Baan opzeggen zonder nieuwe baan - sabbatical zonder termijn
maandag 23 juni 2025 om 11:10
Ik zoek naar ervaringen van mensen die hun baan hebben opgezegd zonder al actief op zoek te zijn of in gesprek te zijn met een nieuwe werkgever of opdrachtgever. En bedoel ik niet vlak voor je pensioen
. Ik denk zelf nu aan zeker een jaar werkonderbreking. Hoe was je ervaring? Wat heb je gedaan? Wat zou je anders doen? Langer, korter? Ben je geswitcht van branche? Hoe ging het solliciteren daarna? Viel het financieel mee of tegen?
Achtergrond. Ik loop tegen de 40 en heb 18 jaar onafgebroken betaald gewerkt -daarvoor bijbanen/studie-. Meestal voltijds maar vanaf na verlof van ons tweede kind, nu 6 jaar geleden, 32 uur. Daarbij best een spaarpot opgebouwd, een bescheiden huis met relatief lage lasten. Misschien is het een vroege midlife-crisis, maar ik heb nu zoveel dingen waar ik eens echt tijd en aandacht aan wil besteden. Van 8 jaar fotoboeken maken, tot vaker op bezoek bij familieleden, boeken lezen, een buurtproject waar ik graag meer tijd in wil stoppen tot een aantal hobbyprojecten, een professioneel idee uitwerken, klussen in huis en tuin die aandacht verdienen. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om uitgebreider te koken en mijn kinderen wat intensiever mee te maken. En dat hoeft niet allemaal tegelijk, maar nu is er gewoon geen tijd voor.
Ik durf alleen nog net niet. Ik ben altijd kostwinner geweest en mijn man werkt ook (minder goedbetaalde branche maar zelfs zonder spaargeld zouden we het redden op zijn salaris) steunt mij, maar ik denk dat de dynamiek snel verandert. En financieel is het natuurlijk een gok omdat het leven soms anders loopt.

Achtergrond. Ik loop tegen de 40 en heb 18 jaar onafgebroken betaald gewerkt -daarvoor bijbanen/studie-. Meestal voltijds maar vanaf na verlof van ons tweede kind, nu 6 jaar geleden, 32 uur. Daarbij best een spaarpot opgebouwd, een bescheiden huis met relatief lage lasten. Misschien is het een vroege midlife-crisis, maar ik heb nu zoveel dingen waar ik eens echt tijd en aandacht aan wil besteden. Van 8 jaar fotoboeken maken, tot vaker op bezoek bij familieleden, boeken lezen, een buurtproject waar ik graag meer tijd in wil stoppen tot een aantal hobbyprojecten, een professioneel idee uitwerken, klussen in huis en tuin die aandacht verdienen. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om uitgebreider te koken en mijn kinderen wat intensiever mee te maken. En dat hoeft niet allemaal tegelijk, maar nu is er gewoon geen tijd voor.
Ik durf alleen nog net niet. Ik ben altijd kostwinner geweest en mijn man werkt ook (minder goedbetaalde branche maar zelfs zonder spaargeld zouden we het redden op zijn salaris) steunt mij, maar ik denk dat de dynamiek snel verandert. En financieel is het natuurlijk een gok omdat het leven soms anders loopt.
madrigalscapybara wijzigde dit bericht op 23-06-2025 22:28
9.74% gewijzigd
woensdag 25 juni 2025 om 11:04
Dit is allemaal gebaseerd op..? Ze heeft het over 1 jaar niet over 5 jaar. En dan nog, al zou het 5 jaar zijn. Ik ken meerdere vrouwen die gewoon weer aan het werk zijn gegaan. Ja, je moet weer opnieuw een balans vinden tussen privé en werk maar dat komt ook wel weer goed hoor.Wissewis schreef: ↑24-06-2025 16:05Hoe ga je voorkomen dat het niet bij 1 à 2 jaar blijft, maar dat je straks 5 à 10 jaar thuis zit, iedereen dat doodnormaal vindt maar jij - eens je terug wil beginnen werken - nergens meer binnenraakt door dat grote gat?
Na een tijd gaat je man het bovendien te gewend raken, gaan je kinderen het te gewend raken, gaat je familie het te gewend raken, ... en mag jij overal voor opdraaien qua huishouden, zorg, opvang, mantelzorg, ... "want je bent toch thuis" en "je verdient geen cent en leeft op mijn kap".
Ik zou er dus van in begin een heel duidelijke eind-datum opkleven.
Terug in een werkritme raken na 5 jaar "niets" is van wat ik hoor in mijn omgeving - als je al een job vindt en ergens aangenomen wordt - zowat mission impossible. Gezinsgewijs, familiegewijs, vanuit jezelf, ...
De meesten worden in 't beste geval één of andere "coach" - "wat ze makkelijker met de kinderen kunnen combineren" - of gaan 10 jaar besteden aan één of andere totaal overbodige studie.
En als je overal voor moet opdraaien zal ook wel meevallen hoor. Je kunt toch ook gewoon nee zeggen tegen bepaalde verzoeken?
woensdag 25 juni 2025 om 11:10
woensdag 25 juni 2025 om 11:34
Ik wilde nog steeds reageren, TO en vooral om te zeggen dat je het moet DOEN.
Ik ben ondernemer en zat op een lange klus en die was half maart klaar. De opdrachtgever wilde mij echter aanhouden “voor het geval dat” en ik heb een retainer gekregen: ik stel mij dus 40 uur per week beschikbaar (tegen volledige betaling) en mag geen ander werk aannemen. In de praktijk is er amper een beroep op mij gedaan. En ik heb deze rust van 3+ maanden als zo ontzettend fijn ervaren. Ik loop dagelijks 15 KM en kom tot rust. Het heeft ook voor nieuwe inzichten gezorgd: wil ik altijd wel zo veel werken? Wil ik niet af en toe wat meer moeder, dochter, echtgenoot, etc. zijn dan altijd maar te werken in die stressvolle omgeving.
Ik vermoed dat ik na juni niet meer betaald krijg (en terecht), maar bij een volgende klus wil ik niet meer een “slaaf” worden van mijn eigen succes, omdat vrijheid en geluk hoger op mijn prioriteitenlijstje is komen te staan dan alleen maar zakelijke successen.
Ik ben ondernemer en zat op een lange klus en die was half maart klaar. De opdrachtgever wilde mij echter aanhouden “voor het geval dat” en ik heb een retainer gekregen: ik stel mij dus 40 uur per week beschikbaar (tegen volledige betaling) en mag geen ander werk aannemen. In de praktijk is er amper een beroep op mij gedaan. En ik heb deze rust van 3+ maanden als zo ontzettend fijn ervaren. Ik loop dagelijks 15 KM en kom tot rust. Het heeft ook voor nieuwe inzichten gezorgd: wil ik altijd wel zo veel werken? Wil ik niet af en toe wat meer moeder, dochter, echtgenoot, etc. zijn dan altijd maar te werken in die stressvolle omgeving.
Ik vermoed dat ik na juni niet meer betaald krijg (en terecht), maar bij een volgende klus wil ik niet meer een “slaaf” worden van mijn eigen succes, omdat vrijheid en geluk hoger op mijn prioriteitenlijstje is komen te staan dan alleen maar zakelijke successen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 25 juni 2025 om 14:34

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in