Werk & Studie alle pijlers

Aanvragen onbetaald verlof voor andere baan

28-11-2023 07:42 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

As week heb ik een sollicitatie gesprek bij een kledingwinkel. Echt megaaa spannend.. ik werk op het moment al bijna 12,5 jaar op de plek waar ik nu werk (supermarkt) en heb sterk het gevoel iets anders te willen gaan doen. Ik vind het heel eng, want ik gooi een vast contract, een goed salaris en jaren ervaring dan wel weg.

Nu hoorde ik van een kennis dat ik onbetaald verlof zou kunnen aanvragen bij mijn huidige werkgever om het eerst even te proberen bij mijn nieuwe baantje, maar is dit niet raar? Het zou me wel een gevoel van veiligheid geven.

Hoe zou ik zoiets netjes kunnen aanvragen? Moet dit officieel per brief? Hoe breng ik dit een beetje netjes? En wat als mijn werkgever weigert om het verlof te geven?

Ik heb trouwens dus ook al jaren niet gesolliciteerd. Hebben jullie tips die ik kan gebruiken?

Groetjes ♥️
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is heel raar, zo’n soort proeftijd. Ik zou daar als werkgever nooit mee akkoord gaan.
Wat eten we vanavond?
Nee TO, zo werkt het natuurlijk niet. Wisselen van baan is altijd een risico, dat hoort erbij. Je kunt hooguit proberen om, als het niks blijkt te zijn, weer terug in dienst te komen bij je oude werkgever.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe zie je dat voor je? 3 maanden onbetaald verlof dan 2 maanden proefdraaien en als het bevalt dan zeg je op voor maand 3 zodat je niet terugkeert bij de supermarkt en bij de kledingzaak kan blijven werken? Of 2 maanden verlof, kledingzaak proberen, terug naar de supermarkt en daar opzeggen en nog 1 maand werken en dan verlof bij de kledingzaak? Geen van beide werkgevers gaan hiermee akkoord lijk mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Technisch gezien kan je dat gewoon doen. Ik weet alleen niet of ik het zo bij mijn huidige werkgever zou melden... Daarnaast zou ik er als nieuwe werkgever ook niet heel blij van worden. Dus als je het wel gaat doen, dan zou ik niet aangeven dat het voor een nieuwe baan is...
Kun je niet een halve dag meelopen bij de nieuwe baan om te zien of het iets is?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je hebt bijna altijd een proeftijd binnen je nieuwe contract, vaak is dit een maand.

Binnen deze maand, kan zowel werkgever als werknemer op elk moment opzeggen.
Na de proeftijd periode heb je een maand opzegtermijn.

Je moet dan wel al het contract van die nieuwe baan tekenen.

Als antwoord op je vraag:
Het is inderdaad ongebruikelijk om om onbetaald verlof op te nemen om te zien of een nieuwe baan past, maar je kan het altijd proberen en het met je werkgever overleggen.

Ik zou het bijzonder onprettig vinden als mijn collega's weten dat ik verlof heb en mij in een kledingwinkel zien werken.

Ik snap dat je het spannend vind, maar dat is vaak elke nieuwe overgang.
Alle reacties Link kopieren Quote
En als je dan ontslagen wordt in de proeftijd bij je nieuwe baan, heb je niets.
Want je wordt pas over een klein jaar weer in je oude werk verwacht.

Krijg je dus ook geen uitkering in tussentijd.

Er is werk zat in jouw sector, hup, gewoon in het diepe springen.
Mika2022 schreef:
28-11-2023 08:13
En als je dan ontslagen wordt in de proeftijd bij je nieuwe baan, heb je niets.
Want je wordt pas over een klein jaar weer in je oude werk verwacht.

Krijg je dus ook geen uitkering in tussentijd.

Er is werk zat in jouw sector, hup, gewoon in het diepe springen.
Waar lees jij dat ze een jaar onbetaald verlof wil nemen?
Ik zie het niet echt voor me.

Stel je neemt een maand onbetaald verlof. Daarna zeg je je baan op? Dan heb je toch nog een opzegtermijn? Of is het de bedoeling dat het in overleg met je huidige werkgever gaat?
Je zou bij je huidige werkgever moeten aangeven waarom je onbetaald verlof wil opnemen (niet wettelijk, maar ze zullen ernaar vragen en liegen lijkt me niet handig). Een verzoek om onbetaald verlof mag ook geweigerd worden.

En ik zou er als werkgever niet blij mee zijn als je aangeeft dat je even iets anders wilt proberen maar je huidige baan achter de hand wilt houden voor het geval het gras niet groener is aan de overkant.

Zie hier verder wat de fnv ervan vindt: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/vakanti ... d-verlof#/
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet nog op gesprek. Vraag of je een dagje mag meelopen voordat je tekent. Een zaterdag of op een andere dag dat je vrij bent. Zo krijg je een beetje een idee hoe het daar gaat.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
Ik zou hier als werkgever niet blij van worden eerlijk gezegd. Of het mag is een 2e.

Ik snap dat het spannend is voor je natuurlijk maar je bent niet de 1e persoon die hiermee te maken krijgt en zeker niet de laatste. Inderdaad vragen of je een dagje mee mag draaien dan kun je al wat van de sfeer proeven. Lijkt het je iets dan de sprong wagen en opzeggen bij je huidige baan!

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ow, ik heb dit afgelopen jaar gedaan en hier vonden ze het geen enkel probleem. Toen ik kwam melden dat ik een andere baan had, kwamen ze zelf met het voorstel "wil je ontslag indienen of verlof opnemen?"

Bij ons worden dit soort uitstapjes juist gestimuleerd. Beetje afwisseling is goed voor de mens en er wordt regelmatig gebruik van gemaakt. Medewerkers worden zo ook "uitgeleend" aan andere locaties.
s7rin wijzigde dit bericht op 28-11-2023 08:39
15.29% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren Quote
En wat nu als je in die periode arbeidsongeschikt wordt. Wie is er risicodrager? Ik zou het als werkgever niet doen, zeker gezien de juridische kant.

Ik heb nog nooit gehoord van deze constructie. Kun je wellicht beter een dag meelopen bij de nieuwe werkgever.
S7rin schreef:
28-11-2023 08:36
Ow, ik heb dit afgelopen jaar gedaan en hier vonden ze het geen enkel probleem. Toen ik kwam melden dat ik een andere baan had, kwamen ze zelf met het voorstel "wil je ontslag indienen of verlof opnemen?"

Bij ons worden dit soort uitstapjes juist gestimuleerd. Beetje afwisseling is goed voor de mens en er wordt regelmatig gebruik van gemaakt. Medewerkers worden zo ook "uitgeleend" aan andere locaties.

Dan moet je dat als bedrijf wel op kunnen vangen. Ik zou op zoek moeten gaan naar een tijdelijke vervanger want tijdelijk onbetaald verlof om er dan later misschien achter te komen dat ze terug wil en moet ik die tijdelijke vervanger laten gaan omdat TO nog een vast contract heeft.

Of indien ze het niet verteld op zoek naar iemand die wel kan blijven omdat de tijdelijke vervanger slechts tijdelijk was.
Dahlia74 schreef:
28-11-2023 08:38
En wat nu als je in die periode arbeidsongeschikt wordt. Wie is er risicodrager? Ik zou het als werkgever niet doen, zeker gezien de juridische kant.

Ik heb nog nooit gehoord van deze constructie. Kun je wellicht beter een dag meelopen bij de nieuwe werkgever.
Tijdens onbetaald verlof ben je niet verzekerd.

Word je ziek of arbeidsongeschikt tijdens je onbetaalde verlof? Je bent dan niet verzekerd voor de Ziektewet en de Wet Inkomsten en Arbeid (WIA). Bij ziekte tijdens onbetaald verlof krijg je dus geen loon of uitkering. Je kunt je verlof eerder afbreken door je ziekte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je opgedane ervaring gooi je niet weg, dat neem je altijd mee.

Ik zou ook sollicitatie afwachten en een dag meelopen op een vrije dag. Ik denk dat je dan voldoende weet of het bij je past.

Mocht het uiteindelijk niet je ding zijn, kun je ergens anders solliciteren of terug naar het werk wat je deed. (Ook solliciteren, maar dat dan met 12,5 jaar ervaring)
S7rin schreef:
28-11-2023 08:36
Ow, ik heb dit afgelopen jaar gedaan en hier vonden ze het geen enkel probleem. Toen ik kwam melden dat ik een andere baan had, kwamen ze zelf met het voorstel "wil je ontslag indienen of verlof opnemen?"

Bij ons worden dit soort uitstapjes juist gestimuleerd. Beetje afwisseling is goed voor de mens en er wordt regelmatig gebruik van gemaakt. Medewerkers worden zo ook "uitgeleend" aan andere locaties.
In welke branche? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar uitlenen aan andere locaties vind ik heel wat anders, dat is gewoon intern.
Pelle schreef:
28-11-2023 08:43
Tijdens onbetaald verlof ben je niet verzekerd.

Word je ziek of arbeidsongeschikt tijdens je onbetaalde verlof? Je bent dan niet verzekerd voor de Ziektewet en de Wet Inkomsten en Arbeid (WIA). Bij ziekte tijdens onbetaald verlof krijg je dus geen loon of uitkering. Je kunt je verlof eerder afbreken door je ziekte.

Wat een vreemde constructie. Je neemt onbetaald verlof en je wordt ziek en dan mag de werkgever weer gaan betalen voor iemand die er niet is. Slaat nergens op imo.
Iedereen die van baan wisselt, neemt toch die gok?
Vaak heb je ook wel meer dan een maand nodig om echt te ontdekken of iets bij je past.
En als dat niet zo is, dan ga je weer door. Je leert er altijd weer van.
Alle reacties Link kopieren Quote
S7rin schreef:
28-11-2023 08:36
Ow, ik heb dit afgelopen jaar gedaan en hier vonden ze het geen enkel probleem. Toen ik kwam melden dat ik een andere baan had, kwamen ze zelf met het voorstel "wil je ontslag indienen of verlof opnemen?"

Bij ons worden dit soort uitstapjes juist gestimuleerd. Beetje afwisseling is goed voor de mens en er wordt regelmatig gebruik van gemaakt. Medewerkers worden zo ook "uitgeleend" aan andere locaties.
Dat is wel echt een uitzonding hoor.
Veel werkgevers vinden het al lastig als je aangeeft ergens te willen werken omdat je toch geld moet verdienen en dit je wel een prima werkgever vindt. Of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
MrsMorrison schreef:
28-11-2023 08:46
Wat een vreemde constructie. Je neemt onbetaald verlof en je wordt ziek en dan mag de werkgever weer gaan betalen voor iemand die er niet is. Slaat nergens op imo.
Nee hoor, is niet vreemd. Ook als je tijdens betaald verlof ziek wordt, krijg je die dagen gewoon terug. Verlof is voor vrije tijd/vakantie en niet voor ziek in bed liggen.
BlauweTulp schreef:
28-11-2023 09:10
Nee hoor, is niet vreemd. Ook als je tijdens betaald verlof ziek wordt, krijg je die dagen gewoon terug.
Ja dat weet ik wel maar bij onbetaald verlof vind ik het gewoon vreemd. Dat is dan toch niet nodig want kennelijk heb je voldoende gepaard voor dat onbetaalde verlof.

Nou ja goed ik sta soms er toch wel van te kijken hoeveel rechten een werknemer heeft tov een werkgever. Maar dat is weer een hele andere discussie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie berichten! Een dagje meelopen is een heel goed idee.

Hebben jullie tips mbt hoe ik mij voorbereid voor het sollicitatie gesprek?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
28-11-2023 08:45
In welke branche? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar uitlenen aan andere locaties vind ik heel wat anders, dat is gewoon intern.
Niet altijd intern. Iedere locatie is z'n eigen productiebedrijf. Soms ook aan andere theaters/producenten.

TO: ik had meer problemen met nieuwe werkgevers die sceptisch waren mij aan te nemen omdat ik niet direct mijn vast contract op zou geven en dus eerst met onbetaald verlof wilde gaan. Maar dat kan ook het mentaliteitsverschil tussen Nederland en Duitsland geweest zijn, als ik het gros van de reacties hier lees.
s7rin wijzigde dit bericht op 28-11-2023 09:44
42.37% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven