Arbeidsdeskundig onderzoek
zaterdag 6 december 2014 om 15:47
Ik ben ruim een jaar ziek en vanaf mei aan het re-integreren. Mijn herstel gaat traag en ik had in september even een terugval waardoor mijn takenpakket is aangepast. Inmiddels gaat het met nieuwe medicatie gelukkig weer de goede kant op. De bedrijfsarts heeft voorgesteld om een arbeidsdeskundig onderzoek uit te laten voeren. Dat lijkt me een prima idee, want hoewel ik inmiddels weer voor 50% werk en dat redelijk gaat, kan zo'n onderzoek misschien net weer tot goede inzichten leiden rondom mijn uren en takenpakket.
Ik heb net de uitnodiging gekregen voor komende week, kan iemand vertellen wat dit gesprek inhoudt in de praktijk? Ik weet dat er eerst een gesprek gevoerd wordt met mijn leidinggevende en dat er uiteindelijk gekeken wordt op welke manier mijn verdere re-integratietraject het beste opgezet kan worden. Heeft deze persoon bijvoorbeeld mijn medische gegevens al gekregen via de bedrijfsarts? Of is het de bedoeling dat ik die toelicht in het gesprek? En welke onderwerpen komen verder aan bod? Ik neem aan mijn takenpakket en ervaringen van de afgelopen periode, waar kan ik nog meer aan denken? Dan kan ik me een beetje voorbereiden.
Ik heb net de uitnodiging gekregen voor komende week, kan iemand vertellen wat dit gesprek inhoudt in de praktijk? Ik weet dat er eerst een gesprek gevoerd wordt met mijn leidinggevende en dat er uiteindelijk gekeken wordt op welke manier mijn verdere re-integratietraject het beste opgezet kan worden. Heeft deze persoon bijvoorbeeld mijn medische gegevens al gekregen via de bedrijfsarts? Of is het de bedoeling dat ik die toelicht in het gesprek? En welke onderwerpen komen verder aan bod? Ik neem aan mijn takenpakket en ervaringen van de afgelopen periode, waar kan ik nog meer aan denken? Dan kan ik me een beetje voorbereiden.
Tjezus, wat vals
zaterdag 6 december 2014 om 15:58
Een AD krijgt geen medische gegevens (heeft ook geen medische opleiding). De AD heeft toegang tot o.a. het meest recente advies van de bedrijfsarts en je belastbaarheidsprofiel meestal een functionele mogelijkhedenlijst. Meestal geeft de werkgever de opdracht om te onderzoeken in hoeverre jij instaat bent om binnen het bedrijf duurzaam dus voor de lange termijn tegen loonwaarde te re-integreren. De AD doet meestal onderzoek aan de hand van een de volgende vragen:
Kun je je eigen werk doen (dus het werk dat je deed voor ziekte)?
Kun je aangepast eigen werk doen (bv uren en taken aangepast)?
Zo nee, kun je dan ander passend werk doen bij je eigen werkgever?
T.a.v. deze vraag dient de AD o.a. het functiehuis te onderzoeken op passende mogelijkheden evt met de inzet van korte scholing, alsmede kijken of er taken kunnen worden samengevoegd om tot een passende functie te komen.
Indien er geen mogelijkheden blijken bij de eigen werkgever dan is na 1 jaar reintegratie bij een andere werkgever aan de orde (2de spoor).
Men zal jou in ieder geval vragen hoe het met je gaat, men vraagt je opleiding achtergrond en werkervaring uit. Je bent iedereen een stap voor wanneer je zelf passende mogelijkheden ziet en deze benoemt. Daar kan men niet om heen en zowel de AD als je werkgever zullen jouw eigen ideeën serieus moeten oppakken.
Kun je je eigen werk doen (dus het werk dat je deed voor ziekte)?
Kun je aangepast eigen werk doen (bv uren en taken aangepast)?
Zo nee, kun je dan ander passend werk doen bij je eigen werkgever?
T.a.v. deze vraag dient de AD o.a. het functiehuis te onderzoeken op passende mogelijkheden evt met de inzet van korte scholing, alsmede kijken of er taken kunnen worden samengevoegd om tot een passende functie te komen.
Indien er geen mogelijkheden blijken bij de eigen werkgever dan is na 1 jaar reintegratie bij een andere werkgever aan de orde (2de spoor).
Men zal jou in ieder geval vragen hoe het met je gaat, men vraagt je opleiding achtergrond en werkervaring uit. Je bent iedereen een stap voor wanneer je zelf passende mogelijkheden ziet en deze benoemt. Daar kan men niet om heen en zowel de AD als je werkgever zullen jouw eigen ideeën serieus moeten oppakken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 6 december 2014 om 16:09
zaterdag 6 december 2014 om 16:15
Ja ik werk in een organisatie van ongeveer 3500 medewerkers, dus dan kan ik me voorstellen dat er wel mogelijkheden liggen in een andere functie. Ik ga er vanuit (aangezien mijn herstel wel vordert, zij het traag) dat ik helemaal kan re-integreren in mijn eigen functie, en de bedrijfsarts ook, maar het is wel prettig om de manier waarop te bespreken.
Tjezus, wat vals
zaterdag 6 december 2014 om 16:31