Werk & Studie alle pijlers

analytisch denkvermogen ontwikkelen hoe dan?

05-03-2017 22:17 66 berichten
Ik ben een gevoels persoon. Ik heb moeite met grenzen aangeven, daardoor heb ik een burn-out. Ik wil leren door dingen niet persoonlijk te trekken en niet vanuit mijn gevoel handelen. Ik wil veranderen ik wil mijn denkwijze veranderen. Ik heb gemerkt dat het me niet ver brengt, in situaties oa op het werk. Dingen vanuit een helicopter kunnen bekijken en te relativeren. Ik schiet daardoor alleen maar in de stress door dat de interne-criticus het overneemt en ik mij gedachten vervuil. Door negatief te denken in plaats van de situatie te analyseren.

Ik wil persoonlijk groeien en een analytisch denkvermogen ontwikkelen.

Waar moet ik dan beginnen dat is de grote vraag eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 05 maart 2017 @ 22:36:

Een psycholoog kan je ook niet alles leren ze geeft je wat handvaten meer niet. Ik ben meer op zoek naar mensen die het ontwikkeld hebben.Dat ontwikkelen doe je natuurlijk met die handvatten.
quote:[Ttass30 schreef op 05 maart 2017 @ 22:36[/message]:

Een psycholoog kan je ook niet alles leren ze geeft je wat handvaten meer niet. Ik ben meer op zoek naar mensen die het ontwikkeld hebben.begin nou maar gewoon met die handvatten toe te passen.
wij slapen nooit.
Ah je hebt je post een beetje gewijzigd. De interne criticus, juist die komt in verschillende vermommingen voor.

Wees eens een beetje lief voor je zelf. Dat is eigenlijk de grondhouding. Je hoeft niet alles te weten, te kunnen, aan alle verwachtingen te voldoen. Je kan en mag gewoon jezelf zijn en ja dat is nu eenmaal niet perfect. Wie is dat wel? Het gaat heel erg om jezelf te accepteren zoals je bent en te weten dat dat oké is.

Het kan helpen om aan het einde van de dag op te schrijven wat je wel allemaal goed hebt gedaan. Minstens drie dingen en alleen daar op te focussen. Ook kunnen positieve affirmaties erg helpen. Ben je al met dergelijke dingen bezig?
quote:Phaedra__ schreef op 05 maart 2017 @ 22:37:

[...]

Dat ontwikkelen doe je natuurlijk met die handvatten.
Ttas, cognitieve gedragstherapie kan je hierin een stuk op weg helpen door je conclusies en reacties daarop te sturen. Maar het begint met hoe jij je opstelt tijdens de therapie. Hoe opener en kwetsbaarder jij je openstelt, hoe meer je kunt leren. Laat je helpen door je therapeut en ga niet zelf hobby'en.
met die helikopter blik al bij voorbaat negatieve dingen willen elimineren bijv.

altijd de touwtjes in handen hebben, waar je jezelf niet eens van bewust bent.

zeer strikte grenzen, altijd aan vasthouden natuurlijk...:)[/quote]

Misschien dat het boek 'beren op de weg spinsels in je hoofd' je helpen kan.

Meditatie en ademhalingsoefeningen zijn echt heel belangrijk geweest. Loslaten, accepteren dat je nooit controle hebt want het leven is onvoorspelbaar, accepteren dat je met flexibiliteit verder komt dan met starheid en dat dat dus een betere strategie is. Ook inzien dat je je heel vaak druk hebt gemaakt (en je hebt voorbereid op allerlei scenario's) voor niets en dat dat onnodig veel tijd heeft gekost waar je ook leuke dingen in had kunnen doen. Verpest het NU niet met gedachtes over wat er mis is gegaan in het verleden en met wat er mis kan gaan in de toekomst.
ik denk ook niet aan wat er mis is gegaan in het verleden.

het is bij mij meer dat ik alles goed voor elkaar wil hebben, wat ik ook heb.

ik hou van scoren, op welk gebied dan ook, en daardoor loop ik veel gevoelens mis.

alleen naar mijn kinderen toe niet, want sta voor al hun gevoelens open.

ik moet dus leren de balans te vinden, en het is best moeilijk.

vooral als de psych mij weer vraagt;,, En wat voelde je toen?,,

ja weet ik veel, ik sta daar niet bij stil.
wij slapen nooit.
Emoties maken dat je niet helder meer kan denken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Door elke keer als er een beroep op je wordt gedaan of je krijgt een reactie, naast je gevoel, ook de tijd nemen voor je reageert, na te gaan, wat denk ik hierover, wat heeft dit mij in verleden gebracht, positiefs of negatiefs? Komt dit nu uit of niet? En dan je gevoel en emotie even geen voorrang steeds geven. Maar jezelf toestemming geven ook je ratio eens de ruimte te geven, ook al voelt dat wat onwennig. En niet in de schuld of tekort schieten, erop vertrouwen, er zijn anderen die nu dit kunnen oplossen, ik moet nu dit en dit doen en kan dit nu niet erbij hebben.
Omdat dit topic bij werk-studie staat en door de titel verwachtte ik dat het ging over intelligentietesten, als in een denkbeeldige kubus in elkaar vouwen en getallenreeksen aanvullen.

Als ik het goed begrijp gaat het hier over situaties inschatten en grenzen kunnen voelen en aangeven. De eerste stap zal wel zijn weten wanneer je grens is bereikt en daar naar kunnen handelen. Nóg beter is om van te voren constructief scenario's bedenken en voor jezelf duidelijk een doel stellen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:retrostar schreef op 05 maart 2017 @ 22:54:

Emoties maken dat je niet helder meer kan denken.Klopt op zich, maar het ligt er aan welke emotie het is. Mensen die gedreven worden door veel geldingsdrang kunnen vaak bijzonder goed denken in tegenstelling tot mensen die zich door angst laten leiden.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Hmm.. Ik vind dat je in je OP je probleem prima geanalyseerd hebt weergegeven.
Well behaved women rarely make history.
Er zijn hier al een aantal zinnige dingen genoemd.

Zoiets is een heel proces wat niet van de een op de andere dag tot stand komt.

Ik ben geen psycholoog. Wel een klein beetje ervaringsdeskundige.

Wat mij destijds heeft geholpen was werken aan mijn zelfvertrouwen en van daaruit kreeg ik automatisch meer rust om zaken objectiever te bekijken.

Problemen van een ander daar laten waar ze horen; bij de ander (is hier ook al genoemd).

Daarmee relativeer je al een hoop.

Je proberen te verplaatsen in een ander is ook een hele goede. En vervolgens bovenstaande regel wel blijven toepassen.

Bij mij heeft mijn werk toen ook geholpen. Ik had een functie die me vroeg snel een situatie te analyseren en daarop te anticiperen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Eerlijk gezegd zie ik niet wat dit te maken heeft met analytisch denkvermogen. Ik heb dat vermogen zelf zo sterk, dat ik continu alles analyseer, continu patronen en kans dichtheden zie, en juist heel lastig met emoties ben om dat dat weinig logica achter zit. Of juist wel, met als gevolg dat ik in die omstandigheid ook royally fucked ben.

En ik heb het zelfde probleem als jij, met dat analytisch denkvermogen dus.
quote:valentinamaria schreef op 05 maart 2017 @ 22:52:

ik denk ook niet aan wat er mis is gegaan in het verleden.

het is bij mij meer dat ik alles goed voor elkaar wil hebben, wat ik ook heb.

ik hou van scoren, op welk gebied dan ook, en daardoor loop ik veel gevoelens mis.

alleen naar mijn kinderen toe niet, want sta voor al hun gevoelens open.

ik moet dus leren de balans te vinden, en het is best moeilijk.

vooral als de psych mij weer vraagt;,, En wat voelde je toen?,,

ja weet ik veel, ik sta daar niet bij stil.Ik kan je dan ook mindfullness aanbevelen, of vipassana meditatie maar dat is misschien een beetje een grote stap. Of anders lichaamstherapieen zoals shiatsu en haptonomie. De reden waarom ik dat zeg is dat het je leert om meer in contact te staan met jezelf, bij wat je zowel lichamelijk als emotioneel voelt. Dat betekent dat je ook eerder doorhebt wanneer iets niet goed voelt en je daar dus ook op kan reageren. Het leert je ook om los te laten, eventuele spanningen die je in je lichaam hebt (opgeslagen emoties) maar die je nu misschien niet eens voelt. Wat trouwens ook belangijk is is wel om te weten dat ook als je je zaken niet voor elkaar hebt (ooit op een dag) dat dat niet betekent dat je gefaald of mislukt bent. Je eigenwaarde niet koppelen aan wat je bereikt hebt of wat je bezit maar eerder aan de persoon die je bent (karakter).
Is dit iets?

https://www.springest.nl/xzellent/train ... eemanalyse
quote:kopjekoffie70 schreef op 05 maart 2017 @ 23:04:

[...]

Klopt op zich, maar het ligt er aan welke emotie het is. Mensen die gedreven worden door veel geldingsdrang kunnen vaak bijzonder goed denken in tegenstelling tot mensen die zich door angst laten leiden.

Je bedoelt zelfzekerheid? Weten wat je waard bent.

Geldingsdrang kan ook negatief zijn, bijvoorbeeld je wil je de kaas niet van je brood laten eten maar je weet dat je niet verbaal begaafd bent. Of dat je niet in de positie bent om ergens wat van te zeggen maar oh, wat zit je je op te winden.
Door de dingen die je beschrijft heb ik eerder het idee dat je juist teveel in je hoofd zit (ratio) en juist van alles analyseert om maar goed voorbereid te zijn. En dat je juist niet in je gevoel (emotio) zit maar dat je wel belemmerende gedachten hebt (interne criticus) waardoor je erg streng bent voor jezelf. Klopt dit een beetje?

(ik ga zo slapen dus misschien lees ik het morgen pas)
quote:[amy2010 schreef op 05 maart 2017 @ 23:22[/message]:

[...]

Ik herken het zowel de vraag vd psych als de scoringsdrang en ook het 'niet voelen' (heb je het uitgeschakeld?) wat ik vroeger ook had. Ik kan je dan ook mindfullness aanbevelen, of vipassana meditatie maar dat is misschien een beetje een grote stap. Of anders lichaamstherapieen zoals shiatsu en haptonomie. De reden waarom ik dat zeg is dat het je leert om meer in contact te staan met jezelf, bij wat je zowel lichamelijk als emotioneel voelt. Dat betekent dat je ook eerder doorhebt wanneer iets niet goed voelt en je daar dus ook op kan reageren. Het leert je ook om los te laten, eventuele spanningen die je in je lichaam hebt (opgeslagen emoties) maar die je nu misschien niet eens voelt. Wat trouwens ook belangijk is is wel om te weten dat ook als je je zaken niet voor elkaar hebt (ooit op een dag) dat dat niet betekent dat je gefaald of mislukt bent. Je eigenwaarde niet koppelen aan wat je bereikt hebt of wat je bezit maar eerder aan de persoon die je bent (karakter).

nee, ik heb wel gevoelens uitgeschakeld omdat ik die op dit moment niet nuttig vind.

en er zijn gevoelens die ik niet zo erg heb als sommigen, ik ben van mezelf geen gevoelsmens.

mijn eigenwaarde en de tevredenheid over mijn persoon an sich is prima.

maar ik moet ook eens wat gaan doen aan mijn minpunten.

ik wil een totaal ander beroep gaan uitoefenen, en daarvoor zal ik als persoon ook moeten veranderen.
wij slapen nooit.
Ik weet niet wat TO's persoonlijke problemen zijn (schaam schaam) dus eigenlijk ook geen idee op welke manier de problemen op te lossen zijn.
Misschien heb je teveel geldingsdrang en kan je niet tijdig zeggen: het zal me aan mijn reet roesten ofzo.

Maar in zo'n geval word je na een tijd vanzelf moe.

Enfin succes.
quote:valentinamaria schreef op 05 maart 2017 @ 23:33:

[...]

nee, ik heb wel gevoelens uitgeschakeld omdat ik die op dit moment niet nuttig vind.

en er zijn gevoelens die ik niet zo erg heb als sommigen, ik ben van mezelf geen gevoelsmens.

mijn eigenwaarde en de tevredenheid over mijn persoon an sich is prima.

maar ik moet ook eens wat gaan doen aan mijn minpunten.

ik wil een totaal ander beroep gaan uitoefenen, en daarvoor zal ik als persoon ook moeten veranderen.

Nou ja, gevoelens zijn wel degelijk nuttig want daarmee kan je dus checken of iets goed voor je voelt en je kan je intuitie ontwikkelen. Bovendien zijn gevoelens er gewoon, de vraag is of je ze toelaat. Op dit moment denk je, volgens mij, dat je geen gevoelsmens bent maar dat hoeft niet waar te zijn aangezien juist de meest gevoelige mensen hun gevoelens uitschakelen. Pas wanneer je de kracht van het gevoel leert en dat dus toelaat kan je er over oordelen. Bij mij was het heftig maar ik ben erg blij dat ik het gedaan heb. Uit ervaring kan ik je ook vertellen dat als je geen aandacht schenkt aan je gevoelens dat ze je gaan blokkeren (en dan worden ze dus wel nuttig want dan zijn ze de oplossing van het probleem). Dat is volgens mij bij jou ook al het geval want je hebt een burn-out (net als ik heb gehad overigens). Een burn-out heeft zelden met alleen werk te maken, dus zou ik niet gokken dat een andere baan en minder werken de oplossing zijn. Misschien wel een onderdeel van de oplossing. Maar goed, ik heb het ook op de harde manier moeten leren want ik was net als jij. Weglopen voor mijn gevoelens (en daar geblokkeerd door raken maar dat wist ik in het begin niet), burn-out, twijfels over mijn carriere, koppig en star, et cetera. Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe. Welterusten.
ik heb geen burn-out , dat is to.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 06 maart 2017 @ 00:12:

ik heb geen burn-out , dat is to.Oh neem me niet kwalijk. Hoogste tijd om te gaan slapen blijkt maar weer.
quote:retrostar schreef op 05 maart 2017 @ 23:29:

[...]

Je bedoelt zelfzekerheid? Weten wat je waard bent.

Geldingsdrang kan ook negatief zijn, bijvoorbeeld je wil je de kaas niet van je brood laten eten maar je weet dat je niet verbaal begaafd bent. Of dat je niet in de positie bent om ergens wat van te zeggen maar oh, wat zit je je op te winden.Op zich denk ik dat ik begrijp wat je bedoelt maar iemand die zijn bezwaar inslikt wordt dus niet geleid door geldingsdrang maar door angst. Of misschien beter gezegd, de angst voert de boventoon. Maar het heeft zeker ook met zelfvertrouwen te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven