apothekersassistente
woensdag 11 oktober 2017 om 13:54
ik ben van plan om een opleiding apothekersassistente te gaan doen. bbl.. dus drie of vier dagen werken en 1 dag naar school. nu zou ik graag ervaringen willen horen van mensen die dit werk doen? hoe is het werk? hoeveel verdien je ongeveer als leerling? is het makkelijk om aan leerwerkplek te komen? BVD
woensdag 11 oktober 2017 om 14:18
Ik ben zelf apothekersassistente, maar zou deze keus echt niet meer maken. Erg hoge werkdruk, en je hebt iedere dag wel te maken met ontevreden mensen en agressie. Regels van de zorgverzekering en bezuinigen hebben het beroep helaas behoorlijk verpest de afgelopen jaren. Ook moet je stevig in je schoenen staan. Mocht je al een BBL stage plek vinden, er zijn niet zoveel apothekers meer die nog mensen op willen leiden, omdat er geen tijd meer is om mensen te begeleiden. Mocht je een plek vinden dan moet je behoorlijk zelfstandig zijn. Bovendien werk je vaak met allemaal vrouwen. Het is een branche waar veel gepest wordt. Ik ben ook BBL'er geweest en had veel klasgenoten die het niet trokken of gepest werden.
woensdag 11 oktober 2017 om 14:47
Hier ook slechte ervaringen. Het werk zelf vind ik leuk maar het wordt je erg moeilijk gemaakt. Op je eerste dag blanco in de apotheek komen en gelijk met een krat CF zitten en zoek het maar uit, heel zelfstandig moet je direct al zijn.
Heel veel ontevreden patiënten wat volkomen logisch is, werkdruk van hier tot Tokio.
En ja er werken bijna alleen maar vrouwen en er wordt heel erg geroddeld maar dat kan overal weer anders zijn. De 2 apotheken waar ik stond was het geroddel in elk geval echt heel erg. En ja pesten kwam ook veel voor.
Qua salaris is het niks bijzonders en je wordt gewoon genaaid waar je bij staat. Bij 1 grote keten van apotheken ga je alleen een schaal omhoog in salaris en als je een “ goed” op je evaluatie hebt gekregen. Volgens mij bestaat er bij die hele keten niemand die ooit een “ goed” heeft gekregen maar worden er alleen maar “ ruim voldoendes” uitgedeeld gewoon zodat je geen schaal omhoog gaat.
Het werk zelf vind ik wel echt heel erg leuk. Elke dag doe je weer wat anders ( balie of CF of administratie etc) maar bij mij houden mensen het niet langer dan 6 maanden vol, vaste contracten worden niet meer gegeven alleen maar veel beloftes en er was zelfs een app groep ( dat wou de keten) voor medewerkers maar eigenlijk was het meer een afzeik groep en daar zit ik niet meer in. Voor het een keten werd was het echt veel leuker.
Heel veel ontevreden patiënten wat volkomen logisch is, werkdruk van hier tot Tokio.
En ja er werken bijna alleen maar vrouwen en er wordt heel erg geroddeld maar dat kan overal weer anders zijn. De 2 apotheken waar ik stond was het geroddel in elk geval echt heel erg. En ja pesten kwam ook veel voor.
Qua salaris is het niks bijzonders en je wordt gewoon genaaid waar je bij staat. Bij 1 grote keten van apotheken ga je alleen een schaal omhoog in salaris en als je een “ goed” op je evaluatie hebt gekregen. Volgens mij bestaat er bij die hele keten niemand die ooit een “ goed” heeft gekregen maar worden er alleen maar “ ruim voldoendes” uitgedeeld gewoon zodat je geen schaal omhoog gaat.
Het werk zelf vind ik wel echt heel erg leuk. Elke dag doe je weer wat anders ( balie of CF of administratie etc) maar bij mij houden mensen het niet langer dan 6 maanden vol, vaste contracten worden niet meer gegeven alleen maar veel beloftes en er was zelfs een app groep ( dat wou de keten) voor medewerkers maar eigenlijk was het meer een afzeik groep en daar zit ik niet meer in. Voor het een keten werd was het echt veel leuker.
woensdag 11 oktober 2017 om 15:07
Sluit me bij bovenstaande aan. Je kan beter bij een zelfstandige apotheek terecht komen dan bij een keten. Ik heb door reorganisaties etc. na al die jaren nog geen vast contract gehad. Er is werk genoeg, maar allemaal tijdelijk. Ik zit nu in de ww/ziektewet ( niet werk gerelateerd trouwens) maar ga waarschijnlijk wat anders doen. Heb gelukkig ook nog andere diploma' s en mogelijkheden en kan paar maanden overbruggen zonder inkomen. Ik heb overigens de afgelopen jaren heel wat collega's uit zien vallen met burn-out en andere werkgerelateerde klachten. Ook veel zien stoppen om huisvrouw te worden, omdat ze het werk toch niet meer leuk vonden. Salaris wordt nu een aantal jaar voor MBO niveau op zich wel redelijk.
woensdag 11 oktober 2017 om 15:23
Zo negatief als hier beschreven wordt vind ik het niet. Ik werk al 10 jaar in dezelfde apotheek. Hier krijgt iedereen na een half jaar en goed functioneren een vast contract. De werkdruk vind ik zelf ook meevallen, maar het ligt er zeker aan waar je werkt. Zelf vind ik het nog steeds na 20 jaar erg leuk werk en heel afwisselend.
woensdag 11 oktober 2017 om 15:40
Dat is jammer, bij ons doet iedereen elke dag weer iets anders ( wel na heel veel zeuren van ons is de planning zo geworden).Datisookwat schreef: ↑11-10-2017 15:09Qua afwisseling vind ik het werk ook minder worden. Laatste maanden voor mij was bijna alleen maar balie.
woensdag 11 oktober 2017 om 15:43
Maar Suppie76 dan werk jij waarschijnlijk in een zelfstandige apotheek. En als je al 10 jaar opdezelfde plek zit, dan weet je misschien niet hoe het er ergens anders aan toe gaat. De meeste assistenten die in een "leuke apotheek" werken. Die weten vaak juist wel dat ze beter niet weg kunnen gaan. Ik heb 9 jaar werkervaring en in 6 apotheken gewerkt en als ik in dienstverband bij een bepaalde keten was, moest ik ook vaak nog invallen bij andere apotheken. Ik denk dat ik zo in een stuk of 13 apotheken heb kunnen zien hoe het er aan toe gaat en dat is meestal niet best.
Maakt jou apotheek nog wel tijd om BBl'ers en stagiaires goed op te leiden?
En het maakt vaak ook voor je lichamelijke/geestelijke gesteld nog wel uit of je 36 uur werkt of 16 uur.
Maakt jou apotheek nog wel tijd om BBl'ers en stagiaires goed op te leiden?
En het maakt vaak ook voor je lichamelijke/geestelijke gesteld nog wel uit of je 36 uur werkt of 16 uur.
woensdag 11 oktober 2017 om 15:46
Heeft ook weer met werkwijze van bepaalde keten te maken. Ik zou de naam niet noemen.
woensdag 11 oktober 2017 om 15:48
Klopt, ik werk in een zelfstandige apotheek. Ik weet wel degelijk wat erafspeelt in andere apotheken. Op dit moment werk ik de ene week 4 dagen en de andere week 4 dagen plus een dienst in de dienstapotheek, dit is op zaterdag en zondag. Als er een tekort in een andere apotheek is worden we gedetacheerd. Hiervoor heb ik in 2 andere apotheken gewerkt. Bij beide 5 jaar. Zijn er dingen die ik minder vind? Tuurlijk, maar ga nog iedere dag met plezier naar het werk. Anders werkte ik niet zoveel uren in combi met k8nderen.
woensdag 11 oktober 2017 om 15:51
Fijn om te horen dat het ook nog anders kan. Is denk ik een kwestie van geluk hebben. Geeft wel nog een beetje hoopsuppie76 schreef: ↑11-10-2017 15:48Klopt, ik werk in een zelfstandige apotheek. Ik weet wel degelijk wat erafspeelt in andere apotheken. Op dit moment werk ik de ene week 4 dagen en de andere week 4 dagen plus een dienst in de dienstapotheek, dit is op zaterdag en zondag. Als er een tekort in een andere apotheek is worden we gedetacheerd. Hiervoor heb ik in 2 andere apotheken gewerkt. Bij beide 5 jaar. Zijn er dingen die ik minder vind? Tuurlijk, maar ga nog iedere dag met plezier naar het werk. Anders werkte ik niet zoveel uren in combi met k8nderen.
woensdag 11 oktober 2017 om 15:54
bedankt voor de reacties dames. ik heb hier zeker wel wat aan. ik denk dat ik een dagje mee ga lopen bij een apotheek voordat ik me inschrijf/ga solliciteren. mij leek het werk leuk omdat je verschillende dingen doet en ook in contact komt met mensen enzo... ik denk dat ieder werk wel zo zn mindere kanten heeft.
woensdag 11 oktober 2017 om 15:55
Jeetje wat een negatieve dingen lees ik hier. Ik ben op dit topic gekomen omdat zelf bijna klaar ben met de opleiding voor apotheker. Hebben jullie deze problemen weleens aangekaart? En werd daar dan vervolgens wat mee gedaan? Dit zijn natuurlijk wel dingen die ik later graag wil voorkomen (vooral het pesten en roddelen vind ik vreselijk!) mocht ik ooit mijn eigen apotheek runnen.
Even ontopic: als het je een leuke opleiding lijkt is de enige manier om te ervaren of het bij je past het ook echt te doen. Wellicht kan je vragen een keer een dagje mee te lopen in de apotheek zodat je een idee krijgt en ook vragen kan stellen. En wat betreft de negatieve verhalen ben ik miss wat positief ingesteld en denk altijd 'wie zoekt zal vinden'. Vroeg of laat ga je echt wel een leuke werkplek vinden!
Even ontopic: als het je een leuke opleiding lijkt is de enige manier om te ervaren of het bij je past het ook echt te doen. Wellicht kan je vragen een keer een dagje mee te lopen in de apotheek zodat je een idee krijgt en ook vragen kan stellen. En wat betreft de negatieve verhalen ben ik miss wat positief ingesteld en denk altijd 'wie zoekt zal vinden'. Vroeg of laat ga je echt wel een leuke werkplek vinden!
woensdag 11 oktober 2017 om 16:19
Jinxie schreef: ↑11-10-2017 15:55Jeetje wat een negatieve dingen lees ik hier. Ik ben op dit topic gekomen omdat zelf bijna klaar ben met de opleiding voor apotheker. Hebben jullie deze problemen weleens aangekaart? En werd daar dan vervolgens wat mee gedaan? Dit zijn natuurlijk wel dingen die ik later graag wil voorkomen (vooral het pesten en roddelen vind ik vreselijk!) mocht ik ooit mijn eigen apotheek runnen.
Jongere generatie apothekers waar ik mee heb gewerkt is open een enkele uitzondering na wel goed mee te communiceren, maar eigen apotheek is bijna niet meer haalbaar. De apothekers hebben het ook maar te doen met de grillen van een keten. Zeker de laatste apotheker waar ik mee gewerkt hebt streed wel echt voor zijn personeel.
Maar de meeste oudere apothekers ( laten we zeggen boven 45) waarmee ik heb gewerkt. Vreselijke mensen, ik heb echt rotdingen meegemaakt. Ik kan er een boek vol over schrijven.
Ik heb ook in apotheken gewerkt die ik echt leuk vond. Helaas kwam er dan altijd wel weer een reorganisatie ofzo iets of rare beslissingen van hoger hand. Ik heb alleen maar goede referenties. Soms wel pech gehad privé ( verlies, rouw).
Helaas draait deze branch voornamelijk alleen nog maar om geld. Stinkend je best doen maakt geen verschil. Er is geen ruimte voor privé problemen, verdriet kortom dingen waarmee iedereen in het leven te maken krijgt waardoor je soms wat minder functioneerd.
Maar
woensdag 11 oktober 2017 om 16:27
jinxie, bedankt voor jouw inbreng. ondanks de negatieve verhalen wil ik het eigelijk toch nog graah gaan proberen.
hebben jullie misschien een idee hoeveel je verdient als leerling (drie dagen werken en 1 dag school)? mijn partner is opzich kostwinaar maar als ik ga werken of stage moet lopen, dan zouden de kinderen ( 7jr, 6jr en 4jr) naar bso moeten en dit brengt extra kosten met zich mee..
hebben jullie misschien een idee hoeveel je verdient als leerling (drie dagen werken en 1 dag school)? mijn partner is opzich kostwinaar maar als ik ga werken of stage moet lopen, dan zouden de kinderen ( 7jr, 6jr en 4jr) naar bso moeten en dit brengt extra kosten met zich mee..
woensdag 11 oktober 2017 om 16:31
woensdag 11 oktober 2017 om 16:43
Laat je echt niet daardoor tegenhouden! Ik studeer dus zelf ook nog en heb ook kinderen. Ik weet zelf niet veel af van jullie verdiensten (ik weet wel dat ik helemaal NIKS krijg) maar je investeert natuurlijk ontzettend in jezelf dus dat komt echt wel goed!jamila31 schreef: ↑11-10-2017 16:27jinxie, bedankt voor jouw inbreng. ondanks de negatieve verhalen wil ik het eigelijk toch nog graah gaan proberen.
woensdag 11 oktober 2017 om 16:45
Wat betreft positief ingesteld zijn, dat was is ook heel lang.Bij problemen op een normale manier proberen aan te kaarten, meedenken om efficiënter te werken etc.. Ook instanties als SBA gecontacteerd. Helaas, ben ik nu wel klaar met strijden en geloof ik er niet meer in dat de werkomstandigheden nog gaan verbeteren. Daarom het besluit om te stoppen met het werk in een openbare apotheek. Ik wil zelf niet veranderen in een pestende, verzuurde collega die de werksfeer verziekt. Ik merkte het afgelopen jaar dat ik zelf ook niet bepaald een leuker persoon werd door het werk.
Hou er trouwens ook rekening mee dat als je opleiding is afgelopen je waarschijnlijk op zoek moet naar ander werk. De apotheken die nog BBL'ers goed opleiden zijn vaak leuke apotheken. Die het belangrijk vinden dat er goede mensen bijkomen. Helaas, hebben ze meestal geen plek voor extra gediplomeerd personeel. De andere apotheken willen soms BBL'ers vooral voor de k*t klusjes ( ik heb echt letterlijk meegemaakt dat dit zo gezegd werd). Tegenwoordig krijgen apotheken geen subsidies meer voor het opleiden van BBL'ers. Daardoor en door geen tijd om te begeleiden zijn er nog maar erg weinig werkplekken.
Hou er trouwens ook rekening mee dat als je opleiding is afgelopen je waarschijnlijk op zoek moet naar ander werk. De apotheken die nog BBL'ers goed opleiden zijn vaak leuke apotheken. Die het belangrijk vinden dat er goede mensen bijkomen. Helaas, hebben ze meestal geen plek voor extra gediplomeerd personeel. De andere apotheken willen soms BBL'ers vooral voor de k*t klusjes ( ik heb echt letterlijk meegemaakt dat dit zo gezegd werd). Tegenwoordig krijgen apotheken geen subsidies meer voor het opleiden van BBL'ers. Daardoor en door geen tijd om te begeleiden zijn er nog maar erg weinig werkplekken.