Werk & Studie alle pijlers

Ander salaris tijdens proeftijd?

17-01-2022 16:13 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi VIVA'ers,

Ik ben in gesprek met een potentiële nieuwe werkgever. Nu geeft hij aan dat mijn salarisindicatie boven budget ligt (zeg, 230 euro verschil per maand tussen mijn indicatie en het aan hem doorgegeven max budget). Toen ik aangaf dat dat verschil te groot en ik niet akkoord kan gaan, kwam hij met dit voorstel:
- ik start met een jaarcontract en krijg tijdens de proefperiode zijn voorstel van 230 pm minder. Deze proefperiode duurt 2 maanden (2 maanden klopt volgend het bijbehorende CAO).
- wanneer ik de proefperiode doorkom ga ik na die maanden over op het salaris dat ik aangaf als indicatie. Geen kleine lettertjes, geen prestatieclausule. Kennelijk doen ze dit vaker en is het meer om de bovenste laag te overtuigen om die uitgave te doen als het vooraf bepaalde budget overschreden wordt met een nieuwe werknemer.

Ter info, er zal wel redelijk wat van me verwacht worden in deze functie. Ik zal de enige zijn die mijn taak verricht en zal mezelf moeten sturen omdat de kennis er nog niet is. Best spannend voor mij maar er is ook nog veel werk in mijn tak te doen daar. Ik kan dus ook niet helemaal inschatten wat zij onder 'het waar maken' zullen verstaan binnen die proefperiode.

Ik heb echter nog nooit van een dergelijke constructie gehoord en vrees voor addertjes onder het gras. Even goed wil ik graag weg waar ik nu werk en zal ik er na die 2 maanden financieel op vooruit gaan, naast dat het werk beter bij me zal passen en her dichterbij is. Is iemand hier bekend mee? Waar moet ik op letten?
Alle reacties Link kopieren
Willen ze dat ook op papier zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit nog niet eerder gehoord, maar als je hiermee akkoord gaat, zou ik deze afspraak wel echt vast laten leggen. En daarbij ook heel duidelijk dat voortzetting van de overeenkomst de voorwaarde is voor de loonstijging, zodat ze niet ineens met allerlei vage redenen gaan komen dat ze je salaris toch nog niet omhoog doen omdat je bijv. nog eea moet leren.
Alle reacties Link kopieren
Zolang dit ook duidelijk, zonder kleine letters en niet op een andere manier te interpreteren is, denk ik dat er geen probleem is? Heb alleen geen verstand van arbeidsrecht verder dus of ik nu echt een nuttige bijdrage doe? :)
Alle reacties Link kopieren
Ben je nu werkloos of moet je een andere baan opzeggen?

Is je huidige inkomen hoger dan het 'aanbod in de proeftijd'? Want dat is ongunstig voor eventuele WW-uitkering...
Alle reacties Link kopieren
En wat worden de voorwaarden van ‘het waar maken’? Klinkt namelijk erg multi-interpretabel en lastig vast te leggen.
Ik vind t maar raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier niet mee akkoord gaan. Gewoon zeggen wat je salariseis is en verder ook geen extra woord aan vuil maken. "Take it or leave it". Grote kans dat ze het gewoon accepteren.
Edit: als ze je graag willen gaan ze toch niet moeilijk doen om die €460.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets redelijk vergelijkbaars gehad. Bij dat bedrijf werkten ze voor starters standaard met korte contracten en toen hebben we vooraf afgesproken om bij elk evauluatie/verlengmoment meteen een salarisstap te maken om tot mijn indicatie te komen.
Vond het ook een vreemde constructie en kreeg uiteindelijk zelfs eerder een verhoging maar het was vastgelegd zonder haken of ogen en is dus ook zo gegaan.
Ik zou wat referenties binnen het bedrijf vragen van personen bij wie ze dat ook hebben gedaan (en die er dus al minstens een halfjaar werken).
Ik heb namelijk het vermoeden dat ze de afspraak niet nakomen.
Alle reacties Link kopieren
Nu niet maar over twee maanden wel, voor een luttele 230 euro per maand, klinkt als een smoesje. Voor dat geld laten ze niet hun favoriete kandidaat lopen. Ik zou er niet mee akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn voet stijf houden n zeggen dat duidelijk is wat je salariseis/wens is, dit ruikt naar een trucje om dit salaris niet te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar niet mee akkoord gaan. Voor dat bedrag kunnen ze je echt wel aannemen.
Bijzonder voorstel. Eenmalig 460 euro is toch peanuts voor een beetje bedrijf. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je na je proeftijd meer waard zou zijn dan tijdens voor hetzelfde werk. Ik zou mijn rug rechthouden en niet akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
17-01-2022 16:40
Nu niet maar over twee maanden wel, voor een luttele 230 euro per maand, klinkt als een smoesje. Voor dat geld laten ze niet hun favoriete kandidaat lopen. Ik zou er niet mee akkoord gaan.
Precies dit. Ik zou het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Echt, waar praten we over. Als die €230,- een probleem is, kun je beter gewoon verder solliciteren. Ik vind het eigenlijk ook dusdanig zeikerig, dat ik persoonlijk er al niet meer zou willen werken.

Als je potentiele werknemers serieus neemt als bedrijf, kom je niet met dit soort rare voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Welk salaris heb je aangegeven als indicatie? Je huidige salaris of je droomsalaris?
Ik zou dit als werkgever wel willen toepassen bij heel erg junior medewerkers waarvan ik niet zeker weet of ze het takenpakket aan kunnen.
Als werknemer zou ik er niet aan beginnen. Ik ben iedere cent waard, als je die mening niet deelt dan stuur je mij in mijn proeftijd maar de laan uit. Ik heb dan binnen een paar weken wel weer wat anders. Ze zitten overal te springen om personeel.
Alle reacties Link kopieren
BroodjePindakaas123 schreef:
17-01-2022 16:31
Ben je nu werkloos of moet je een andere baan opzeggen?

Is je huidige inkomen hoger dan het 'aanbod in de proeftijd'? Want dat is ongunstig voor eventuele WW-uitkering...
Mijn huidige inkomen is inderdaad meer in de buurt van mijn indicatie. Goed punt wat betreft WW, daar had ik nog niet aan gedacht!
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
17-01-2022 17:02
Bijzonder voorstel. Eenmalig 460 euro is toch peanuts voor een beetje bedrijf. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je na je proeftijd meer waard zou zijn dan tijdens voor hetzelfde werk. Ik zou mijn rug rechthouden en niet akkoord gaan.
Mooi verwoord en helemaal waar, dank je. Omdat ik mijn huidige baan echt niet leuk meer vind ben ik sneller geneigd ergens een concessie te doen, maar inderdaad: 460 euro, wat is dat nou.
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
17-01-2022 17:20
Welk salaris heb je aangegeven als indicatie? Je huidige salaris of je droomsalaris?
Ik zou dit als werkgever wel willen toepassen bij heel erg junior medewerkers waarvan ik niet zeker weet of ze het takenpakket aan kunnen.
Als werknemer zou ik er niet aan beginnen. Ik ben iedere cent waard, als je die mening niet deelt dan stuur je mij in mijn proeftijd maar de laan uit. Ik heb dan binnen een paar weken wel weer wat anders. Ze zitten overal te springen om personeel.
Ik heb mijn huidige salaris met een 5% inflatiecorrectie (die ik niet krijg als ik blijf) als salarisindicatie genomen. Dus geen droomsalaris en realistisch, maar hun genoemde budget zit daar nog fors onder.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, heb ik meegemaakt. Sterker nog, ik heb toen bedongen dat het verschil met terugwerkende kracht ook over de proefperiode betaald zou worden. Vast laten leggen, is allemaal keurig gelukt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je een baan opzeggen om er de onzekerheid van een proeftijd én een lager salaris voor terug te krijgen?
Waarom vraagt de nieuwe werkgever geen referenties als hij of zij het niet uit zichzelf vertrouwt?
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
17-01-2022 17:43
Waarom zou je een baan opzeggen om er de onzekerheid van een proeftijd én een lager salaris voor terug te krijgen?
Waarom vraagt de nieuwe werkgever geen referenties als hij of zij het niet uit zichzelf vertrouwt?
Omdat ik mijn huidige baan elke dag met meer tegenzin uitvoer, maar dat terzijde. Een proeftijd is standaard dus daar zit ik niet mee, wel met een constructie als deze waar ik me mee in mijn vingers kan snijden. Goed punt wat betreft referenties dat ik niet kan beantwoorden. Wat ik wel weet is dat degene die mij graag wil aannemen degene is die alles aanstuurt en hierin ook het gesprek met mij voert, maar er nog ergens een directeur boven zit die akkoord moet gaan met het salaris en hij het daaraan moet verantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Lavenderblue schreef:
17-01-2022 17:42
Ja hoor, heb ik meegemaakt. Sterker nog, ik heb toen bedongen dat het verschil met terugwerkende kracht ook over de proefperiode betaald zou worden. Vast laten leggen, is allemaal keurig gelukt.
Bedankt, dat is een slim idee! Wat was de reden dat jouw werkgever met die constructie kwam?
Alle reacties Link kopieren
ALs ze je zo graag willen, gaat het niet op 460 euro stuklopen. Voor een werkgever is dit een klein bedrag, maar voor jou niet. (Tenzij €230 voor jou slechts 2% van je salaris is. Maar met een salaris van meer dan €10k per maand kom je vast niet hier voor advies).
Ik zou dus zeker mijn poot stijf houden. Salaris verhogen na de proeftijd mag altijd, maar als je manager dit bedrag nu al niet geregeld krijgt, wat belooft dat dan voor de toekomst. Ofwel; wil je bij een bedrijf werken waar ze zulke ingewikkelde oplossingen bedenken voor een simpele vraag om iets meer salaris.

Nog iets voor jezelf; Ga je akkoord, en kom je in de Ww, dan wordt je uitkering ook lager, want laatst verdiende salaris is minder.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
17-01-2022 16:39
Ik heb iets redelijk vergelijkbaars gehad. Bij dat bedrijf werkten ze voor starters standaard met korte contracten en toen hebben we vooraf afgesproken om bij elk evauluatie/verlengmoment meteen een salarisstap te maken om tot mijn indicatie te komen.
Vond het ook een vreemde constructie en kreeg uiteindelijk zelfs eerder een verhoging maar het was vastgelegd zonder haken of ogen en is dus ook zo gegaan.
Dank je voor je reactie. In mijn geval ben ik geen starter, maar ook nog niet heel lang actief in mijn branche (zeg 2 jaar) en ik heb er geen opleiding voor gedaan. Het is meer een soort aftasting omdat ze iemand nodig hebben die de boel op de rit komt zetten maar dat zelf nog nooit gedaan, dan wel uitbesteed hebben vermoed ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven