Werk & Studie
alle pijlers
Autisme en werk
maandag 2 mei 2022 om 16:26
Hallo allemaal,
Voor ik mijn verhaal doe: asjeblieft geen kritiek, daar heb ik niet zo veel aan..
Ik ben 24 jaar, werk in de kinderopvang en thuiszorg en heb autisme. Ik werk sinds 1 mei in de thuiszorg als schoonmaak bij ouderen. Dit heb ik erbij genomen omdat alleen kinderopvang niet genoeg is. Ik werk 18 uur in de opvang. Meer lukt niet vanwege mijn autisme. Vandaar nu de 2e baan in de thuiszorg. Dat is 0 uren maar ik werk daar ongeveer 10 tot 12 uur per week. Je zou denken dat 30 uur per week prima en haalbaar is voor een jong persoon. Helaas valt het me enorm tegen. Ik ben sinds januari weer volledig aan me 18 uur contract na een burn-out. Ik merk dat ik het werken met kinderen niet meer leuk vind. Ik ben moe, minder geduldig en het belangrijkste: ik heb er geen plezier meer in. Ik heb pas geleden Wajong aangevraagd en geen idee of ik er voor in aanmerking kom maar als ik het hoor is dat heel lastig.
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Eigenlijk wil ik stoppen in de kinderopvang maar de thuiszorg is de eerste 8 maanden een 0 uren contract. Ik woon op mezelf dus zekerheid is van belang. Daarbij verdient het minder dan hier waardoor ik alsnog zo'n 22 uur moet werken om hetzelfde met 18 uur te krijgen qua inkomen.
Heeft iemand tips hoe ik met deze situatie om kan gaan? Wat zouden jullie doen? En wat voor beroepen zijn er voor iemand die geen opleiding heeft gedaan? Ik heb alleen MBO niveau 4 kinderopvang afgerond. Momenteel zie ik het niet zitten om een opleiding te volgen vanwege mijn mentale gezondheid. Dat ik zover ben gekomen ligt eigenlijk puur aan mijn doorzettingsvermogen.. ik merk dat ik gewoon op ben.
Tips zijn welkom.
Liefs
Voor ik mijn verhaal doe: asjeblieft geen kritiek, daar heb ik niet zo veel aan..
Ik ben 24 jaar, werk in de kinderopvang en thuiszorg en heb autisme. Ik werk sinds 1 mei in de thuiszorg als schoonmaak bij ouderen. Dit heb ik erbij genomen omdat alleen kinderopvang niet genoeg is. Ik werk 18 uur in de opvang. Meer lukt niet vanwege mijn autisme. Vandaar nu de 2e baan in de thuiszorg. Dat is 0 uren maar ik werk daar ongeveer 10 tot 12 uur per week. Je zou denken dat 30 uur per week prima en haalbaar is voor een jong persoon. Helaas valt het me enorm tegen. Ik ben sinds januari weer volledig aan me 18 uur contract na een burn-out. Ik merk dat ik het werken met kinderen niet meer leuk vind. Ik ben moe, minder geduldig en het belangrijkste: ik heb er geen plezier meer in. Ik heb pas geleden Wajong aangevraagd en geen idee of ik er voor in aanmerking kom maar als ik het hoor is dat heel lastig.
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Eigenlijk wil ik stoppen in de kinderopvang maar de thuiszorg is de eerste 8 maanden een 0 uren contract. Ik woon op mezelf dus zekerheid is van belang. Daarbij verdient het minder dan hier waardoor ik alsnog zo'n 22 uur moet werken om hetzelfde met 18 uur te krijgen qua inkomen.
Heeft iemand tips hoe ik met deze situatie om kan gaan? Wat zouden jullie doen? En wat voor beroepen zijn er voor iemand die geen opleiding heeft gedaan? Ik heb alleen MBO niveau 4 kinderopvang afgerond. Momenteel zie ik het niet zitten om een opleiding te volgen vanwege mijn mentale gezondheid. Dat ik zover ben gekomen ligt eigenlijk puur aan mijn doorzettingsvermogen.. ik merk dat ik gewoon op ben.
Tips zijn welkom.
Liefs
'How you love yourself is how you teach others to love you.´
maandag 2 mei 2022 om 16:46
Eerlijk gezegd vind ik het allebei belastende beroepen in relatie tot de aandoening die je hebt. Je bent altijd met hulpbehoevenden bezig, dus mensen of kinderen die op jouw zorg zijn aangewezen.
Wajong kan je idd vergeten, daarvoor moet je volledig arbeidsongeschikt zijn (je bent aan het werk dus je toont zelf al aan dat je je dat niet bent) en duurzaam (dus nooit meer beter worden tot het niveau dat je kan werken).
Ik denk dat je beter een aanvraag kan doen om in het doelgroepregister van de banenafspraak te komen, dan kun je ook aanspraak maken op hulp bij werk en re-integratie. Die aanvraag kun je doen bij de gemeente.
Wajong kan je idd vergeten, daarvoor moet je volledig arbeidsongeschikt zijn (je bent aan het werk dus je toont zelf al aan dat je je dat niet bent) en duurzaam (dus nooit meer beter worden tot het niveau dat je kan werken).
Ik denk dat je beter een aanvraag kan doen om in het doelgroepregister van de banenafspraak te komen, dan kun je ook aanspraak maken op hulp bij werk en re-integratie. Die aanvraag kun je doen bij de gemeente.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 2 mei 2022 om 16:50
Allereerst, je hebt wel een opleiding gedaan; mbo 4. Dat is een goed niveau, en daar kan je wat mee, ook als het niet in de kinderopvang is (ik kan me voorstellen dat dat geen ideale plek is - moet er zelf niet aan denken eerlijk gezegd).
Heb je begeleiding voor je autisme waar je eens mee zou kunnen sparren over wat je zou willen in de toekomst, wat je nodig hebt op een werkplek, wat jou energie geeft?
Ook met het UWV zou je in gesprek kunnen gaan over een andere werkplek, wellicht is er iets mogelijk mbt het doelgroepregister, of zou je in elk geval gesprekken met een jobcoach kunnen krijgen (heb ik via het UWV gehad in het kader van re-integratie gehad hoewel dat helemaal niet aan de orde was, het kan daar soms raar lopen en niet geschoten altijd mis)!
Heb je begeleiding voor je autisme waar je eens mee zou kunnen sparren over wat je zou willen in de toekomst, wat je nodig hebt op een werkplek, wat jou energie geeft?
Ook met het UWV zou je in gesprek kunnen gaan over een andere werkplek, wellicht is er iets mogelijk mbt het doelgroepregister, of zou je in elk geval gesprekken met een jobcoach kunnen krijgen (heb ik via het UWV gehad in het kader van re-integratie gehad hoewel dat helemaal niet aan de orde was, het kan daar soms raar lopen en niet geschoten altijd mis)!
maandag 2 mei 2022 om 17:04
Als ik kijk wat je doet en aan opleiding gedaan hebt ben je zeker niet volledig arbeidsongeschikt. Ik denk ook niet dat het goed voor je is om dan maar thuis te gaan zitten met een uitkering.
Begin ff bij het begin, ga na wat je leuk lijkt en solliciteer! En stél het mislukt, dan alsnog kom je zo weer ergens aan (al dan niet wat je leuk vind).
Begin ff bij het begin, ga na wat je leuk lijkt en solliciteer! En stél het mislukt, dan alsnog kom je zo weer ergens aan (al dan niet wat je leuk vind).
maandag 2 mei 2022 om 17:12
maandag 2 mei 2022 om 17:18
Naja.. ik weet niet zo goed wat ik anders zou kunnen doen wat wel haalbaar is. Kinderopvang heb ik voor geleerd en thuiszorg is puur omdat me moeder het ook doet en ik weet dat dat zonder opleiding is.
maandag 2 mei 2022 om 17:20
Voor iedere autist is het natuurlijk anders, maar ik heb mijn handen vol aan het gewone dagelijkse leven en kan daar niet bij werken.
Mss een goed idee om eens naar het uwv te gaan, mss kun je deels arbeidsongeschikt verklaard worden. Geen idee hoe dat tegenwoordig gaat, maar daar moet wel achter te komen zijn.
Mss een goed idee om eens naar het uwv te gaan, mss kun je deels arbeidsongeschikt verklaard worden. Geen idee hoe dat tegenwoordig gaat, maar daar moet wel achter te komen zijn.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 2 mei 2022 om 18:54
Ik zou eens wat beroepentesten gaan doen, om erachter te komen wat je wel leuk vindt. Of ga eens meteen loopbaancoach praten. Misschien hebben ze ze die ook wel via het UWV.
maandag 2 mei 2022 om 19:58
Op werkenvoornederland.nl staan zat vacatures met als eis een diploma mbo4/havo. Dus zonder eis van wat voor mbo-opleiding je hebt gedaan. Daar kan je kijken voor inspiratie voor het soort werk dat je misschien wel ligt.
Overigens weet ik dat je bij veel functies met een hbo-eis vaak toch aangenomen kunt worden met een mbo4-diploma.
Overigens weet ik dat je bij veel functies met een hbo-eis vaak toch aangenomen kunt worden met een mbo4-diploma.
anoniem_412111 wijzigde dit bericht op 02-05-2022 20:02
20.72% gewijzigd
maandag 2 mei 2022 om 20:01
Voor het doelgroepenregister krijg je trouwens standaard een afwijzing als je al minstens het minimumloon verdient. Wr is ook groot personeelstekort bij het UWV (misschien hebben ze een vacature voor jou?) Je kan natuurlijk wel dat doelgroepenregister proberen, maar houd rekening met dat je aanvraag misschien pas in bezwaar goed wordt bekeken.
maandag 2 mei 2022 om 20:04
Ja eh sorry maar ik heb ook mijn handen vol aan autisme en huishouden en mijn kind maar het geld komt niet uit de lucht vallen. Dus werk ik. Ik vind dat er te makkelijk door mensen met een stoornis wordt geroepen Oh dan werk ik maar niet. Terwijl er echt wel beroepen zijn die samengaan met autisme. Ja het is zwaar maar we zijn geen special snowflakes ofzo.Solomio schreef: ↑02-05-2022 17:20Voor iedere autist is het natuurlijk anders, maar ik heb mijn handen vol aan het gewone dagelijkse leven en kan daar niet bij werken.
maandag 2 mei 2022 om 20:07
Precies. Ik heb om een andere reden ooit een aanvraag doelgroepenregister gedaan maar je bent toch zeker niet achterlijk of zo als je een beperking hebt? Ik hoor van collega’s ook altijd dat ze het niet van me hebben verwacht.WandaVision schreef: ↑02-05-2022 20:04Ja eh sorry maar ik heb ook mijn handen vol aan autisme en huishouden en mijn kind maar het geld komt niet uit de lucht vallen. Dus werk ik. Ik vind dat er te makkelijk door mensen met een stoornis wordt geroepen Oh dan werk ik maar niet. Terwijl er echt wel beroepen zijn die samengaan met autisme. Ja het is zwaar maar we zijn geen special snowflakes ofzo.
maandag 2 mei 2022 om 20:32
Ik werk fulltime op kantoor, maar zou twee banen zoals jij momenteel hebt te zwaar vinden denk ik. Zwaarte zit hem niet alleen in aantallen uren, maar ook hoe het is verdeeld en de aard van het werk. 10-12 u schoonmaken als huishoudelijke hulp naast 18 u in de kinderopvang, daar kan ik me iig geen prettig rooster bij voorstellen.
Denk dat de eerste stap toch is om uit te vinden wat je wel zou willen qua werk.
Denk dat de eerste stap toch is om uit te vinden wat je wel zou willen qua werk.
maandag 2 mei 2022 om 20:45
ik vind het gewoon moeilijk om te accepteren dat ik niet mee met de flow kan gaan van gemiddelde werknemers. Daarbij merk je niet aan mij dat ik autisme heb. Ik heb meerdere malen aangegeven in de kinderopvang dat het niet lukt en dat ik niet goed begeleid wordt. (Overal en nergens neerzetten in me eentje op een bso met 12 kids, ongevraagd inplannen etc.) Ik heb december 2020 toegegeven aan me burn out en ben augustus al weer gestart. Ik ben zo bang dat ik er weer in terecht ga komen. Ik weet wel dat het werken met kinderen niet mijn ding is.
maandag 2 mei 2022 om 20:46
Weet iemand trouwens hoe het zit met als je een aantal uur werkt en dus onder minimum loon krijgt met aantal uren ? Krijg je iets aanvullends? Ik krijg nu 1056 met 18 uur kinderopvang. Maar stel dat ik kinderopvang laat gaan en de thuiszorg (voorlopig) in ga zou dat minder verdienen. Ik denk dat dat een 10tje is per uur en kdv 13.
maandag 2 mei 2022 om 21:24
Je zult toch echt zelf voor de centen moeten zorgen… als je zelf ontslag neemt bij de kinderopvang is er echt niemand die dat gat voor je gaat opvangen hoor. Er is echt wel iets te vinden wat je genoeg uur in de week kunt volhouden je weet alleen nog niet wat. Daar moet je dus naar op zoekFBGX schreef: ↑02-05-2022 20:46Weet iemand trouwens hoe het zit met als je een aantal uur werkt en dus onder minimum loon krijgt met aantal uren ? Krijg je iets aanvullends? Ik krijg nu 1056 met 18 uur kinderopvang. Maar stel dat ik kinderopvang laat gaan en de thuiszorg (voorlopig) in ga zou dat minder verdienen. Ik denk dat dat een 10tje is per uur en kdv 13.
maandag 2 mei 2022 om 22:10
Fijn dat jij het wel kunt, ik kon het niet. En dat was al ver voordat ik de diagnose ASS had.WandaVision schreef: ↑02-05-2022 20:04Ja eh sorry maar ik heb ook mijn handen vol aan autisme en huishouden en mijn kind maar het geld komt niet uit de lucht vallen. Dus werk ik. Ik vind dat er te makkelijk door mensen met een stoornis wordt geroepen Oh dan werk ik maar niet. Terwijl er echt wel beroepen zijn die samengaan met autisme. Ja het is zwaar maar we zijn geen special snowflakes ofzo.
Blijkbaar is nog niet tot je doorgedrongen dat iedere autist anders is.
Ik kan vast weer dingen die jij niet kunt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
Ik heb ook (flinke) autisme, en een gezin, en een baan en ja dat vergt offers en is soms lood en loodzwaar. Ik ben in een werkweek gesloopt als ik thuiskom en moet minstens 1 uur slapen/ontprikkelen maar ik doe het wel. Ik kan niet ook nog naar sport of hobby of vriendin op een werkdag want dan stort ik letterlijk in. Ik zwalk ook van burn-out naar burn-out maar thuiszitten is geen optie. En bovendien er moet gewoon geld verdiend worden. En ik weiger mijn handje op te houden als er altijd nog dingen zijn die ik wel kan.WandaVision schreef: ↑02-05-2022 20:04Ja eh sorry maar ik heb ook mijn handen vol aan autisme en huishouden en mijn kind maar het geld komt niet uit de lucht vallen. Dus werk ik. Ik vind dat er te makkelijk door mensen met een stoornis wordt geroepen Oh dan werk ik maar niet. Terwijl er echt wel beroepen zijn die samengaan met autisme. Ja het is zwaar maar we zijn geen special snowflakes ofzo.
Solo haar kinderen zijn volwassen en wonen niet meer thuis. Zij zou bijv prima kunnen werken een paar uurtjes. Maar goed ik brand mn handen niet aan dat hele afkeuringsgebeuren. Ik heb daar nml best wel een mening over.
Het gaat toch niet om achterlijk?
Lees anders eens iets over de autistische burnout.
Hannah Arendt
Hannah Arendt