Werk & Studie alle pijlers

Account manager

16-06-2012 22:16 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds een tijdje ben ik niet meer zo gelukkig in mijn baan. En dus denk ik aan een volgende stap. Op dit moment heb ik een leidinggevende functie in de detailhandel. Omdat ik verkoop leuk vind, zit ik te denken om te switchen naar account manager. Wie kan mij zijn ervaringen vertellen over die functie?
Zo dat is een behoorlijke switch! Je geeft aan verkoop leuk te vinden. Maar verkoop in een winkel is iets heel ander dan de ''verkoop'' waar een accountmanager of vertegenwoordiger mee bezig is. Heb je daar over nagedacht? Daarnaast werk je nu in een team met collega's en als accountmanager ben je veel alleen op pad. En dat kan best eenzaam zijn.

Ik weet overigens waar ik over praat. Ik ben accountmanager geweest én heb ook in de detailhandel gewerkt. De functies hebben dan ook weinig gemeen met elkaar.

Daarnaast zal het in deze tijd waarschijnlijk ook niet meevallen om ergens binnen te komen in een dergelijke functie zonder buitendienst- of btb ervaring.
Verkoop in de detailhandel is heel anders dan verkoop als accountmanager of vertegenwoordiger. Bovendien verschilt het per bedrijf wat er van een accountmanager wordt verwacht. Alleen bestaande relaties onderhouden of ook nieuwe klanten werven, bijvoorbeeld. En ook per branche verschilt het enorm.
@strijkwater

Er is inderdaad een heel groot verschil tussen verkoop in een winkel en het vak van accountmanager. Zeker als zaken als koude acquisitie en klantgesprekken aantafel erbij komen. In een winkel komt een klant omdat hij iets nodig heeft. Als je je als accountmanager bezig houdt met new business moet jij de klant eerst overtuigen dat hij je nodig heeft. Daarbij is er ook nog een groot verschil tussen product accountmanagment of als je je bezig houdt met diensten.

ik weet niet hoe oud je bent. maar er zijn bijvoorbeeld traineeships die zich niet alleen focussen op starters, maar ook op omscholers. Daar zou je naar kunnen kijken. Als je echt een switch wilt maken. Of je zou naast je werk een thuis studie NIMA/SMA Sales B - accountmanagment kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven