Werk & Studie alle pijlers

analytisch denkvermogen ontwikkelen hoe dan?

05-03-2017 22:17 66 berichten
Ik ben een gevoels persoon. Ik heb moeite met grenzen aangeven, daardoor heb ik een burn-out. Ik wil leren door dingen niet persoonlijk te trekken en niet vanuit mijn gevoel handelen. Ik wil veranderen ik wil mijn denkwijze veranderen. Ik heb gemerkt dat het me niet ver brengt, in situaties oa op het werk. Dingen vanuit een helicopter kunnen bekijken en te relativeren. Ik schiet daardoor alleen maar in de stress door dat de interne-criticus het overneemt en ik mij gedachten vervuil. Door negatief te denken in plaats van de situatie te analyseren.

Ik wil persoonlijk groeien en een analytisch denkvermogen ontwikkelen.

Waar moet ik dan beginnen dat is de grote vraag eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Je zit toch in therapie? Daar kan je dat leren.
Dit is herkenbaar. Ik ben benieuwd naar de reacties...
Ontwikkelen gaat moeilijk worden, omdat je het al in je moet hebben.
Een laagje eelt op je ziel kweken en dingen van je af laten glijden.

Ik leg dingen vaak bij mensen terug, met andere woorden; maak van jouw probleem niet mijn probleem. Of wat heb je er zelf aan gedaan?

Niet alles willen oplossen voor een ander.
Ja en?
Gaat m niet worden vrees ik. Wat Filee zegt.
.
Je kan het niet ontwikkelen? Waarom niet?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-03-2017 23:54
Reden: ongepast
% gewijzigd
Je moet enige aanleg hebben om het te kunnen ontwikkelen. Zoiets als zangtalent.
.
Grenzen leren aangeven kan met een assertiviteitstraining

Vanuit gevoel handelen kan je met mindfullness of meditatie doen omdat dat helpt te voelen wat je voelt en daar naar te handelen.

Persoonlijke groei en persoonlijke effectiviteit daar zijn ook cursussen en trainingen voor. Afhankelijk van het type persoon dat je bent kan je een boek als 'de zeven eigenschappen van effectief leiderschap' van Stephen Covey eens lezen. Of als je wat spiritueler bent boeken van Deepak Chopra.

Ik heb zelf het vermoeden dat het ontwikkelen van een analytisch denkvermogen misschien niet zo zeer is wat je nodig hebt (afhankelijk van wat je daar onder verstaat natuurlijk) maar misschien dat een gesprek met een psycholoog je kan helpen om er wel wat meer duidelijkheid in te krijgen.

Trouwens analytisch denkvermogen kan je wel ontwikkelen hoor. Als het gaat om hoofd van bijzaken te scheiden, verbanden te leggen en conclusies te trekken.
quote:Filee schreef op 05 maart 2017 @ 22:18:

Ontwikkelen gaat moeilijk worden, omdat je het al in je moet hebben.(Vrijwel) iedereen heeft van het hele spectrum van menselijke eigenschappen in zich. En alles wat je een beetje in je hebt kan je ontwikkelen. Iedereen kan wel een beetje analytisch denken. Het is dan aan een trainer om dat stukje te verbeteren.
Wat k*t dat je een burn-out hebt.

Ik neem aan dat je best een analytisch vermogen hebt, maar te rap in je emotie schiet.

En dat je dus bij je therapie moet leren om niet direct te reageren en niet te snel te willen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:[impala schreef op 05 maart 2017 @ 22:25[/message]:

Je moet enige aanleg hebben om het te kunnen ontwikkelen. Zoiets als zangtalent.

wat ook helpt is inzicht krijgen in hoe de meer analytische persoon denkt.

ik heb het omgekeerde van to, ik zal nooit een gevoelsmens worden, maar ik leer nu wel hoe iemand anders mij kan ervaren.
wij slapen nooit.
Uit het jargon dat je gebruikt begrijp ik dat je al therapie hebt (gehad). Bespreek het daar.
quote:Filee schreef op 05 maart 2017 @ 22:24:

[...]

Wat een lage opmerking.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-03-2017 23:54
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Het lijkt mij heerlijk om geen gevoelsmens te zijn. Zo lekker ongecompliceerd!
Een psycholoog leert je niet analytisch denken. Alleen trucjes.
.
Je interne criticus? Je zit duidelijk in therapie als je met dit soort termen smijt. Geef dat nog een beetje meer tijd.
quote:[daan6 schreef op 05 maart 2017 @ 22:32[/message]:

Het lijkt mij heerlijk om geen gevoelsmens te zijn. Zo lekker ongecompliceerd!dat valt tegen hoor.
wij slapen nooit.
Natuurlijk kan je dat aanleren. Begin eens met enerzijds anderzijds. Verplaats je in de ander.
Ja, waarom Valentina? Serieuze vraag
quote:snoopylynn schreef op 05 maart 2017 @ 22:21:

Een laagje eelt op je ziel kweken en dingen van je af laten glijden.

Ik leg dingen vaak bij mensen terug, met andere woorden; maak van jouw probleem niet mijn probleem. Of wat heb je er zelf aan gedaan?

Niet alles willen oplossen voor een ander.Dat heeft allemaal niets met analytisch denkvermogen te maken.
Een psycholoog kan je ook niet alles leren ze geeft je wat handvaten meer niet. Ik ben meer op zoek naar mensen die het ontwikkeld hebben.
Dit hoort op psyche.
.
quote:[daan6 schreef op 05 maart 2017 @ 22:34[/message]:

Ja, waarom Valentina? Serieuze vraag

met die helikopter blik al bij voorbaat negatieve dingen willen elimineren bijv.

altijd de touwtjes in handen hebben, waar je jezelf niet eens van bewust bent.

zeer strikte grenzen, altijd aan vasthouden natuurlijk...:)
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven