Werk & Studie alle pijlers

Artikel 23 schrappen?

10-03-2019 14:45 51 berichten
In onze grondwet staat in artikel 23 dat een school op religieuze grondslag recht heeft op evenveel geld als een openbare school. Door de loop der jaren zijn er vele incidenten geweest met scholen die hun leerlingen politiek en of religieus probeerden te beïnvloeden. Geen sprake van objectiviteit, van meerdere perspectieven, de onderwijzers of het bestuur wilden eigenlijk dat de kinderen dachten zoals zij dachten, later zouden gaan stemmen zoals zij stemmen, en leven zoals zij leven.
Het schrappen van artikel 23 wordt geopperd als mogelijke oplossing.
Ten dele, vind ik. We hadden onlangs nog de onderwijzers die openlijk toegaven de leerlingen vrij te geven om een klimaatdemonstratie mee te gaan lopen, maar dat niet zouden doen als de demonstratie zou gaan over en onderwerp dat zij niet steunden.
De islamitische scholen liggen al een tijd onder vuur, vanwege meerdere incidenten, maar verbieden ???
Alle reacties Link kopieren
waar is de pacificatie van 1917 dan goed voor geweest? Dus alle christelijke scholen ook de pijp uit?
Ik ben grote voorstander van openbaar onderwijs voor iedereen.

Het hele aspect van geloofsovertuiging uit het onderwijs halen. Als je je kind met een overtuiging wil opvoeden doe je dat maar in je eigen tijd.
Marie-Antoinettexx schreef:
10-03-2019 14:47
waar is de pacificatie van 1917 dan goed voor geweest? Dus alle christelijke scholen ook de pijp uit?
Kiesrecht, ook best een dingetje wel.
Ik denk niet dat dat zomaar geschrapt kan worden, want dan blijf je maar schrappen.
Tot er een totalitaire staat overblijft.
Heel artikel 23 of alleen lid 3?

Maar nee ik ben tegen. Beter gewoon de scholen aanpakken die het niet goed doen. Waarom zou je dan gelijk al het bijzonder onderwijs straffen.
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 14:59
69.23% gewijzigd
Onderwijs zonder overtuiging bestaat niet.

Maar verder, schrappen dat artikel. Lid 3 dan
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik vind dat scholen totaal vrij zouden moeten zijn van welke godsdienst of levensovertuiging dan ook. Gewoon openbaar voor iedereen.
Kinderen komen zo in aanraking met alle geloven en levensbeschouwelijke opvattingen en dat bereid ze goed voor op de maatschappij.
Of gaan we straks uitsluitend werken op een christelijk kantoor of een islamitisch ziekenhuis? Nee toch? Nou dan!
Andersom schreef:
10-03-2019 14:49

Het hele aspect van geloofsovertuiging uit het onderwijs halen. Als je je kind met een overtuiging wil opvoeden doe je dat maar in je eigen tijd.
Ik zou juist de verschillende geloven allemáál willen behandelen als onderdeel van de kennis die je over bepaalde landen krijgt. Het verklaart veel van de verschillen tussen de samenlevingen. Een school kan dat wat mij betreft objectiever brengen als een ouder die enkel het eigen geloof overbrengt.
Andersom schreef:

Helemaal mee eens.
47084 schreef:
10-03-2019 14:59
Ik zou juist de verschillende geloven allemáál willen behandelen als onderdeel van de kennis die je over bepaalde landen krijgt. Het verklaart veel van de verschillen tussen de samenlevingen. Een school kan dat wat mij betreft objectiever brengen als een ouder die enkel het eigen geloof overbrengt.
Dat kan ook prima in lessen maatschappijleer o.i.d.
Dubbel
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 15:01
Reden: 1x is genoeg
98.61% gewijzigd
herfstappeltaart schreef:
10-03-2019 14:58
Ik vind dat scholen totaal vrij zouden moeten zijn van welke godsdienst of levensovertuiging dan ook. Gewoon openbaar voor iedereen.
Kinderen komen zo in aanraking met alle geloven en levensbeschouwelijke opvattingen en dat bereid ze goed voor op de maatschappij.
Of gaan we straks uitsluitend werken op een christelijk kantoor of een islamitisch ziekenhuis? Nee toch? Nou dan!

Nou, ik denk dat dat heel goed mogelijk zal zijn.

Wat mij betreft schaffen ze al dat geloofsonderwijs af. Het leidt alleen maar tot segregatie met bepaalde geloofsovertuigingen. Die islamitische school die nu onder vuur ligt zal naar alle waarschijnlijkheid de oerknal, andere geloven of iets bespreken. Ik hoop van harte dat dit soort onderwijs verboden wordt.
Wel fijn dat dankzij artikel 23, lid 3 dit soort praktijken nu ook zichtbaar is voor de rest van de Nederlandse samenleving. Maar misschien wil niemand het zien, is dat het wel, als we zulke scholen niet toestaan dan hoeven we er ook niets van af te weten. Als radicalisering achter de voordeur gebeurt, tja, dan kunnen we er niets aan doen.
Ik vind het ook behoorlijk idioot dat orthodox-christelijke scholen decennialang weggekomen zijn met het stelselmatig weigeren van homoseksuele leerkrachten.
Gewoon openbaar voor iedereen en klaar.
47084 schreef:
10-03-2019 14:59

Behandelen kan ook vanuit een ander perspectief. Je kunt leren óver godsdienst zonder het actief te beleiden. Je kunt vertellen óver godsdienst, zonder te evangeliseren.
10-03-2019 15:22
Ik vind het ook behoorlijk idioot dat orthodox-christelijke scholen decennialang weggekomen zijn met het stelselmatig weigeren van homoseksuele leerkrachten.
Gewoon openbaar voor iedereen en klaar.

En nog veel meer, oa het ontkennen van de evolutie theorie. Het veroordelen van andersdenkenden. Op school leren dat kermis zondig is terwijl de kermis tegenover de school staat.
Maar daar gaat het toch niet over? Scholen mogen nog steeds die dingen doen als artikel 23 (lid 3) geschrapt wordt. Het gaat alleen om de financiering dus zullen een aantal scholen sluiten.
Schrap die hap, dan bestaat het niet.
10-03-2019 14:58
M.n. op de bible belt zijn toch echt een behoorlijk aantal bedrijven waar je van de juiste kerk moet zijn om daar te mogen werken.
Andersom schreef:

En dan ook de Montessori-, Dalton-, Jenaplan- en Steinerscholen afschaffen en alle kinderen naar een staatsschool? Uiteindelijk is het om het even of een ideologie een religieuze- of een andere grondslag heeft.
Openbare scholen zijn ook niet neutraal, althans de docenten niet. Zij poneren persoonlijke meningen over bijv. maatschappelijke kwesties en theorieën als de oerknal als waarheid.

Christelijk onderwijs is niet zoals velen hier denken en er bestaan heel veel verschillende vormen. Mijn kinderen gaan naar christelijk onderwijs en daar krijgen ze de oerknal gewoon uitlegd.

De kermis wil niemand naar toe toch? Ik in ieder geval niet. De muziek en sfeer past niet bij orthodoxe christenen en zij zullen dit ook zondig noemen. Zondig betekent gewoon dat het niet past bij God.

Het standpunt over homoseksualiteit van de scholen waar hierover een bijzonder standpunt is, staat niet op zich. Er zijn veel meer dingen waaraan docenten zich moeten houden. Men verwacht daar ook dat docenten niet samenwonen, niet scheiden, actief lid zijn van een passende kerk, net taalgebruik, etc. Etc. hebben. De maatschappij valt over het homo standpunt. Maar de media pakt altijd een zijde van het verhaal. Deze sollicitanten passen sowieso niet in het klimaat van de school. Nu ken ik zelf niet alle nuances in dit verhaal omdat ik nooit betrokken ben geweest of dichtbij een dergelijke situatie heb gestaan. Ik snap niet dat deze mensen überhaupt solliciteren bij een school waar ze helemaal niet passen.
thruuske schreef:
10-03-2019 16:59
Openbare scholen zijn ook niet neutraal, althans de docenten niet. Zij poneren persoonlijke meningen over bijv. maatschappelijke kwesties en theorieën als de oerknal als waarheid.

Christelijk onderwijs is niet zoals velen hier denken en er bestaan heel veel verschillende vormen. Mijn kinderen gaan naar christelijk onderwijs en daar krijgen ze de oerknal gewoon uitlegd.

De kermis wil niemand naar toe toch? Ik in ieder geval niet. De muziek en sfeer past niet bij orthodoxe christenen en zij zullen dit ook zondig noemen. Zondig betekent gewoon dat het niet past bij God.

Het standpunt over homoseksualiteit van de scholen waar hierover een bijzonder standpunt is, staat niet op zich. Er zijn veel meer dingen waaraan docenten zich moeten houden. Men verwacht daar ook dat docenten niet samenwonen, niet scheiden, actief lid zijn van een passende kerk, net taalgebruik, etc. Etc. hebben. De maatschappij valt over het homo standpunt. Maar de media pakt altijd een zijde van het verhaal. Deze sollicitanten passen sowieso niet in het klimaat van de school. Nu ken ik zelf niet alle nuances in dit verhaal omdat ik nooit betrokken ben geweest of dichtbij een dergelijke situatie heb gestaan. Ik snap niet dat deze mensen überhaupt solliciteren bij een school waar ze helemaal niet passen.

Ik solliciteer ook zelden in het pc onderwijs, RK is wat losser in de leer dat gaat net. Reformatorisch onderwijs doe ik zeker niet want dat past sowieso niet.

Binnen het RK kun je prima werken als je niet beleidend bent en het niet wil uitdragen. Ik hoef het alleen maar te respecteren.
Dat is niet zo gek, aangezien er geen RK onderwijs meer bestaat in Nederland. Meer dan “we doen iets aan kerst en we gaan met respect met elkaar om” kom je bij 99,9% van de rk scholen niet
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Klopt Jolly. Mijn kinderen zitten op een RK-school en verder dan wat jij schrijft gaat het niet. Het overgrote merendeel van de ouders is niet gelovig of hangt een ander geloof aan. (moslim)

Kerst, pasen, heb je naaste lief: verder dan dit gaat het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven