Werk & Studie alle pijlers

Advies gevraagd

12-11-2011 17:55 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik heb een probleem.

Vanaf toen ik met mijn huidige werk ben begonnen, zit bijna 75% van de collega's mijn grenzen te verkennen. De ene zet verliefde ogen op en de andere maakt sexueel getinte opmerkingen, grappen die onaardig bedoelt zijn en ga zomaar door. Ik doe alsof ik niets hoor en ja wel, nu komen ze met iets heel anders: mij in problemen brengen! Als iemand gezegd heeft iets voor mij te doen en op basis daarvan beloof ik een andere afdeling dat ik dit wel met behulp van een collega ga doen, wil die collega niet meer helpen. Die andere afdeling ging bij onze baas klagen dat ik niet gedaan heb wat ik beloofde.

Nu maken ze allemaal rare en onbegrijpelijke opmerkingen zoals: heb je met die en die goede relaties dan? of: misschien durft niemand iets te zeggen omdat ze bang van jou zijn.

Mijn directe leidinggevende heeft net ook gezegd dat mijn houding om een weerstand roept en hij kan niet uitleggen wat dat is. Ik heb gezegd dat dit geen respectvolle werkomgeving is en dat er iets moet veranderen om daar te kunnen blijven werken.

Ik heb kortom conflict om niets gehad en ik weet niet waar dit toe gaat leiden.

Want vinden jullie daarvan?
Okee, ik begrijp hier helemaal niks van. Wat is precies het probleem?
quote:bacchus schreef op 12 november 2011 @ 18:02:

Okee, ik begrijp hier helemaal niks van. Wat is precies het probleem?Hoi baccuhus, ik heb nu gezegd dat ik daar niet wil werken onder die omstandigheden. Ik ben mijn werk aan het verliezen. Dit is de probleem.
Jouw leidinggevende heeft gezegd dat het aan jouw houding ligt. Herken je daar iets in?
quote:Aubrey schreef op 12 november 2011 @ 18:12:

Jouw leidinggevende heeft gezegd dat het aan jouw houding ligt. Herken je daar iets in?Dat kan heel goed Aubrey, maar als ik al vanaf het begin mijn grenzen moest bewaken, dan hebben zij mij in die positie gebracht.
Kirtisch kijken naar jouw eigen houding.

Uitleg vragen aan jouw collega waarom ze zich opeens terug trekken en maken ze een opmerking ,dat niemand iets durf te zeggen,kun je direct uitleggen vragen.

Door geen of nauwelijks reatie te geven kan je een trotse indruk maken, bv.
Heeft het bedrijf waar je werkt een bedrijfsmaatschappelijk werker, of een vertrouwenspersoon waar je een keer mee kunt gaan praten?
quote:josske schreef op 12 november 2011 @ 18:16:

Uitleg vragen aan jouw collega waarom ze zich opeens terug trekken en maken ze een opmerking ,dat niemand iets durf te zeggen,kun je direct uitleggen vragen.

Door geen of nauwelijks reatie te geven kan je een trotse indruk maken, bv.Ik wilde niet het gevoel geven dat ik meer met mezelf bezig ben dan met het werk, maar die gaan gewoon door.
quote:josske schreef op 12 november 2011 @ 18:16:

Door geen of nauwelijks reatie te geven kan je een trotse indruk maken, bv.Ik heb natuurlijk uitgelegd hoe het ging met die collega en toen hij aan het woord kwam, ontkende hij dat ik dit hem heb gevraagd. Onverantwoord vind ik dat, dat terwijl het bedrijf 2 jaar nu geen winst maakt.
Je zegt: "Ik doe alsof ik niets hoor"

Misschien zit daar een deel van het probleem?

Men kent je niet..en als je alles negeert, leren ze je ook niet kennen . Zij gaan meer pesten om een reactie te krijgen...jij blijft stug volhouden dat het je niet raakt en je niets hoort.

Uiteindelijk denk jij dat zij onaardig zijn...en vinden ze jou gevoelloos of onsympathiek.

Als je hier leuk mee omgaat kan zoiets JUIST het ijs breken. Beetje terug plagen en aftasten wat voor vlees men in de kuip heeft .

Maar ja..ik weet natuurlijk niet hoe erg het in het begin was.
quote:golda schreef op 12 november 2011 @ 18:23:

[...]

Ik heb natuurlijk uitgelegd hoe het ging met die collega en toen hij aan het woord kwam, ontkende hij dat ik dit hem heb gevraagd. Onverantwoord vind ik dat, dat terwijl het bedrijf 2 jaar nu geen winst maakt.Wat heeft de ontkenning van een collega te maken met het uitblijven van de winst?
quote:Aubrey schreef op 12 november 2011 @ 18:25:

[...]

Wat heeft de ontkenning van een collega te maken met het uitblijven van de winst?Dat snap ik ook niet zo goed. Plus...je geeft een collega de schuld. Misschien niet heel handig ,om direct te doen ,als je leuk wilt samenwerken?
quote:knyntsje schreef op 12 november 2011 @ 18:24:

Je zegt: "Ik doe alsof ik niets hoor"

Misschien zit daar een deel van het probleem?

Men kent je niet..en als je alles negeert, leren ze je ook niet kennen . Zij gaan meer pesten om een reactie te krijgen...jij blijft stug volhouden dat het je niet raakt en je niets hoort.

Uiteindelijk denk jij dat zij onaardig zijn...en vinden ze jou gevoelloos.

Als je hier leuk mee omgaat kan zoiets JUIST het ijs breken. Beetje terug plagen en aftasten wat voor vlees men in de kuip heeft .

Maar ja..ik weet natuurlijk niet hoe erg het in het begin was.Het was niet heel erg, maar ik wilde alles zakkelijk aanpakken en geen ruimte geven voor dat soort dingen, wat zij blijkbaar niet leuk vinden. Ik ben ook in het echt heel serieus en ik kan gewoon niet terug plagen of zoiets doen.
Ja dan ben je dus TE serieus!

Mensen plagen elkaar niet altijd om elkaar pijn te doen.

En een beetje leuke collega...reageert dus anders.

Incasseren, en communiceren met je collega's op een prettige manier lijkt me niet onbelangrijk . En dat leer je ook op die manier.
quote:Aubrey schreef op 12 november 2011 @ 18:25:

[...]

Wat heeft de ontkenning van een collega te maken met het uitblijven van de winst?Het ging om iets die duizenden euro's zou opleveren en dat moest op tijd klaar zijn, wat toen is niet gelukt omdat die collega niet meewerkte.
Ik zeg hiermee overigens beslist niet dat jij niet leuk bent!!!

Maar ik zie om me heen ook dat sommige mensen (volwassenen en kinderen) hier niet handig mee omgaan .

Probeer toch iets van jezelf te laten zien...en dan niet alleen serieus. Dan leer je elkaar kennen en wordt de werksfeer vast veel fijner.
Samenwerken met collega's kan niet altijd zakelijk zijn. Een keer een geintje onderling, een beterschapskaart voor een zieke, een bloemetje voor een jarige, dat soort dingen zijn vaak het cement van een collegiale relatie. Daar moet je gewoon af en toe de tijd voor vrijmaken. Als jij de deur open zet kunnen mensen jou leren kennen. Uit dat leren kennen kan begrip voortkomen.

Snap je het een beetje?

Als jij alleen een zakelijke houding aanneemt houd jij de deur dicht. Zij snappen jou dan niet en jij snapt hen niet. Da's toch zonde.
Misschien was dat met die collega niet gebeurd...wanneer je meer contact maakte.

Was het een zakelijke vraag? Misverstanden bestaan nu 1maal. Dus zorg ervoor dat ze horen wat je zegt.
quote:knyntsje schreef op 12 november 2011 @ 18:37:

Misschien was dat met die collega niet gebeurd...wanneer je meer contact maakte.

Was het een zakelijke vraag? Misverstanden bestaan nu 1maal. Dus zorg ervoor dat ze horen wat je zegt.Het zit zo, dat er geen genoeg mensen zijn om het werk te doen en er gaan binnenkort veel mensen op pensieon en ik moest veel van ze leren, maar zij hebben daar geen lijd voor omdat zij met eigen werk bezig zijn. Om van me af te blijven, doen ze onaardig. Negeer ik dat, dan kom ik in echte problemen te zitten.
Wat heeft de ontkenning van een collega te maken met het uitblijven van de winst?

Ben geen dame TO, maar toch even een reactie.

Wat Golda zal bedoelen met de opmerking over 2 jaar geen winst maken, zal zijn dat zij bedoeld dat juist nu iedereen zijn best zou moeten doen.

Je kan als bedrijf niet blijven bestaan zonder winst, zo simpel.

Geen winst is weg baan, geen werk meer, foetsie voor iedereen.

Theo
De oorzaak wordt me niet duidelijk door je post. Misschien kan je gewoon een andere baan proberen, waar je ander collega's krijgt die jou wel zien zitten. Pas als je daar exact dezelfde problemen ontmoet kan je in actie komen.
quote:theodoor schreef op 12 november 2011 @ 18:45:

Wat heeft de ontkenning van een collega te maken met het uitblijven van de winst?

Ben geen dame TO, maar toch even een reactie.

Wat Golda zal bedoelen met de opmerking over 2 jaar geen winst maken, zal zijn dat zij bedoeld dat juist nu iedereen zijn best zou moeten doen.

Je kan als bedrijf niet blijven bestaan zonder winst, zo simpel.

Geen winst is weg baan, geen werk meer, foetsie voor iedereen.

TheoBedankt voor je uitleg. Dat is precies wat ik bedoel.
Wat bedoeld de leidinggevende als hij zegt dat het aan jouw houding ligt? Een goede leidinggevende kan dit onderbouwen en geeft je tips en helpt je dit te verbeteren/te leren. Vraag een officieel gesprek aan en zet al jouw vragen en dingen die je wilt bespreken op papier. Luister goed naar wat de leidinggevende zegt en wat hij bedoeld. Als hij/zij onredelijk is dan hoef je natuurlijk niet alles te pikken. Maar dit zijn echte leermomenten voor je verdere loopbaan en laat dat niet liggen.

Neem eventueel contact op met de vertrouwenspersoon in het bedrijf, mocht die gelegenheid er zijn.
quote:Yavanna schreef op 12 november 2011 @ 18:57:

Wat bedoeld de leidinggevende als hij zegt dat het aan jouw houding ligt? Een goede leidinggevende kan dit onderbouwen en geeft je tips en helpt je dit te verbeteren/te leren. Vraag een officieel gesprek aan en zet al jouw vragen en dingen die je wilt bespreken op papier. Luister goed naar wat de leidinggevende zegt en wat hij bedoeld. Als hij/zij onredelijk is dan hoef je natuurlijk niet alles te pikken. Maar dit zijn echte leermomenten voor je verdere loopbaan en laat dat niet liggen.

Neem eventueel contact op met de vertrouwenspersoon in het bedrijf, mocht die gelegenheid er zijn.Dit gesprek staat al gepland voor dinsdag. Ik heb daar ook net een langdurig gesprek over gehad en nu gaan we beiden erover nadenken of wij samen verder gaan en onder welke voorwaarden.
Golda, misschien pas je gewoon niet in de bedrijfscultuur. Als je als (jonge) vrouw in een traditionele mannenomgeving werkt, kan het soms moeilijk zijn. Misschien ben jij door alle opgehoopte ergernis ook overgevoelig geworden en je leidinggevende pikt dat misschien op.

Hoe dan ook, deze situatie zorgt voor een heleboel stress. Waarom ga je niet op zoek naar een andere baan in plaats van negatieve energie te verspillen op een plek waar je niet happy bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven