dat ze liever in de klas wil blijven omdat ze net nieuwe vrienden heeft gemaakt. Of heeft ze juist helemaal geen aansluiting met haar klasgenoten.

Wat gaf de basisschool als advies toen ze naar het vo ging?
Silence is golden. Duct tape is silver.
Waarom hebben jullie in de eerste instantie voor VMBOkader gekozen? De manier van leren is vaak anders bij tl en kader. Waarom denk je dat je verkeerd gekozen hebt?

Als je kind makkelijker leert in de praktijk dan uit boeken dan is kader vaak een heel goede keus. Uiteindelijk kan ze dan MBO3 gaan doen en daarna MBO4. Iemand met VMBOtl doet ook MBO4, dus aan het eind van de rit heeft ze hetzelfde diploma.
Ik zou proberen om vanaf januari dat Frans er bij te laten doen.

Op die manier is de achterstand niet zo groot en lukt TL toch niet dan is er geen man overboord.

Mijn dochter is ook van KB naar TL gegaan maar ik kan mij niet herinneren dat zij ooit Frans heeft gehad zelfs. Wel Duits en Engels.
Niet geschoten is altijd mis
Ik ben midden jn het derde jaar oetgestapt van kader naar theoretische leerweg. ( 10 jaar geleden). Ik hoefde toen geen Frans of Duits erbij, wel aardrijkskunde en maatschappijleer 1 of 2, bio had ik al. Ik vond het even pittig maar ben uiteindelijk met alleen maar ruim voldoendes geslaagd
quote:annemarije21 schreef op 09 december 2014 @ 12:16:

Hier ook kind (dat met sito nog te laag scoorde voor basis) met geweldige cijfers in een combinatieklas basis/kader.

Supertrots natuurlijk maar ook realistisch.

Deze cijfers zijn van de begin periode waarbij alles nog leuk/nieuw is en de leraren wat soepeler zijn.

Mentor heeft al aangegeven dat het heel normaal is dat in de tweede periode alle cijfers gemiddeld 1 punt lager liggen.
GL en TL zijn qua niveau gelijk, alleen GL heeft meer praktijkvakken..

Qua opstromen, de meeste scholen hebben daar vaste momenten voor.. Het is niet alleen cijfers maar het is een totaal pakket. Ik zou op school even navragen wanneer de opstroom momenten zijn (bij ons is dat dus na de kerst en uiterlijk na voorjaarsvakantie)..

Op de school van mijn kinderen (ik heb kinderen op 2 verschillende VO scholen zitten)... is er het volgende aanbod.

School van oudste en jongste: BB/KB/GL/HAVO/VWO school middelste : alleen TL.
Talen : op school middelste (alleen TL) is er Frans én Duits. Keuze in 3e Frans óf Duits, keuze in 4e dan weer Duits of geen extra 2e taal.. Sommige laten wiskunde al vallen na de 2e (kan alleen bij bepaalde sectoren) en houden dan Frans én Duits.
Maatschappijleer 1 en 2 bestaat niet meer..

Vakken van middelste (3 TL)

Nederlands

Engels

Duits (Frans heeft hij laten vallen)

Wiskunde

Biologie

Economie

NASK 1 en 2 (scheikunde en natuurkunde)

Geschiedenis

Aardrijkskunde

ICT

Maatschappijleer (sluiten ze af in de 3e)

CKV (sluiten ze af in de 3e)

Ergens in voorjaar keuze vakkenpakket voor 4e klas (examenjaar).. en daarmee samenhangend keuze voor sector( of sectoren als je vakken elkaar overlappen)
Mijn dochter ging naar een combi mavo-havo en haalde in de eerste instantie alleen maar negens en tienen. Toen dacht ik ook even; atheneum??

De school biedt 2 jaar lang 2 brugklassen (mavo-havo en havo-atheneum), zodat je twee jaar lang de kans hebt om te wisselen. Uiteindelijk is het gewoon havo geworden en ze doet het prima maar tienen haalt ze allang niet meer. Er is in die eerste maanden nog echt niet zoveel over te zeggen.

Mocht het nou echt super blijven, dan zou ik me over Frans niet zo druk maken. Mijn dochter is geen ster in de Franse taal, leert voor nieuwe toetsen de woordjes maar kan geen eenvoudige teksten lezen, ondanks het feit dat ze dat eerste jaar gewoon gevolgd heeft. Evengoed staat ze gemiddeld momenteel een 6.5 (de proefwerkweektoets is nog niet nagekeken ). Een brugklasjaar Frans missen is echt geen drama, hooguit lastig.
quote:poldervrouw schreef op 09 december 2014 @ 13:20:

Maatschappijleer 1 en 2 bestaat niet meer..

Vakken van middelste (3 TL)

Nederlands

Engels

Duits (Frans heeft hij laten vallen)

Wiskunde

Biologie

Economie

NASK 1 en 2 (scheikunde en natuurkunde)

Geschiedenis

Aardrijkskunde

ICT

Maatschappijleer (sluiten ze af in de 3e)

CKV (sluiten ze af in de 3e)

Ergens in voorjaar keuze vakkenpakket voor 4e klas (examenjaar).. en daarmee samenhangend keuze voor sector( of sectoren als je vakken elkaar overlappen)Ik ben duidelijk uit de pretpakkettentijd Met dit vakkenpakket had ik waarschijnlijk tot in eeuwigheid op school moeten blijven
Dit is de derde klas bootje.. Hieruit moet hij kiezen voor examenjaar.. Zoals het er nu uitziet gooit hij Duits eruit en Geschiedenis en aardrijkskunde.. Maatschappijleer en CKV sluit hij dit jaar af.. Houdt hij over

Nederlands, Engels, Wiskunde, Biologie, NASK 1 en 2 en dan doet hij denk ik Economie erbij en Informatica als extra vak.. Dan zit hij in sector Techniek, Economie en Zorg geloof ik.. Een soort NT/NG (havo richting) zodat hij in principe in iedere sector wel terecht kan.. Hij weet namelijk niet wat hij wil gaan doen hierna.
quote:poldervrouw schreef op 09 december 2014 @ 19:11:

Dit is de derde klas bootje.. Hieruit moet hij kiezen voor examenjaar.. Zoals het er nu uitziet gooit hij Duits eruit en Geschiedenis en aardrijkskunde.. Maatschappijleer en CKV sluit hij dit jaar af.. Houdt hij over

Nederlands, Engels, Wiskunde, Biologie, NASK 1 en 2 en dan doet hij denk ik Economie erbij en Informatica als extra vak.. Dan zit hij in sector Techniek, Economie en Zorg geloof ik.. Een soort NT/NG (havo richting) zodat hij in principe in iedere sector wel terecht kan.. Hij weet namelijk niet wat hij wil gaan doen hierna.

Slimme jongen, die zoon van jou.

Nee, zoveel vakken vakken waar je iets mee kunt had ik niet. Nederlands, Engels, biologie, geschiedenis, kunstvakken 1, kunstvakken 2, zorg en welzijn. That's it. Duits, Frans, natuurkunde en aardrijkskunde heb ik na de tweede al laten vallen, wiskunde en economie na de derde. Alle nuttige vakken dus
En wat wil ze zelf?

Dat lijkt me vooral belangrijk.

Voor mij was het óf een goede leerling op het ene niveau, óf op mijn tenen lopen op het andere niveau. Die keuze was voor mij snel gemaakt.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 09 december 2014 @ 19:18:

[...]

Slimme jongen, die zoon van jou.

Nee, zoveel vakken vakken waar je iets mee kunt had ik niet. Nederlands, Engels, biologie, geschiedenis, kunstvakken 1, kunstvakken 2, zorg en welzijn. That's it. Duits, Frans, natuurkunde en aardrijkskunde heb ik na de tweede al laten vallen, wiskunde en economie na de derde. Alle nuttige vakken dus Slim ? Welnee... lekker gemiddeld.. Dit is toch wel een redelijk standaard vakkenpakket begrijp ik van school. Tuurlijk is eea afhankelijk van de sector. Bij alleen Zorg en Welzijn heb je geen Wiskunde en economie, maar wel biologie en geschiedenis/aardrijkskunde.. Het is maar net welke sector.. In Economie en handel geen biologie en nask bijvoorbeeld..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven