Werk & Studie alle pijlers

Alweer/nog steeds problemen scriptie

29-02-2012 14:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even iets aangepast ivm herkenning.

Ben bezig met mijn scriptie, die bestaat uit een literatuuronderzoek en klein empirisch deel. Achteraf gezien had ik veel liever een scriptie geschreven bij een onderzoeksplek, maar dat kan nu dus niet meer. En dat is waar ik mee zit.
Relax.

Adem in, adem uit.

Het komt allemaal wel goed. Accepteer gewoon dat jij daar niet voor gekozen heb, en focus je op je scriptie. Je hoeft niet van jezelf te balen, dat is echt nergens voor nodig. Wat schiet je daarmee op?

Accept what you can't change, and change what you can't accept
Bedankt voor je reactie. Ik weet dat ik het gewoon moet accepteren maar daar ben ik zo slecht in, vooral ook omdat ik mijn hele leven al laat beheersen doordat ik bang ben voor dingen. Ik doe zoveel dingen niet die ik zo graag zou willen doen omdat ik te bang ben en daar kan ik zo gek van worden. Dit is dan wéér iets dat voor mij bevestigd dat ik het verkeerd doe, dat ik meer kan bereiken als ik meer durf waardoor de druk nog groter wordt en ik nog minder durf. Ik weet dat ik daar niets mee opschiet maar weten dat ik het moet accepteren en het ook doen wil nog niet zo lukken.

(Kreeg net een sms van een vriendinnetje of ik dat toevallig was op het vivaforum :-&, denk je ook anoniem te zijn...)
Dan stop je met dit onderzoek en ga je op zoek naar een ander afstudeeronderzoek wat wel op een onderzoeksplek is.
Doorzetten je bent niet de enige die scriptieproblemen heeft!
Je kan ook gewoon het roer om gaan doen en wel je scriptie gaan schrijven bij een onderzoeksplek. Waarom misschien nog wel maanden aan gaan modderen met iets wat het duidelijk niet is voor jou? Als je 't nu verandert, kan je deze zomer keurig afstuderen
@ Kaaaatje, stoppen is geen optie helaas.

@ AM, denk dat mijn twijfel ook komt doordat het bij die mensen die wel een onderzoeksplek hebben allemaal van een leien dakje lijkt te gaan, voel me alsof ik de enige ben bij wie het allemaal niet lijkt te lukken en de dealines steeds dichter bij kruipen zonder dat ik iets op papier krijg.
@Framboosje, ik kan het onderzoek wat ik nu doe niet meenemen naar een onderzoekplek omdat ik dan andere begeleiders zou moeten hebben en die zijn allemaal al 'bezet', ze nemen maar een x aantal studenten onder zich dus ik kan me nu niet alsnog bij een van hun aanmelden.
quote:claytoniasibirica schreef op 29 februari 2012 @ 15:27:

@Framboosje, ik kan het onderzoek wat ik nu doe niet meenemen naar een onderzoekplek omdat ik dan andere begeleiders zou moeten hebben en die zijn allemaal al 'bezet', ze nemen maar een x aantal studenten onder zich dus ik kan me nu niet alsnog bij een van hun aanmelden.

Dus je kan er niks mee. Vette pech, volgende keer beter.

Nu moet je het dus doen met wat je nu hebt. Kan dat?
Bespreek dit eens met je begeleider. Gewoon alles, hoe je je voelt, dat je misschien liever een onderzoeksplek had gehad, dat je ermee worstelt etc etc. Een begeleider is er als het goed is ook voor dit soort dingen en niet alleen puur inhoudelijk. De inhoud gaat immers ook niet werken zo.

Als je begeleider er echt het type niet voor is om je hart bij uit te storten ga dan naar de studie-adviseur.

Je denkt nu dat er niks mogelijk is maar als je om hulp vraagt dan zal je zien dat er vaak vanalles te regelen is, een middenweg te vinden is en dat het in ieder geval helpt als ze op de uni/school ook weten wat er speelt. Neem het serieus en treedt er mee naar buiten voordat je afhaakt of half depressief wordt met een grote studievertraging!
Ik kan zeker een scriptie schrijven met wat ik nu heb, heb voldoende informatie kunnen vinden, kan in principe zo beginnen met schrijven maar ik blokkeer volledig. Zit al dagenlang naar een Word document te staren met welgeteld 1 alinea. In wat je zegt: volgende keer beter, daar zit hem ook een probleem. Het is mijn afstudeerscriptie dus er komt geen volgende keer, dit het moet nu goed zijn, hiermee zal ik de (veel en veel te krappe) banenmarkt op moeten en daar ben ik heel bang voor. Nu moet ik het waarmaken en dat is beangstigend.
Zie onder ogen dat het zo niet gaat, en ga inderdaad naar je begeleider, studieadviseur, studentenpsycholoog, of iets in die geest.

Zo komt ie namelijk niet af, door niks te doen.
Overigens is de grote boze wereld niet heel erg verschrikkelijk beangstigend hoor. Een beetje.
Misschien dat dit topic je kan helpen, als je probleem tenminste deels ligt bij het maar blijven uitstellen met 'smoesjes'.
Bedankt allemaal, heb net een afspraak bij de studieadviseur gemaakt, mn (primaire) begeleider zit voor een congres in het buitenland dus eerst maar kijken of ik zo verder kom. Ik zal eens een kijkje nemen op dat andere topic, misschien heb ik er wel wat aan.

Captain, zo voelt het nu wel voor mij, alsof ik ga verzuipen in de 'echte wereld', moet echt wennen aan het idee straks geen student meer te zijn. Maar dan moet ik natuurlijk wel eerst nog afstuderen!
quote:claytoniasibirica schreef op 29 februari 2012 @ 16:04:

Captain, zo voelt het nu wel voor mij, alsof ik ga verzuipen in de 'echte wereld', moet echt wennen aan het idee straks geen student meer te zijn. Maar dan moet ik natuurlijk wel eerst nog afstuderen!

Ja, en dat kan een reden zijn dat je nu je scriptie maar niet afmaakt en/of smoesjes verzint (bewust of onbewust). Maar je moet gewoon. En de wereld wordt pas echt hard als je heel veel studiefinanciering moet gaan terugbetalen. Trust me, it ain't fun. Dus voorkom dat, en maak die scriptie af

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt!
quote:claytoniasibirica schreef op 29 februari 2012 @ 16:04:

Bedankt allemaal, heb net een afspraak bij de studieadviseur gemaakt, mn (primaire) begeleider zit voor een congres in het buitenland dus eerst maar kijken of ik zo verder kom. Ik zal eens een kijkje nemen op dat andere topic, misschien heb ik er wel wat aan.

Captain, zo voelt het nu wel voor mij, alsof ik ga verzuipen in de 'echte wereld', moet echt wennen aan het idee straks geen student meer te zijn. Maar dan moet ik natuurlijk wel eerst nog afstuderen!Ik zal je een geheimpje verklappen: die grote boze wereld is echt niet zo eng als het lijkt . Maak je niet druk om wat er na je afstuderen allemaal moet gebeuren: die scriptie is waar je nu je tanden in moet gaan zetten. De rest komt later wel. Goed dat je met de studieadviseur gaat praten, trek je begeleider ook aan zijn jasje zodra hij er weer is, want daar is hij voor. Stuur hem vast een mailtje zodat hij weet waar je mee zit. Misschien kan je toch op een andere plek terecht, zo niet, dan kan je met wat hulp vast wel iets brouwen van je huidige project. Het is maar een scriptie, je bagage is meer dan dat! En mocht het je geruststellen: je bent echt niet de enige student die het af en toe even niet meer ziet zitten, dips horen er een beetje bij als je een scriptie schrijft.
quote:claytoniasibirica schreef op 29 februari 2012 @ 15:37:

Ik kan zeker een scriptie schrijven met wat ik nu heb, heb voldoende informatie kunnen vinden, kan in principe zo beginnen met schrijven maar ik blokkeer volledig. Zit al dagenlang naar een Word document te staren met welgeteld 1 alinea. In wat je zegt: volgende keer beter, daar zit hem ook een probleem. Het is mijn afstudeerscriptie dus er komt geen volgende keer, dit het moet nu goed zijn, hiermee zal ik de (veel en veel te krappe) banenmarkt op moeten en daar ben ik heel bang voor. Nu moet ik het waarmaken en dat is beangstigend.Dat klinkt meer als faalangst dan dat het echt te maken heeft met de plek waar je je scriptie schrijft.
Denk ook wel dat het voor een groot deel faalangst is, beetje combi van alles denk ik. Heb nog geen reactie gehad van mijn begeleider ben benieuwd wat hij er van gaat zeggen. Ben er best bang voor, denk dat hij gaat zeggen dat ik me dat een par weken terug ook wel had kunnen bedenken. Is ook zo, toch hoopte ik dat het te doen zou zijn. anyhow nu toch maar weer druk aan de slag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven