Werk & Studie alle pijlers

Baas controleert me

05-05-2012 14:48 18 berichten
Bij ons in het bedrijf worden al onze handelingen aan het eind van de dag nog gecontroleerd door onze baas. Vrij normale procedure is dat, en vind dat eigenlijk ook wel fijn, want als ik (of iemand anders) een fout maakt wordt deze nog gezien voor het kwaad is geschied.

Ik ben zelf altijd al een onzeker meisje geweest. Maar ik krijg (ondanks dat ik ook wel eens fouten maak) veel complimentjes van collega's enzovoort. Doet mijn zelfvertrouwen wel goed. Mijn baas zei zelfs een aantal maanden geleden dat ze potentie in mij zagen en ik er bovenuit blonk.

Alleen echter de laatste week, zonder aanleiding voel ik me erg gecontroleerd.

Om een paar voorbeelden te noemen.

Ik maakte een aantekening op een briefje, en gelijk werd er over mijn schouder gekeken door mijn baas en vroeg wat ik aan het doen was. Wat ik deed was helemaal niet gek.

Ook kwam ik ergens niet erg snel uit, ik moest er even over nadenken. Baas vroeg gelijk of ik er wel uit kwam, of ik het wel snapte. Als hij me nou even liet kwam ik er ook wel uit.

Ik stond voor een kast in een kamer iets te zoeken. Baas liep over de gang maar stopte voor de deur en vroeg of ik het kon vinden.

Ik had een klant aan de telefoon en maakte een afspraak voor hem met mijn collega. Tijd had mijn collega zelf voorgesteld. Baas vraagt direct aan mij waarom op die tijd.

Misschien zoek ik wel kwaad in iets onschuldigs. En overdrijf ik een beetje. Maar ik word van deze controle erg onzeker. Er zijn met mij of het bedrijf geen veranderingen geweest en ineens doet hij dit dus zo zonder aanleiding. Bij mijn collega's zie ik dit niet. Ik durf het nou ook niet zo goed te vragen. Misschien bedoelde hij het niet op deze manier, of heeft hij het zelf niet door. Maar wat zou dit nou kunnen betekenen. Ik ben een beetje bang dat ik een grote fout heb gemaakt of de laatste tijd erg veel fouten maak waarvan ik niet op de hoogte ben gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het hem: Goh is er een speciale reden dat je zoveel aandacht aan me schenkt?

Dat zou genoeg moeten zijn om boven tafel te krijgen wat en of er wat is.
Misschien heeft hij wel een functie voor je in gedachten en is hij aan het kijken of je snel kan schakelen/problemen op kan lossen?

Maar wat boterblommetje ook al zegt, gewoon eens aankaarten :-)
Eens met boterblommetje. Vraag het gewoon.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Vervelend lijkt me dit. Ik zou het toch eens aankaarten. En gewoon zeggen dat je daar onzeker van wordt.
Tja, dat vragen, dat vind ik juist een beetje "eng". Misschien haal ik het gewoon zelf in mijn hoofd en heeft hij niet door dat hij naar mijn gevoel mij zo controleert.
Begin in dat geval het gesprek met je baas op een volgende manier:

- het komt op mij over alsof...

- ik krijg de indruk dat...

Dan hou je het bij jezelf.
Je zegt dat jij onzeker bent, maar volgens mij is jouw baas nog een graadje erger.

Je moet toch vertrouwen kunnen hebben in je personeel, anders heb je de verkeerde mensen op die plaats gezte.

Maar goed, daar heb jij niets aan.

2 opties, of praten of naast je neerleggen en niet over piekeren.

succes met de keuze
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ook dat geeft niet, maar houdt het idd bij jezelf zoals pip zegt, dan val je hem niet aan, maar maak je het bespreekbaar.
Ik lees eigenlijk vooral een behulpzame baas in plaats van een controlerende uit jouw voorbeelden. En ook lees ik een hele onzekere medewerker. Als je gaat zoeken naar aanwijzingen, dan zul je ze altijd vinden!
quote:chococookie schreef op 05 mei 2012 @ 15:01:

Tja, dat vragen, dat vind ik juist een beetje "eng". Misschien haal ik het gewoon zelf in mijn hoofd en heeft hij niet door dat hij naar mijn gevoel mij zo controleert.

Wat vind je er precies eng aan? Wat voor engs kan er dan gebeuren?

Misschien heb je inderdaad te veel in je hoofd gehaald en zegt je baas dus: goh nee hoor, niks aan de hand joh. Klaar.

Maar je geeft genoeg concrete voorbeelden waarop je je vraag baseert, dus ik zou het zelf als baas heel logisch en zelfs prettig vinden dat je het vraagt, zéker als ik het zelf niet doorhad, dan word ik graag bewust gemaakt van mijn handelen.

Het geeft juist ruimte om er een normaal gesprek over te voeren. Nu is er allerlei wantrouwen, verdenkingen e.d. en geen open communicatie en dus ook geen oplossing. Je geeft er ook een goede indruk mee van jezelf. Je bent oplettend en neemt initiatief om dingen aan te kaarten die je niet lekker zitten.
Lijkt me erg vervelend werken, als iemand je zo erg controleert. Volgens mij is het ook een onzekerheidje van hem, want anders zou hij het wel iets beter los kunnen laten. Ik mag aannemen dat hij toch wel kundig personeel heeft rondlopen? Jammer dat hij de touwtjes zo in handen wil houden, want volgens mij kan niemand fijn/goed werken als je zo op de vingers gekeken wordt.

Maar ik denk ook dat ik het zou aankaarten. En inderdaad in de vorm van 'goh, het val me op dat...en nu krijg ik de indruk...klopt dat?'.
Hier kan ik wel wat mee! Dankjulliewel!

Wat hij hier nou mee wil bedoelen weet ik dus nog niet, had ook niet verwacht hoor. Maar dan moet ik het inderdaad maar gewoon vragen. En inderdaad als ik baas zou zijn zou ik het ook wel fijn vinden als mijn personeel me daarop wijzen.

Alleen nu nog het vragen. Ik moet altijd op zoek naar een geschikt moment, en dat is met mijn onzekerheid een beetje schaars. Om het aan te kaarten als hij me weer controleert is het meest voor de hand liggend. Alleen vaak durf ik op dat moment niet denk ik.

Ach, ik ben zo iemand die niet zo graag praat over wat mij dwars zit, voel me dan zo'n blok aan het been bij een ander, die alleen maar te klagen heeft. Wat ik dan ook weer een reden vind voor hun om mijn contract niet om te zetten naar een vast contract.

(hier is het klagen anders, dit is anoniem en als jullie het niet willen horen lezen jullie het gewoon niet.)
quote:plofkipje84 schreef op 05 mei 2012 @ 14:55:

Misschien heeft hij wel een functie voor je in gedachten en is hij aan het kijken of je snel kan schakelen/problemen op kan lossen?

Maar wat boterblommetje ook al zegt, gewoon eens aankaarten :-)Dat dacht ik dus ook als eerste.
Het is lastig om een geschikt moment te kiezen. Maar afwachten tot hij weer iets doet is niet handig, dan laat je het weer van omstandigheden afhangen en kan het je overvallen. Het beste zeg je gewoon tegen hem: ik wil het eventjes met je ergens over hebben, wanneer zullen we dat doen?

Niet afwachten tot je niet meer bang bent, want dat gaat niet gebeuren. Juist accepteren dat je dit eng vindt, dat mag ook, en tóch doen.

Ik snap dat je het eng vind, vroeger scheet ik ook in mijn broek voor dit soort dingen! Maar als je het een aantal keer doet, wordt het peanuts! Nu snap ik haast niet meer waarom ik me zo druk maakte over dit soort dingen. En het leven wordt zoooveel makkelijker en prettiger als je zonder omhaal dingen kunt benomen en bespreken.

Succes!
Ik zou kijken of het nog langer dan een week door blijft gaan en dan pas een vraag hierover stellen.

Als hij bezig is om te kijken of je bijv. een hogere functie kan krijgen, of als hij merkt dat je je werk erg goed doet, dan val je gewoon wat meer op voor hem. Als je dan hulp nodig lijkt te hebben dan vraagt hij het misschien wat sneller, onbewust.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
Ik kijk nog even aan of het volgende week nog zo is.Dan ga ik op zoek naar het lef om het te vragen.

Die hogere functie, dat zou natuurlijk wel leuk zijn. Heb dit ook al eens aangegeven, maar daar is/was geen werk voor, en geen geld voor de opleiding. (en ik heb daar ook geen geld voor)

Als ik mezelf wil bewijzen is daar volgende week het moment voor. Heb me al goed voorbereid en m'n neus weer in de boeken gestoken. En ik hoop stiekem dat er volgende week genoeg mogelijkheden komen waarin ik mezelf kan bewijzen en dat mijn baas dan ook over mijn schouders mee kijkt
Heel veel succes! Ik hoop dat er alsnog wat extra's voor je inzit voor je goede werk.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven