Werk & Studie alle pijlers

analytisch denkvermogen ontwikkelen hoe dan?

05-03-2017 22:17 66 berichten
Ik ben een gevoels persoon. Ik heb moeite met grenzen aangeven, daardoor heb ik een burn-out. Ik wil leren door dingen niet persoonlijk te trekken en niet vanuit mijn gevoel handelen. Ik wil veranderen ik wil mijn denkwijze veranderen. Ik heb gemerkt dat het me niet ver brengt, in situaties oa op het werk. Dingen vanuit een helicopter kunnen bekijken en te relativeren. Ik schiet daardoor alleen maar in de stress door dat de interne-criticus het overneemt en ik mij gedachten vervuil. Door negatief te denken in plaats van de situatie te analyseren.

Ik wil persoonlijk groeien en een analytisch denkvermogen ontwikkelen.

Waar moet ik dan beginnen dat is de grote vraag eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat betekent trouwens "Scoringsdrang" in een therapeutische setting?

Enkele hadden het erover dat de psych daarover begon.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:[kopjekoffie70 schreef op 06 maart 2017 @ 00:26[/message]:

Wat betekent trouwens "Scoringsdrang" in een therapeutische setting?

Enkele hadden het erover dat de psych daarover begon.

altijd je doelen willen behalen.

en dan nog verbeteren.
wij slapen nooit.
Niks mis mee lijkt me.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:[kopjekoffie70 schreef op 06 maart 2017 @ 00:37[/message]:

Niks mis mee lijkt me.

het kan enorm doorslaan.

af en toe moet je kunnen gaan zitten, genieten of emoties toelaten.
wij slapen nooit.
quote:strikjemetstippels schreef op 05 maart 2017 @ 23:19:

Eerlijk gezegd zie ik niet wat dit te maken heeft met analytisch denkvermogen. Ik heb dat vermogen zelf zo sterk, dat ik continu alles analyseer, continu patronen en kans dichtheden zie, en juist heel lastig met emoties ben om dat dat weinig logica achter zit. Of juist wel, met als gevolg dat ik in die omstandigheid ook royally fucked ben.

En ik heb het zelfde probleem als jij, met dat analytisch denkvermogen dus.Herkenbaar. Ik hink zoveel op dat analytische dat ik niet goed voel wat ik wel en niet fijn vindt en dus stevig over mijn grenzen kan gaan.
quote:kopjekoffie70 schreef op 06 maart 2017 @ 00:23:

[...]

Op zich denk ik dat ik begrijp wat je bedoelt maar iemand die zijn bezwaar inslikt wordt dus niet geleid door geldingsdrang maar door angst. Of misschien beter gezegd, de angst voert de boventoon. Maar het heeft zeker ook met zelfvertrouwen te maken.Zodra er een drang is betekent het toch ook dat er tegenkrachten zijn? Anders zou er geen drang zijn. Enfin; alle personen met geldingsdrang die ik ken zijn draken. Dan denk ik, mens doe rustig, dan kan je ook beter bedenken dat het niemand kan schelen of jij wint of de knol van de buren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:valentinamaria schreef op 06 maart 2017 @ 00:28:

[...]

altijd je doelen willen behalen.

en dan nog verbeteren.Wat is de beloning die daaruit te krijgen is? Ik haal meestal mijn doel overigens maar dat is gewoon dagelijkse saaie kost. Vanzelfsprekend maar niet echt leuk.
quote:[retrostar schreef op 06 maart 2017 @ 08:37[/message]:

[...]

Wat is de beloning die daaruit te krijgen is? Ik haal meestal mijn doel overigens maar dat is gewoon dagelijkse saaie kost. Vanzelfsprekend maar niet echt leuk.

dat er weer iets gelukt is binnen de tijd die ik mezelf ervoor gegeven heb.

de beloning is dus ook het probleem, daar geniet ik niet eens meer van, want er is weer een nieuw doel.

en zo ben ik eigenlijk een wandelende rekenmachine aan het worden.

bij een uitnodiging voor een feest vraag ik me af of het de moeite is om er oppas voor te regelen.

en waarmee ik het dan evt kan combineren, als ik toch oppas heb....:)

toen de boekhouder laatst voor de zoveelste keer tegen me zei dat ik mijn zaakjes prima voor elkaar had , dacht ik, ik wil dit eigenlijk helemaal niet horen. laat die man een keer zeggen dat het een grote bende is en ik mijn huis moet verkopen.

dan kan ik een keer in huilen uitbarsten en zijn keurig gestreken overhemd volsnotteren.

niet dat hij zoiets op prijs zou stellen....

en hoe gek moet je zijn om zoiets te willen horen.
wij slapen nooit.
quote:Filee schreef op 05 maart 2017 @ 22:18:

Ontwikkelen gaat moeilijk worden, omdat je het al in je moet hebben.Het feit dat Ttas inziet dat ze op dat vlak nog wat bij kan leren geeft wel aan dat ze minstens enig zelfinzicht heeft. Dan denk ik dat er goede mogelijkheden zijn om het verder te ontwikkelen.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:valentinamaria schreef op 06 maart 2017 @ 09:21:

[...]

dat er weer iets gelukt is binnen de tijd die ik mezelf ervoor gegeven heb.

de beloning is dus ook het probleem, daar geniet ik niet eens meer van, want er is weer een nieuw doel.

en zo ben ik eigenlijk een wandelende rekenmachine aan het worden.

bij een uitnodiging voor een feest vraag ik me af of het de moeite is om er oppas voor te regelen.

en waarmee ik het dan evt kan combineren, als ik toch oppas heb....:)

toen de boekhouder laatst voor de zoveelste keer tegen me zei dat ik mijn zaakjes prima voor elkaar had , dacht ik, ik wil dit eigenlijk helemaal niet horen. laat die man een keer zeggen dat het een grote bende is en ik mijn huis moet verkopen.

dan kan ik een keer in huilen uitbarsten en zijn keurig gestreken overhemd volsnotteren.

niet dat hij zoiets op prijs zou stellen....

en hoe gek moet je zijn om zoiets te willen horen.Het gaat om plichtsgevoel dus en niet om ijdelheid of dat je er iets (invloed ofzo) voor terugwil. Ach dat is natuurlijk heel wat beter dan dat je de kantjes er vanaf loopt zodat anderen voor je verzaken moeten opdraaien. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
quote:[retrostar schreef op 06 maart 2017 @ 10:27[/message]:

[...]

Het gaat om plichtsgevoel dus en niet om ijdelheid of dat je er iets (invloed ofzo) voor terugwil. Ach dat is natuurlijk heel wat beter dan dat je de kantjes er vanaf loopt zodat anderen voor je verzaken moeten opdraaien. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

ik wil er zelf zeker iets voor terug.

anders zou ik het niet doen, er moet wel groei zijn natuurlijk.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 06 maart 2017 @ 10:32:

[...]

ik wil er zelf zeker iets voor terug.

anders zou ik het niet doen, er moet wel groei zijn natuurlijk.Ah ja, dat moet want stilstand is achteruitgang. En je viert dat natuurlijk ook uitbundig op z'n tijd?
quote:[retrostar schreef op 06 maart 2017 @ 10:59[/message]:

[...]

En je viert dat natuurlijk ook uitbundig op z'n tijd? was dat maar waar.
wij slapen nooit.
Je hebt moeite met grenzen aangeven, schrijf je. Zo ik je lees, geef jij aan jezelf ook niet je grenzen aan of leg je voor jezelf de grens zover mogelijk weg. In je eigen dagelijkse routine; wat betreft je huishouden, eten enz. doe je dat, zo komt het op mij over.

Uit je OP begrijp ik dat je het op je werk betreft, maar als je ergens moet beginnen, begin dan thuis, zou ik zeggen. Wees daar een gevoelspersoon ipv de interne criticus. De interne criticus die zegt 'ik moet alle dagen A, B en C en A moet 's ochtends en B moet uit het werk enz. '
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:amy2010 schreef op 05 maart 2017 @ 23:29:

Door de dingen die je beschrijft heb ik eerder het idee dat je juist teveel in je hoofd zit (ratio) en juist van alles analyseert om maar goed voorbereid te zijn. En dat je juist niet in je gevoel (emotio) zit maar dat je wel belemmerende gedachten hebt (interne criticus) waardoor je erg streng bent voor jezelf. Klopt dit een beetje?

(ik ga zo slapen dus misschien lees ik het morgen pas)Ja dat klopt. Ik ben overal op voorbereid als het gaat om nieuwe afspraken dan heb ik alle paperassen klaar liggen.
Het gaat er niet om dát je je grenzen bewaakt, maar om hóé je dat doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven