Werk & Studie alle pijlers

balans avondschool - gezin

14-09-2020 21:56 57 berichten
Hallo

Voor mijn baan zou het goed zijn mocht ik einde dit jaar een cursus via avondschool gaan volgen. Deze gaat 1 avond in de week door (1 schooljaar), op zich niet gek veel, maar ik vind het toch een dilemma. Ik heb m'n dochter 1 op de 2 weken, en de cursus maakt hier geen uitzondering op, wat maakt dat ik er minder zou zijn voor haar, geen begeleiding school enzovoort. Cursus valt net op een andere dag dan hobby van de dochter.
Ik heb een zeer kleine familie en kennissenkring waarop ik voor zoiets niet echt kan rekenen, dus als ik het doe wordt het een oppas regelen, kind is nog te jong om alleen thuis te blijven. Ik wil er ten volle zijn voor m'n dochter maar ook m'n huidige jobgroei niet uit de weg gaan.

Graag jullie mening.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder was alleenstaand en heeft mijn hele jeugd bijscholing ernaast gedaan. En nee op het moment zelf was dat niet altijd leuk, maar het leert je veel belangrijkere dingen dan een moeder die die avond jou in bed legt.

Je ziet dat je moeder zich inzet, het soms best moeilijk is wat ze doet maar toch slaagt en vervolgens verder komt in het leven. Dat is onbetaalbaar voor kinderen. Dat het leven je niet vanzelf aan komt waaien.
lilalinda schreef:
15-09-2020 06:50
TO is toch de vader??

Haha, je hebt gelijk, aannames en lekker wakker... :rolling:

Maar moet ik nog verder terug loepen om te lezen of TO een man of vrouw is of mis ik iets?
Alle reacties Link kopieren
Geef het goede voorbeeld aan je dochter door te laten zien dat jezelf ontwikkelen belangrijk is. Je zegt tegen haar toch ook niet dat dan maar niet naar school hoeft te gaan? 1 Avond niet thuis zijn, daar wordt zij echt niet slechter van. Er zijn genoeg (alleenstaande) ouders die avonddiensten draaien of andere verplichtingen hebben 's avonds.

Is je kind ziek, dan kan je natuurlijk thuis blijven. Maar een studie doe je of doe je niet, niet halfbakken wel of niet gaan.

Ook een goede leerschool voor je dochter om meer zelfstandig te worden.

Je weet dat het een jaar gaat duren, dan zou ik nu structureel voor oppas gaan zorgen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt niet erg hoor, als kinderen leren dat ook grote mensen naar school gaan. De mijne vonden het heel logisch (wel een iets anders situatie met twee ouders, maar ik was het hele afgelopen jaar 1 middag+avond per week weg voor opleiding, en soms 2 dagen achter elkaar). Ze waren of bij papa, of er was oppas.

Ik zou met haar moeder overleggen of die misschien die avonden op zich kan nemen. Dus bijv. woensdagavond is je opleiding, dan is dochter van woensdag eind van de middag - donderdagochtend de volgende week bij haar, en do.ochtend - woensdag na school bij jou.

En anders gewoon oppas voor die paar uurtjes. En als het niet te ver reizen is gewoon om 17u samen eten, en dan aan de oppas over laten.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen! Het is maar 1 avond in de week en goed voor je ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd diep respect gehad voor mijn klasgenoot op de avond-hbo. Ze was gescheiden, parttime baan, twee kinderen die bij haar woonden en had een weekendregeling met een lapzwans van een ex. De avond-hbo was 3 avonden in de week van 18.00-22.00 klassikaal les en dan nog huiswerk, studeren etc. Ze was er bijna altijd, familie of de buurvrouw waren dan bij de kinderen.

Ik ben daar ook regelmatig thuis geweest voor een project of samen studeren, want dan hoefde ze niet nog een keer opvang te regelen. Er was niets mis met die kinderen. Ze waren vrolijk, gezond, normaal in hun gedrag en gewend aan het ritme. Mijn klasgenoot is nu ondernemer en heeft veel plezier uit de opleiding.

En ze zei altijd; de kinderen liggen het grootste deel van de avond in bed, er komen grotere kosten aan (beugels, middelbare school etc) en wil ik ze zelfstandig kunnen verzorgen (ivm grillen en bijstand ex) dan moet ik investeren om dan meer te kunnen verdienen.

Dus zie het als in investering in jezelf en uiteindelijk ook in je kind. Succes, je kunt het! Misschien vindt oma het wel leuk, kan de buurvrouw je helpen etc. Waar een wil is, is een weg!
Je (ex?) partner vragen om wat meer bij te springen. Is ook haar /zijn kind.
Alle reacties Link kopieren
wijstoen schreef:
14-09-2020 23:25
Het zou van 18h30 tot 21u zijn, dus tegen ik thuis ben ligt ze al in ben. Samen eten kan misschien nog net lukken. Heel soms zou ik inderdaad eens niet kunnen gaan, maar dat vereist meer zelfstudie en dat is niet hetzelfde als de les volgen.

Ik neig inderdaad ook wel naar 'wel doen', en nu proberen me geen egoïst te vinden.
Vertel: waarom is het egoïstisch als jij investeert in je toekomst?
Stel dat je niet gescheiden was, was het dan ook egoïstisch? Nee toch? Het gaat om een paar uurtjes per week. Uurtjes die jullie waarschijnlijk vullen met tv kijken of (zij) huiswerk maken. Daar komt ze écht wel overheen.
Later is nu
Ja, het gaat over 1 avond in de week ofzo?

Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
wijstoen schreef:
14-09-2020 23:25
Het zou van 18h30 tot 21u zijn, dus tegen ik thuis ben ligt ze al in ben. Samen eten kan misschien nog net lukken. Heel soms zou ik inderdaad eens niet kunnen gaan, maar dat vereist meer zelfstudie en dat is niet hetzelfde als de les volgen.

Ik neig inderdaad ook wel naar 'wel doen', en nu proberen me geen egoïst te vinden.
Ben je niet. Investeren in jezelf is óók investeren in je kind. Mijn moeder ging naar de moedermavo en daardoor heb ik wel meegekregen dat als je wilt, je jezelf kunt blijven ontwikkelen en hier voordeel van zult hebben in de toekomst. Nu was het wel zo dat mijn opa & oma dan op kwamen passen.
Maar echt zoek een oppas en zie het voor je kind als een 'bonusavondje' als in gezellig met de oppas.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
wijstoen schreef:
14-09-2020 23:25
Ik neig inderdaad ook wel naar 'wel doen', en nu proberen me geen egoïst te vinden.
Wat in vredesnaam is er egoïstisch aan je baanzekerheid vergroten, je carrièrekansen verbreden en op termijn je financiële positie misschien kunnen verbeteren?

Je hebt nog tijd zat, zoek een oppas waar het mee klikt en waar je met een gerust hart je kind eens in de twee weken aan over kunt laten, inclusief de avondmaaltijd (want volgens mij ga je veel te veel stressen/je in bochten moeten wringen als je per se met je kind wilt eten).
Alle reacties Link kopieren
Echt doen! Daarmee geef je ook nog eens een goed voorbeeld aan je dochter!

Ik doe een HBO thuisstudie. En in de weken voor een examen ben ik heel druk met leren. Soms voel ik me wel schuldig, maar aan de andere kant geef ik mijn dochter wel een goed voorbeeld. Ik laat zien dat je hard moet werken om je doelen te behalen, je nooit te oud bent om te leren. En dat als je echt iets graag wil bereiken je daarvoor soms offers moet maken.
Bedankt allemaal voor de fijne reacties. Ik ga het inderdaad toch doen, proberen een goede oppas te vinden, eentje die misschien iets meer wil doen dan enkel het oppassen. M'n dochter zit is nu 13 dus die heeft al flink wat werk, is anders dan een kind van 6 waarbij huiswerk niet echt een rol speelt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan even op Sitly.nl kijken

Goed dat je je opleiding gewoon gaat doen!
Alle reacties Link kopieren
Een meisje van 13 is toch al heel zelfstandig? En die kun je ook prima uitleggen dat meer opleiding tot een betere baan kan leiden etc Heb je geen buurmeisje dat je kunt vragen? Misschien een bekende met een dochter die zou kunnen oppassen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ja, de vader ofzo?
wijstoen schreef:
15-09-2020 20:43
Bedankt allemaal voor de fijne reacties. Ik ga het inderdaad toch doen, proberen een goede oppas te vinden, eentje die misschien iets meer wil doen dan enkel het oppassen. M'n dochter zit is nu 13 dus die heeft al flink wat werk, is anders dan een kind van 6 waarbij huiswerk niet echt een rol speelt.
Oh, een kind van 13 kan toch best een paar uurtjes alleen zitten? Samen eten, dan kan zij mooi de vaatwasser inruimen en aan het huiswerk. Drink je nog wat als je thuis bent.

Daar ga je toch geen oppas voor regelen?
Tiana_76 schreef:
15-09-2020 23:07
Oh, een kind van 13 kan toch best een paar uurtjes alleen zitten? Samen eten, dan kan zij mooi de vaatwasser inruimen en aan het huiswerk. Drink je nog wat als je thuis bent.

Daar ga je toch geen oppas voor regelen?
Dit dus, ik meende eerst te lezen dat het kind 1 was.....
Hoe laat ben je thuis dan? Een kind van 13 zou normaal gesproken prima een paar uur alleen thuis kunnen zijn. Je zou haar zelfs wat later naar bed kunnen laten gaan, zodat jullie nog even kunnen kletsen.

Ik dacht ook dat het om een peuter of dreumes ging.
LīlyRose schreef:
16-09-2020 00:55
Hoe laat ben je thuis dan? Een kind van 13 zou normaal gesproken prima een paar uur alleen thuis kunnen zijn. Je zou haar zelfs wat later naar bed kunnen laten gaan, zodat jullie nog even kunnen kletsen.

Ik dacht ook dat het om een peuter of dreumes ging.
Maak je eventueel afspraak met de buren, dat als er wat is je dochter daar terecht kan. En zet het nummer van je dochter op trilstand, tijdens de les. Zodat ze je altijd kan bereiken als er wat is.
Ik denk een typfout? Een kind van 13 gaat toch niet om 18.30 naar bed, ik snap het even niet :P

Edit: oh, dat was toch niet helemaal wat je schreef. Nou, 13 jaar. Natuurlijk gewoon doen. En oppas is niet nodig toch.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
16-09-2020 07:13
Ik denk een typfout? Een kind van 13 gaat toch niet om 18.30 naar bed, ik snap het even niet :P

Edit: oh, dat was toch niet helemaal wat je schreef. Nou, 13 jaar. Natuurlijk gewoon doen. En oppas is niet nodig toch.
nee joh, als 13 jarige ben je de oppas, je hebt er geen eentje
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt mij ook. Die vindt het misschien zelfs wel even fijn, alleen thuis (vond ik wel)
Later is nu
lilalinda schreef:
16-09-2020 08:37
nee joh, als 13 jarige ben je de oppas, je hebt er geen eentje
Zo vroeg krijg ik ze er niet in ;-)
Zelfs niet om 19u ;-)
wijstoen schreef:
16-09-2020 22:09
Zo vroeg krijg ik ze er niet in ;-)
Zelfs niet om 19u ;-)
Huh?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven