Werk & Studie alle pijlers

Associate degree na HBO bachelor?

04-04-2013 20:37 10 berichten
Begin volgend jaar ben ik klaar met mijn HBO Bachelor opleiding vastgoed, ik studeer duaal dus werk daarnaast 4 dagen. Omdat mijn vriend dan nog zeker anderhalf jaar moet studeren zit ik er aan te denken om nog een korte opleiding tot doen na mijn studie.

Ik heb gekeken naar diverse masteropleidingen (deeltijd of thuisstudie, ik werk nu 4 dagen en dat wil ik blijven doen). Helaas is een deeltijd master erg duur en voltijd is geen optie. Een master thuisstudie is eigenlijk de enige optie, maar ook hiervan zijn de kosten erg hoog, ca. 9000,- euro en dit zou tot een vrij grote studieschuld leiden.

Nu vond ik de mogelijkheid om een associate degree te volgen. Dit is een 2 jarige opleiding op HBO niveau, maar geen volledige HBO bachelor. Ik zou een managementopleiding willen volgen omdat ik een leidinggevende functie in de toekomst ambieer.

Weet iemand wat de waarde van een associate degree is op de arbeidsmarkt? Ik heb natuurlijk al een HBO bachelor. Deze opleiding is dus eigenlijk ''lager'' dan wat ik al heb, maar breidt mijn kennis wel uit en is wel op HBO niveau.

Denken jullie dat er wel een toegevoegde waarde is voor mij om dit te doen?
Waarom is een master in deeltijd duur?? Kosten zijn, mits bekostigd door de overheid, gelijk aan een jaar hbo. Dus zo rond de 1800 euro. Ass. degree is nog niet zo bekend en mensen met een volledige opleiding gaan dan voor bij een sollicitatie.
Omdat een deeltijd master niet door de overheid wordt bekostigd, dat geldt alleen voor voltijd.
Toch apart... Ik begin binnenkort aan een bekostigde deeltijd masteropleiding. Kosten 1850 euro per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Associate degree is (gelet op de inhoud natuurlijk) een mooie aanvulling op je bachelor. Onderschat de waarde van werkervaring niet!

Ik heb een associate master gedaan, niet omdat ik 1/3 master wilde hebben maar omdat ik dit nodig had voor ik aan een andere opleiding kon beginnen. Daarnaast wist ik nog niet of het überhaupt haalbaar zou zijn om die andere opleiding te doen, maar zag ik die associate master sowieso als een mooie aanvulling op en verdieping van mijn kennis binnen mijn vakgebied. Ik was toen wel al een aantal jaar aan het werk. Mijn ervaring is dat door te werken je ook een beter idee krijgt van waar je je op wil richten (afhankelijk van je vakgebied natuurlijk) en je zodoende ook je vervolgopleiding(en) daarop kan afstemmen. Heb je al behandeld in de OP lees ik.

Maar kan je niet gewoon gaan werken en zo lekker sparen zodat je op termijn een volledige master of andere opleiding (staar je niet blind op het woord 'master') kan gaan doen? Zo moet ik het ook doen, geduld hebben en flink doorsparen voor wat ik uit eindelijk wil.
quote:PlofKipje84 schreef op 04 april 2013 @ 21:35:

Toch apart... Ik begin binnenkort aan een bekostigde deeltijd masteropleiding. Kosten 1850 euro per jaar.Mag ik vragen op welke school je dat doet? Is het dan ook een 2-jarige opleiding? De deeltijd masters die ik heb gevonden tot nu toe zijn allemaal veel duurder dan dat omdat het niet wordt bekostigd.
Alle reacties Link kopieren
Als je al een HBO bachelor hebt, moet je dan voor een AD niet instellingsgeld betalen?
Herfstblad, bedankt voor je verhaal! Eventueel kan ik na de ad nog mijn bachelor in die opleiding af maken in nog eens 2 jaar, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat zal doen.

Sparen zou op zich kunnen, maar omdat ik ook allemaal andere wensen heb de komende jaren denk ik eigenlijk niet dat het er dan nog van komt, vandaar dat ik eigenlijk direct door wil gaan.

Ik wil dus meteen in februari of anders volgend jaar september starten met nog een opleiding.

Werken doe ik inderdaad al een tijdje in de sector, in een HBO functie.
Ik ga hem volgen bij een hogeschool die ook masterstudies aanbiedt (ivm privacy ga ik geen details geven). Niet alle opleidingen zijn bekostigd, maar als je eventjes zoekt...

De hva, de han, saxion, hu, ze hebben allemaal bekostigde opleidingen. Ligt er aan welke richting je op wil. De coachingsopleidingen zijn vaak niet bekostigd, managementopleidingen vaak wel.
quote:thomaaas schreef op 04 april 2013 @ 21:50:

Als je al een HBO bachelor hebt, moet je dan voor een AD niet instellingsgeld betalen?In principe wel, maar de AD die ik voor ogen heb is een thuisstudie dus daar betaal ik sowieso zelf de kosten van. De kosten van deze thuisstudie t.o.v. een master thuisstudie/deeltijd die ik voor ogen heb schelen heel veel, de AD kost ongeveer de helft. Vandaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven