Werk & Studie alle pijlers

Acceptabel salaris voor inwonende zorgverlener?

25-06-2022 13:57 190 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben al 5,5 jaar dezelfde inwonende zorgverlener voor onze meervoudig gehandicapte zoon van 10. Zij gaat ons over een paar weken verlaten en gaat terug naar haar eigen land (Hongarije). Overigens vindt zij het de beste baan die ze had kunnen hebben en gaat ze terug omdat ze genoeg geld heeft verdiend om een huisje te kopen en helemaal naar haar smaak in te richten en om te gaan genieten van haar kinderen en kleinkinderen. Het was vanaf begin haar plan om dit 5 jaar te gaan doen en dat werd 5,5 omdat de verbouwing van haar huis wat tegenviel.

Het lukt ons vooralsnog niet om een nieuwe te vinden en we vragen ons af of we wel goed zitten met het salaris. Dus vandaar even hier een check.

Het gaat om een baan met kost en inwoning. Niet inwonen is wel bespreekbaar maar de meeste mensen die reageren willen wel inwonen. Zo gemakkelijk is het niet om nu in ons land betaalbare woonruimte te vinden.

Kost en inwoning houdt in dat ze geen huur, g/w/l, internet, mobiele telefonie en eten/drinken hoeft te betalen. Overigens betaalt onze huidige zorgverlener wel de speciale dingen die ze voor zichzelf koopt zoals snoep, pizza bestellen, uit eten, dat soort zaken.

Boven heeft de zorgverlener een eigen ruime slaapkamer (maar 2 kamers waarvan 1 slaap- en de ander woonkamer is ook een optie), een eigen badkamer en een eigen toilet. Mijn man en ik hebben wel boven allebei onze werkkamer. Ik gebruik die van mij nauwelijks, hij overdag ongeveer 50% van de werkdagen. Wonen, slapen, douchen, etc. doen we verder allemaal op de begane grond. Dus 's avonds zijn we nooit boven behalve als we incidenteel een online vergadering hebben.

Ze heeft wel een koelkast, waterkoker, koffiezetter en combimagnetron boven maar ze kan niet koken boven. In het weekend als ze vrij is koken we voor haar. Soms ook wel eens een dag niet als we bijvoorbeeld buiten de deur eten.

Ze werkt 40u per week en dat is ma-vrij van 7-9 en van 14-20. In die tijd doet ze ook licht huishoudelijk werk zoals stofzuigen, koken, keuken opruimen en de was. Het grote schoonmaak werk wordt 1x per week door iemand anders gedaan.

Wat betreft zorg voor onze zoon bestaat dat voor ongeveer 10% van de tijd uit verpleegkundige handelingen zoals katheteriseren, darmspoelen en medicatie geven. Licht huishoudelijk werk ongeveer 15% van de tijd en de overige tijd is ze met onze zoon aan het spelen, naar school brengen en weer ophalen, samen wandelen, boodschapje doen, dat soort zaken. Het is dus meer een nanny met wat verpleegkundige taken die wij haar leren.

Wij dachten qua salaris tussen de 2.000 en 2.250 bruto te bieden (dat is tussen 1.825 en 2.000 netto) en dan dus geen kosten voor inwoning. We dachten daarmee goed te zitten maar misschien is het toch te laag gezien de response.

Wat denken jullie?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou (als verpleegkundige zijnde) wel blij zijn met een salaris als dit als ik verder geen geld kwijt ben aan kosten en inwoning! Zijn er verder nog andere dingen die het mogelijk 'minder aantrekkelijk' maken? Je bent bijvoorbeeld wel de enige zorgverlener als ik het goed begrijp, zijn er dingen geregeld mbt vakantie of vrije dagen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Barrie95 schreef:
25-06-2022 14:02
Ik zou (als verpleegkundige zijnde) wel blij zijn met een salaris als dit als ik verder geen geld kwijt ben aan kosten en inwoning! Zijn er verder nog andere dingen die het mogelijk 'minder aantrekkelijk' maken? Je bent bijvoorbeeld wel de enige zorgverlener als ik het goed begrijp, zijn er dingen geregeld mbt vakantie of vrije dagen?
Volgens mij is alles goed geregeld. Contract en betaling via de SvB (vanuit het PGB van onze zoon). 25 vakantiedagen (maar meer is bespreekbaar. Onze huidige heeft 30 dagen per jaar), nationale feestdagen vrij, vakantiegeld is wel inbegrepen in het salaris. Verzekeringen zijn allemaal geregeld. AOW bouwen ze wel op in NL voor de jaren die ze gewerkt hebben hier. Alleen geen aanvullend pensioen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja we wonen 500m van het strand. Ze mag altijd een auto of fiets pakken. Ze heeft naast een mobiel met abo ook een laptop en ipad ter beschikking. Dat soort zaken.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kost en inwoning maar die kost moet ze wel zelf maken dus? Ik vind het te weinig voor de zwaarte/omvang van de baan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet je het betalen uit Pgb? zit daar een maximum aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik geen andere verplichtingen (o.a. kinderen) had zou ik het zo doen.
Mits het klikt, want het is natuurlijk nogal wat. Zowel voor jullie als voor de zorgverlener.

:hug: voor jullie
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
25-06-2022 14:13
Kost en inwoning maar die kost moet ze wel zelf maken dus? Ik vind het te weinig voor de zwaarte/omvang van de baan.
Vind ik ook. En inwoning is ook relatief. Gaat ze dan haar eigen woonplek opgeven in deze markt? Lijkt me ook nog een ding. Dus die 'kost en inwoning' vind ik niet perse een plus in het salaris.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren Quote
Cootjecatootje schreef:
25-06-2022 14:17
Moet je het betalen uit Pgb? zit daar een maximum aan?
Ja maximaal 20 euro per uur.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe jong mag ze zijn? Is dit iets voor een student/net afgestudeerde bijvoorbeeld? Ik denk dat die dit salaris en een woonplek wel interessant vinden. Kan de zorg evt gedeeld worden (en dan dat 1 iemand inwoont en dus minder verdiend)? Misschien een oproep op een Hogeschool doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
25-06-2022 14:13
Kost en inwoning maar die kost moet ze wel zelf maken dus? Ik vind het te weinig voor de zwaarte/omvang van de baan.
Koken voor haar en ons en onze zoon doet ze onder werktijd. Eten trouwens ook. Op de dagen dat ze vrij is koken we voor haar.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik vind niet per se een goed salaris ( ook niet heel slecht hoor, maar niet lucratief genoeg) voor wat er verwacht word, zeker mbt gebrek aan privacy en de gebroken werktijden.

Voor mij als Nederlander zou ik dan een andere zorgbaan nemen en een eigen huisje willen als dat lukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barnsteen schreef:
25-06-2022 14:17
Als ik geen andere verplichtingen (o.a. kinderen) had zou ik het zo doen.
Mits het klikt, want het is natuurlijk nogal wat. Zowel voor jullie als voor de zorgverlener.

:hug: voor jullie
Die klik is uiteraard het allerbelangrijkste. Nou vinden wij (en onze huidige zorgverlener) onze zoon heel makkelijk. Hij is altijd vrolijk en gezellig. Vindt alles leuk.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudblond schreef:
25-06-2022 14:20
Vind ik ook. En inwoning is ook relatief. Gaat ze dan haar eigen woonplek opgeven in deze markt? Lijkt me ook nog een ding. Dus die 'kost en inwoning' vind ik niet perse een plus in het salaris.
Wat zouden jullie redelijk vinden dan? En wat is een acceptabel salaris voor iemand die niet wil inwonen? Inwoning is niet verplicht maar wel gewenst. Daarom kozen we ook voor dames vanuit het buitenland. Die zoeken ook woonruimte.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
25-06-2022 14:26
Wat zouden jullie redelijk vinden dan? En wat is een acceptabel salaris voor iemand die niet wil inwonen? Inwoning is niet verplicht maar wel gewenst. Daarom kozen we ook voor dames vanuit het buitenland. Die zoeken ook woonruimte.
Een gewone nanny verdient al meer:

https://www.werkzoeken.nl/salaris/nanny ... nstverband.

Zeker wat Fee ook schrijft, opgeven eigen woning/land, privacy, mag echt wel wat meer tegenover staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
zussel schreef:
25-06-2022 14:22
Hoe jong mag ze zijn? Is dit iets voor een student/net afgestudeerde bijvoorbeeld? Ik denk dat die dit salaris en een woonplek wel interessant vinden. Kan de zorg evt gedeeld worden (en dan dat 1 iemand inwoont en dus minder verdiend)? Misschien een oproep op een Hogeschool doen?
Ja hoor pas afgestudeerd mag ook. Als ze maar verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Overigens delen we de zorg door 3. Mijn man en ik doen ook nog veel in de zorg. En daarnaast hebben we nog een studente verpleegkunde uit het dorp die in de avond of in het weekend oppast als we een keer wat hebben.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ook is het gewoon drama mbt personeel en vacatures vervuld krijgen, dus mensen kunnen veel kiezen als op werk aankomt. Dus kan me voorstellen dat dit soort banen dan niet per se boven aan een lijstje staan.


Waar staat deze vacature allemaal, kunnen genoeg mensen het vinden?
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 25-06-2022 14:29
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
25-06-2022 14:23
Ik vind niet per se een goed salaris ( ook niet heel slecht hoor, maar niet lucratief genoeg) voor wat er verwacht word, zeker mbt gebrek aan privacy en de gebroken werktijden.

Voor mij als Nederlander zou ik dan een andere zorgbaan nemen en een eigen huisje willen als dat lukt.
Ok dank. Wat zou je wel een goed salaris vinden?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben op dit moment drie vaste pgb'ers (en nog een jonge pgb'er (voormalig oppas) die voor informeel tarief werkt). Ze werken vaste uren voor een hoger tarief dan de 20 euro die jij noemt. En daarnaast zijn ze ook heel flexibel en werken ze met alle plezier eens een uur/uren extra. Ze vallen ook voor elkaar in als iemand verhinderd is door ziekte of e.d. Het is iets meer gedoe dan bij jullie omdat ik alle extra momenten die ik nodig heb moet afstemmen en plannen, maar verder ben ik erg blij met ons systeem.
Ik denk dat we gemiddeld ca. 20-25 uur per week pgb-hulp inzetten.

Misschien zou zoiets voor jullie ook werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
25-06-2022 14:28
Ook is het gewoon drama mbt personeel en vacatures vervuld krijgen, dus mensen kunnen veel kiezen als op werk aankomt. Dus kan me voorstellen dat dit soort banen dan niet per se boven aan een lijstje staan.


Waar staat deze vacature allemaal, kunnen genoeg mensen het vinden?
Ik ben eerst begonnen met facebook groepen voor mensen van buiten NL die graag in NL willen werken. Ik ben niet zo thuis in de vacaturesites. Onze huidige dame hebben wij via een bemiddelingsbureau maar die geven aan dat ze deze vacature waarschijnlijk niet in kunnen vullen. Heeft ook te maken met dat ze nu met een andere constructie werken waarbij de zorgverleners bij hen in dienst komen en ze uren factureren aan gezinnen als ons. En daarvoor is het PGB van onze zoon niet toereikend.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies, de kost en inwoning was met deze zorgverlener handig omdat ze uit het buitenland komt. Met een Nederlandse kracht is dat niet perse noodzakelijk dus misschien kun je adverteren zonder kost/inwoning. Zal ook schelen denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
25-06-2022 14:26
Wat zouden jullie redelijk vinden dan? En wat is een acceptabel salaris voor iemand die niet wil inwonen? Inwoning is niet verplicht maar wel gewenst. Daarom kozen we ook voor dames vanuit het buitenland. Die zoeken ook woonruimte.

Heb je de advertentie nu ook op dat soort kanalen staan? Want ik denk ook dat je het daarvan moet hebben.

Valt er nog iets aan de tijden te doen? Ma-vrij van 7-9 en van 14-20 is heel beperkend vind ik en ik vrees dat niemand die al in Nederland woont dat wil doen, zeker niet voor langer dan een paar maanden.

Optie om iemand anders te zoeken voor 7-9? Of dat jullie het zelf doen en met werktijden schuiven?
En misschien eens kijken naar die huishoudelijke taken, misschien kunnen die wat minder?

Dan kan je zonder de kost en inwoning en meer focus dan dus vooral de verpleegkundige zorgtaken en gewone dagelijkse verzorging vanen spelen enz met zoon ipv huishouden wel iemand vinden voor dat geld of net iets meer?

En dan een huishouder/ster erbij nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een verpleegster uit Oekraïne? Zou dat een oplossing zijn?
Salaris lijkt me prima.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik het goed begrijp is dit een baan van 40 uur per week, 8 uur per dag, en in het weekend vrij, maar je bent wel inwonend. In het weekend doen jullie zelf de volledig verzorging van jullie kind.

Het salaris met kost- en inwoning lijkt mij heel redelijk in verhouding tot de hoeveelheid werk.

Voor mij zou het inwonend het probleem zijn: onwillekeurig neem je nooit afstand van je werk. Je woont toch 24/7 met elkaar onder een dak.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven