Werk & Studie alle pijlers

Auto van de zaak

20-06-2024 18:13 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Al een tijd lees ik mee op het forum maar nu heb ik een account aangemaakt omdat ik erg benieuwd ben wat jullie van de volgende werkkwestie vinden.

Circa anderhalf jaar geleden ben ik gevraagd te komen werken bij een klein kantoor op circa 75 km afstand van mijn woonplaats. Een super leuke en uitdagende baan en goed salaris, en omdat men erg flexibel was met thuiswerken heb ik ja gezegd. Ik heb het enorm naar mijn zin, maar loop tegen 1 ding aan.

Normaliter bezoek je in deze functie geen klanten. Misschien 1 of 2x per jaar bij uitzondering, dit ben ik ook gewend bij vorige werkgevers. Ons kantoor (onderdeel van een veel groter hoofdkantoor na een overname) heeft een ander, persoonlijk, beleid. Hierdoor bezoek ik gemiddeld 2x per maand een klant. De reistijd is dan eigenlijk altijd flink. Ik rij momenteel zo'n 250 - 400 km per maand naar klanten en daarnaast dus zo'n 600 km per maand naar kantoor. Dit laatste wist ik, maar dat ik zoveel kilometers naar klanten zou maken in de praktijk had ik totaal niet verwacht.

Ik vind het werk, inclusief de klantbezoeken, heel leuk. Ik krijg ook een kilometervergoeding en dit dekt de benzinekosten. Maar verzekeringen, wegenbelasting en - het belangrijkste - onderhoud, niet. Van de week was ik 1500 euro kwijt aan o.a. 4 nieuwe banden en remschijven. Nu ik zo'n 850 - 1000 km zakelijk rij en prive misschien hooguit 50 km per maand komt dit dus grotendeels door zakelijke kilometers.

Wat het meest steekt is dat er meerdere collega's werken met een zakelijke auto waarvan ik weet dat zij deze zakelijk amper gebruiken. Zij rijden misschien zo'n 150 km aan woon/werkverkeer en bezoeken hooguit 1x per maand (en 3 collega's zelfs hooguit 2x per jaar) een klant, ook als hun functie eigenlijk vereist dat ze dit wel heel veel doen.

Ik weet dat een zakelijke auto in mijn functie eigenlijk niet bespreekbaar is. En daarnaast heb ik er zelf voor gekozen om een baan aan te nemen met een flinke reistijd. Maar de combinatie van deze reistijd én onverwacht die 250 - 400 km per maand naar klanten én het feit dat ik inmiddels weet dat er een aantal collega's zijn die wel een auto hebben maar 'm amper gebruiken, vind ik frustrerend. Als alleenstaande moeder heb ik het niet heel breed, vooral mijn woonlasten zijn heel erg hoog omdat er geen andere mogelijkheid was iets goedkopers te krijgen na de scheiding (en dat zit er op korte termijn ook niet in). Zo'n rekening van 1500 euro maakt me dan ook flink chagrijnig, wetende dat die banden en remschijven vervangen moesten worden door die zakelijke kilometers.

Lang verhaal kort: wat vinden jullie? Is dit een uitzondering waarin ik zeker een auto van de zaak mag vragen (of 'eisen', dit zal namelijk echt niet makkelijk gaan) of moet ik niet zeuren omdat ik zelf deze keuze heb gemaakt? Het voelt namelijk een beetje lullig om hier nu mee te komen terwijl ik van die circa 600 km per maand al wist voordat ik ja zei, anderzijds hebben zij mij er niet op gewezen dat hier nog zoveel km's bij zouden komen voor klantbezoeken want anders was ik sowieso direct begonnen over een auto van de zaak ondanks dat dit niet gebruikelijk is in deze functie....
Vragen mag je het altijd natuurlijk, zou er alleen niet bij halen wat je er hier ook bij haalt dat je alleenstaande moeder bent en dure woonlasten hebt etc daar hebben ze op je werk denk ik geen boodschap aan. Maar hou het zakelijk.
Zijn er bij jullie op kantoor geen pool-auto’s beschikbaar om zakelijke kilometers mee te maken?

En wat is de kilometervergoeding voor zakelijke kilometers? Bij ons ligt die netto 10 cent per kilometer hoger dan die van woon-werkverkeer.
Dus je gaat in een maand gemiddeld 4x naar het kantoor en 2x naar een klant als ik het zo even lees/bereken? Even objectief gezien vind ik, zeker voor die 2 klantbezoeken in de maand, een leaseauto niet echt gegrond. Je kan het altijd aankaarten, dat je de kosten voor je auto te gortig vindt worden met de klantbezoeken erbij. Misschien hebben ze nog wel een andere oplossing, dan je bijv. een auto huurt of poolauto gebruikt voor die klantbezoeken.
amby wijzigde dit bericht op 20-06-2024 20:51
2.39% gewijzigd
Dubbel
Je schuift de kosten af op je werk maar je woon-werk verkeer, waar je bewust voor koos, is dus ook al 600 km.
Je kunt allicht vragen of de optie van een zakelijke auto er voor jou inzit of dat je voor de zakelijke km’s een auto van de zaak kunt meenemen.

Hoe anderen het geregeld hebben is niet relevant en zou ik er niet bij halen.
Geen idee of een zuinigere auto aan schaffen een optie is. Ik rij ongeveer 1000 per maand voor werk. Ik krijg daar €230 voor en alleen de benzine is €90. Dus ik houd €140 . Dat is bij mij genoeg voor verzekering, onderhoud en belasting.
Waarom geen ov kaart eisen?
En reistijd vergoed uiteraard.
Laat je persoonlijke dingen wel achterwege, bekijk het zakelijk.
Auto laten huren als je op klantbezoek moet.
Huh? Voor twee externe afspraken pee maand een auto van de zaak? Bizar. Ik weet niet in wat voor branche jij werkt maar dit slaat nergens op. In de belastingvrije kilometervergoeding is ook meegenomen dat je onderhoud pleegt.
paska wijzigde dit bericht op 20-06-2024 21:11
2.27% gewijzigd
Of een hogere km vergoeding vragen. Bij ons krijg 0,23 je netto + 0,15 bruto per km.
pelle wijzigde dit bericht op 20-06-2024 21:15
3.03% gewijzigd
Voor gemiddeld 325 km per maand aan klantbezoek krijg je bij ons echt geen leaseauto.
Bij ons zijn er ook gewoon pool auto's beschikbaar voor zakelijk verkeer, hebben jullie niet zoiets?
Is zakelijk reizen met OV ook een optie?

Als laatste: wat voor km vergoeding krijg je en is een zuinigere euro geen optie?

Ik kom met 21ct per km wel uit ook met afschrijving en onderhoud. En let wel: een zakelijke auto betaal je natuurlijk ook bijtelling over, dus zou nog even rekenen wat daadwerkelijk voordeliger is. Een nieuwe auto rijden red je haast nooit voor het bijtellingbedrag, maar een zuinige 2e hands kan zeker wel voordeliger uitkomen afhankelijk van je km vergoeding.
En als je een tweedehands auto hebt kan je natuurlijk ook nooit zeggen dat je de reparaties moet doen omdat je zakelijke kilometers rijdt.
Paska schreef:
20-06-2024 21:25
En als je een tweedehands auto hebt kan je natuurlijk ook nooit zeggen dat je de reparaties moet doen omdat je zakelijke kilometers rijdt.
Deels natuurlijk. Hoe meer je rijdt, hoe meer slijtage. En je afschrijving gaat natuurlijk ook harder met meer km. Maar daar is je km vergoeding ook voor.
Voor die paar honderd kilometer aan klantenbezoek betaal je dus wel extra aan bijtelling, als je leaseauto wilt rijden. Denk dat je financieel duurder uit bent dan hoe het nu gaat.
Een auto van de zaak loont toch ook amper.
Zeg cataloguswaarde van 30.000 euro, 25% bijtelling en 40% belasting kost je 3.000 op jaarbasis aan extra belasting.

Huidige kosten
Brandstof zeg 12.000 km a 1 op 15 * 2 euro per liter is 1.600 euro.
Onderhoud 2.000 euro per jaar
Wegenbelasting: 75 per maand: 900 euro per jaar
Verzekering 75 euro per maand: 900 euro per jaar.
5.400 euro kosten
Nu krijg je 12.000 km-vergoeding a 0,23 = 2.760 euro.
Dus effectief 2.640 euro aan kosten voor jou.

en bij leaseauto dus 3.000 euro.
Voor je werkgever wordt het ook een stuk duurder, dus wellicht minder loonsverhogingen in de toekomst (immers al auto)
Bij ons kan je ook onderhandelen over mobiliteitsvergoeding. Misschien is dat een optie?
Je kunt toch altijd neerleggen bij je werkgever dat je hogere autokosten hebt dan je verwacht had en dat die ook komen door je zakelijke kilometers?
Misschien willen ze je wel tegemoet komen met een hogere kilometervergoeding.
Of er is een leenauto op je werk?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Een lease auto is echt duur voor een werkgever, dus die geven ze over het algemeen niet zomaar. Je rijdt echt weinig zakelijke km’s per maand, dus lijkt me vrij kansloos om een auto te ‘eisen’.

Ik heb bv wel een lease auto, maar bezoek dan ook dagelijkse meerdere klanten. Bij ons kun je aanspraak maken op een lease auto als je meer dan 16.000 zakelijke km’s per jaar rijdt (dus excl. woon-werkverkeer). En anders kun je een poolauto meenemen, zodat je daarmee de zakelijke km’s kunt rijden.
Dagobert schreef:
20-06-2024 21:29
Zeg cataloguswaarde van 30.000 euro, 25% bijtelling en 40% belasting kost je 3.000 op jaarbasis aan extra belasting.

Huidige kosten
5.400 euro kosten

Voor je werkgever wordt het ook een stuk duurder, dus wellicht minder loonsverhogingen in de toekomst (immers al auto)
Hier heb je natuurlijk wel zelf ook invloed op. Ik heb jaren in een redelijke kleine lease auto gereden voor ik kinderen had. Toen was ik met 130 euro netto bijtelling klaar per maand. En daarvoor kon ik dan ook nog onbeperkt privé rijden. Dat loont wel hoor.
Ik heb deze situatie ook gehad en uiteindelijk ook een auto ‘gekregen’. Heel blij mee.

Wat ik heb gedaan is een berekening neergelegd bij mijn leidinggevende met de km’s die ik zakelijk maak en die ik verwacht te gaan maken met de daarbijbehorende kosten voor mij privé. Enkele gesprekken later is het ‘gelukt’. Ik heb het overigens niet gehad over eerlijk / collega’s. Gewoon alleen mijn eigen feiten en redenen. Ik heb toen de keus gekregen uit mobilteitsvergoeding of auto. En heb de auto gekozen en mijn privé kunnen verkopen.

Nou is het voor mij financieel niet eens heel gunstig geweest en had ik onderaan de streep misschien beter voor de mobiliteitsvergoeding kunnen gaan maar dat komt met name doordat ik een erg dure leaseauto heb, net een nieuwe (best dure) privé auto had waar ik best veel verlies op heb gemaakt omdat ik hem pas een jaar had. Dus dat is wellicht ook iets om naar te kijken.
nieuwsbrief wijzigde dit bericht op 20-06-2024 23:10
5.98% gewijzigd
GebruikerOnbekend123 schreef:
20-06-2024 21:56
Hier heb je natuurlijk wel zelf ook invloed op. Ik heb jaren in een redelijke kleine lease auto gereden voor ik kinderen had. Toen was ik met 130 euro netto bijtelling klaar per maand. En daarvoor kon ik dan ook nog onbeperkt privé rijden. Dat loont wel hoor.
Ja dit is zeker waar, de keus voor je leaseauto maakt het wel of niet interessant. Ik heb een paar maanden voor mijn eigen auto geleverd werd in een auto gereden van 200e per maand. Nu betaal ik een goede 600e. Dat is nogal een verschil
Dagobert schreef:
20-06-2024 21:29

Huidige kosten
5.400 euro kosten

Bijtelling is hoogstens 22%. Verder vergeet je haar privé kilometers. Die 12.000 rijdt ze zakelijk. Maar ze rijdt natuurlijk ook privé.
Pelle schreef:
20-06-2024 22:52
Bijtelling is hoogstens 22%. Verder vergeet je haar privé kilometers. Die 12.000 rijdt ze zakelijk. Maar ze rijdt natuurlijk ook privé.
Privé rijdt ze hooguit 50 km per maand dus dat is bijna niets op dit totale aantal km.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven