Werk & Studie
alle pijlers
Autisme en werk
maandag 2 mei 2022 om 16:26
Hallo allemaal,
Voor ik mijn verhaal doe: asjeblieft geen kritiek, daar heb ik niet zo veel aan..
Ik ben 24 jaar, werk in de kinderopvang en thuiszorg en heb autisme. Ik werk sinds 1 mei in de thuiszorg als schoonmaak bij ouderen. Dit heb ik erbij genomen omdat alleen kinderopvang niet genoeg is. Ik werk 18 uur in de opvang. Meer lukt niet vanwege mijn autisme. Vandaar nu de 2e baan in de thuiszorg. Dat is 0 uren maar ik werk daar ongeveer 10 tot 12 uur per week. Je zou denken dat 30 uur per week prima en haalbaar is voor een jong persoon. Helaas valt het me enorm tegen. Ik ben sinds januari weer volledig aan me 18 uur contract na een burn-out. Ik merk dat ik het werken met kinderen niet meer leuk vind. Ik ben moe, minder geduldig en het belangrijkste: ik heb er geen plezier meer in. Ik heb pas geleden Wajong aangevraagd en geen idee of ik er voor in aanmerking kom maar als ik het hoor is dat heel lastig.
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Eigenlijk wil ik stoppen in de kinderopvang maar de thuiszorg is de eerste 8 maanden een 0 uren contract. Ik woon op mezelf dus zekerheid is van belang. Daarbij verdient het minder dan hier waardoor ik alsnog zo'n 22 uur moet werken om hetzelfde met 18 uur te krijgen qua inkomen.
Heeft iemand tips hoe ik met deze situatie om kan gaan? Wat zouden jullie doen? En wat voor beroepen zijn er voor iemand die geen opleiding heeft gedaan? Ik heb alleen MBO niveau 4 kinderopvang afgerond. Momenteel zie ik het niet zitten om een opleiding te volgen vanwege mijn mentale gezondheid. Dat ik zover ben gekomen ligt eigenlijk puur aan mijn doorzettingsvermogen.. ik merk dat ik gewoon op ben.
Tips zijn welkom.
Liefs
Voor ik mijn verhaal doe: asjeblieft geen kritiek, daar heb ik niet zo veel aan..
Ik ben 24 jaar, werk in de kinderopvang en thuiszorg en heb autisme. Ik werk sinds 1 mei in de thuiszorg als schoonmaak bij ouderen. Dit heb ik erbij genomen omdat alleen kinderopvang niet genoeg is. Ik werk 18 uur in de opvang. Meer lukt niet vanwege mijn autisme. Vandaar nu de 2e baan in de thuiszorg. Dat is 0 uren maar ik werk daar ongeveer 10 tot 12 uur per week. Je zou denken dat 30 uur per week prima en haalbaar is voor een jong persoon. Helaas valt het me enorm tegen. Ik ben sinds januari weer volledig aan me 18 uur contract na een burn-out. Ik merk dat ik het werken met kinderen niet meer leuk vind. Ik ben moe, minder geduldig en het belangrijkste: ik heb er geen plezier meer in. Ik heb pas geleden Wajong aangevraagd en geen idee of ik er voor in aanmerking kom maar als ik het hoor is dat heel lastig.
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Eigenlijk wil ik stoppen in de kinderopvang maar de thuiszorg is de eerste 8 maanden een 0 uren contract. Ik woon op mezelf dus zekerheid is van belang. Daarbij verdient het minder dan hier waardoor ik alsnog zo'n 22 uur moet werken om hetzelfde met 18 uur te krijgen qua inkomen.
Heeft iemand tips hoe ik met deze situatie om kan gaan? Wat zouden jullie doen? En wat voor beroepen zijn er voor iemand die geen opleiding heeft gedaan? Ik heb alleen MBO niveau 4 kinderopvang afgerond. Momenteel zie ik het niet zitten om een opleiding te volgen vanwege mijn mentale gezondheid. Dat ik zover ben gekomen ligt eigenlijk puur aan mijn doorzettingsvermogen.. ik merk dat ik gewoon op ben.
Tips zijn welkom.
Liefs
'How you love yourself is how you teach others to love you.´
dinsdag 3 mei 2022 om 18:59
Mutsje78 schreef: ↑03-05-2022 17:58De uitkering kan juist een manier zijn om weer wat rust te krijgen en van daaruit met goede begeleiding te kijken welke baan en werkomgeving er wel passend is. Vandaar de aanvraag indicatie banenafspraak/doelgroepen register. Ik had op de website van het UWV gelezen dat ze tegelijk met die aanvraag ook kijken of men voor (gedeeltelijke) Wajong in aanmerking komt of niet.
Ik word er zo moe van dat er zo denigrerend over uitkeringen, welke dan ook gedaan word alsof iedereen die daar in zit te lui is om te leven en te werken. Dat is kortzichtig gedrag binnen deze maatschappij.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 mei 2022 om 19:01
Nogmaals: dat heb ik nergens gelezen.WandaVision schreef: ↑03-05-2022 18:08Dit
Plus TO zit in een sector wat ikzelf ook absoluut niet zou trekken vandaar mijn advies om iets heel anders te proberen. Maar er wordt gelijk gepraat alsof zij totaal niet kan werken en je maar arbeidsongeschikt moet laten verklaren en daar val ik over. Met uitkeringen is niks mis voor de mensen die inderdaad niet kunnen. Maar daar lijkt in de OP geen sprake van te zijn. Eerder een mismatch tussen haar baan en wat ze qua prikkels aankan met autisme.
Uiteraard is mijn blik gekleurd, maar ik vond juist dat er vooral gehamerd werd op doorzetten, afzien, niet 'je hand ophouden', andere autisten kunnen het ook, enz.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 mei 2022 om 19:03
Wat je over Wajong schrijft ligt echt veel ingewikkelder. Is altijd de moeite om wel aan te vragen, maar idd heb je dan geen enkel recht meer op ondersteuning vanuit het uwv.Underthelemontree schreef: ↑03-05-2022 18:36Dat kan jij zeggen maar feit is toch wel dat vrijwel de meesten dit als een eindstation zien en geen tijdelijk vangnet.
Het uwv stopt ook amper meer moeite in je nadat je afgekeurd bent is mijn ervaring. Sterker nog je moet moeite doen om eruit te komen. Want dan ineens weten ze je wel te vinden (lekker omgekeerde wereld)
Een wajong krijg je alleen als je voor je 17 al duurzaam arbeidsongeschikt bent gebleken door allerlei diagnoses, opnames en uitval. Dat kan niet ineens nog even als je ver in de 20 of 30 bent.
Een wia is ook niet zo maar 'geregeld'.
Ik ben het wel met Wanda eens dat er nog weinig geprobeerd is en je met je ASS ook niet bepaald een logische baan/banen hebt gekozen. Ik zou nog eerder ervoor kiezen me ziek te melden en dan eens een paar weken na te denken wat je wil. Blijvende uitval wil je denk ik proberen te voorkomen. Werken is ook midden in het leven en de maatschappij staan. Als je daar zo jong al volledig op uit valt dan wordt het wel erg uitzichtloos hoor.
Tis dus goed kijken wat TO nodig heeft.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 mei 2022 om 19:12
Underthelemontree schreef: ↑03-05-2022 18:36Dat kan jij zeggen maar feit is toch wel dat vrijwel de meesten dit als een eindstation zien en geen tijdelijk vangnet.
Het uwv stopt ook amper meer moeite in je nadat je afgekeurd bent is mijn ervaring. Sterker nog je moet moeite doen om eruit te komen. Want dan ineens weten ze je wel te vinden (lekker omgekeerde wereld)
Een wajong krijg je alleen als je voor je 17 al duurzaam arbeidsongeschikt bent gebleken door allerlei diagnoses, opnames en uitval. Dat kan niet ineens nog even als je ver in de 20 of 30 bent.
Een wia is ook niet zo maar 'geregeld'.
Ik ben het wel met Wanda eens dat er nog weinig geprobeerd is en je met je ASS ook niet bepaald een logische baan/banen hebt gekozen. Ik zou nog eerder ervoor kiezen me ziek te melden en dan eens een paar weken na te denken wat je wil. Blijvende uitval wil je denk ik proberen te voorkomen. Werken is ook midden in het leven en de maatschappij staan. Als je daar zo jong al volledig op uit valt dan wordt het wel erg uitzichtloos hoor.
Ook zonder werk kun je midden in het leven staan. En uitval qua werk is niet gelijk uitzichtloos.
Wat een armoe als je/men denkt dat werken de enige manier is...
En voor wat betreft je opmerking dat 'de meesten een uitkering als eindstation zien': ook dat klopt niet.
A ) het is nu eenmaal een vangnet (bijstand), dan is er vaak al heel wat aan voorafgegaan en is dit het laatste wat mogelijk is. Als feit dus, niet omdat mensen dit zo zíen.
B ) de meesten zitten niet voor niets in een uitkering, dat doet (bijna) niemand voor zijn lol. Het gros van de mensen is welwillend, wil echt graag iets doen. Maar de mogelijkheden zijn er niet altijd naar. (Gezondheid, eerste generatie allochtonen, leeftijd, etc.)
Echt heel jammer dat er zo'n gekleurd en verkeerd beeld is. Veroordelend ook. Bah.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:15
WandaVision schreef: ↑03-05-2022 16:49Zo sta ik er ook in . En ja een burnout is me niet vreemd maar sinds ik bij mijn huidige baan zit geen last meer van. Plus ik heb mijn autisme geaccepteerd en deel de rest van mijn dagen er naar in. Dan maar vaak dutjes en slapen op gekke tijden. En weinig sociale contacten. Maar mijn hand ophouden echt niet. Het is schipperen en offers brengen en loodzwaar maar ja ik ga echt niet afgekeurd worden al zou ik het willen (wat dus niet zo is).
Het is niet voor iedereen een kwestie van 'zo erin willen staan'.
Niet voor iedereen is het leven zoals het is een keuze. En voor velen is het wél een keuze, maar dan op basis van wat ze wel/niet aankunnen. En dat ligt vaak veel genuanceerder dan er maar op een bepaalde manier in gaan staan.
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 19:52
0.24% gewijzigd
dinsdag 3 mei 2022 om 19:18
Dat vind ik knap. Dat wisselen zou voor mij te onrustig zijn. Zo zie je maar, werkt voor iedereen andersBlauwetrui schreef: ↑03-05-2022 16:55Daar heb je gelijk in denk ik. Ik heb verschillende baantjes gehad maar overal heb je prikkels. Ik werk in de thuiszorg en heb maar 2 cliënten per dag, dus dat is goed te doen.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:22
Sherlock schreef: ↑03-05-2022 19:12Ook zonder werk kun je midden in het leven staan. En uitval qua werk is niet gelijk uitzichtloos.
Wat een armoe als je/men denkt dat werken de enige manier is...
En voor wat betreft je opmerking dat 'de meesten een uitkering als eindstation zien': ook dat klopt niet.
A ) het is nu eenmaal een vangnet (bijstand), dan is er vaak al heel wat aan voorafgegaan en is dit het laatste wat mogelijk is. Als feit dus, niet omdat mensen dit zo zíen.
B ) de meesten zitten niet voor niets in een uitkering, dat doet (bijna) niemand voor zijn lol. Het gros van de mensen is welwillend, wil echt graag iets doen. Maar de mogelijkheden zijn er niet altijd naar. (Gezondheid, eerste generatie allochtonen, leeftijd, etc.)
Echt heel jammer dat er zo'n gekleurd en verkeerd beeld is. Veroordelend ook. Bah.
Door de mensen die zelf ook gediagnosticeerd zijn notabene. Ik vind dat echt erg.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:28
Inderdaad. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het zichzelf bewijzen naar de buitenwereld én naar zichzelf. Ze overschreeuwen zichzelf, om vooral maar te laten lijken dat ze 'normaal' zijn. En doen 'zoals het hoort'.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:33
Oh?
Ik denk dat je beter niet te veel moet invullen. Ik denk eerder dat daar een eigen frustratietje zit
dinsdag 3 mei 2022 om 19:35
Ik heb naar veel van dit soort banen gekeken, ken ook mensen die het doen, maar dat is allemaal hbo.Underthelemontree schreef: ↑03-05-2022 18:33Ict, game design, in een archief, iets met geen of weinig prikkels dan wel klantencontact. In een bibliotheek ofzo.
Ik ken verschillende mensen die het doen maar het betaalt echt slecht. Is je vriendin alleen of heeft ze nog een partner die ook geld binnenbrengt? En als ze het al jaren doet, valt ze misschien nog onder een ouder contract. Vroeger waren de arbeidsvoorwaarden bij de post beter.En anders word je postbode. Geen grapje. Ik heb een vriendin die dat al jaren doet met haar ass en helemaal content mee is.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:36
Ken deze dag niet. Maar het zou het hele jaar door wel mogen zijn. Man, wat een triest gebeuren:al die mensen op deze aardkloot die vooral zichzelf op de borst kloppen, maar geen greintje inlevingsvermogen hebben naar anderen in soortgelijke situaties.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:41
https://dagvanempathie.nl/#:~:text=3%20 ... n%20kennen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 mei 2022 om 19:43
Maar jij vult zelf ook van alles in.Underthelemontree schreef: ↑03-05-2022 19:33Oh?
Ik denk dat je beter niet te veel moet invullen. Ik denk eerder dat daar een eigen frustratietje zit
En duidelijk vanuit je eigen frustratie: jij werkt van burn-out naar burn-out, dus dat moet ik dan ook maar doen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 mei 2022 om 19:45
Underthelemontree schreef: ↑03-05-2022 19:33Oh?
Nou volgens mij raakt ze daar echt wel een puntje hoor..
Jij wilt niet ‘zwak’ zijn en je handje op houden want dat is je eer te na. Koste wat het kost. Tja..
Ik zet zwak even tussen aanhalingstekens, want misschien is voor jezelf kiezen, en oordelen van je opvoeding en generatie loslaten juist wel enorm sterk.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:51
Dankjewel!
dinsdag 3 mei 2022 om 19:53
Underthelemontree schreef: ↑03-05-2022 19:33Oh?
Ik vul niet in. Ik lees. Vooral jouw topics.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:54
Nee dat is niet wat ik zei en ook niet wat ik bedoel.
Ik werkte me van burn-out naar burn-out dat is inmiddels gelukkig anders.
dinsdag 3 mei 2022 om 20:09
Je schreef:Underthelemontree schreef: ↑03-05-2022 19:54Nee dat is niet wat ik zei en ook niet wat ik bedoel.
Ik werkte me van burn-out naar burn-out dat is inmiddels gelukkig anders.
Ik zwalk ook van burn-out naar burn-out maar thuiszitten is geen optie. En bovendien er moet gewoon geld verdiend worden. En ik weiger mijn handje op te houden als er altijd nog dingen zijn die ik wel kan.
Solo haar kinderen zijn volwassen en wonen niet meer thuis. Zij zou bijv prima kunnen werken een paar uurtjes. Maar goed ik brand mn handen niet aan dat hele afkeuringsgebeuren. Ik heb daar nml best wel een mening over.
Als je dat dan niet zo bedoelt moet je het voortaan mss anders omschrijven.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 mei 2022 om 20:10
Ik geloof niet dat het lief bedoeld is.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 mei 2022 om 20:25
Want? Autisten hebben geen empathie?WandaVision schreef: ↑03-05-2022 20:16De ironie van vinden dat ik empathie voor zaken moet hebben hier ontgaat jullie? Apart.
Of je loopt juist over van empathie?
Of wij hebben geen empathie voor jou?
Hannah Arendt
Hannah Arendt