Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsvoorwaardengesprek

15-12-2009 19:32 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een sollicitatieronde heb ik vandaag te horen gekregen dat ik een nieuwe baan heb! Helemaal happy natuurlijk! Nu volgt er nog een arbeidsvoorwaardengesprek. Hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Ik weet dat het salaris in ieder geval ter sprake gaat komen. Wat kan ik nog meer verwachten? Heeft iemand tips over wat wel en niet te doen/zeggen tijdens zo'n gesprek?
Zorg dat je voor jezelf duidelijk op het netvlies hebt wat jij hier voor jezelf uit wilt halen. Wat is jouw minimale salaris eis (en als je in een commerciële functie gaat werken, hoe het zit met je verdeling vast/variabel). Hou er ook rekening mee dat sommige HR functionarissen praten in bruto maandsalarissen, anderen in bruto jaar salarissen. Zorg dat je beide bedragen weet, anders raak je misschien in de war tijdens het gesprek.

Kijk daarnaast naar de extra voorwaarden van je vorige functie: had je een 13e maand, netto onkostenvergoeding, ziektekosten vergoeding, lease auto, telefoon en/of lap-top van de zaak, bijdrage pensioen, aantal vakantiedagen, hoogte vakantiegeld (meeste bedrijven hebben 8%, maar sommige bedrijven hebben ook 9%)....

Dat soort dingen. Ik vind een persoonlijk arbeidsvoorwaarden gesprek altijd erg vervelend. Ik vind het prettig om dingen door te kunnen rekenen. Ik zou je dan ook aan willen raden om tijdens het gesprek sowieso niets te ondertekenen, maar informatie in te winnen en aan te geven dat je erop terug zult komen. DIt geeft jou de kans om eea rustig thuis door te lezen, door te rekenen en er eventueel iemand anders naar te laten kijken.

Is het salaris al ter sprake gekomen tijdens de sollicitatie ronde? Maw: heeft jouw nieuwe werkgever een idee van jouw salarisindicatie? Dat scheelt wel tijdens dit soort gesprekken.
Toevoeging: veel succes met je gesprek en natuurlijk ook gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Als je googlet op checklist arbeidsvoorwaarden krijg je een aantal sites met lijstjes. Vond ik erg handig. Heb gewoon gekeken welke op mij van toepassing kunnen zijn (bv lease auto niet ivm binnendienstfunstie) en dat lijstje meegenomen naar het gesprek. Dan weet je zeker dat je niets vergeet en je kunt van te voren al goed nadenken wat jouw eisen zijn.
Vooral NIET je 'oude' loonstrook meebrengen! Dit wordt vaak gevraagd en je kunt er donder op zeggen dat je dan niet veel meer gaat verdienen.

Succes!
Ik lees even mee... Ga dit gesprek binnenkort ook voor het eerst voeren.
O ja, gefeliciteerd met je baan. Voelt lekker hè!
Bij mijn arbeidsvoorwaardengesprek had ik ook mijn loonstrookje niet laten zien. Plaatsten ze me onderin de schaal, terwijl mijn huidige salaris hoger was! Niet altijd een goede tip dus.

Ik heb vervolgens wel gekregen wat ik wilde, omdat ik de personeelsfunctionaris mijn toekomstige leidinggevende heb laten bellen om te vragen of ze mijn eis mocht inwilligen.
quote:abcdefg2009 schreef op 16 december 2009 @ 12:22:

Bij mijn arbeidsvoorwaardengesprek had ik ook mijn loonstrookje niet laten zien. Plaatsten ze me onderin de schaal, terwijl mijn huidige salaris hoger was! Niet altijd een goede tip dus. In dat geval kun je alsnog je loonstrook laten zien...
Is bij mij een beetje lastiger. Ik werk nu als freelancer. Dus is wat moelijker om salaris te vergelijken.

Welke zaken buiten salaris worden er nog meer besproken in zo'n gesprek?
De werkgever waar ik ga werken hanteert een CAO. Kreeg vandaag van iemand de tip om die helemaal uit te pluizen om te kijken waar ik recht op heb en hoe dat in verhouding staat tot hoe het nu geregeld is. Dan weet ik waar ik erop achteruit ga en kan ik daarop inspelen.

Ik weet niet of dat op jou van toepssing is.
Oh ja, das een goed idee! Maar heb de ervaring dat CAO's een beetje stoofige lappen tekst zijn. Even doorbijten dan maar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven