Werk & Studie alle pijlers

Afspraak ambassade voor visum, wie ervaring?

13-07-2010 22:03 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

In verband met deelname aan een uitwisselingsprogramma, moet ik een J1 visum aanvragen. Ik heb inmiddels bijna alle benodigde documenten en binnenkort een afspraak bij de Amerikaanse ambassade. Niet eerder heb ik een visum aan hoeven vragen en ben (zeker gezien sommige horror verhalen) eigenlijk wel benieuwd hoe zo'n afspraak bij de ambassade of het consulaat verloopt, vind het nl toch wel een beetje spannend. Hoe is een dergelijke afspraak bij jullie gegaan? En tips zijn natuurlijk altijd welkom. Alvast dank!
Ik ken alleen de Chinese ambasade:

Wachten, wachten, wachten, wachten, ..........................

..................................................................................

.................................................................................

Formuliertje invullen.........................................................

Pasfoto's, paspoort en ingevuld formuliertje inleveren, betalen, afhaalbewijs en bon in ontvangst nemen en naar huis.

Twee weken later (of 1 week, of drie? weet niet meer).

Wachten, wachten, wachten, wachten, ..........................

..................................................................................

.................................................................................

Paspoort met visum terugkrijgen en naar huis.

Het verkrijgen van een visum voor China kenmerkt zich door wachten.
Ik heb ook de ervaring dat het eeeeeeuwen duurt.. Heb het daarna door een bureau laten doen tegen vergoeding.

Met Noord-Amerika heb ik overigens geen ervaring, bovenstaande ging om Aziatische en Afrikaanse landen.
Vlinder! Ik ook heeeuul vaak op de Chinese ambassade geweest. Heb eigenlijk alleen maar tijdens de Au-lim-pi-ke (Olympics) moeten wachten, maar absoluut niet lang. Mijn ervaringen met ambassades - zelfs de Amerikaanse- zijn goed!
tip: download de forms vooraf en vul ze in, scheelt gedoe op locatie
Oh ja, en neem een leuk tijdschrift mee voor het geval je wel moet wachten.
Reken maar op een lange dag met veel wachten...Ik schrok me dood van al die boze mannen met geweren. Maarja, ik was destijds ook pas 17 en ging in mn eentje naar Amerika en dus ook alleen de ambassade binnen. Doodeng!

Verder is het wel handig als je goed Engels spreekt want ik kwam er toen niet helemaal uit met de formulieren die ik daar nog moest invullen, bang ook om iets fout te doen...

De dames en heren achter de balie waren ook niet erg behulpzaam maar hey, ik heb het overleefd en gelukkig waren er behulpzame medemensen.

Niet stressen, dan komt alles goed

Succes!
Dank voor jullie reacties! Hmmm, zo te lezen wordt het dus een zitkussentje meenemen . Over Amerika (en dan mbt J1 visum) heb ik twee uiteenlopende verhalen gehoord, of er wordt tijdens dat gesprek amper wat gevraagd, of er wordt stevig doorgevraagd. Voelt bijna als een sollicitatiegesprek oid.
Feun, weet je toevallig nog wat voor formulieren je toen moest invullen? Pfff, nog meer, heb al 1 hele ordner vol :-)!
Je gaat erheen, levert papieren in. Bij het ene land duurt het een uur, bij de ander een halve dag of een hele dag. Of een week, als je naar India gaat.

Visum mee terug, klaar.
Het maakt toch niet zo veel uit wat ze allemaal vragen? Gewoon antwoord geven.

Of ben je van plan met een gemuteerde variant van de E-coli bacterie, twee kilo cocaine en een paar gekochte Bulgaarse dames naar Amerika te reizen met de bedoeling daar in wapens te gaan handelen of de president te vermoorden?

Die wapenhandel zal trouwens nog niet eens zo'n issue zijn.

Volgende keer doe ik het ook via zo'n bureau trouwens, alleen de rit van en naar Den Haag al...
Ik heb toen van te voren ook al een heel aantal formulieren thuis kunnen invullen, en ik kan me herinneren dat ik daar nog een vragenlijst moest invullen over wat ik eigenlijk van plan was te gaan doen in Amerika, en of ik broertjes en zusjes had enzo...

Ik raakte daar ook een beetje van in de war omdat ik sowieso een beetje overrompeld was door het hele gebeuren en ik dus ook niet alle vragen begreep.

Ik was ook superbang om iets fout in te vullen want ik sprak in de ambassade mensen die er al voor de 3 of 4de keer kwamen en elke keer iets niet goed hadden ingevuld en dus weer richting huis konden...:S

Maar het was nog een extra soort vragenlijst die ik daar kreeg. En het was denk ik meer mijn ervaring dan dat het echt zo erg was hoor!
Ik moest een double entry visum hebben voor China en Hong Kong en dat ging eigenlijk vrij vlot. Had het formulier gedownload en ingevuld en daarna met ons paspoort inleveren bij het reisbureau. We konden het ook zelf regelen bij die site waar ik het formulier had gevonden maar we vonden het via het reisbureau handiger. Voor inchecken ophalen bij de balie van het reisbureau op schiphol en klaar.

Vond het formulier invullen wel lastig omdat het in het engels moest en ik vond het geen prettig idee om m'n paspoort 3 weken kwijt te zijn en pas net voor vertrek konden ophalen. Want stel je voor dat er iets mis zou gaan?! Had ook horror verhalen gelezen dat China weleens moeilijk deed maar dat viel echt reuze mee.

Wat ik wel raar vond is dat je maximaal 3 weken van te voren je aanvraag pas mocht doen, dat was ons verteld door het reisbureau, om verlies te voorkomen.
Mijn broertje moest een speciaal visum voor piloten aanvragen op de ambassade van de VS en dat bestond ook voornamelijk uit wachten.
Zal het met Azie te maken hebben?

Hier ooit een visum aangevraagd voor Vietnam

Wachten

Wachten

Nog even wachten...

Lijstje invullen, fotootjes afgeven

2 weken later, hallo visum

Maar gesprek?

Kan me niet herinneren dat ik een gesprek heb gehad

Gewoon een lijstje invullen...nou ja, lijstje....LIJST
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
www.visumdienst.nl Formuliertje mailen, paspoort opsturen, klaar!
Goed voorbereiden dan valt het erg mee, is in mijn ervaring.
Dag allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties! Ik ben inmiddels bij de ambassade geweest en ik heb me (voor de verandering )druk gemaakt om niets, het stelde werkelijk helemaal niets voor. Ik ben ongeveer een uur binnen geweest, heb maar 5 minuten met twee mensen gesproken, hoefde alleen het aanvraagformulier, twee betalingsbewijzen te laten zien, mijn paspoort en enveloppe te overhandigen, vingerscans te maken en dat was het. Nu dus op mijn visum wachten en dan joehoee kan ik weg ! Nogmaals dank voor jullie reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven